dinsdag 31 juli 2012

WEEK MOEZEL & EIFEL DUITSLAND

Vanaf 18 april hebben we een week vrij. Het is altijd mijn droom geweest om met een camper bij de Moezel te staan en dus is dit, samen met de Eifel, ons reisdoel.

camperplaats Kronenburger See
We rijden via Roermond en zien kraampjes waar verse asperges te koop zijn. Dat kunnen we natuurlijk niet aan ons neus voorbij laten gaan! Onze volgende stopplaats is bij de Kakushohe in de Eifel, ik had hiervan gelezen op het camperforum. Het is een prachtig stukje natuur met grotten waar in de prehistorie mensen hebben gewoond. We kunnen net tussen de regenbuien door een mooie wandeling daar maken.
Het is nu nog een klein stukje rijden tot de camperplaats Kroningburger See. Deze camperplaats heeft geen toiletten of douches, maar dat hebben we ook niet nodig, zit allemaal in de camper. De camperplaats is aan een stuwmeer. Wel jammer dat we eerst omhoog moeten lopen om het meer te zien. De grond is best drassig van alle regen, maar omdat we de enige zijn die hier staan, kunnen we toch een redelijk droge plek vinden. We eten 's avonds schnitzel in een restaurant aan het stuwmeer en zien zo een prachtige zonsondergang.

camperplaats Trittenheim
Vanmorgen voor het eerst douchen in de camper, het gaat prima! Lekker warm water! Na het ontbijt trekken we weer verder door de prachtige Eifel. Uiteindelijk komen we bij Trittenheim bij de Moezel. Hier is een prachtige camperplaats met uitzicht op de Moezel. Aan de overkant de heuvels met druivenstruiken, alhoewel de struiken nog niet meer zijn dan een stronkje. De camperplaats ligt vlakbij het dorpje Trittenheim. Ook hier geen sanitair.
camperplaats Punderich
De volgende morgen rijden we lekker uitgerust weer verder langs de Moezel. We komen bij Bernkastel Kuess. Natuurlijk hebben we dit dorpje al vaker bezocht, maar het blijft gewoon een erg mooi plaatsje. We mogen de camper niet op de parkeerplaatsen bij het stadje parkeren, maar aan de overkant van de Moezel is wel een terrein waar we de camper kunnen parkeren. We lopen weer terug en genieten van het mooie dorpje. Het is lekker rustig, weinig toeristen nog. Dit is voor het eerst dat we de pleintjes zonder hordes mensen zien!
Overnachten doen we op de camperplaats bij Punderich. Ook weer vlakbij het dorpje, nu op gras wat door de regen op sommige plekken wel wat modderig is. Aan de ene kant van de camperplaats is de Moezel met aan de overkant de trein, aan de kant kant staan druivenstruiken en is het mooie dorpje Punderich. Als we geïnstalleerd zijn, lopen we langs de Moezel naar Punderich. Het is echt een mooi plaatsje met allemaal vakwerkhuizen. De camperplaats hoort bij een camping en bij deze camping moet je dus ook afrekenen.

camperplaats Koberg Gondorf
De volgende dag trekken we weer verder langs de Moezel. Eerst bekijken het mooie dorpje Beilstein. Ook hier kunnen we gemakkelijk onze camper parkeren. We krijgen maar geen genoeg van die prachtige wijndorpjes. Het ziet er allemaal gewoon zo prachtig uit, kleine pleintjes, prachtige vakwerkhuizen en natuurlijk altijd een kasteel boven het dorp. En dan natuurlijk de Moezel met alle druivenstruiken op de heuvels. Geweldig!
Iets verder ligt Cochem waar we ook hier heel gemakkelijk een parkeerplaats vinden. We lopen langs de Moezel naar Cochem, echt zo'n mooi gezicht met dat prachtige kasteel boven het dorp! Als we net in het dorp zijn, begint het te regenen. We duiken maar wat winkeltjes in (natuurlijk geen paraplu bij ons). Gelukkig regent het maar even. We genieten van het gezellige plaatsje. Terug in camper eerst maar eens een lekker bakkie thee gezet, het gekochte gebak erbij smaakt prima!
We overnachten op de camperplaats bij Koberg Gondorf. Deze camperplaats is erg rumoerig met de autoweg en de treinbaan er vlak langs. We staan wel weer langs de Moezel maar door de bomen zien we daar niet veel van.

camperplaats Arhweiler

Ondanks het rumoer van de weg en de treinen, hebben we goed geslapen. We gaan nu weg van de Moezel en rijden naar het prachtige dorpje Monreal. Parkeren kunnen we bij het station en vandaar loopt een mooie wandeling naar het dorpje. Het dorpje doet een beetje denken aan Monschau, erg mooi!
We rijden weer verder  naar kasteel Burresheim, dit kasteel is samen met Burg Eltz nog nooit verwoest geweest. We komen net op tijd voor een rondleiding, bijna een privé toer want er is nog maar 1 ander echtpaar. De gids vertelt echt van alles en nog wat over het kasteel. Het is een echt mooi kasteel
We overnachten op een camperplaats in Arhweiler, midden in een woonwijk, naast het zwembad. Echt een aparte ervaring om zo in een wijk te staan! We zitten vlakbij de oude ommuurde stad.

camperplaats Heimbach
's Morgens gaan we eerst met de fiets naar het oude centrum van Arhweiler, het is een mooi plaatsje.
In de middag trekken we weer verder en komen via allemaal mooie weggetjes bij de camperplaats in Heimbach. Deze camperplaats ligt vlak langs het treinstation. Het is een eindstation waar maar 2 x per uur een trein komt, dus daar heb je totaal geen last van. Heimbach is een aardig dorp. Er is een grieks restaurant tegenover de camperplaats waar we gaan eten, we zijn de enige waardoor we ons een beetje opgelaten voelen. Maar het eten smaakt prima en de bediening is enorm vriendelijk.
We blijven een dagje staan om een wandeling naar een waterkrachtcentrale in Jugendstil te maken. Het is een mooie wandeling langs de Ruhr. Heel erg jammer dat het zo regent!
Dan breekt alweer onze laatste dag aan. We rijden eerst naar het dorpje Kornelimunster, net voor Aken. Het is erg mooi. Ja en dan moeten we echt naar huis. Wat een belevenis, een hele week in de camper. Het is ons enorm goed bevallen, we echt heel veel gezien!