vrijdag 6 september 2013

FRANKRIJK BRETAGNE, EERSTE WEEK

Dag 1 – 489 km
We vertrekken niet vroeg. Aad heeft nog late dienst gehad en dus eerst een goede nachtrust, voordat we op pad gaan. Dat heeft als grote voordeel, dat we uitgezwaaid worden door onze dochter, schoonzoon en kleindochter. Dat is echt heel erg leuk! Het is een ongewone warme dag, temperatuur boven de 30 graden! Gelukkig hebben wij airco. Zonder problemen rijden we door België en dan bij Arras de snelweg af, we hoeven niet ver en dus gaan we niet over de tolweg. Even lekker wat eten en dan weer verder. We zien al snel de prachtige vakwerkhuizen die overal in Normandië  staan. Jammer genoeg lukt het niet om er een foto van te nemen. Om zes uur rijden we de camperplaats van La Mailleraye op. Deze camperplaats ligt aan de Seine, maar jammer genoeg staat die kant al helemaal vol, dan maar aan de andere kant van het pad. De camperplaats is prima, alleen jammer dat er een soort zuiveringsinstallatie is, die af en toe gaat draaien. Verder is de camperplaats echt mooi gelegen, natuurlijk vooral als je een plaatsje langs de Seine hebt. Er varen echt mega grote boten voorbij. Het doet ons een beetje aan de Nieuwe Waterweg denken.

camperplaats La Mailleraye, zo aan de Seine

wij staan op de tweede rij

Dag 2 – 236 km
Goed geslapen en om 10 uur zijn we weer op pad.

ochtendmist over de Seine
De route is echt heel erg mooi. Leuke dorpjes, prachtige glooiende velden. We genieten volop. Vooral het plaatsje Pont-l’Evque is een plaatje. Overal zijn grote bloembakken en vakwerkhuizen. Een plaatsje om nog eens te bezoeken. Helaas regent het erg hard als wij er zijn en daarom stoppen we hier niet. Het laatste stuk gaat via een snelweg, dat is wat saaier. Maar hoe gaaf als je dan ineens Mont St. Michiel ziet liggen! Het is 18,5 jaar geleden dat we hier waren. Het blijft een prachtig gezicht! Er is wel wat veranderd, de dijk naar Mont St. Michiel wordt vervangen door een brug en daardoor wordt het in de toekomst weer omringt door water. De parkeerplaats die er was, is nu niet meer bereikbaar. Je kunt op een grote parkeerplaats staan en dan met de pendelbus verder tot aan het dorpje zelf. De grote parkeerplaats is 20 euro voor campers. Wij rijden verder naar Beauvoir, hier een een hele grote en mooie camperplaats met 150 plaatsen voor 9,90. Vanaf de camperplaats fiets je via een fietspad de 3 km naar het dorpje. We komen nog een Nederlandse camperaar tegen die ik van het camperforum ken, erg leuk! De fietsen gaan van de camper, het is inmiddels erg lekker weer geworden. Het fietst er gemakkelijk via het fietspad, gewoon de rivier volgen en aan het einde ligt de berg Mont St. Michel. Het laatste stukje doen we met de pendelbus, maar we hadden net zo goed de fiets tot het eind kunnen nemen. Natuurlijk is het mega druk. Zag je vroeger veel Japanners, nu zijn het vooral Chinezen. We lopen even het dorpje in maar hebben al snel genoeg van de drukte. Dan naar de buitenkant naar het kapelletje. Het is eb en dus kun je er naar toe lopen. Over het drooggevallen zand zien we overal groepen mensen lopen. Erg leuk begin van onze vakantie, Mont St. Michel!

Mont St. Michel
ik krijg er geen genoeg van
de grote lege vlakte rondom Mont St. Michel
camperplaats in Beauvoir

Dag 3 – 56 km
Heerlijk zonnetje! Even water bijvullen en vuil water legen en we kunnen weer op pad. We zien hier overal stenen molentjes, bij sommige zijn de wieken vergaan, maar de meeste zijn nog helemaal in orde. Ze lijken veel op de Spaanse molens. De D155 is een mooie weg langs de kust. We rijden naar Cancale en zien vanaf een parkeerplaats het plaatsje prachtig liggen. Erg mooi! Dan gaan we verder naar Pointe de Grouin, camper neerzetten en hier kijken. Echt zo mooi! Dan rijden we verder over de D201 tot we bij de camperplaats van Rotheneuf zijn. Dit is eigenlijk een gewone parkeerplaats bij Pointe de la Varde. De parkeerplaats is helemaal vol maar als we even wachten, komt er al snel een plaatsje vrij. We kijken zo uit over de prachtige kust waar ook bunkers staan. Er zijn heel veel wandelaars. We zetten onze stoelen lekker op het strand en genieten van het zonnetje. Met gebarentaal en wat Engels hebben we nog een heel gesprek met een Franse dame. Ook hier weer ’s avonds een prachtige sterrenhemel.

grappige molentjes hier

Cancale

onze overnachtingsplaats bij Rotheneuf, het is nu eb

mooi mos

Dag 4 – 86 km
Heerlijk geslapen, wat is het hier rustig ’s nachts! We rijden naar de Barrage de la Rance, dit is een energiecentrale die op het getij werkt. Dit is de enige energiecentrale ter wereld die op grote schaal elektriciteit levert. Erg indrukwekkend om te zien, dit staaltje van Frans ontwerp. Dan gaat het verder langs de rivier de Rance naar Dinan. We parkeren de camper op het marktplein, lekker in het centrum. Parkeren op zondag is ook nog eens gratis. Dinan is echt  een prachtige stad. We zien heel mooie vakwerkhuizen, leuke straatjes maar ook de vestingmuur en een chateau. Echt mooi hier! We eten ons eerste ijsje en dat smaakt heel erg goed! Dan rijden we verder naar Pont du Dinan, hier is ook een camperplaats onder het viaduct. Het is hier erg leuk, natuurlijk de rivier de Rance met een jachthaventje, het plaatsje is ook erg leuk. Wel druk, maar het is zondag, dus veel dagjesmensen. Dan gaan we weer richting de kust, naar Cap Frehel. Vlakbij de Cap is een municipal camping waarvoor we 15 euro zouden moeten betalen. Een klein stukje terug zijn twee camperplaatsen, eentje gratis en een van 6 euro. Op deze laatste gaan we staan (N 48.65079 W 2.35306). Jammer genoeg is het af en toe aan het regenen. We hadden het plan om te gaan barbequen maar stellen dat maar een dagje uit.

Dinan met de prachtige vakwerkhuizen

echt mooi toch?

Aad's eerste ijsje, Balou geniet van de kruimels

Dinan, de vestingmuur

Pont du Dinan
camperplaats Pleherel Plage, vlakbij Cap Frehel

Dag 5 – 92 km
Om kwart over acht getoeter: de bakker! Prima service toch altijd in Frankrijk! Zo hebben we een heerlijk vers stokbrood als ontbijt en voor de lunch nog een croissant. We rijden weer naar Cap Frehel en zetten de camper op de parkeerplaats vlakbij de Cap. Het is nog steeds af en toe aan het regenen, maar gelukkig is het net droog als we hier zijn en dus dichte schoenen aan en de Cap verkennen. Het is hier werkelijk prachtig! Wat een steile kliffen! Overal zie je ook hei en brem bloeien. We zien zwarte vogels op de rotsen zitten, thuis eens opzoeken wat voor vogels dit zijn. Op een volgende klif zien we het fort La Latte liggen. Echt een ongelofelijk mooi gebied hier! Dan trekken we weer verder, langs de kust via allemaal mooie uitzichten op zee komen we op de camperplaats in Plouha. Dat is even schrikken, want het staat hier helemaal volgepropt met campers! Niet echt heel prettig, zoveel campers, we vinden nog een plekje maar veel ruimte hebben we niet. Maar dan wel weer een prachtig uitzicht op zee. Er is hier een mooie baai met een groot strand. De plek is prachtig, de drukte wat minder. Het was eigenlijk het plan om hier een dag te blijven, maar of we dat gaan doen? Ik weet het niet!

Cap Frehel

camperplaats in Plouha, 40 campers waar er 15 mogen staan...
Dag 6 – 64 km
Ik denk dat er uiteindelijk wel 40 campers stonden, terwijl er plek is voor 25. ’s Morgens waren de meeste alweer op pad en dat hebben wij ook gedaan. Onze eerste stop is de plaats Treguier, de camper kunnen we parkeren bij de haven. Er is hier een hele mooie kerk en wat vakwerkhuizen. Dan weer verder naar Plougrescant daar is Le Gouffre een heel apart stuk natuur. Grote rotsblokken in de zee, roze en zwart. Tussen twee rotsblokken is een huis gebouwd, er apart om te zien. Maar het mooiste is toch de rotsblokken in de zee, prachtig gezicht. Het is weer heerlijk weer, lekker zonnetje. We genieten volop van deze prachtige omgeving. Ook hier is weer een parkeerplaats voor campers. Dat hebben die Fransen toch altijd maar goed geregeld, altijd wel een parkeerplaats waar je je camper kunt parkeren. We zien trouwens enorm veel campers. Zo weinig als we vorig jaar in Griekenland hebben gezien, zoveel zien we er dit jaar. Alleen vrij weinig Nederlanders. Na Mont St. Michel zijn we nog maar 1 Nederlandse camper tegengekomen. We trekken weer verder richting de Cote de Granit Rose, oftewel de kust met de roze rotsen. Als we in Perros-Guirec komen, zien we een prachtige baai met allemaal verschillende vogels. Langs de weg is een breed stuk waar we kunnen parkeren. Wat een uitzicht! (N 48.79785 W 3.43738). Toch is deze plek niet echt geschikt om te overnachten, veel last van de drukke weg. Dus we gaan toch weer verder tot de camperplaats in Tregastel. De camperplaats is vrij groot, er is nog genoeg plaats, kost 7,50 per nacht. Er vlak tegenover ligt een grote supermarkt. Hier zien we ook campers staan. Maar wij gaan dus de camperplaats op. Het is zulk lekker weer, dat we nog heerlijk buiten in de zon kunnen zitten. Je moet op deze camperplaats inchecken met een zuil en als alles goed gaat, dan zakt er een paal in de grond en kunnen je verder. Maar de meeste mensen lukt het niet en de campers die al binnen staan, hebben hun handen vol aan het helpen van iedereen. ’s Avonds is de hele camperplaats vol. Wij gaan voor het eerst boodschappen doen in de Super U.

Treguier

Plougrescant

camperplaats Tregastel
Dag 7 – 52 km
Op de fiets gaan we naar de kust om daar de roze granietblokken te zien. Het moet heel erg mooi zijn, maar eigenlijk valt het een beetje tegen. We zijn eigenlijk snel uitgekeken. De fietsen weer op de camper en weer op weg. Langs de Code de Granit Rose, via Trebeurden, Lannion tot we in St. Michel en Greve komen. Hier is een hele mooie baai met een enorm zandstrand. Tijd om even te stoppen. Prachtig is het hier. Al snel zijn we in Plougasnou en dan naar Le Diben. Hier is een gratis camperplaats met uitzicht op een haven en een prachtige rotskust. Er mogen 10 campers staan. We hebben geluk, er gaat er net eentje weg en dus blijven we hier staan. We maken een wandeling langs de kust, overal prachtige rotsblokken. We zien dat er ook campers aan de haven kunnen staan. Best goed weer eigenlijk, wel bewolking maar niet koud en gelukkig geen regen! 's Avonds komen ook hier weer enorm veel camper bij, we staan met 24 ipv 10 campers, niemand wordt weggestuurd. Wat me trouwens ook opvalt hier in Bretagne, is dat er enorm veel hortensia's zijn. Zijn nu een beetje uitgebloeid, maar toch nog steeds een prachtig gezicht. Allerlei kleuren, echt heel mooi!

Tregastel

Plougasnou, Le Diben, onze camperplaats, wij staan 2e van links

Plougasnou, Le Diben

Plougasnou, Le Diben, de boten hebben hier staken zodat ze ook bij eb, rechtop blijven staan (slim hé?)

mooie hortensia's hier!

1. Mooie plaatjes weer hoor! Toch erg intrigerend dat Mont-Saint-Michel.

2. Grappig dat huis tussen de rotsen, ook de andere foto's zijn weer prachtig!