vrijdag 31 augustus 2018

REIS ZUID ITALIE & SICILIE - WEEK 1 – 25 t/m vrijdag 31 augustus 2018

Zaterdag 25 augustus 2018 – Rotterdam tot Saint Marie aux Mines (CC 18759 N 48.19265 E 7.11400) – 600 km
We beginnen aan onze vijfde grote reis. De bestemming deze keer is Zuid Italië en Sicilië. Hadden voor onze reis naar Marokko nog veel voorbereiding, voor deze reis is dat heel anders. We hebben een beetje uitgezocht wat we willen gaan zien en verder laten we het op ons af komen. We hebben besloten om tot Rome de tolweg te nemen, zodat we genoeg tijd in het zuiden kunnen doorbrengen. Om acht uur sluiten we ons huis af en gaan we op weg. We rijden via Eindhoven, Weert, Maastricht, Luik, Luxemburg, Metz, Nancy en St. Die. Zo komen we in de Vogezen en komen zelfs door het dorpje Ste. Marie aux Mines, de laatst bekende verblijfplaats van Jos Brecht, verdachte in de moordzaak van Nicky Verstappen. Zou toch wat zijn als we hem zagen! We rijden verder naar de Col des Bagenelles, er is een parkeerplaats bovenop (900 meter) waar wij blijven overnachten. Was het de hele zomer super droog en warm, vandaag veel regen en natuurlijk op 900 meter hoogte niet warm. Maar de eerste 600 km zitten er weer op, we hebben er 8 uur over gedaan.

Het prachtige uitzicht op de Vogezen vanaf de camperplaats in Ste. Marie aux Mines.

Zondag 26 augustus 2018 -  Saint Marie aux Mines tot Bagnola in Piano (CC 6474 N 44.76822 E 10.66652) – 600 km
Om half zeven zet ik even de kachel aan, dat is wat beter ons bed uitkomen. Het was best wel koud vannacht. Om acht uur gaan we weer op weg. Maar na een aantal km’s stoppen we al, de koelkast vliegt open, pot kwark door de camper heen! Michiel had juist onze matten zo heerlijk schoon gemaakt. Hadden we de koelkast dan niet goed dicht gedaan? Nee, het probleem is dat de sluiting gewoon kapot is. Gelukkig is daar dan altijd DuckTape, altijd handig. Als alles zo goed en kwaad als het kan is schoongemaakt, gaan we weer op pad. Via Colmar en Mulhouse gaan we bij Basel Zwitserland in. Het is zonnig weer en dat maakt de tocht door Zwitserland altijd heel erg mooi. We moeten toch echt eens een trip in Zwitserland zelf maken! Omdat we zo snel mogelijk naar het zuiden van Italië willen rijden, gaan we door de Gotthard tunnel. Ik rij altijd liever over de pas. Sowieso is die pas erg gemakkelijk te rijden en heel erg mooi. Maar ook 17 km in een erg drukke tunnel met maar twee rijbanen is niet iets waar ik blij van word. Maar goed, deze keer kiezen we dus voor de tunnel. Er is wat oponthoud voordat we de tunnel in kunnen rijden, maar niet de uren wachttijd die we tijdens de zomer hebben gehoord. Ik ben blij als we de tunnel weer uit zijn en dan is het niet ver meer tot de grens met Italië. We nemen de tolweg en willen in Parma gaan overnachten. Op de weg richting Milaan is het enorm druk, vaak ongelukken waar dan een enorme file achter staat. Wij rijden zonder problemen of oponthoud naar Parma. Helaas, de camperplaats is niet wat wij zoeken. Vlak langs een drukke weg, veel geluidsoverlast en dan sta je ook nog eens op een gewone parkeerplaats voor personen auto’s. Er staat nergens aangegeven dat campers hier mogen overnachten. Niet dat wij daar een probleem van maken, maar nee, deze plek wordt het niet. We rijden verder tot Regio Emmilia, daar net boven is de plaats Bagnole in Piano waar een camperplaats bij sportvelden is. Dat ziet er beter uit. Niet een erg leuk plek, maar prima voor een overnachting. Aad gaat gelijk proberen om de sluiting van de koelkast weer werkend te krijgen. Met wat extra schroeven moet hij het deze reis wel volhouden.  Zo eindigt onze tweede reisdag alweer. We zitten nog 450 km voor Rome. Is te doen in 1 dag, maar morgen gaan we een kortere trip maken.

We rijden in Zwitserland langs het prachtige Vierwoudstedenmeer.

In Italie rijden we via de tolweg tot Bagnola in Piano en komen we over deze aparte brug.

De camperplaats in Bagnola in Piano, niets meer dan een gewone parkeerplaats maar we staan hier prima en lekker rustig.

Maandag 27 augustus 2018 -  Bagnola in Piano tot Lucignano (CC 4059 N 43.27738 E 11.74538) – 250 km
We hebben een lekker rustig nachtje gehad, deze keer hebben we de wekker niet gezet en zo worden we pas om half negen wakker. We rijden om tien uur weg, even tanken en dan weer de tolweg op. Ook nu is flink druk de andere kant op, maar wij hebben geen file problemen. Zelfs rondom Bologna gaat het zonder problemen. Dan richting Florence. Het eerste stuk is er een nieuwe Autostrada. Je kunt ook nog voor de oude Autostrada kiezen maar wij houden de nieuwe aan. We rijden door enorm veel tunnels, gelukkig zijn ze allemaal flink breed en heel goed verlicht. Beter dan de Gotthard tunnel van gisteren. Net voor Florence houdt de nieuwe tolweg op en is de weg een stuk smaller en dus ook de tunnels. Er wordt wel gewerkt aan een nieuwe weg. Na 2,5 uur komen we aan bij Lucignano, net voor het stadje ligt de camperplaats op een groot grasveld. Prima plek met gratis voorzieningen, zelfs stroom. Enige nadeel is de weg die er vlak langs loopt, daar gaat aardig wat verkeer overheen en dat geeft wat geluidsoverlast. Bovenop de heuvel ligt het stadje. Het is heerlijk weer met 24 graden, snel de stoelen naar buiten. De middag brengen we lekker rustig door, ik vermaak me met mij bullet journal en Aad gaat even liggen want hij is best moe van al het vele rijden van de afgelopen dagen. Rond vijf uur gaan we het stadje bekijken. Wat een verrassing, het is echt super mooi. Het is omringd door een muur met af en toe een prachtige poort. Binnenin smalle straatjes en een flink aantal kerken. Echt een typisch Italiaans stadje, totaal niet toeristisch maar erg pittoresk. We kopen onze eerste ijsjes en die smaken enorm lekker.
We vinden het beide erg leuk dat we nu Italië als bestemming hebben gekozen. Het is weer eens heel wat anders dan de bestemmingen die we de laatste jaren hebben gehad. Sowieso hebben we nog nooit een trip met de camper gedaan in Italië.

De erg mooie camperplaats in Lucignano.

Lucignano is een prachtig klein stadje.

Straatje in Lucignano.

In dit kleine stadje zijn drie kerken.

Ons eerste ijsje in Italië, het smaakt echt super lekker.

Dit bord stond bij het ijssalon. Of het waar is? We weten het niet. Maar het ijs was wel heel erg lekker.

Dinsdag 28 augustus 2018 -  Lucignano tot Cassino (CC 47056 N 41.48328 E 13.82225) – 315 km
Ook vandaag zijn we niet heel vroeg wakker. Lekker belangrijk, dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Rond 10 uur zijn we weer op pad en ook al snel weer op de tolweg. Het gaat allemaal zonder problemen, we zien Rome heel in de verte liggen, en een kleine 100 km verder is de afslag naar Cassino. We stoppen eerst even om te tanken. Dat gaat erg apart, we moeten een biljet invoeren en daarvoor kunnen we dan tanken. We doen een biljet van 50 euro erin en drukken op de pomp waar wij willen tanken. Maar dat tanken lukt dus niet, erg komt geen druppel diesel uit. Paniek natuurlijk. Zijn we nu ineens 50 euro kwijt? Gelukkig is er een winkeltje vlakbij en daar vertellen dat je 6 minuten moet wachten, dan krijg je je geld terug. Nou na 6 minuten geen geld maar wel een bonnetje. Daarop staat dat we een krediet hebben van 50 euro. Gelukkig kunnen we dit inleveren in het winkeltje en krijgen we onze 50 euro weer terug. Pfff wat een gedoe.
Dan gaan we op weg naar het klooster Monte Cassino wat hoog boven de stad ligt. De TomTom stuurt ons op een super smal weggetje wat natuurlijk steeds smaller wordt. Na 2 km vinden we gelukkig een plekje waar we kunnen keren. Nu maar de borden volgen en dat gaat beter.
Het klooster heeft een belangrijke rol gespeeld in de 2e Wereld oorlog. De Duitser hadden er een prima basis om de hele omgeving in de gaten te houden. Het heeft heel wat slachtoffers gekost om het op de Duitsers te veroveren. Vooral de Poolse soldaten hebben hier een belangrijke rol in gespeeld. Vlakbij is dan ook een ere begraafplaats voor de Poolse soldaten. Het klooster zelf is vrij te bezoeken en het is een erg indrukwekkend complex. Vooral de kerk is super mooi. Helemaal bekleed met marmer in allerlei kleuren. De meest ingewikkelde patronen zijn met marmer gemaakt. Als we dan naar beneden lopen naar de crypte, is dat nog mooier. Alles is helemaal bekleed met mozaïek , prachtig!
We staan met onze camper op de parkeerplaats vlak voor het klooster, je mag hier ook overnachten maar buiten zitten kan hier niet. Met 28 graden is het natuurlijk geen doen om in de camper te blijven zweten. Dus rijden we weg, eerst naar de Poolse ere begraafplaats. Ook alweer, al is het op een heel andere manier, enorm indrukwekkend. Op deze parkeerplaats zouden we prima kunnen overnachten, maar er staat ook een Duitse camper waar drie honden bij horen. Deze honden lopen los en bij iedere auto, mens of hond gaan we alle drie als een gek blaffen. De Duitsers zelf schijnen hier geen last van te hebben, want ze worden niet gecorrigeerd. Maar ik ben het na een tijdje zat. Wegwezen hier! We rijden de berg af en beneden aan is een camperplaats vlakbij een Romeins theater. Ook een prima plek en geen blaffende, hysterische honden. Nu maar eens uitzoeken wat morgen onze bestemming wordt.

Het enorme klooster complex van Montecassino.

Het klooster is gratis te bezoeken en je mag in heel veel ruimtes.

Vooral de kerk met daaronder de crypte maken veel indruk. Wat zijn die mooi!

Tijdens de 2e wereldoorlog was het in handen van de Duitsers, het heeft veel strijd gekost om ze te overwinnen en de Poolse soldaten hebben hier voor de belangrijke doorbraak gezorgd.

Daarom ligt er vlakbij het klooster een ere begraafplaats voor meer dan 1000 Poolse soldaten.

Het enorme klooster complex Montecassino hoog op de berg.

Wel raar hoor, de begraafplaats met op de achtergrond het complex waarvoor deze soldaten gestorven zijn.

Woensdag 29 augustus 2018 -  Cassino tot Pompeï (Camping Spartacus N 40.74683 E 14.48393) – 115 km
We hebben lang zitten verzinnen wat onze volgende bestemming zou worden. Gaan we naar de kust waar een aantal mooie badplaatsen zijn? Uiteindelijk besluiten we om naar Pompeï te rijden. Ook nu kiezen we voor de tolweg. Dat scheelt tijd en zo kunnen we vanmiddag nog Pompeï bezoeken. We zetten de camper op camping Spartacus, deze camping ligt recht tegenover de ingang van Pompeï en het is ook nog eens een camping waar de kortingskaart van ACSI al geldig is. We betalen 19 euro voor de plek plus nog eens 2 euro per persoon toeristenbelasting. De plekjes op de camping zijn niet groot, maar goed genoeg. De camper staat helemaal onder de bomen, ideaal want nu kunnen we met een gerust hart Balou in de camper laten. We eten eerst even wat en gaan dan richting Pompeï. Even de weg oversteken en we staan al voor de ingang. Entree is 15 euro per persoon, senioren krijgen geen korting. De drukte valt gelukkig enorm mee en al snel lopen we het enorme complex op. We bepalen wat we willen gaan zien, want het is echt te groot om alles te zien. En dat hoeft ook niet voor ons. De zon schijnt volop, het is 28 graden en dat loopt later in de middag op tot 31 graden. Best warm om te lopen, maar gelukkig staat er een lekker windje. Het is echt enorm indrukwekkend, wat is het groot! Wat is er enorm veel te zien! Vooral de beschilderde muren maken veel indruk op ons. De kleuren hiervan van nog zo mooi en de tekeningen zo duidelijk.
Even een stukje geschiedenis: Pompei is in 79 n Chr bedolven ons as en stenen door een uitbarsting van de vulkaan de Vesuvius. Daarbij zijn meer dan 2000 mensen omgekomen. Maar doordat alles is bedekt, werd pas in de 17e eeuw duidelijk dat hier een oude stad was begraven. Sinds die tijd zijn ze met opgravingen bezig.
Het is ongelofelijk dat alles er nog zo intact uit ziet na al die jaren bedolven te zijn geweest. Wij zijn erg onder de indruk. Na 3,5 uur lopen, vinden we het wel genoeg geweest. We hebben het beide flink warm. Wel erg fijn dat overal op het complex waterkranen zijn, ideaal om je flesjes te vullen. Om half vijf zijn we weer bij de camper. We gaan lekker uitgebreid douchen op de camping en halen ’s avonds een pizza. Niets te klagen!

Ons kleine plekje op camping Spartacus in Pompei.

Tegenover de camping is de ingang van de oude stad Pompei. Wat een enorme stad was dit!

Het is te groot om alles te bekijken, we kiezen een aantal wijken. Het is erg indrukkend allemaal en enorm groot.

Dit is een bron die gerestaureerd is, maar het mooiste vinden we de muurschilderingen. Dat die nog zo goed zichtbaar zijn, dat is toch enorm bijzonder!

Dit is 1 van de vele bakkerijen.

Echt enorm groot, je ziet de karrensporen op de weg.

Weer een ander huis waar ook de muurschilderingen nog helemaal intact zijn.

Volgens mij zijn dit kopieën maar het maakt toch erg veel indruk.

Het enorme marktplein.

Pompei.

We proberen maar weer eens een selfie.

Theater voor 5000 personen.

Vermoeid maar erg blij dat we het hebben bezocht, verlaten we het terrein.

We maken het ons zelf erg gemakkelijk en halen een pizza als avondeten.

Donderdag 30 augustus 2018 -  Pompeï tot Paestum (CC 19799 N 40.45922 E 14.95925) – 75 km
Na het ontbijt lopen we naar de Carrefour die 500 meter verderop zit. Erg leuk natuurlijk om rond te snuffelen in een Italiaanse supermarkt, mega veel keus in allerlei tomatensausjes, pasta’s, olijfolie. Wij kopen heerlijke druiven, brood, sla en appels. Weer terug op de camping was ik even de eerste vuile spullen, het is niet veel maar ach nu we toch op een camping staan, is het wel zo gemakkelijk om alles weer lekker schoon te hebben. Alles gaat wel nat mee, want we gaan op weg. Deze keer niet over de tolweg en dat hebben we geweten! Wat een slechte wegen! Niet normaal gewoon. Vergeleken bij deze wegen, zijn de wegen in Marokko geweldig goed. Het is ook flink druk, het lijkt wel alsof we alsmaar door een grote stad rijden. Van alles links en rechts invoegend, scooters, voetgangers. Maar we zijn Marokko gewend en vergeleken daarmee valt de drukte nog wel mee. Maar opschieten doen we zo helemaal niet. We hebben wel een beetje spijt dat we toch niet voor de tolweg hebben gekozen. Pas na Salerno komen we op een weg langs de kust en is het eindelijk wat rustiger. Langs de hele kust is er geen stukje vrij. Of er is een camping, of een restaurant die een stuk strand in beheer heeft, of een hotel. Volgens de app van campercontact moet er vlakbij Paestum een vrije plek aan zee zijn, we hebben onze twijfels. Maar het klopt echt. We rijden een weggetje in richting zee en langs het strand is inderdaad een grote parkeerplaats. Prima plekje! We kijken zo uit over de zee. Nu maar hopen dat we hier niet weggestuurd gaan worden.Het is erg lekker weer, 29 graden en een windje. Snel zwemgoed aan en de zee in. Oh, heerlijk, heerlijk. Het is alweer twee jaar geleden dat we in Griekenland van de warme zee konden genieten. En het is toch zo fijn als je de zee in loopt en het water is lekker warm. Echt genieten en dat doen we dan ook volop.
Tegen het eind van de middag loopt het strand leeg. Er komen wel weer veel auto’s aanrijden om naar de ondergaande zon te kijken. Deze mensen blijven in hun auto zitten. Als de zon eenmaal onder is, komen we weer veel auto’s aanrijden. Nu met vissers en al snel staat het strand vol met lichtjes van de vissers. Een leuk gezicht.

Ons plekje vlakbij Paestum (onder Salerno).

Boven is de parkeerplaats en beneden het strand en de heerlijke warme zee.

En natuurlijk hebben we weer een prachtige zonsondergang.

Vrijdag 31 augustus 2018 – Paestum
We hebben een heel rustige nacht gehad. Toch bijzonder hoor, zo’n plekje aan de zee waar je met je camper mag overnachten. We kennen dit natuurlijk wel van Griekenland maar dat we dit ook in Italië tegenkomen, hadden we wel gehoopt, maar niet echt verwacht.
Vandaag doen we niet veel anders dan relaxen, zwemmen in de warme zee. Aad vindt heel wat hout waar hij weer bootjes van wil maken. Ik knutsel wat in mijn bullet journal, lees wat op mijn e-reader en haak wat aan mijn nieuwe haakproject: een sprei. We kunnen het wel hebben zo.
Zo zit onze eerste week van deze reis er alweer op en zitten we al bijna 2000 km van huis,