woensdag 18 september 2013

FRANKRIJK, BRETAGNE & DORDOGNE, TWEEDE WEEK

Dag 8 – 52 km 12sep13
Het regent heel zachtjes als we wakker worden. Ons ochtend routine is: boiler aanzetten (meestal om een uur of zeven), opstaan rond half negen, douchen, thee zetten, broodjes bakken, Balou eten en uitlaten, ontbijten, afwassen en dan gaan we weer op pad. We rijden langs weer een prachtige kustroute naar Morlaix. Hier is een MacDonalds en daar kunnen we nu, na de 1e week, onze weblog eens bijwerken. We zetten de camper op de parkeerplaats maar het lukt niet om een goede verbinding te krijgen, ondanks onze wifi antenne. Dan maar naar binnen, daar hebben we wel goed bereik. Ons verhaal staat al in een Word document, de foto’s zijn ook al gesorteerd. Maar het uploaden van de foto’s duurt echt heel lang. We zijn 2 uur bezig. Wel gaaf hoor, stopcontact zit bij de tafel. Helemaal goed geregeld hier bij de Mac. Via Morlaix rijden we naar Carantec. Naar het uitzichtpunt Pointe Penn-al-Lan. Een prachtig uitzichtpunt over de kust en het chateau du Taureau. Die kust, het blijft toch maar boeien! Dan rijden we verder naar het plaatsje Roscoff. Hier is een gratis camperplaats met 20 plaatsen aan een mooie baai met in de verte Roscoff. Eigenlijk wilde we Roscoff vandaag nog gaan bekijken maar het begint weer te regenen, dus blijven we op de camperplaats staan. Morgen weer een dag!

Morlaix

Carantec Pointe Penn-al-Lac

artisjokveld

camperplaats in Roscoff
Dag 9 – 212 km – 13sep13
Het heeft de hele nacht geregend en ook als we wakker worden, regent het nog. Zo’n vieze miezerregen waar je kletsnat van wordt. Het is een erg grijze wereld. We overleggen wat we zullen gaan doen. Dit is niet echt fijn weer en de vooruitzichten zijn ook niet al te best. We besluiten om nog een paar punten te bekijken in Bretagne en dan een flinke rit te maken naar de Dordogne. Vandaag rijden we eerst naar Roscoff. Hier komen ferries aan vanuit Engeland en je ziet dan ook veel Engelsen. In het stadje zelf is niet veel te beleven. We grappig dat er overal borden staan met ‘’keep right’’. Iets verder is nog een heel breed zandstrand. Als we dat hebben bekeken gaan we naar de zuidkant van Bretagne, naar Concarneau. Dit is een plaatsje waarbij het middeleeuwse centrum op een schiereilandje ligt , omgeven door muren. Het doet een heel klein beetje aan Mont St.Michel denken. In het oude centrum veel souvenirs winkels. Echt heel leuk om te zien, lekker druk met vooral Engelsen. Gelukkig is het even droog als we hier rondlopen. Dan gaan we weer verder naar Auray. We vinden een camperplaats daar, niet al te grote plaatsen, onze camper past er net op. Het is alweer aan het regenen.

Concarnea

wie wil er nog noga?
Dag 10 – 594 km – 14sep13
Het heeft weer de hele nacht geregend, wij gaan even Saint-Goustan bij Auray bekijken. Het is niet heel groot, maar wel grappig om te zien. Maar dan gaan we op weg naar het zuiden. We nemen de tolweg, dan gaat het allemaal wat sneller. Om elf uur rijden we weg, de het regent echt heel erg hard. Pas 50 km voor Bordeaux stopt het met regenen. Onderweg eten we een pizza en om acht uur zijn we in de Dordogne bij het plaatsje Le Bugue aan de rivier de Vezere. Er is hier een vrij grote camperplaats, maar het staat enorm vol. We vinden gelukkig nog wel een plekje. Jammer genoeg begint het ook hier weer te regenen. Daarvoor zijn we niet naar het zuiden gereden!

Auray, de wijk Saint-Goustan
Dag 11 – 18 km – 15sep13
Gelukkig is het droog als we wakker worden. We gaan eerst even vuil water lozen en schoon water tanken. Maar… we komen vast te zitten. Het gras is veranderd in een modderpoel. Balen! Maar met behulp van onze plastic rijplaten en twee vriendelijke Franse mannen, komen we toch vrij snel op eigen kracht weer los. Alles is modder, maar we zijn eruit! Snel naar de waterkraan om de modder weg te wassen. Dan lopen we het dorpje in, niet veel bijzonders eigenlijk. We besluiten toch weer wat verder te gaan kijken. Eigenlijk was het plan om op deze camperplaats een dag te blijven staan, maar dat is geen optie in die modderpoel. Dus weer verder. Het is echt een hele mooie omgeving. Natuurlijk weer heel wat anders dan Bretagne. We komen uit bij het plaatsje Beynac-et-Cazanac. Een dorpje met een enorm kasteel erboven. Hier is een camperplaats (N 44.84459 W 1.14516) waar we onze camper neerzetten. Dan klimmen we omhoog naar het kasteel. Pff… flink stijl omhoog. Lekker met onze conditie! Maar we zetten door en worden beloond met een prachtig uitzicht over de rivier de Dordogne! Het kasteel zelf bezoeken we niet. Natuurlijk mag Balou niet mee naar binnen en ach, we hebben al zoveel kastelen van binnen gezien. Er staan ook allemaal grappig huizen rondom het kasteel, net alsof we in de Efteling lopen. We gaan nog naar het dorpje zelf en dan klimmen we weer terug naar de camperplaats. Het weer is heel erg goed. Af en toe zon, lekkere temperatuur en GEEN REGEN! We hebben niet voor niets de tocht naar het zuiden ondernomen. Dit is echt veel beter vakantieweer!

ons achtergelaten modderspoor

Beynac-et-Cazanac

Dag 12 – 94 km – 16sep13
Ach, waren we gisteren nog zo blij met het droge weer en de zon, vannacht heeft het de hele nacht geregend en dat doet het ’s morgens ook nog. Jammer hoor. We hebben nog nooit zoveel regen gehad in een vakantie als deze keer! Maar goed, we trekken weer verder langs de rivier de Dordogne. Eerst komen we in het prachtige plaatsje La Roque-Gageac. Ook hier is alles weer gebouwd met geel kalksteen, ook de rotsen zijn van dat gele steen. Een prachtige gezicht. Dan komen we bij Montfort waar ook al een groot kasteel is. Niet te geloven hoeveel kastelen er hier zijn! Het mag dan wel regenen maar wij genieten volop van de mooie omgeving. Dan komen we aan bij het stadje Rocamadour. Dit prachtige stadje is tegen een rots aan gebouwd. Eerst kijken we vanaf boven op het stadje. Jammer dat het zo mistig is, zo hebben we geen mooie heldere foto. Maar het blijft een echt mooi gezicht, zo’n stadje gebouwd op de rotsen. Dan rijden we naar beneden en hebben hier vandaan hebben we ook nog een prachtig uitzicht op Rocamadour. Dan gaan we weer verder, naar het zuiden tot we bij de rivier de Lot komen. Hier ligt het dorpje Vers. We hebben hier jaren geleden met de vouwwagen op de camping gestaan. Daar hebben we toen echt van genoten, uitzicht op de Lot met alle boten die daar op voeren. Er was bij die camping ook een steiger voor de boten en iedere avond lagen daar weer andere schepen. Het dorpje Vers was ook erg leuk. Dus tijd om dit na zeker 15 jaar weer eens terug te zien. We lopen even een rondje. Bij de aanlegsteiger liggen aardig wat boten. De camping is leeg. Het is grappig om alles weer te zien, het jeus de boules veldje, het riviertje de Vers die in de Lot stroomt, de brug, het dorpje. Er staan best wel wat huizen leeg in het dorp. We worden verrast, want het stopt met regenen, om zes uur is er ineens alleen maar blauwe lucht!

Rocamadour in de miezerregen

Rocamadour

camperplaats in Vers aan de Lot bij het oude treinstation
Dag 13 – 120 km 17 sep13
Het blijft de hele nacht droog en ook als we wakker worden is het nog droog. Even een stokbroodje halen bij de bakker in het dorp en dan gaan we weer op pad. We trekken langs de Lot en komen bij het dorpje St-Cirq-Lapopie, een museumdorpje wat tegen de berg is geplakt . Het ziet er prachtig uit! Ver beneden het dorp de rivier de Lot. Dan weer verder langs de Lot, het gaat over smalle weggetjes. Best spannend om hier met de camper te rijden, maar het lukt allemaal prima. Aad is natuurlijk een super chauffeur! In het begin is het nog vrij ruig rondom de Lot, rotswanden aan beide kanten. Maar dan wordt het toch allemaal wat wijder. We kiezen voor de camperplaats in Entraguer sur Truyere. Goede camperplaats aan de Lot, wel wat ver bij het dorp vandaan. We hadden eigenlijk een andere camperplaats op het oog, wat dichterbij het centrum, maar die is er niet meer. Het is daar nu verboden om je camper te parkeren.Van mijn zus een tv kanaal doorgekregen waar we het weer in Frankrijk heel goed kunnen bekijken en we zien dat het morgen nog gaat regenen maar daarna.... wordt het eindelijk droog en zonnig en zelfs zo'n 23 graden!

St-Cirq-Lapopie

De Lot

camperplaats in Entraygues

Dag 14 – 112 km – 18sep13
Oeps, vergeten de boiler aan te zetten vannacht. Meestal zetten we hem aan als een van ons moet plassen ’s nachts, maar nu dus helemaal vergeten. Ach met 15 minuten is ie warm, maar we hebben daardoor wel een wat latere start. Ook vandaag volgen we de rivier de Lot, nu de gorges du Lot. Dus door een kloof. Niet heel erg smal of hoog, maar toch erg mooi hier. Dan komen we bij het stadje Estaing, dat ligt echt prachtig aan de Lot, kasteel erbij en het plaatje is compleet! Natuurlijk hebben we ook vandaag regen, heel jammer. Maar volgens een Frans tv kanaal wordt het vanaf morgen echt beter weer. We zijn benieuwd! Het laatste stuk van onze route gaat over de A75 naar Millau. Vlak voor de tolpoortjes voor het viaduct du Millau nemen we de afslag naar Millau. We zoeken eerst een MacDonald. Het is toch slecht weer, dus een goed moment om ons blog weer eens bij te werken. Wat gaaf als we dan het viaduct in de verte zien liggen! In 2007 reden we met de Subaru en onze Eriba Touring Troll over dit viaduct en sinds die tijd had ik altijd nog het plan om het viaduct vanaf Millau te bekijken. Dat gaat dus nu gebeuren! Maar niet vandaag. MacDonald is snel gevonden dankzij onze TomTom. Milkshake besteld en blog bijwerken. De tekst gaat altijd super snel maar de foto’s… dat duurt toch altijd erg lang. We zijn 1,5 uur bezig. Maar wel fijn dat alles er weer op staat. Natuurlijk ook grappig om even contact te hebben met de kinderen via WhatsApp. Fijn toch al die moderne media techniek. Als we klaar zijn, gaan we op weg naar de camperplaats hier. Er zouden twee gratis camperplaatsen moeten zijn, maar dat is dus niet mee zo. Er is er nog maar een en daarvoor moeten we 9,60 voor betalen. Het inchecken gaat via een paal, van alles moet worden ingetypt. Dan komt er een kaart uitrollen en die moet je eerst activeren, daarna weer voor een andere paal houden en dan gaat de slagboom open. Erg ingewikkeld allemaal en het is dat ook erg grappig om de aankomende campers die zien worstelen met dit systeem. We helpen menig camperaar om binnen te komen. Het oude centrum ligt op 5 minuten lopen van de camperplaats, maar omdat het regent, plannen we dat voor morgenochtend. Het wel erg grappig dat we op deze camperplaats gewoon Wifi hebben, hadden we dus ons blog gewoon hier kunnen bijwerken!

Gorges du Lot

Estaing

camperplaats Millau

1. Lekker nougat! Willen jullie wat meenemen voor ons :-)

2. En ook wat meenemen voor ons hoor haha.
    Wel jammer dat jullie zoveel regen hebben. Maar het belooft beter weer te worden.
    nog een mooie reis verder.