zaterdag 20 juli 2019

REIS ZWEDEN/NOORWEGEN – WEEK 7 – 14 t/m 20 juli 2019

Zondag 14 juli 2019 - Kungshamn (N 58.356706 E 11.273232)
Nog lekker een dagje op deze prachtige plek. Vannacht stonden we met 14 campers. Er is plek genoeg, je hebt totaal geen last van elkaar. Vandaag is er wat meer bewolking maar met 20 graden is de temperatuur nog steeds prima. We stappen op de fiets en zien een klein stukje verder een bruggetje naar een rotsen eiland. Aad vindt daar zelfs nog een geocache. Vanaf de rotsen heb je prachtig uitzicht over Kungshamn. We zien zelfs de plek waar onze camper staan. In Kungshamn is het een gezellig drukte. Zelfs op deze zondag zijn alle winkels open. Er is een veerpontje naar Smøgen, dat gaat met een prachtige houten boot. We genieten even van alle bedrijvigheid. Weer terug bij de camper eten we wat en gaan dan weer buiten zitten om te genieten van alle bedrijvigheid op het water. Er gaan alsmaar bootjes van en naar de haven. Erg leuk om naar te kijken. Het leukste moment van de dag komt als er een nieuw stel komt aanrijden met een camper. Ze zetten hun stoelen buiten en de man gooit zijn hengel in het water. Niet te geloven maar hij heeft gelijk beet en haalt een geep binnen. Aad en onze Duitse buurman (die samen alsmaar aan het vissen zijn en niets vangen) zijn stom verbaasd. En jaloers natuurlijk. Vragen wat hij gebruikt en dat dan zelf ook gaan gebruiken. Maar helaas er wordt niets gevangen. Ook niet door de ene man trouwens.

Uitzicht op Kungshamn, rechts tussen de rode vissershutjes in, zie je onze camper staan.

Kungshamn.

De scherenkust van Zweden.

De kust bij Kungshamn.

Het water is koud maar iedere dag wordt er door de Zweden gezwommen.

Met deze mooie houten boot kunt je overvaren naar Smogen.

Maandag 15 juli 2019 - Kungshamn tot Ed (N 58.3662211 E 11.384043) – 40 km
Vandaag is San jarig. Waren we vorig jaar nog naar haar toe gegaan in Friesland, dit jaar blijft het bij een telefoontje. Zij zitten helemaal bovenin Noorwegen.
Ondanks dat we zo genieten van dit mooie plekje, gaan we vandaag toch weer verder. Het volgende plekje wat we hebben uitgezocht is hemelsbreed misschien maar 10 km, maar we moeten om een zee inham rijden en daardoor wordt het 40 km. We kijken eerst nog even op het plekje waar we op de heenweg ook hebben gestaan in Ragarsdal. Aad vangt daar zelfs nog een geep. Toch blijven we hier niet staan maar rijden nog 7 km verder naar het eind van dit schiereiland. Daar is een prima ruimte zo aan zee waar meerdere campers kunnen staan. Ook weer een mooi plekje. Er staat al een buscamper maar later komen er nog veel meer campers bij. Maar er is genoeg ruimte, iedereen staat lekker vrij. De dag begon bewolkt maar in de middag breekt toch de zon weer door. Kijk daar worden we blij van!

Aad vangt een geep in Ragarsdal, maar of hij er nu blij mee is?

In Ragarsdal staan we prima, we hebben hier op de heenreis ook al gestaan. Maar toch rijden we nog een stukje verder.

Helemaal aan het eind van dit schiereiland is deze mooie plek.

Het is een uitgestrekt gebied waar veel campers kunnen staan. Aan het eind van de dag staan er dan ook behoorlijk veel.

Ook hier weer een mooi uitzicht.

Ons plekje.

Dinsdag 16 juli 2019 - Ed tot Uddevalla (N 58.330195 E 11.885056) – 55 km
En nog steeds stralende zon als we wakker worden, heerlijk! We hebben nog niet heel veel loppis of second hand winkels bekeken deze reis, maar vandaag gaan we er twee bezoeken in Uddevalla. Het leuke van deze winkels is dat er naast de gebruikelijke vele spullen die je in Nederland ook altijd in kringloopwinkels ziet, er vaak ook prachtige stukken glas en keramiek te koop zijn. Hier hebben de Zweden zelf niet veel interesse in, maar wij natuurlijk juist wel. De eerste winkel ligt bij een industrieterrein en is de hele dag open. We zien er niet heel veel mooie dingen te koop. Op naar de tweede. Dit is een winkel van de Pinkstergemeenschap en deze second hand winkels zie je door heel Zweden. Ze zijn altijd maar een paar middagen in de week open. Deze is ook alleen op dinsdag- en donderdagmiddag open. We zetten de camper voor de deur en lopen eerst even naar de Lidl die hier ook zit. Even wat eten en dan is het al bijna 2 uur, de tijd dat de winkel open gaat. Ook hier staan weer enorm veel mensen te wachten tot ze naar binnen mogen. Ik denk dat er wel zeker 100 mensen buiten staan. Precies om twee uur gaat de deur open en stroomt iedereen naar binnen. Onze belangstelling gaat uit naar glas en we worden niet teleurgesteld want hier hebben ze echt prachtig glas van de bekende Zweedse glasfabrieken. Aad en ik struinen ieder apart, alles wat ons een beetje leuk lijkt gaat in onze mandjes. Later komen we bij elkaar en dan gaat er weer heel veel uit de mandjes. We hebben echt erg mooie spullen gevonden en gaan tevreden weer terug naar de camper. Even alles goed verpakken en wegstoppen. Dan is het maar 7 km rijden naar een vrije camperplaats aan zee. Er zijn hier 5 plekken voor campers, zo lief dat ze de 5de plek voor ons hebben vrijgehouden. We staan op asfalt met uitzicht op een jachthaven en de zee. Prima plekje weer!
Ik bel even met een bedrijf in Middelfart Denemarken waar ze ook vistochten organiseren en boek voor Aad een vistocht van 5 uur voor a.s. maandag. Hij gaat dan vissen op kabeljauw, zeeforel en platvissen. Hij blij! Ik zie dat er in Middelfart nu een erg mooie betaalde camperplaats is. Vlakbij de oude haven waarvandaan de boot vertrekt. Prima! Gaan we daar zondag staan, kan hij maandag gaan vissen. Na de vistocht rijden we naar Fredericia aan de overkant van het water waar we weer vrij kunnen staan.

De second hand winkel die maar 2 middagen in de week open is. Hij gaat om twee uur open en om half twee staat er al een flinke rij mensen te wachten.

We staan 7 km buiten Uddevalla op deze prima camperplek.

Er zijn hier 5 vrije plekken, gelukkig was het 5de plekje nog vrij voor ons.
Uitzicht over de jachthaven vanuit onze camper.

Woensdag 17 juli 2019 – Uddevalla tot Stora Höga (N 58.01359 E 11.803846) – 50 km
Wat is het toch fantastisch prachtig weer. Volop zon en weer 23 graden. Super! We rijden maar een heel klein stukje. Eventjes een stop bij een sani station en iets verder stoppen we bij een prachtig plekje bij zee. Op deze plek hebben we op de heenreis ook gestaan. Toen was het nog super rustig op deze plek, nu is het veel drukker met de 10 campers die er aan het eind van de dag staan. Er parkeren ook veel auto’s met Zweden die hier komen zwemmen. Niet zo gek met dit super mooie weer. Wij gaan Balou scheren. Ze blijft het vervelend vinden maar na drie kwartier is ze weer lekker kort. Veel beter voor haar met deze warme temperaturen.

Volop zon als we wakker worden op de camperplaats in Uddevalla.

We rijden een klein stukje naar Stora Hoga waar we op de heenreis ook hebben gestaan. Lekker genieten van de zon.

Donderdag 18 juli 2019 – Stora Höga tot Bua (CC 69063 N 57.23979 E 12.10154) – 110 km
We rijden voorbij Gotenburg en daar is het flink druk op de weg. We willen nog een laatste keer een second hand winkel bezoeken en kiezen voor eentje in Kungsbacka die maar een paar middagen in de week open is. Vandaag gaat hij om 12 uur open. Als wij om kwart voor 12 aankomen, staat ook hier al een aardige rij mensen te wachten. We hopen nog wat leuks te vinden, maar deze winkel heeft geen bijzondere spullen. Weer verder, op naar Väröbacka waar een kerncentrale is. Achter de kerncentrale is een natuurgebied en hier zou een mooie camperplaats moeten zijn. Maar de parkeerplek is vrij ingesloten met allemaal bomen rondom. Niet een plek waar we willen blijven. We rijden naar de andere kant van de baai waar het plaatsje Bua ligt. Hier hebben we op de heenweg ook gestaan. Een prima plek waar je een mooi uitzicht hebt. Er staan hier borden met een tent en een rode streep erdoorheen. Dat betekent dat je hier geen tenten mag neerzetten. Maar ja, wij zijn een camper en op de heenreis hebben we hier ook zonder problemen gestaan. Dus gaan we het hier weer proberen. Was het gras een aantal weken geleden nog mooi groen, nu is alles bruin.
We krijgen bericht dat de boeking van Aad voor de vissersboot van a.s. maandag niet door kan gaan omdat er te weinig boekingen zijn. A.s. zaterdag is er nog wel plaats. Dat wordt morgen een rit van 465 km naar Middelfart.

Onze laatste second hand winkel van deze reis. Ook deze is maar drie middagen open en ook hier staat al een rij mensen te wachten tot hij open gaat.

Onderweg.

Het plekje bij Bua, lekker uitzicht. Rechts achteraan zie je de kerncentrale.

We zijn zeker niet de enige die hier komen overnachten.

Vlakbij de camperplaats is een strandje waar het flink druk is. Het is dan ook heerlijk weer met 24 graden.

Vlakbij staat op de rotsen deze vuurtoren.

Vuurtoren bij Bua.

Erg mooie rotsen kust hier.

Vrijdag 19 juli 2019 – Bua tot Middelfart (CC 69063 N 57.23979 E 12.10154) – 465 km
Lange trip voor de boeg, dus onze wekker maar gezet. Nog even de laatste Zweedse kronen opgemaakt in de supermarkt in Bua en dan draaien we de E6 op.

Tijd om Vera te bellen want zij is vandaag 41 jaar geworden! Kan me echt niet voorstellen dat een kind van mij die leeftijd heeft. Wel leuk als ze vertelt dat ze gisteren door meerdere mensen op 28 werd geschat. Dan is het toch niet zo gek dat ik er niet bij kan dat ze al 41 is geworden.

Best druk op de weg. Onderweg zien we enorm veel oldtimers rijden. Er is vast weer een bijeenkomst ergens. Verder valt er niet veel te vertellen over de trip van vandaag. We rijden de Sontbrug over, altijd indrukwekkend. Maar de Grote Belt brug mag er ook wezen, is net zo indrukwekkend. Wat een enorme plas water kunnen ze toch overbruggen, ik blijf het knap vinden. Het is drie uur als we in Middelfart aankomen. We gaan daar op een betaalde camperplaats staan want die is 750 meter van de oude haven vandaan, waar Aad morgen op de boot stapt. Middelfart is een gezellig klein stadje. We zijn hier al vaker geweest. Zelfs een keer bij de oude haven overnacht, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Vandaar dat we nu meestal aan de andere kant van de kleine Belt (zo heet dat water hier) staan bij Fredericia waar je een aantal prima vrije plekken hebt. Maar goed, vandaag dus betaald. De camperplaats kan mij niet echt boeien. Het een is groot terrein waar je op kiezels staat. Geen grassprietje te zien. De plekken met uitzicht op de haven zijn natuurlijk allemaal al vol. De campers staan allemaal best een eind uit elkaar. Er wordt ons direct gezet dat ze drie meter uit elkaar moeten staan van de brandweer. Maar een bord om dat te onderbouwen, zien we nergens. Maar goed, dan zetten wij de camper wel op een vreemd plekje neer. Gelukkig haalt onze stroomkabel het nog wel zodat we in ieder geval wel stroom hebben. Deze camperplaats kost 150 Deense Kronen (€ 20,=) per nacht. We drinken even wat en lopen dan naar de oude haven. Er komt zojuist een prachtig oud zeilschip aanvaren. Sowieso liggen in de oude haven erg mooie oude boten. Middelfart heeft ook nog wat oude gebouwen en een gezellige winkelstraat. De dag begon bewolkt maar ’s avonds komt toch de zon nog lekker door. Aad is druk bezig met alle voorbereidingen voor morgen. Ik hoop maar dat hij een grote vis vangt!

De Sontbrug, de brug die Zweden met Denemarken verbindt.

Na de brug volgt een tunnel, maar daarvoor ben je al in Denemarken.

In Denemarken zelf volgt dan nog deze enorme brug: De Grote Belt brug, hij doet niet onder voor de Sont brug. Ook weer over een enorme plas water.

We gaan in Middelfart op een camperplaats staan en lopen naar de oude haven waar net dit mooie schip komt aanvaren.

In de oude haven liggen nog meer mooie oude schepen. Met borden wordt hun geschiedenis vertelt.

In de oude haven ligt ook de Fortuna, de boot waar Aad morgen mee gaat vissen.

Middelfart heeft een aantal mooie pandjes.

Middelfart.

De camperplaats ligt bij een nieuwe jachthaven.

In ben niet gecharmeerd van deze camperplaats. Een groot veld vol met kiezels. Helemaal links zie je nog net een stukje van onze camper.

Zaterdag 20 juli 2019 – Middelfart tot Fredericia (CC 67586 N 55.55864 E 9.75755) – 14 km
De wekker gaat om 8 acht uur en om 9 uur gaat Aad aan boord van de boot de Fortuna. Ondanks dat er regen werd voorspeld, blijft het gewoon droog. Wel bewolkt maar dat is juist erg prettig als je aan het vissen bent. Koud is het niet, ook vandaag weer een temperatuur van 22 graden. Om twee uur komt Aad weer terug, helaas heeft hij maar 1 grote vis gevangen. Er werd vandaag gewoon niet veel gevangen. Maar hij heeft het wel erg naar zijn zin gehad en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. We gaan maar snel weg van deze betaalde camperplaats. Ach het was wel lekker om lekker lang onder de warme douche te kunnen staan. Maar verder kan ik eigenlijk niets positiefs zeggen over deze camperplaats. Althans voor ons dan. Want natuurlijk ligt deze camperplaats lekker centraal in Middelfart. Ietsje verder richting de oude brug is ook een natuurgebied. Maar ach wij zijn hier al vaker geweest en hebben het allemaal al eens gezien. Dus gaan we met de Kleine Belt Brug over de Kleine Belt en rijden we naar Fredericia om daar weer aan de haven te gaan staan. Was het op de heenreis nog helemaal leeg hier, nu is dat wel anders. Jeetje wat een enorm aantal campers staat er nu! Ook heel veel vissers die de ene na de andere vis (geep) uit het water trekken. Het is zo’n groot gebied dat we nog prima een rustig plekje vinden om te staan. We zijn benieuwd hoe lang het nog wordt gedoogd dat hier campers zo vrij mogen staan. In de avond begint het met regenen en dat is toch wel weer een flinke tijd geleden.

Aan boord van de Fortuna als ze de oude haven uit varen richting de oude brug over de Kleine Belt.

Jammer genoeg vangt Aad maar 1 grote vis, maar hij heeft het wel naar zijn zin gehad aan boord en dat is het allerbelangrijkste.

We laten de betaalde camperplaats in Middelfart achter ons en gaan met de Kleine Belt Brug naar Fredericia.

Zo komen we weer aan bij de haven waar nu wel heel veel campers staan. Gelukkig is het gebied groot genoeg en vinden we een rustig plekje.

Komt een flinke boot voorbij.

1. Fijn dat Aad het toch fijn heeft gehad op de boot ondanks de geringe visvangst.