vrijdag 7 september 2018

REIS ZUID ITALIE & SICILIE - WEEK 2 – 1 t/m 7 september 2018

Zaterdag 1 september 2018 – Paestum
De dag begint bewolkt en aan het eind van de ochtend gaat het zowaar ook nog even regenen. Het strand loopt gelijk leeg. Maar het duurt allemaal maar heel even. Na een uurtje is het weer droog en schijnt de zon volop. Wij hebben alweer een rustige dag hier, lekker zwemmen, wat lezen, wat knutselen en veel meer doen we eigenlijk niet. In de avond zien we de bliksem boven de Almalfi kust maar pas rond drie uur ’s nachts gaat het eventjes regenen.

Het strand bij Paestum, wolken boven de Almalfi kust.

De wolken verdwijnen alweer snel en we kunnen weer heerlijk genieten van het mooie plekje.

Zondag 2 september 2018 – Paestum tot Praia a Mare (CC 9227 N 39.87302 E 15.78635) – 125 km
We trekken weer verder zuidwaarts, doel is het kustplaatsje Palinuro daar moet een vrij plek vlakbij een vuurtoren zijn. De route gaat door prachtige natuur. Als we afslaan van de SS18 naar Palinuro rijden we door een prachtige kloof. In Palinuro moeten we een smal steil weggetje omhoog richting vuurtoren. Gelukkig komen we geen tegenliggers tegen. Het plekje valt dan ook nog eens tegen. Behalve het uitzicht dan, prachtig om zo de kust te zien. We lopen nog even helemaal naar het bovenste punt en gaan daarna weer weg. Eerst terug naar de SS18 en dan verder langs de kust naar het zuiden. De weg is vrij smal en enorm bochtig, maar wat is het hier mooi! In Maratea zien we hoog bovenop de berg een Christus beeld staan. Wij rijden nog iets verder tot Praia a Mare. Dat is een flinke plaats die een paar kilometer langs de zee ligt met overal strand. Wij zetten de camper op een parkeerplaats waar we 3 euro voor moeten betalen. We hebben het flink warm, dus jullie snappen dat we snel onze zwemkleding aan doen en het water induiken. Je springt echt zo in dat warme water maar gelukkig is het toch verkoelend. Vooral dat heen en weer wiegen op die golven, zo ontspannend! Het is flink druk op de enorme strand maar tegen acht uur loopt het strand echt helemaal leeg, de strand tentjes gaan dicht en het is rustig. Wij zijn de enige camper die hier blijft overnachten. Beetje jammer dat de kartbaan die naast de parkeerplaats is, tot half één open blijft.

Onderweg naar Palinuro.

Het plekje in Palinuro.

Vanaf dat plekje hebben we een prachtig uitzicht over de kust, maar we gaan toch weer verder.

Zo gaan we weer verder, door prachtige natuur.

Echt een heel mooie kust hier.

De weg slingert langs de rotsen.

Met telkens weer prachtige uitzichten.

Het strand in Praia a Mare.

Maandag 3 september 2018 – Praia a Mare tot Falerna Marina (N 38.9697 E 16.148899) – 115 km
Vandaag een trip van 115 km weer vlak langs de kust. Gelukkig is de weg wel breder dan het stuk wat we gisteren hebben gereden. Ook nu weer super mooi, echt genieten deze route. We zien al snel een markt, als we dan ook een parkeerplaats zien, is de keus snel gemaakt. Een markt, dat vinden wij altijd erg leuk. Dus alle gordijnen dicht om de zon zo veel mogelijk buiten te houden, bovenluik open, Maxxfan op volle toeren, zo kunnen we Balou wel even achter laten. De markt is echt enorm groot. Vooral veel kleding en schoenen. Echt heel leuke kleding en de prijzen maakt het nog leuker, van alles en nog wat voor 5 tot 8 euro. Heel soms 10 euro. Schoenen voor 10 euro. Dacht ik dat Spanje goedkoop was, nou Italië is nog veel goedkoper. We kopen voor Aad een nieuwe zwembroek (zijn oude waren toch echt wel te groot nu hij zo’n 20 kg lichter is), ik koop een super leuk bloesje en wat armbanden. Voldaan komen we weer terug bij de camper. In Amantea zit een Lidl, dat komt goed uit, kunnen we verse broodjes halen. Gelijk lekker beleg erbij en wij hebben een lekkere lunch. Het is inmiddels twee uur en dat merk je aan het verkeer, het is echt rustig. De Italianen houden echt een siësta tot vijf uur. Na onze lunch in het nog maar een klein stukje tot Falerna Marina. Daar is een parkeerplaats direct aan zee waar we ook water kunnen pakken. Dat is hard nodig want onze watertank is echt bijna leeg. Dus vullen we hem vol en zetten daarna de camper aan de zee kant neer. In het hoogseizoen moet je hier betalen, maar nu in september is het gratis. Dan volgt ons gebruikelijk ritueel: zwemkleding aan en in de zee duiken. Lekker genieten van het warme water en de hoge golven. Aan het eind van middag nog even gezellig bellen met het thuisfront. Er zijn veel pizzeria’s hier maar als Aad om zeven uur naar een zaakje toe gaat, is het nog te vroeg. Uiteindelijk hebben we om acht uur onze pizza. Hij smaakt alweer erg lekker. Toch zo leuk om in Italië te zijn!
Er staan hier ook een hele lange rij met een soort van party tenten. Dit is een markt en in de avond gaan heel veel kraampjes open. Ik loop er ook even overheen maar vind het niet veel bijzonders. Wat ik wel bijzonder vind, is dat er zoveel mensen op deze markt afkomen. En dat op een maandagavond. De markt blijft open tot na 1 uur ’s nachts. We snappen er niets van, waarom zo lang open in een werkweek? Zou dat iedere avond zo zijn?

Maar eens een foto van mezelf.

We nemen nog wat foto's van het strand in Praia a Mare.

Kijk, daar hebben we overnacht in Praia a Mare.

Onderweg komen we een markt tegen.

Op de markt.

Amanthea, hier halen we wat boodschappen.

Ons overnachtingsplekje in Falerna Marina.

Met een mooie zonsondergang.

En een lekkere pizza.

Dinsdag 4 september 2018 – Falerna Marina tot Tropea (Cmp Marina dell’Isola N 38.67874 E 18.89477) – 70 km
Het antwoord op onze vragen over de markt krijgen we de volgende morgen. Alles wordt afgebroken. Dus gisteren was de laatste avond. Vandaar de vele bezoekers en het lange open blijven! Wij trekken weer verder naar het zuiden. We willen het plaatsje Pizzo gaan bezoeken maar als we de camper hebben geparkeerd, zien we er toch vanaf. De camperplaats ligt wel heel erg afgelegen, we vinden het niet prettig om hem hier te laten staan. Dan maar weer verder. Op naar Tropea. Via de app park4night vinden we een prima plek op een grasveld, net naast het oude centrum (N 38.6786 E 15.9014). Tropea is een prachtige oude stad die hoog op de rotsen ligt. Voor de kust ligt een schiereiland wat vroeger een echt eiland was. Aan weerszijde van dit schiereiland prachtige stranden met een groen/blauwe zee erbij. Wij klauteren de trappen op en komen dan gelijk in het mooie oude centrum. Tropea is bekend om zijn speciale rode uien, die moeten erg zoet van smaak zijn. Maar Tropea is ook bekend om Tartufo. Dat is een ijsbol omgeven met cacao met binnenin zachte chocolade. Als we vinden dat we genoeg hebben geslenterd, gaan we op een terrasje zitten. Nemen cola en natuurlijk zo’n tartufo. Die smaakt zeker erg lekker, lijkt een heel klein beetje op tiramisu. Als we weer bij de camper zijn, willen we eigenlijk liever weer op een plekje aan zee staan. Er moet er eentje vlakbij zijn, dus rijden we daarheen. Maar het is zo druk met badgasten dat het helemaal vol staat met auto’s. Wat zullen we doen? Verder rijden en ergens anders een plek zoeken? We besluiten om hier in Tropea te blijven en gaan naar de ACSI camping Marina dell’Isola waar we voor 13 euro kunnen staan. We krijgen een plekje in de schaduw. Even wat eten, het kleine beetje wasgoed wassen en zwemmen! De zee is flink ruig, hoge golven. Hier wordt het ook snel diep, dus blijf ik dicht bij de kant. Heerlijk hoog die golven, alhoewel ze soms zo hoog zijn, dat ze over onze hoofden slaan. Op het strand is een douche waar we het zoute water van ons af kunnen spoelen. In de verte ligt het vulkaaneiland Stromboli, dit is na de Vesuvius al de tweede vulkaan die we zien! De Stromboli is de meest actieve vulkaan van Europa met ca. elke 40 minuten een uitbarsting. Er wonen nog zo’n 650 mensen op het eiland. Als er weer een flinke uitbarsting is, wordt het eiland geëvacueerd, de laatste keer was in 2013. Vooral als de zon ondergaat, is het eiland enorm goed te zien.

De prachtige oude stad Tropea, hoog op de rotsen.

Een kerk in Tropea.

Tartufo het speciale ijs, cacao aan de buitenkant, binnenin zachte chocola. Erg lekker!

Keramiek in Tropea.

Geen idee waarom we dit steeds zien in Tropea. Waarom die gekke gezichten met een peuk in hun mond?

Overal zien we rode pepertjes die hangen te drogen.

Het schiereiland wat vroeger een eiland was met het prachtige strand.

De tonijn wordt afgeleverd.

Even zo'n ijsje proeven.

Prachtig uitzicht vanaf de oude stad Tropea.

Weer alle trappen naar beneden, zie je onze camper staan?

Ons kleine plekje op de camping Marina dell'Isola, maar wel lekker in de schaduw.

De camping ligt aan zee met het prachtige strand.

Zonsondergang met het vulkaaneiland Stromboli.

Woensdag 5 september 2018 – Tropea
We blijven nog een dagje op deze camping. ’s Morgens lopen we eerst nog een keertje naar de oude stad op zoek naar een pin automaat. Met behulp van Google Maps lukt dat inderdaad. We lopen nog even een rondje, Aad haalt maar weer een lekker ijsje en dan terug naar de camping. Lekker weer zwemmen, de zee is een stuk rustiger vandaag. Het water is nog steeds lekker warm. ’s Avonds haalt Aad een pizza bij het restaurant op de camping. Ook deze pizza smaakt ons heel goed.

Lekker druk op het strand bij Tropea.

Op het strand bij Tropea.

Kijk op deze camping staan wij.

Nog maar weer een foto van het schiereiland.

Onder deze bomen is onze camping.

Aad geniet nog maar een keertje van een ijsje. Deze keer de smaken cookies en stragiatelli.

Donderdag 6 september 2018 – Tropea tot Bagnara Calabra (N 38.283865 E 15.798988) – 115 km
Vandaag is Olav jarig, 39 jaar alweer! Hij viert deze keer zijn verjaardag en ik vind het dan ook erg jammer dat ik daar niet bij zal zijn. Het blijft bij een telefoontje om hem te feliciteren.
Wij trekken verder naar het zuiden maar we komen net voorbij Tropea bij een doorgang van maar 1,90 hoog en een bord “verboden voor campers”. Na een paar pogingen om een binnendoor weg te vinden, besluiten we uiteindelijk om weer langs de kust terug te rijden naar Pizzo. Daar kunnen we weer de Autostrade op naar het zuiden. Het is even een flinke omweg, maar in ieder geval wel een route waarvan we zeker weten dat we die kunnen rijden. Zo gezegd, zo gedaan. De Autostrade is vanaf Napels tolvrij en als we dan eindelijk bij deze weg zijn, gaat het erg snel. We nemen de afslag Bagnara Calabra en komen weer op de kustweg SS18, nog 10 km tot we in de stad zijn. Die 10 km gaan alsmaar naar beneden via een smalle en erg bochtige weg met heel veel haarspeldbochten. Jullie snappen dat ik hem af en toe flink zit te knijpen met mijn hoogtevrees. Maar ik weet dat Aad goed kan rijden en we komen natuurlijk zonder problemen bij de zee. Hier is een parkeerplaats aan het strand waar we blijven overnachten. Op zich een prima plaats, alleen jammer dat er ook een stuk is waar allerlei vuilcontainers staan. En ja, ik weet niet wat dat is met de mensen in Zuid Italië, maar ze maken er echt een troep van. Overal staan zakken en andere rotzooi. Niet echt prettig om met onze camper naast te staan. Zodra er wat meer ruimte is op de parkeerplaats, verzetten we hem dan ook. We pakken onze stoelen en parasol en gaan naar het strand. Balou moet natuurlijk ook mee, het is echt te warm om haar in de camper te laten. Ach als we haar steeds nat maken en haar in de schaduw van de parasol houden, lukt het wel.

Het strand bij Bagnara Calabra.

Met weer een prachtige zonsondergang.

Vrijdag 7 september 2018 – Bagnara Calabra tot Barcellona Pozzo di Gotto (N 38.165501 E 15.1892) – 75 km
Slapen was erg onrustig hier. De hele nacht lopen er mensen. Zelfs om twee uur vannacht hoorde ik nog kinderen. Niet dat er verder iets gebeurd, ze laten je gewoon met rust. Maar Italianen praten volgens mij alleen maar hard en ook ’s nachts is dat niet anders. Daar wordt ik dan steeds wakker van en dan kijk ik toch maar even naar buiten wat er aan de hand is. Al met al een erg onrustige nacht.
Maar niet zeuren, we gaan vandaag naar Sicilië! We zien het prachtige stadje Scilla liggen en dan komen we in Villa San Giovanni. De haven is snel gevonden en gelukkig staat er ook heel duidelijk aangegeven waar je tickets moet kopen. Een retour voor de camper kost 91 euro. Dit retour is 3 maanden geldig. We zijn nog maar net bij de camper of we mogen al naar de boot rijden. Het is totaal niet druk en met een half volle boot varen we over naar Sicilië. Het is net alsof we de Nieuwe Waterweg overvaren bij Maassluis. Nou ja, ietsje verder varen dan. In Messina gaan we van boord. Wat een drukte! Alle voertuigen krioelen door elkaar. Het is net alsof we weer in Marokko rijden. Staan wij op de baan voor rechtuit, kan er nog net wel een auto naast ons kruipen, die natuurlijk ook rechtuit wil. Scooters rijden kris kras overal langs en tussendoor. Auto’s van alle kanten, waar twee banen zijn, rijden ze met vier naast elkaar. Het verbaasd ons dat ze wel braaf stoppen voor een rood stoplicht. Gelukkig zijn we met een half uurtje deze stad uit. We hebben het advies gekregen om de tolweg te nemen. Die is niet duur en anders ben je uren bezig door allerlei stadjes te rijden. Dus gaan wij de tolweg op en dat schiet inderdaad lekker op. In Barcellona Pozzo di Gotto is een Lidl waar we wat verse broodjes halen en ik mijn yoghurt voorraad weer kan aanvullen want ja dat is het voornaamste wat ik eet. Ik wil/moet nog steeds een aantal kilo’s afvallen. Dan rijden we naar de kust en hier is enorm veel ruimte om lekker aan het strand te staan. Er zijn zelfs stranddouches. Erg prettig om het zoute water af te spoelen! Ook vandaag is het flink warm met 30 graden maar aan het eind van de middag wordt het flink bewolkt en gaat het wat waaien. Heerlijk! Het koelt een beetje af in de camper!

Onderweg zien we deze mooie stad Scilla.

De tickets voor de ferry naar Sicilië zijn snel gekocht.

En daarna al snel de boot op.

De boot is vrij leeg.

Het enorme strand bij Barcellona Pozzo di Gotto.

Kilometers langs strand en overal kun je met de camper prima zo aan zee staan.

Ook overal zie je deze stenen olifanten waar een stranddouche is.