vrijdag 14 september 2018

REIS ZUID ITALIE & SICILIE – WEEK 3 – 8 t/m 14 september 2018

Zaterdag 8 september 2018  en zondag 9 september 2018 – Barcellona Pozzo di Gotto
Sicilië heeft een oppervlakte van 25.708 km2 (Nederland 40.844 km2) en is het grootste eiland van de Middellandse zee en ongeveer net zo groot als België. Er is enorm veel te zien, gelukkig hebben we nog weken de tijd om hier rond te rijden.
Maar dit plekje bevalt ons zo goed dat we nog twee dagen hier blijven. Even rustig aan voordat we Sicilië verder gaan ontdekken. Zaterdag ochtend gaat het eventjes regenen maar na een uurtje is het alweer droog en gaat de zon weer volop schijnen. We doen niet zo veel deze twee dagen. Gaan nog wel een stuk langs de kust fietsen, maar veel bijzonders zien we niet. Daarbij is het ook nog eens flink warm, dus niet echt een pretje om te fietsen. Nou ja als je fietst gaat het nog wel, maar als je dan stopt! Onderweg halen we nog wel een ijsje. Aad vraagt 1 bolletje maar komt echt met een mega ijsje naar buiten.
De hele dag door komen we mensen naar het strand. Meestal met de auto die ze gemakkelijk op het enorme strand kwijt kunnen. Maar in Italië gaat het ook om flaneren en tegen 5 uur ’s middags begint het en dan lopen enorm veel mensen langs de boulevard. Dat gaat echt de hele avond door. Maar wij worden met rust gelaten, geen mens die zich met ons bemoeid. Zondagavond zien we in verschillende dorpjes langs de kust vuurwerk. Ik google om te kijken of dit een speciale feestdag maar kan niets vinden.

Barcellona Pozo di Gotto.
Even een ijsje kopen.

Jammie.

Maandag 10 september 2018 – Barcellona Pozzo di Gotto tot Maletto (N 37.819901 E 14.8781) – 75 km
We trekken nu toch echt de bergen in. Eerst even de nodige boodschappen halen en dan gaan we op weg. We rijden via de SS185 naar Novara di Sicilia. Met heel veel bochten en alsmaar stijgen rijden we door prachtige natuur. Vooral Novara ligt als een plaatje tegen de berg aangeplakt. We rijden dwars door het dorp heen, af en toe natuurlijk smal maar het lukt prima. Gelukkig kunnen we even parkeren zodat we wat rond kunnen kijken. In de verte zien we de zee. Dan gaan we weer verder de SS185 af. Voor ons zien we de Etna, met 3340 meter hoogte kun je die ook niet over het hoofd zien. We zijn blij dat het vandaag bewolkt is, heerlijk even geen zon. Met een temperatuur van 24 graden is het veel aangenamer. Er wordt in deze omgeving heel veel aan landbouw gedaan. De grond is door de lava enorm vruchtbaar. Vlak voor we in de stad Randazzo komen, zien we veel lava, dat is van de uitbarsting van 1981 toen de lava stroom tot net voor deze stad kwam. We zetten de camper op een parkeerplaats bij voetbalvelden, hoog tijd om te eten. Als we gegeten hebben, besluiten we om toch een andere plek op te zoeken. Er zijn n.l. nog 2 andere plekken in de buurt waar we zo in de natuur kunnen staan. Helaas lukt de eerste plek niet, alleen te bereiken met een super smal steil weggetje. Dat wagen we maar niet. Maar de volgende plek is super. Vlakbij een bron en met vrij uitzicht op de Etna. Daarbij ook nog eens super rustig. Stoelen naar buiten en genieten maar!

De Etna is, op de Stromboli na, de actiefste vulkaan van Europa. Uitbarstingen zijn er geweest in onder andere 1978, 1981, 1986, 1987, 1989, 1991-1993, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004 en ieder jaar van 2006 tot en met 2017. De grootste uitbarsting van de laatste honderd jaar was die in 2001, die 24 dagen duurde en vele gebouwen en de kabelbaan verwoestte. De top van de zuidoostkrater is in mei 2007 gestopt met uitbarstingen. Rond september 2007 scheurde de flank van deze krater open en ontstond er een nieuwe kratermond. Daarna gingen de uitbarstingen verder via deze "pit crater", die nu de "nieuwe zuidoostkrater" wordt genoemd. De nieuwe krater is de meest actieve krater en groeide zeer snel door het grote aantal uitbarstingen. Alleen al in de periode van januari tot en met november 2011 groeide de Etna al zo'n 200 meter, en is daarmee 's werelds snelst groeiende vulkanische berg. Sindsdien groeit de krater nog steeds in hoogte en omvang. De vulkanologen van het Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (INGV) meldden in januari 2014 na een GPS-meting dat de 3290 meter hoge oude top van de zuidoostkrater is overtroffen door de nieuwe zuidoostkrater. De verwachting is dat dit de hoogste top van de Etna zal worden; nu ligt het hoogste punt nog op 3329,6 meter, op de rand van de noordoostkrater. De Etna is erg wisselend in zijn uitbarstingen. Meestal zijn het Stromboliaanse of pulserende fonteinen met lavaspetters. Het formaat van deze spetters varieert van klein tot zo groot als een vrachtwagen. Dit komt doordat kleine gasbellen samenhopen tot een grote bel en de naar de uitgang van krater stromen in de hete magma. Deze bel spat uiteen bij het bereiken van de oppervlakte en lanceert de lava dan de lucht in. Soms ontstaan er net als in 2014 enkele scheuren onderaan een krater en daar loopt dan de lava langzaam uit. Dit kan van korte duur zijn tot wel enkele maanden. Ook is de tijd tussen de uitbarstingen erg verschillend van enkele dagen tot enkele jaren. 2011 was een van de actiefste jaren van de afgelopen eeuw met zo'n 20 uitbarstingen. Sindsdien heeft de Etna nog steeds meerdere uitbarstingen per jaar.

Uitzicht bij Novarra di Sicilia.

Het bergdorpje Novarra di Sicilia.

Erg mooi landschap hier.

Deze lava stroom van 1981 stopte net voor de stad Randazzo.

De camperplaats in Maletto met op de achtergrond de Etna. Bij de camperplaats kun je bronwater pakken wat heel veel lokale mensen ook alsmaar komen doen.
Dinsdag 11 september 2018 – Maletto tot  Torrenova (N 38.091704 E 14.667939) – 85 km
We hebben een heerlijk rustige nacht gehad en… wat nog veel vreemder was: het koelde zo erg af dat we ’s avonds zelfs de deur dicht hebben gedaan. Dat was wel erg prettig slapen. Als we de camperplaats af willen, staat er voor de uitgang een auto geparkeerd en de bestuurder is nergens te vinden. Maar gelukkig kunnen we er net langs. We gaan weer op weg. De Etna laten we achter ons. Aan het eind van onze rondrit van Sicilië gaan we de Etna verder bekijken en willen we helemaal naar boven. Nu rijden we weer terug naar de noordkust van Sicilië. Via Randazzo volgen we de SS116 en rijden we alweer door prachtige natuur. Het zijn niet veel kilometers die we moeten rijden, maar door alle bochten, schiet het niet hard op. Maar dat is geen enkel probleem want het is hier erg mooi. Bij Capo d’Orlanda komen we weer bij de kust en volgen we de kustweg de SS113 weer. In Torrenova rijden we naar de kust. Op de app Park4night staan hier 2 plekken maar wij vinden ze beide niet leuk genoeg. Gelukkig vinden we een heel klein stukje verder een erg mooi en rustig plekje zo aan het strand. Kijk dat is wat wij leuk vinden! Het is inmiddels 29 graden. De zee voor ons neus, een stranddouche ietsje verder. Zo houden we het wel uit vanmiddag. Iets verder zit een kebab zaakje waar Aad ’s avonds wat te eten voor ons haalt. We krijgen weer een prachtige zonsondergang en zo komt er weer een einde aan een heerlijke dag.

's Morgens schijnt het zonnetje op de camperplaats in Maletto.

Grappig deze wolk precies boven de Etna.

De stad Randazzo met de Etna op de achtergrond.

Een erg mooie route richting de kust.

Onderweg naar de kust.

Ons plekje in Torrenova, we staan hier echt helemaal alleen.

Woensdag 12 september 2018 – Torrenova tot Cefalù (N 38.0392 E 14.0317) maar uiteindelijk bij het treinstation (N 38.033298 E 14.0206) – 70 km
Ondanks dat er ergens tot diep in de nacht live muziek werd gespeeld (het maakt de Italianen echt niet uit of het dinsdagavond is, ze feesten volgens ons altijd), hebben we erg goed geslapen hier. We gaan op weg naar Stefano di Camastra, een pottersbakkerscentrum. We rijden over de tolweg, lekker gemakkelijk en voor 2,20 hoef je het niet te laten. We vinden gelukkig snel een vrij groot parkeerterrein waar we de camper kunnen parkeren. In het stadje enorm veel winkels waar het plaatselijke keramiek te koop wordt aangeboden. Maar het keramiek is overal in de stad aanwezig. Zelfs de plattegrond van de stad is van keramiek gemaakt. Leuk om hier even doorheen te lopen maar met een uurtje heb je het wel gezien.

Een trap in Stefano di Camastra, een pottersbakkerscentrum.

Waar natuurlijk overal keramiek te koop is.

We lopen even het stadje door en zien deze gezellige bijeenkomst van oudere mannen.

Uitzicht over de kust.

Weer verder, nu naar Cefalù. Wij zetten de camper bij de haven, dan is het nog een 10 minuten omhoog lopen tot je in het stadje bent. Best even puffen om dit om 1 uur ’s middags te doen met 28 graden. Maar ach, al snel lopen we in de smalle straatjes en daar is natuurlijk altijd schaduw. Het oude stadje ligt schitterend onderaan een 200 meter hoge rots rondom een vissershaven. In het stadje is een mooie kathedraal, daar vandaan lopen smalle straatjes met gele en okerkleurige huizen met zwarte balkonnetjes richting zee. Overal leuke winkeltjes en restaurantjes. Daarbij is ook nog een mooi zandstrand met een boulevard. Aad koopt natuurlijk een ijsje, ik hou me sterk. Nee Aad ik hoef echt niet! Nou ja een hapje van zijn ijsje dan. Aad is ook al een tijd op zoek naar een hoed, maar blijkbaar heeft hij een groot hoofd want geen enkele hoed past hem. Maar heel bijzonder, hij vind er hier wel eentje! Er lopen het best veel toeristen en ook wij genieten volop van het gezellige stadje. Weer terug bij de camper is Balou maar wat blij dat hij weer lekker naar buiten kan. Het is voor ons altijd afwegen wat nou beter is voor haar. Meenemen in haar buggy? Dat kan natuurlijk prima, maar als het zo warm is, is dat ook niet echt prettig voor haar. We hebben haar deze keer maar weer in de camper gelaten. Alle gordijnen dicht, Maxxfan volop aan en zo blijft het in de camper toch goed te doen. Voor haar is dat toch het prettigste, gewoon in haar eigen vertrouwde omgeving.
Zitten we ’s avonds lekker tv te kijken, het is negen uur, stopt er een auto naast ons met politie erin. We mogen hier niet overnachten, zegt hij. Hij zegt nog wel sorry, maar we moeten dus weg hier. Dat is even een domper. Het is natuurlijk donker, en rijden in het donker over die smalle bochtige wegen vinden we niet prettig. Ik zoek op de app Park4Night en zie dat er in het stadje bij het station ook een parkeerplaats is. Van 0800 tot 2000 betaald en daarna vrij. Dat gaan we maar proberen dan. Erg spannend om zo in het donker te rijden. De TomTom stuurt je natuurlijk over kleine steile straatjes waar je met de camper niet wilt rijden. Maar uiteindelijk lukt het ons om zonder al te veel smalle straten het parkeerterrein op te rijden. Het zijn echt plekjes voor personenauto’s, wij zijn natuurlijk wat langer. Maar achteraan de parkeerplaats is ruimte genoeg, beetje schuin zetten en we steken niet uit. We staan vlak naar het treinstation en een werkplaats voor treinen. Dat geeft flink wat herrie, maar we zijn erg blij dat we weer een plekje hebben. We kopen een parkeerkaart voor 1 uur zodat we morgen om 9 uur kunnen vertrekken. Gelukkig houden de werkzaamheden om twaalf uur op en kunnen we nog erg rustig slapen hier.

De tolweg hoog boven ons.
Echt heel mooi de kustweg SS113.

De haven bij Cefalu, tussen de struiken zie je nog net onze camper staan.

Cefalu, het bekende gezicht in Italië, doeken over de balkons om de zon tegen te houden.

De mooie kerk in Cefalu met een plein ervoor vol met terrasjes.

Je zult toch maar van schepijs houden en op reis zijn in Italië, wat doen je dan?

Cefalu.

De smalle straatjes van Cefalu.

Als we worden weggestuurd bij de haven, rijden we naar een parkeerterrein bij het trein station, hier een mooi uitzicht op de verlichte rotsen van Cefalu.

Donderdag 13 september 2018 – Cefalù tot Trabia (N 38.0172 E 13.61641) – 45 km
Zo gaan we voor het ontbijt op weg en komen zonder problemen Cefalù weer uit. We volgen weer de kustweg SS113 en dat blijft toch een erg mooie weg om te rijden. O.k. het wegdek is slecht maar het uitzicht, dat maakt alles goed. Op een gegeven moment worden we door de TomTom toch weer naar de Autostrada geleid, deze is nu weer tolvrij. Zeker omdat we in de buurt van Palermo zijn. Bij een benzinepomp kunnen we weer onze gebruikelijk sani stop maken en zo kunnen we leeg (de wc) en vol (de watertank) weer met een goed gevoel verder. Tot afslag Trabia, want hier vlakbij moet een parkeerplaats aan zee zijn. Zonder moeite en smalle straatjes vinden we inderdaad deze grote parkeerplaats. Geen strand hier, maar wel een enorme jachthaven. Het is bewolkt en ’s morgens nog best benauwd. We zijn erg blij als er een windje op steekt, zo is het super lekker weer met 27 graden! Er is een restaurantje bij waar we tussen de middag pizza eten, Aad neemt een ijsje als toetje en ik (nadat ik wel heel erg getwijfeld heb) hou het bij een hapje van zijn ijs. We bespreken wat we hierna gaan doen. Wel of niet Palermo bezoeken? Het moet een mooie stad zijn, maar ook een chaotische waar je ook nog eens goed op je portemonnee moet letten. Er is een goede bewaakte camperplaats 1,5 km van het centrum. Na lang wel of niet doen, besluiten we om Palermo toch niet te bezoeken. Er komen nog veel meer steden deze reis. Als we dan wel weten wat we de komende dagen gaan doen, gaat Aad lekker vissen en ik fröbel wat aan mijn bullet journal. Rond zes uur gaat het zelfs heel even regenen!

Maar wat een raar land is toch eigenlijk Italië. Bij het restaurantje begint ’s avonds ineens een dj muziek te draaien. Flink hard, maar ach wij vinden het best gezellig. Er komen heel veel auto’s aan, het terras zit al snel helemaal vol. Vanaf een uur of 10 wordt er een quiz gehouden. En dat gaat ook op volume voluit. Het duurt allemaal tot net voorbij 12 uur en rond 1 uur ’s nachts rijden eindelijk alle auto’s weg en is het weer rustig. Op een donderdag avond hé, je snapt het toch niet. Moeten die mensen morgen niet werken? Of zijn Italianen gewoon altijd van de nachtbrakers?

Op het parkeerterrein bij het trein station in Cefalu.

Weer onderweg door mooie natuur.

De jachthaven bij Trabia waar we overnachten.

Staan hier ook direct aan zee, maar geen strand hier. Vandaag bewolkt en dat is ook wel eens erg lekker. Niet zo heel warm!

Best mooi hier in Trabia.

Vrijdag 14 september 2018 – Trabia tot Alcamo Marina (N 38.031698 E 12.950896) – 100 km
Wat een sufkip ben ik toch. We willen naar Monreale, maar ik heb er helemaal geen erg in dat de coördinaten van de camperplaats in Palermo in de TomTom staan. Dat heb ik dus niet veranderd. Ik heb het pas door als we 800 meter van de camperplaats af zijn. Oeps, sorry Aad, zitten we toch in het drukke en chaotische verkeer van Palermo! Snel de coördinaten van Monreale erin. In Monreale staat een prachtige kathedraal. Bezichtigen kost 10 per persoon. Van buiten maakt hij niet veel indruk, maar van binnen is hij prachtig met Siciliaanse en Byzantijnse mozaïeken. Echt super mooi! Al dat mozaiek overal in vooral goud, het is zo indrukwekkend. Ook het houten plafond is zo mooi. Met onze toegangskaartjes komen we ook in een aparte ronde ruimte waar alles van marmer is. Prachtige marmeren beelden staan in nissen die ook weer helemaal met marmer zijn bedekt. Dan gaan we de trappen op en komen we bovenin de kerk. Via een ijzeren rooster lopen we over het dak en hebben uitzicht over de kloostertuin. Weer binnen lopen door een smal gangetje waar we met ramen de kerk in kunnen kijken. Als we weer buiten komen, hebben we prachtig uitzicht over Palermo met daarachter de zee. Al met al zijn we een flinke tijd zoet in deze prachtige kerk. Als we genoeg hebben gezien, rijden we naar de kust. De weg gaat door erg mooie natuur, groene bergen, kale rotsen, af en toe een dorp. Erg genieten weer deze route. Bij Alcamo komen we weer bij de zee, er is een grote parkeerplaats aan het strand. Wauw, zandstrand! Het is bewolkt maar de temperatuur is heerlijk. Snel nemen we een duik in de zee. Heerlijk weer! Op het strand staan douches, helemaal fijn om het zoute water weer van je af te kunnen spoelen. Ook bij deze parkeerplaats is een restaurant. Het is natuurlijk vrijdag. We zijn benieuwd of we vanavond en vannacht veel muziek te horen krijgen.

Weer over de kustweg SS113.

De kerk in Monreale ziet er van buiten niet bijzonder uit.

Maar de binnenkant is echt WAUW!

We lopen omhoog in de kerk en hebben uitzicht op de kloostertuin.

Maar ook uitzicht op Palermo.

Het roosterpad langs het dak van de kerk.

Even in de kloostertuin.

We trekken weer verder vanaf Monreale naar de kust, erg mooi hier.

We komen weer in de buurt van de zee. Ook vandaag af en toe dikke wolken.

Mooi toch?

Bij Alcamo Marina staan we op een parkeerplaats aan zee, zandstrand hier!

Het strand bij Alcamo Marina.