maandag 26 augustus 2013

DRIE DAGEN TEMPLOUX EN HUY

Zaterdag 24 augustus gaan we alweer op pad, Aad heeft vrijdag late dienst gehad, dus we vertrekken om 10 uur. We gaan naar de Brocante markt in Temploux, Belgiƫ. Deze plaats ligt vlakbij Namen, een rit van 200 km. Onze hond is niet mee dit weekend, niet veel aan voor haar als wij alsmaar over de markt lopen en als het warm weer is, dan is het natuurlijk geen doen om haar in de camper te laten.

We nemen de snelweg om zo snel mogelijk in Temploux te zijn. Deze gigantische antiek- en brocante markt is 6 km lang, er zijn 1500 kraampjes en de markt begint op zaterdag 0700 tot 's avonds 2400 uur en gaat op zondag weer verder van 0700 tot 1800 uur. Zaterdagavond is er altijd vuurwerk. Verder zijn er veel bands. De kraampjes staan rondom het hele dorp opgesteld. Wij zijn hier 3 jaar geleden geweest, toen nog een hotel geboekt en nu dus op weg met onze camper. We zijn benieuwd of we nog een plekje kunnen vinden om de camper te parkeren, want deze markt wordt door enorm veel mensen bezocht. Maar we hebben geluk en kunnen vlakbij het begin van de markt onze camper langs de kant van de weg zetten. Het weer is jammer genoeg een stuk minder. Het regent enorm hard! Regenjassen aan, dichte schoenen en dan toch maar naar buiten.

in de regen over de markt in Temploux

Jammer van de regen, maar het is echt leuk om langs alle kraampjes te slenteren. Af en toe zien we wel iets wat we zouden willen kopen, maar vinden het dan toch te duur. Er staan overal eettentjes waar je (natuurlijk) patat kunt krijgen en bier. Maar natuurlijk ook ander drinken. We nemen vaak een pauze bij deze tentjes om even uit de regen te zijn. Gelukkig wordt het halverwege toch droog!

jaren zestig/zeventig spullen

Na de hele markt afgestruind te hebben, gaan we met hele moeie benen weer terug naar de camper. We hebben een parkeerplaats gezien waar we voor 5 euro ook de nacht kunnen blijven. Dus rijden we de camper daar naartoe, we zijn nu nog dichter bij het begin van de markt. Even wat te eten maken en uitpuffen. Wat zijn we moe! Toch gaan we om half tien nogmaals naar de markt. Zo grappig om 's avonds over de markt te lopen. Beetje dom, maar we vergeten onze zaklantaarn. De kraampjes zijn wel verlicht, maar als je echt iets goed wilt bekijken, dan is een zaklantaarn natuurlijk wel handig. Nou ja, gezellig is het sowieso! Er speelt een band en om 12 uur is er vuurwerk.

op de parkeerplaats waar we ook kunnen overnachten

Zondagmorgen gaan we nogmaals de markt over en slagen deze keer wel met wat aankopen. Een mooie stier van glaswerk uit Murano en twee glas-in-lood ramen. Het is trouwens nog steeds enorm druk vandaag. Er zijn al heel veel kraampjes weg, maar de bezoekers blijven maar toestromen.

er blijven maar auto's komen, overal staan ze geparkeerd

Voor ons is het tijd om weg te gaan. We rijden een stuk langs de Maas tot aan het plaatsje Huy. Hier is een gratis camperplaats langs de Maas. Net onder een prachtig gemetselde treinbrug over de Maas en vlakbij het centrum van het stadje. Echt een mooi camperplaatsje, alhoewel je best wat herrie hebt van de weg. Ach, wij slapen toch wel, hebben geen last van het verkeer.

Maandagmorgen gaan we op pad om Huy te verkennen. We lopen de treinbrug over en dan over een volgende brug weer terug over de Maas. Boven Huy is een enorm fort met daaronder een gigantische kerk. Eigenlijk is er verder niet heel veel te zien. We zijn dan ook snel uitgekeken en gaan om 1 uur weer richting huis. We nemen weer de snelweg, Aad moet morgen weer vroeg op en ik krijg 4 kleinkinderen op bezoek, dus thuis nog even boodschappen doen en natuurlijk onze hond ophalen. Het was een heel geslaagd weekend!

vooraan de 2 camperplaatsen langs de Maas

de gigantische kerk met daarboven het fort

de prachtig gemetselde brug waar wij bij staan

1. Hallo again,
    Jullie genieten wel enorm van jullie camper echt leuk om te lezen!
    En bedankt ook weer voor dit verslag lijkt ons ook leuk om een keer naar die markt te gaan goed te doen voor een weekend.