zaterdag 16 maart 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 8 – 10 t/m 16 maart 2019

Zondag 10 maart 2019 – Ferragudo (N 37.126801 W 8.52326)

Echt super mooi weer vandaag. Ik durf het haast niet te zeggen, maar eigenlijk is het een beetje te warm. In Ferragudo wordt iedere tweede zondag van de maand een brocante markt gehouden en dat is vandaag. Het is een flink uitgebreide markt met aardige dingen maar de prijzen zijn vrij hoog. We gaan vandaag voor de verandering maar weer eens uit eten. Vandaag kiezen we voor de Italiaan. De pizza’s smaken erg lekker maar de liter sangria is ook super lekker. Jullie lezen het wel hé, we genieten volop. Het wordt ’s middags zo warm dat we de luifel uit draaien. Het is vandaag flink drukker op dit grote terrein want veel Portugezen brengen hun zondag hier ook door. Vooral veel vissers. Aad probeert het ook maar weer eens, maar ook vandaag vangt hij helaas helemaal niets.

Laag water in Ferragudo.

Iedere tweede zondag van de maand is hier een brocante markt.

Brocante markt in Ferragudo.

Het is gezellig druk in het stadje.

Voor de verandering... maar weer eens uit eten. Pizza deze keer.

Het is zo warm vandaag dat we de luifel uitdraaien zodat we in de schaduw kunnen zitten.

Maandag 11 maart 2019 – Ferragudo tot Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044) – 40 km
We gaan vandaag vertrekken van dit hele mooie plekje. Wat fijn dat we hier 4 nachten hebben kunnen staan zonder te zijn weggestuurd. Maar voor we weg gaan, moet eerst Chico zin hebben om met ons mee te gaan. Het is net een comedy om San en Ger op allerlei manieren proberen om Chico te pakken te krijgen. San en Ger zelf vinden het minder leuk, maar het is echt grappig om te zien. Ik ga met Aad mee om een filmpje te maken over hoe hij mosselen met zout weet te vangen. Echt apart. Hij strooit zout in een klein putje in het zand en even later komt er een mossel zijn kopje omhoog steken. Dan pakt Aad hem zo uit het zand. Inmiddels is Chico ook zo ver dat hij mee wil en gaan we op weg. We stoppen even bij de Lidl en daarna bij het strand van Benagil. Hier is een enorme rond gat in de grond met daaronder een grote grot en de zee. We zien net een bootje ver beneden ons varen. Een erg mooi stukje natuur weer.
We rijden verder tot 10 km voorbij Albufeira. We gaan bij het Algarve Motorhome Park Falesia staan. Dit is een enorme camperplaats want er kunnen hier wel 125 campers staan. Echt mega veel. Je zult wel denken: waarom wil je hier staan terwijl we net van een prachtige vrije plek komen. Maar deze camperplaats ligt 500 meter van een enorm mooie kust. Er is genoeg in de omgeving te bekijken wat we met de fiets willen gaan doen. Maar het is natuurlijk ook weer even prettig om gewoon stroom en water tot onze beschikking te hebben. Dat geeft ook even rust. We betalen hier 9,= per nacht en we willen hier een week blijven staan. Het is een erg geliefde camperplaats waar veel camperaars soms maanden blijven staan. Het schijnt niet gemakkelijk te zijn om hier een plekje te krijgen maar wij hebben geluk, we hebben twee plekjes naast elkaar. Al snel lopen we naar de kust. Eerst lopen we over de camperplaats en zien hier echt mega grote campers staan, echt niet normaal hoor, een touringbus is er klein bij. Dan even door wat duinen en dan komen we bij de prachtige kust. Ook hier oranje/gele rotsen in de prachtigste vormen. Het is best druk op het strand met mensen die liggen te zonnen. Maar er zijn ook wat mensen die in de zee zwemmen. We lopen een stuk langs het strand en via de duinen weer terug. De rest van de middag genieten we van het lekkere weer want ook vandaag is het super mooi weer. De thermometer geeft 22 graden aan in de schaduw. In Nederland is het koud, dus voorlopig nog maar even hier blijven.

We stoppen bij de kust van Benagil.

Hier is een grote grot waar wij van bovenaf zo in kunnen kijken. We zien nog net een bootje de grot in varen.

Op de camperplaats Algarve Motorhome Park Falesia in Albufeira hebben gelukkig nog een plekje. Zelfs twee plekjes naast elkaar. Het is een erg geliefde camperplaats die meestal helemaal vol staat.

Vanaf de camperplaats loop je via de duinen naar de zee.

Ook hier is de kust weer adembenemend mooi.

Prachtig toch?

We lopen een flink stuk langs de kust.

Zo zie je hoe hoog die rotsen zijn, bovenop lopen twee mensen.

Mooie vetplanten groeien hier.

We lopen terug bovenop de rotsen.
Ook als we bovenlangs terug lopen, hebben we een prachtig uitzicht op de rotsen.

Weer terug boven op de rotsen.

We hebben een prima plaats naast elkaar. We kunnen kiezen of we in de zon of in de schaduw willen zitten.

Dinsdag 12 maart 2019 – Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044)
En alweer een zonovergoten dag. Ik kan eindelijk, een week na haar operatie, weer met Katja bellen. Ze kan, al is het moeizaam, weer wat praten. Wel vervelend dat ze erg veel pijn in haar lijf heeft. Natuurlijk doet haar keel ook pijn, maar door de fibromyargie doet haar hele lijf enorm veel pijn. Maar erg leuk om elkaar weer even te horen.
We fietsen, samen met San, een stukje in de omgeving. We komen bij de zaak waar San vorig jaar haar wenkbrauwen heeft laten doen. Ze wil het opnieuw laten doen en gelukkig kan ze aan het eind van de middag al terecht. Aad en Ger fietsen ook nog een stukje en zien een erg mooie vrije plek een klein stukje verderop. Maar we besluiten om toch van het gemak van deze camperplaats te blijven genieten. Verder doen we eigenlijk niet heel veel vandaag behalve van de zon genieten.

Woensdag 13 maart 2019 – Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044)
San, Aad en ik fietsen naar Quarteira, daar wordt iedere woensdag een zigeunermarkt gehouden. Volgens Google maps is het 10 km fietsen. Het eerste gedeelte is prachtig door de natuur, langs de zee. Dan komen we in Quarteira en dan is het fietsen langs een drukke weg. We rijden nog een stukje verkeerd maar uiteindelijk vinden we de markt. Het is best een leuke markt. Veel leuke kleding, maar omdat je niets kunt passen, durf ik het niet aan om iets te kopen. Er staan wat eettentjes waar ze in frituurvet van een soort oliebollendeel grote platte koeken bakken. Daar gaat dan suiker en kaneel over. En lekker dat dat smaakt joh! Ergens anders verkopen ze amandelkoeken, die zijn ook heel erg lekker. Er is van alles en nog wat te koop op deze markt zoals tassen, schoenen, spullen van kurk, toeristen spulletjes, sieraden en nog veel meer. Echt een leuke markt met lage prijzen. Echt genieten dus voor ons. Als we genoeg hebben gezien, fietsen we terug maar deze keer rijden we over een mooie boulevard langs de zee. Daar stoppen we nog om een ijsje te eten. Iets verder kijken we nog in een kledingwinkel waar ik slaag voor een leuke blouse. We komen bij een enorme haven waar flinke grote en sjieke boten liggen. Rondom de haven de nodige dure hotels en appartementen. Ook hier de nodige winkels en restaurants, maar dan wel een paar prijsklassen hoger dan op de boulevard waar wij een ijsje hebben gegeten. Toen we vanmorgen op pad gingen, was het nog een beetje fris. Maar al snel warmt het zonnetje alles weer lekker op en is het genieten van het mooie weer. We gingen om tien uur op pad en het is drie uur als we weer bij de camper komen. Nog tijd genoeg om lekker in het zonnetje te zitten.

Op de fiets naar Quarteira.

Amandelkoeken kopen.

Wat een leuke dingen kun je maken van platte steentjes hé!

Mooie schalen te koop op de markt.

We eten platte koeken van een soort oliebollendeeg met daarop suiker met kaneel, erg lekker!

Terug fietsen we over de boulevard die langs de zee loopt.

Even stoppen om een ijsje te eten.

De zaak is net open, we zijn de eerste gasten.

Dan komen we bij een grote haven waar flinke boten liggen met allerlei hotels en appartementen rondom de haven.

Donderdag 14 maart 2019 – Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044)
Vandaag is Aad jarig, 67 jaar is hij nu. Hij krijgt een speciaal ontbijtje, in plaats van de gebruikelijke twee crackers, krijgt hij nu verse broodjes, twee gekookte eieren en een sinaasappeltje. Ik probeer hem de hele dag een beetje te verwennen. ’s Middags gaan we uit eten bij een restaurant vlakbij de camperplaats. Hij kiest voor vlees van een zwart varken. Zwarte varkens zijn een specialiteit van Portugal. San kiest voor spareribs en Ger en ik nemen een Portugese steak. Het smaakt ons alle vier erg lekker. Als toetje kiezen we er deze keer voor om een bak chocolade/brownie ijs te halen bij de supermarkt vlakbij en dat ijs smaakt ook heel erg lekker. Aan het eind van de middag lopen we nog even naar de prachtige kust. Het is ook zulk lekker weer, wat worden we toch verwend met het weer!

Onze camperplaats onder de pijnbomen.

Aad aan zijn ontbijtje.

's Middags aan de Sangria.

Bij het restaurant vlakbij de camperplaats gaan we uit eten. Het smaakt weer heerlijk!

Als toetje halen we een bak ijs bij een supermarkt. Heerlijke chocolade brownie ijs van Cote Dor.

De gele brem staat prachtig in bloei.

We lopen even naar de zee. Aad heeft Patrick aan de lijn om hem te feliciteren.

Echt zulke mooie rotsenkust hier.

Dit is een deel van de trap waarmee je op het strand komt.

Vrijdag 15 maart 2019 – Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044)
We fietsen vandaag nog een keertje naar het stadje Quarteira. We hebben zin om lekker te winkelen maar een leuk gebied met een aantal winkels vinden we niet. Bij de sjieke grote haven zitten wel winkels maar dat zijn allemaal heel dure merk winkels. Langs de zee zitten op de boulevard ook wat winkels maar niet heel veel bijzonders. Uiteindelijk vinden we dan toch wel een straatje waar wat winkels zijn. Het grote deel van de winkels zijn China stores, een soort Action winkels maar dan wat uitgebreider. Niet helemaal wat we zochten. We doen het er maar mee. Gelukkig slaagt San nog voor een bloesje zodat we niet helemaal voor niets hierheen zijn gefietst. We zien nog wel een grote vismarkt waar de vis echt super vers is, want soms liggen de vissen nog te spartelen. Aad koopt hier wat kleine visjes waarmee hij dan weer grotere vissen hoopt te vangen. ’s Middags verplaatsen we ons van zon naar schaduw en weer terug in de zon. Het is 25 graden, soms te warm in de zon, soms te koud in de schaduw. Ach je kunt het maar ergens druk mee hebben toch?

De vismarkt in Quarteira.

Waar Aad wat kleine visjes koopt waarmee hij vanmiddag gaat vissen.

We fietsen weer terug naar de camperplaats, eerst even dit riviertje over.

Zaterdag 16 maart 2019 – Albufeira (CC 24819 N 37.09036 W 8.16044)
Weer een zonovergoten dag met een temperatuur van 25 graden. Vandaag stappen we weer op de fiets, nu de andere kant op naar Albufeira. Het is een tochtje van 10 km maar dan wel heuveltje op en heuveltje af. Heuvel af gaat natuurlijk erg gemakkelijk en heuvel op lukt met de ondersteuning van de elektrische fiets ook prima. Eenmaal bij Albufeira hebben we een prachtig uitzicht over het stadje, het enorme strand en de mooie rotsenkust. Prachtig plaatje hoor! We zetten onze fietsen neer en gaan we met roltrappen naar het oude centrum. Dat oude centrum is super gezellig. Veel toeristen natuurlijk maar dat maakt het dan ook weer erg gezellig. Leuke kronkelige straatjes vol met allerlei barretjes, restaurants en winkeltjes. Heel veel Engelsen hier, daar is het hier ook wel op gericht. Veel bars met heel veel televisie schermen met daarop Engels voetbal. De Engelse supporters hangen met een groot glas bier in hun hand, voor het scherm. Wij kijken liever in de vele winkeltjes. Ondanks dat het erg toeristisch is hier, zijn de prijzen lekker laag en zo slaag ik voor een aantal bloesjes. We houden even pauze met een groot glas vers geperst jus d’orange. Dan lopen we naar de kust. Het is aardig druk op het strand, maar er zijn ook mensen die in de zee aan het zwemmen zijn. We zien enorm veel rood verbrande Engelsen. Oh wat zal dat zeer doen! Ondanks hun knal rode huid, gaan ze toch weer het strand op om verder te zonnen. Wij snappen er niets van. We gaan ergens kip piri piri eten maar onze keus van restaurant was niet goed. Het smaakte echt niet lekker. Dan maar een lekker schepijsje, die smaakt wel erg goed. Rond half vier gaan we weer terug fietsen. Albufeira was erg de moeite waard en ik ben erg blij dat we hier heen zijn gegaan.

Zo is het alweer eind van week? Welke week ook al weer? Oh eind week 8. Jeetje wat zijn we al lang weg zeg. De plannen voor de volgende weken? Maandag gaan we hier weg en dan naar Spanje. We willen in Spanje nog 2 weken aan de kust doorbrengen. Dan begin april gaan we aan de terugweg beginnen waarbij we zeker ook nog een bezoek aan Cordoba gaan brengen.