zaterdag 2 maart 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 6 – 24 februari t/m 2 maart 2019

Zondag 24 februari 2019 – Nazare tot Mafra (CC 58663 N 38.932301 W 9.32615) - 120 km
We trekken weer een flink stuk naar het zuiden. Via de provinciale wegen rijden we in twee uur tijd naar Mafra. Daar zien we gelijk het enorme paleis waarvoor we hierheen rijden. Net naast het paleis is een camperplaats met gratis stroom. Zo kunnen we onze accu’s weer opladen alhoewel het niet echt noodzakelijk is met de vele zon die we hebben. Ook vandaag volop zon en een temperatuur boven de 20 graden. We eten even wat en dan lopen we naar het enorme paleis. In het midden van het paleis ligt de kerk met aan weerzijde een enorme vleugel met aan het eind een bastion. Dat is alleen wat we aan de voorkant zien. Daarachter ligt een enorm complex van wel 5 voetbalvelden groot. De kerk stroomt juist leeg want er is een mis geweest. Wat een berg mensen komen uit de kerk, ik denk zeker zo’n 300. Het paleis is gebouwd in 1717 door Koning Joao V. Tussen 1717 en 1730 werkten 52.000 man aan het paleis. De oppervlakte is 37.790 m2, het heeft 1200 kamers en 156 trappenhuizen. Het is echt enorm en echt geweldig gaaf om te zien. Het meeste indruk maakt de bibliotheek waarin 36.000 boeken zijn opgenomen. De bibliotheek heeft een prachtige marmeren vloer. De pilaren en relingen zijn van kostbaar tropisch hardhout. De boeken bestaan uit eeuwenoude series encyclopedieën die op thema zijn gerangschikt. Echt een prachtige ruimte. Ondanks dat het buiten heerlijk weer is, is het in het paleis flink koud. Lopen wij met onze blote armen. We zijn blij als weer buiten komen en weer van de zon kunnen genieten. We kopen lekker gebak waar we van genieten bij een kopje thee. De rest van de middag doen we niet veel meer. ’s Avonds halen we een pizza bij een zaakje vlakbij de camperplaats. Zo komt een eind aan weer een heerlijke dag.

Als we wegrijden bij Nazare, zien we dit hert.

Het enorme paleis bij Mafra.

Even een kijkje nemen in de kerk.

Binnenplaats in het paleis van Mafra.

Ongelofelijk veel mooie zalen in het paleis van Mafra.

Paleis in Mafra.

Deze meubels zijn gemaakt van hertengeweien.

De prachtige bibliotheek van het paleis in Mafra.

Even wat inzoomen bij de bibliotheek in Mafra.

Een maquette van het paleis van Mafra.

Veel bakkers hier met echt prachtig gebak.

Ja wat gaan wij nou kiezen?

Het is gelukt om vier gebakjes uit te kiezen.

Maandag 25 februari 2019 – Mafra tot Sintra (CC 23597 N 38.78889 W 9.37472) - 25 km
Het is maar een klein ritje naar Sintra. We hebben gekozen om op een betaalde camperplaats ( 7,=) te gaan staan omdat deze camperplaats gemakkelijk te bereiken is en hoeven we niet door de smalle straatjes van Sintra te rijden. We zijn hier om het Pena paleis te bezoeken. Aad en ik hebben dit twee jaar geleden bezocht en ik vond het zo mooi dat ik tegen San heb gezegd dat ze dit paleis beslist moet gaan bezoeken. Vandaar dat San en ik al snel op pad gaan. Buslijn 434 rijdt in een kring langs alle kastelen van Sintra want er zijn hier wel 3 kastelen: het Pena paleis, een Moors kasteel en het Nationale paleis. De bushalte is iets verder en al snel komt te bus. We kopen een dagkaart voor 6,90. De chauffeur rijdt met een flinke vaart de berg op. Eerst komen we bij het Moorse kasteel maar wij willen naar het Pena paleis. Daar staat er al een flinke rij voor de kassa maar gelukkig hebben we al vrij snel een kaartje. Dan nog even klauteren en dan zien we het prachtige gekleurde paleis. En ondanks dat ik het al gezien heb, blijft het een feest om het weer te zien. Het is gewoon zo’n mooi paleis met zoveel verschillende plekjes waar je dan steeds weer een andere kijk op het paleis hebt. Ik blijf ook nu weer alsmaar foto’s maken. Ook de binnen verblijven zijn echt heel erg mooi. We nemen uitgebreid de tijd om van het kasteel te genieten en brengen er heel wat uren door.
Dan weer met de bus naar beneden naar het stadje Sintra zelf waar het Nationale paleis staat. Die wil ik ook nog bezoeken. Aad zou ook komen, maar die heeft wat moeite om te begrijpen welke bus hij moet nemen en geeft het, na een half uur wachten bij de verkeerde halte, op. San en ik lopen even door de smalle straatjes van het oude stadje en dan gaan we naar het Nationale paleis. Aan de buitenkant is dit paleis niet erg indrukwekkend. Enige opvallende zijn de twee hoge witte schoorstenen. Maar van binnen is dit paleis enorm indrukwekkend. De eerste zaal dit we zien heeft een plafond met tientallen afbeeldingen van zwanen. Maar echt iedere ruimte heeft een prachtig plafond en dan allemaal verschillend. Het paleis is ook ingericht met prachtige meubels en de vloeren zijn van ingelegd marmer. Dan komen we in een ruimte die helemaal het wauw factor heeft: de toren van de wapenschilden. Het grote rond koepeldak is beschilderd met alle in 1505 bekende edelen van Portugal. De wanden zijn bedekt met blauwe azulejos. Wat een prachtige zaal is dit. Als laatste komen we nog in de keuken waar de twee conische schoorstenen boven de schouwen hangen. Het hele paleis doet erg Moors aan, echt prachtig. Ik ben erg blij dat we dit paleis toch ook nog hebben bezocht, alhoewel ik nu wel erg moe ben. Wat ben ik blij dat we niet terug hoeven te lopen naar de camper maar de bus kunnen pakken. Was het half tien uur toen we op pad gingen, het is vijf uur als we weer bij de camper komen waar Ger en Aad het prima naar hun zin hebben, zittend in het zonnetje. Wat een dag, wat hebben we veel gezien. Morgen gaan we weer richting de zee om even bij te komen van alle indrukken. Maar wat hebben we ongelofelijk veel moois gezien!

Als we naar Sintra rijden zien we hoog op de heuvels al het Pena paleis.

Met bus 434 rijden we naar de ingang van het Pena paleis, dan is het nog even flink klimmen voor we bij het paleis zelf zijn. Hier zien we het nog hoog boven ons liggen.

De prachtige toegangspoort van het Pena paleis.

En dan komen we bij het Pena paleis, wat een kleuren! Ik heb het 2 jaar geleden ook al bezocht, maar het blijft genieten van dit mooie kleurige paleis.

Uitzicht op het Moorse paleis.

Erg mooi bewerkte poort in het Pena paleis.

Een kamer in het paleis met een prachtig bewerkt plafond.

Binnenplaats met prachtige gekleurde tegels.

Een maquette van het Pena paleis.
Het is ook echt enorm druk vandaag.

De keuken.

Weer terug in het stadje Sintra koopt San een softijsje.

Het Nationale paleis van Sintra. Van buiten lijkt het niets bijzonders, maar de binnenkant is ongelofelijk mooi.

Een maquette van het National paleis van Sintra.

Iedere zaal heeft een ander plafond, dit is de zwanenzaal.

Hier een plafond met allerlei boten.

Maar deze zaal is de meest bijzondere, de wanden helemaal met blauwe tegels, de enorme koepel met alle wapenschilden van de adellijke families die in 1505 bekend waren.

Met in het midden het wapenschild van de koninklijke familie.

Een prachtige kroonluchter uit Venetië.

Ook in het Nationale paleis heel veel tegels.

De camperplaats in Sintra, niets bijzonders maar veel keus is er hier niet.

Dinsdag 26 februari 2019 – Sintra tot Cascais (CC 23596 N 38.72792 W 9.47483) - 15 km
Met moeite doe ik mijn oogjes open vanmorgen, het was best vermoeiend gisteren en dat voel ik vandaag ook nog in mijn lijf. We rijden vandaag door mooie natuur naar een prachtig stukje kust.  Vlakbij allerlei restaurants en een hotel is een grote parkeerplaats waar wij gaan staan. In de zomer is dit een zeer geliefde plek en ook vandaag zijn er nog genoeg mensen die hier een kijkje komen nemen. We twijfelen even of we hier blijven staan, want door de harde wind kunnen we niet buiten zitten. Maar het is hier zo mooi, we blijven gewoon. We gaan even een stukje over het strand lopen. We kunnen op een gegeven moment alleen maar verder langs het strand als we tussen rotsen door naar het volgende strand lopen. Nou is dit plekje maar af en toe droog, dus is het gokken om tussen de golven door naar de andere kant te lopen. Aad probeert het, maar rent weer snel terug want er komt een grote golf aan. Helaas Aad de onderkant van je pijpen zijn helemaal nat! Ik moet er erg om lachen. Even later kan Aad mij uitlachen want als we denken dat we nu echt wel droog door kunnen lopen, is mijn hele broek kletsnat. Geen lekker gevoel hoor, zo’n kletsnatte broek. Gelukkig droogt hij aardig op als we verder lopen. Het is echt een mooie plek hier zo aan een prachtige kust. ’s Middags zoeken San en ik uit wat we willen gaan bekijken in Lissabon want dat staat morgen op de planning.

Mooie kust bij Cascais.

We gaan even een stukje lopen.

De trap af naar het strand. Het gele gebouw is een verbouwd fort, het is nu een hotel. Daarvoor zie je onze campers staan.

Prachtig stukje kust hier.

We krijgen een mooie zonsondergang.

Woensdag 27 februari 2019 – Cascais tot Fonte da Telha (CC 25906 N 38.56726 W 9.19313) – 55 km
We vertrekken op tijd want we willen de tijd hebben om Lissabon te bezoeken. Via campercontact hebben we een plek vlakbij het oude centrum gevonden (CC 53678 N 38.70457 W 9.15648). Ger blijft dan bij de campers. Het kost wat tijd om in Lissabon te komen want er is natuurlijk een aardige ochtendspits. Om op de camperplaats te komen, moeten we over het treinspoor heen en dat lukt ons niet. Waar we rechtsaf zouden moeten, mag het niet. Iets verder keren we de camper, eens kijken of we dan wel linksaf mogen. Ook dat mag niet. Inmiddels ben ik het helemaal zat en zet de coördinaten van de camperplaats in Corroios in de TomTom. Deze camperplaats ligt aan de andere kant van de Taag. We zouden hier met de trein naar Lissabon kunnen gaan, maar nee, we hebben geen zin meer in Lissabon. We willen hier wel even onze watertank vullen. Helaas, het water is afgesloten. Ook dat nog. Het zit ons niet mee vandaag. Nou ja, hup volgende coördinaten in de TomTom, we gaan naar Fonte da Telha aan de kust. Hier hebben we in 2017 ook gestaan, een erg leuke plek om te staan. Het is een vissersdorpje maar het is ook een geliefde plek voor surfers. Gelukkig is het inmiddels heerlijk weer geworden, dus lekker de stoelen naar buiten en lekker kijken naar de surfers. Er zijn heel veel restaurantjes hier, wij kiezen voor het restaurant Kailua. We zijn deze keer bijdehand en kijken of ze hier sangria hebben. Jawel! Dus kiezen we voor een kan sangria en alle vier voor biefstuk. Jammie, jammie wat smaakt dat allemaal lekker! Als toetje kiezen San en ik voor zelfgemaakte chocolade mousse en eerlijk waar, hij is nog lekkerder dan de vorige keer. Het zal geen verassing zijn dat Aad voor ijs en Ger voor koffie kiest. De prijzen liggen hier iets hoger, maar het was het meer dan waard. Het is wel een beetje een probleem om met een kan sangria op nog een beetje serieus over te komen, maar gelukkig staan de campers naast het restaurant en komen we daar zonder kleerscheuren aan. ’s Middags lopen we ook nog even naar de vissersbootjes. Ook vandaag weer een prachtige zonsondergang. Het was zo best een aparte dag, geen Lissabon maar wel een prachtige plekje aan zee en echt super lekker uit eten geweest. Dus al met al toch weer een prima dag geworden. Zeker als we aan het eind van de dag een videogesprek hebben met 5 van onze kleinkinderen: Sienna, Givenny, Jalyna, Tygo en Fay. Dit zitten bij de McDonalds. Zo leuk om ze zo bij elkaar te zien maar daarna voel ik me wel verdrietig want dan krijg ik weer zo’n last van heimwee.

We staan op tijd op om lekker veel tijd in Lissabon door te kunnen brengen en zo zien we de zonsopkomst.

Het lukt niet om op de camperplaats te komen, dus laten we Lissabon achter ons en gaan we de Taag over.

De brug over de Taag bij Lissabon.

Met dit enorme Christusbeeld.

In Fonte de Telha gaan we uit eten.

De sangria smaakt erg lekker.

Alhoewel vooral Aad en San er wel een beetje last van hebben om op dit tijdstip alcohol te drinken.

Even uitbuiken bij de campers.

Dan lopen we nog even naar het dorpje om bij de vissersbootjes te kijken.

Die worden hier, zoals zo vaak in Portugal, met een tractor in en uit de zee gehaald.

Allemaal vissersbootjes op het strand.

Over het enorme strand lopen we weer terug naar de campers.

En zo is er weer een dag voorbij, schotels omhoog voor de tv en de camper in.
Vijf van onze schatjes.

Donderdag 28 februari 2019 – Fonte da Telha tot Alcacer do Sal (CC 72841 N 38.36913 W 8.51068) – 100 km
We rijden eerst door een gebied met allemaal druivenstruiken. Dan komen in een enorm groot oppervlakte vol met kurkeiken. Daarna weer heel veel druivenstruiken en dan volgt het stadje Alcacer do Sal, erg mooi gelegen aan een rivier. Vanaf de camperplaats kijk je zo uit op het stadje, San en Ger staan er al. Wij zetten onze camper naast hun en willen onze elektrische opstap uitdoen. Wat? Geen stroom? Het 12 volt systeem slaat direct helemaal uit. We krijgen hem ook niet ingeschakeld. Wat is er aan de hand? We zijn werkelijk de hele middag tot aan half acht ’s avonds bezig om te proberen de oorzaak van het probleem te vinden. Nou ja, Ger dan. Aad heeft helemaal geen verstand van stroomzaken. San en ik doen ons best om met logisch nadenken toch af en toe een suggestie te doen. Alles wordt uit elkaar gehaald. De bijrijders stoel wordt helemaal weggehaald zodat we beter bij het electro blok van Schaudt kunnen. Ger meet van alles door, maar we tasten volledig in het duister. Het gekke is dat als we de generator aansluiten om daarmee 220 stroom te krijgen, het 12 volt systeem weer aangaat. Als we dan niet al te veel stroom gebruiken, dan blijft het systeem aan. Zo gaan we de avond in. We kunnen onze kranen niet gebruiken, alleen 1 lampje aan. Best een zielig gedoe zo. Tanden poetsen met een fles water. We zijn ongelofelijk moe van uren lang nadenken en bezig zijn met dit probleem.

Onze 12 volt installatie valt helemaal uit als we ons opstapje willen laten zakken. Het probleem ligt vast aan dit opstapje denken we.

Vanaf de camperplaats hebben we dit prachtige uitzicht op Alcacer do Sal.

We hebben een prima plek, maar genieten kunnen we er niet van want we zijn tot half acht 's avonds bezig om te proberen ons 12 volt probleem op te lossen. Wat dus niet lukt.

De bijrijdersstoel gaat eraf zodat we het electro blok eronder beter kunnen bekijken.

Het verlichte Alcacer do Sal.

Vrijdag 1 maart 2019 – Alcacer do Sal (CC 46544 (N 38.38008 W 8.51653) – 2,5 km
Ondanks mijn vermoeidheid heb ik niet goed geslapen. Het probleem blijft natuurlijk maar door je hoofd spoken. Maar vol goede moed gaan we toch weer verder proberen een oplossing te vinden. Wellicht is een diode in het electro blok kapot? Maar ook dat is het niet. Inmiddels klinkt bij het stadje muziek en wordt van alles afgezet want ook in Portugal wordt carnaval gevierd. Ik stel voor dat we naar de camping rijden die hier vlakbij is. Dan kunnen we in ieder geval gewoon aan het stroom en werkt alles weer terwijl we proberen het probleem op te lossen. Het is een kleine gemoedelijke camping, hij ligt vlakbij de Intermache en de Lidl. Voor 13,= per nacht kunnen we hier overnachten. De plekken zijn flink groot. Even stroom aansluiten aan de camper en dan werkt alles weer en kunnen we verder zoeken naar de oorzaak. En gelukkig vinden we het! Er blijkt 1 van de accu’s niet meer goed te zijn. We hadden de accu’s nog voor vertrek laten controleren maar er is er toch eentje echt kapot. Ger heeft nog een reserve accu en als we die hebben aangesloten, werkt alles weer als van ouds. Wat een opluchting! Kunnen we onze reis zonder problemen voortzetten. Wat zijn we super blij. Ik kan niet uitleggen wat een opluchting het is als alles in je tweede huisje weer werkt.
San en ik fietsen naar het dorpje maar van carnaval is niets meer te zien. Wel leuk om even door te lopen. Daarna fietsen Aad en ik naar een bedrijventerrein om te kijken of we daar twee nieuwe accu’s kunnen vinden. Ze hebben wel gewone accu’s maar geen AGM. Daarvoor moeten we maar ergens anders kijken. San en ik vullen nog een wasmachine, want ook bij deze Intermache staan was- en droogmachines. Is dat ook weer gedaan. We besluiten om morgen nog lekker op de camping te blijven hangen. Even een lekker rustig dagje, dat hebben we wel nodig.

Als we op de camping staan, fietsen San en ik even naar Alcacer do Sal.

Ook hier een overdekte markt.

De overdekte markt.

Alcacer do Sal.

De smalle straatje van Alcacer do Sal, een vrouwtje loopt met veger en blik de straat te vegen.

Onze ruime plekken op de camping.

Zaterdag 2 maart 2019 – Alcacer do Sal (CC 46544 (N 38.38008 W 8.51653)
Het is niet vroeg als ik mijn ogen open doe, al half tien. Denk dat ik toch wel erg moe was van alle spanningen van de afgelopen twee dagen. De douche op de camping geeft heerlijk warm water. Ik was mijn haar en geniet van de luxe dat ik het daarna in model kan föhnen. We hebben een lekker rustig dagje op de camping. We halen een gegrilde kip bij de Intermache voor het avondeten. Aad en San gaan op de fiets naar het dorp. Ik vermaak me met mijn bullet journal en Ger met zijn sudoku puzzel. Aan het eind van de middag lopen nog even naar een mega China store (een soort Action) en daar vind ik een aantal leuke shirts die niet kreuken. Ideaal dus om mee te nemen in de camper. De camping staat trouwens aardig vol. Er zijn veel buitenlanders maar er staan ook best veel Portugezen die hier komen genieten van het carnavals weekend. Het is ook echt erg fijne kleine camping. We zijn hier uit noodzaak gaan staan maar dat is uiteindelijk geen straf gebleken.

Zo komt er een eind aan onze 6e week van deze reis. En ondanks de problemen van de afgelopen dagen genieten we nog steeds volop.

1. Wat hebben we al veel gezien en veel meegemaakt, leuke en minder leuke dingen maar gelukkig is alles weer goed gekomen en kunnen we weer gewoon met een gerust hart verder reizen.