zaterdag 13 juli 2019

REIS ZWEDEN/NOORWEGEN – WEEK 6 – 7 t/m 13 juli 2019

Zondag 7 juli 2019 – Jevnaker (N 60.240428 E 10.389409)
Als ik even een handwasje heb gedaan, lopen we naar de glasblazerij. We vinden beide glas heel erg mooi dus is dit iets wat we graag gaan bekijken. We zijn helemaal verbaasd als blijkt dat er een heel dorpje omheen is met allemaal outlet winkels. Al die winkels zijn in historische gebouwen gevestigd. Er is natuurlijk veel glaswerk te koop, maar ook andere dingen zoals honing, keuken artikelen, kerstspullen en veel leuke spulletjes voor in huis. Honger hoef je hier niet te hebben (als je er genoeg voor betaald natuurlijk) want er zijn eettentjes genoeg. Verder is er van alles te doen voor de kinderen zoals een rondje op een paard rijden. In het museum staan heel veel oude stukken van glas tentoongesteld. Hier is ook de glasblazerij. Daar kunnen kinderen hun eigen glas blazen. Echt leuk. We staan een lange tijd te kijken bij de glasblazers, wat is het toch knap wat ze doen. Iedere keer heeft zo’n stuk glas weer een andere vorm. Het is echt een prachtig ambacht en zeker ook om naar te kijken. In het museum is ook een tentoonstelling van Vincent van Gogh, dat is dan ook het enige waarvoor betaald moet worden. De rest is allemaal gratis te bezoeken. Wij vergapen ons in de winkels aan al het mooie glaswerk wat er te koop is. We trakteren ons zelfs nog op een enorm stoft ijsje. Ach voor € 5,50 per ijsje mag je ook wel wat verwachten. Na flink wat uren te hebben rond gesnuffeld, komen we weer bij de camper waar Balou zijn enorme kluif inmiddels helemaal op heeft. Nog twee uur tot de finale van Nederland tegen Amerika!
Jammer genoeg verliest Nederland van Amerika maar ze kunnen toch erg trots zijn op zichzelf, goed gespeeld hoor!

Ons plekje in Jevnaker.

We lopen naar de glasblazerij en museum. Dan blijkt dat hier een heel outlet dorpje is.

In allemaal historische gebouwen zijn verschillende winkels gevestigd.

Natuurlijk veel waar glas verkocht wordt, maar ook porselein, kleding en andere leuke spulletjes.

Er staan verkeersregelaars om het verkeer naar de parkeerplaatsen te loodsen want het is enorm druk hier.

Echt allemaal mooie gebouwen.

Natuurlijk bezoeken we ook de glasblazerij.
Zo knap wat die mensen kunnen met glas.

Dit is het eindresultaat.

Er is in het museum ook een tentoonstelling van Vincent van Gogh.

Deze lampen vind ik zooo gaaf!

Er is ook een winkel met allerlei biologisch eten.

En een winkel met allerlei soorten honing.

Maandag 8 juli 2019 – Jevnaker tot Høysand (N 59.187599 E 11.1859) - 200 km
Het dagje rust heeft me zeker goed gedaan, zo kunnen we weer vol energie op weg. Dat wordt dan gelijk een flinke route van 180 km naar Fredrikstad. Fredrikstad zelf is een flinke en moderne stad maar er is ook een oude vestingstad en die willen wij gaan bezoeken. Er is een enorm parkeerterrein vlakbij waar we de camper gemakkelijk kunnen parkeren. Het vestingstadje is natuurlijk ommuurd en vroeger liep er water omheen. Het is niet groot maar wel heel erg leuk. Aan de andere kant ligt aan de overkant van het fjord de moderne stad Fredrikstad. Er gaan voetgangers veerponten heen en weer. Het is niet zo groot maar erg leuk om even te bekijken. Voor we weer naar de camper teruggaan, eten we nog maar eens een ijsje. Dit keer is het heerlijk schepijs en dan ook nog eens een stuk goedkoper dan gisteren.
We blijven hier niet overnachten, dat willen we weer aan zee doen. Bij Høysand vinden we een prima plek aan zee. Er is een groot steiger, helemaal ideaal voor Aad om te vissen. Ik heb nog helemaal niet verteld dat het zulk ongelofelijk lekker weer is vandaag. Met 22 graden en volop zon, super genieten!

Even een sani stop in het stadje Mysen.

Prachtig veld met bloeiend koolzaad.

Bordje bij Fredrikstad.

We lopen naar het oude vestingstadje van Fredrikstad.

1 Van de toegangspoorten.

Binnen de muren prachtige panden.

Het oude stadje van Fredrikstad.

Aad is stout geweest.

Standbeeld van Fredrik II die deze stad stichtte.

We verwennen onszelf nog maar een keertje op een ijsje.

Bij Hoysand hebben we een prima plek direct aan zee.

Het is hier heel erg druk met vissers. Vooral op de pier die je verderop ziet.

Dinsdag 9 juli 2019 - Høysand (N 59.187599 E 11.1859)
We blijven nog lekker een dagje op deze mooie plek staan. ’s Morgens zijn alle andere campers vertrokken, dus verzetten we onze camper zodat we recht voor de steiger staan. Ook vandaag is het heerlijk weer, volop zon en een heerlijke temperatuur. Middenin het steiger is een open ruimte waar kinderen op krabben kunnen vissen en daar wordt heel erg druk gebruik van gemaakt. Dit schijnt een plek te zijn waar je goed makrelen kunnen vangen en dat proberen ook heel erg veel vissers. Maar, net zoals gisteren, wordt er vandaag niet veel gevangen. Ook Aad vangt helemaal niets. Maar het is wel erg leuk om naar alle vissers en kinderen te kijken. In de middag komen er weer heel veel campers aanrijden. Er staan er zelfs 12 aan het eind van de middag. Al met al best een gezellige plek waar genoeg te zien is. Maar toch gaan we morgen weer op pad, op naar Zweden.

Lekker genieten van het heerlijke weer.

Onze lieve Balou.

Middenin het steiger is een open ruimte waar kinderen op krabben kunnen vissen.

Zelfs de prullenbakken zijn in stijl geschilderd, deze in de kleur van makrelen.

En deze met een krab.

Er komt zelfs een soort van woonboot voorbij, getrokken door een klein bootje.

Woensdag 10 juli 2019 - Høysand tot Resö (CC 58348 N 58.80566 E 11.22469) – 75 km
Volgens ons hebben sommige vissers hier de hele nacht staan vissen. Wij niet hoor, wij lagen lekker te slapen. We rijden eerst naar een supermarkt om onze laatste Noorse kronen op te maken. Dan rijden we Zweden binnen. Even later komen we bij een enorm winkelcentrum, zoals je ze altijd ziet net over de grens in Zweden. Veel Noren gaan in Zweden inkopen doen omdat het in Zweden echt een stuk goedkoper is. Ook wij halen hier wat boodschappen. Het is een mega grote supermarkt, het lijkt wel een Makro. We vinden het altijd leuk om voor iedereen wat mee te nemen en daarvoor slagen we hier erg goed. De scherenkust bestaat hier uit heel veel schier- en losse eilandjes. Voor het plekje wat we hadden uitgezocht, rijden we zo’n schiereiland op. Af en toe is er een smalle brug, die wordt geregeld met een stoplicht. Het plekje is erg mooi, vlakbij een strandje waar enorm veel mensen aan het genieten zijn van de zon. Maar helaas, je mag hier niet parkeren. Dat komen we wel vaker tegen als we plekjes van de app Park4Night bekijken. Vaak mag je er niet staan, of je kunt er alleen met een camperbusje komen. Ach er zijn genoeg plekjes dus hup naar het volgende. Eerst dit schiereilandje af een stukje naar het zuiden en het volgende schiereiland op. Weer over allerlei smalle bruggetjes en weer is het plekje niet geschikt want er staan borden dat er niet overnacht mag worden. Weer verder, weer schiereiland terugrijden naar de E6, een stukje naar het zuiden en het volgende schiereiland op. Gelukkig is deze plek wel o.k. voor een nachtje en hoeven we niet nog verder te rijden. Het is inmiddels ook al drie uur. Hoog tijd om van de zon te genieten. Volgens de borden kun je hier op forel vissen, dus Aad hoeft zich niet te vervelen. Zijn visuitrusting wordt aangepast op forel vissen en hup daar gaat hij. Helaas, ook deze keer geen vangst.

Het is heerlijk weer in Zweden en op ieder strandje is het dan ook mega druk.

Als je langs de scherenkust rijdt, moet je steeds een schiereilandje oprijden, vaak over smalle bruggetjes die worden geregeld met een stoplicht.

De scherenkust van Zweden.

Met af en toe een dorpje.

We hebben heel wat plekjes gezien, maar steeds mag je er niet overnachten. Deze plek is niet geweldig maar prima voor 1 nacht.

We krijgen alweer een prachtige zonsondergang.

Donderdag 11 juli 2019 - Resö tot Kungshamn (N 58.356706 E 11273232) – 75 km
We zoeken samen even uit wat ons volgende plekje gaat worden. We hopen een goede keus te doen met een vrije plek in de plaats Kungshamn. Het is 75 km rijden maar die gaan heel snel want het grootste deel gaat over de E6. In Kungshamn rijden we naar de haven en helemaal aan het eind van de haven is een aardig groot terrein waar we vrij kunnen staan. Een super prachtige plek! Daar worden we blij van! Aan de ene kant de enorme haven van Kungshamn en aan de andere kant de platte rotsen van de prachtige scherenkust van Zweden. Wat een plek! We besluiten gelijk om hier een paar dagen te blijven staan. We genieten van het prachtige weer,  het zelfs zo warm dat we de luifel uitdraaien om een beetje schaduw te hebben. In de middag lopen we rondom de haven. Aad wil graag gaan zee vissen met een boot. We gaan eens kijken of dat hier te regelen is. Langs de hele haven staan rode vissershuisjes, zo mooi om te zien en zo echt Scandinavisch. Een verhuurbedrijf voor visboten zien we niet. Maar we zien wel een tweedehandswinkel waarin alles is afgeprijsd met 50%. We snuffelen lekker tussen de spullen en vinden ook best wat aardige dingen. Voor nog geen € 9,= hebben we een tas vol met spullen. Maar helaas geen vissersboot voor Aad. Op internet zie ik dat in een plaatsje iets verderop, in Smögen, er twee bedrijven zitten. Het is maar 3 km verder, morgen maar even op de fiets gaan kijken. Worden de fietsen ook nog eens een keertje gebruikt deze reis.

Onderweg naar Kungshamn zien we weer prachtige kusten.

De haven van Kungshamn.

Kungshamn.

Helemaal aan het eind van de haven is een terrein waar wij een prima vrije plek aan hebben.

Ons plekje in Kungshamn. Wij zijn er erg blij mee!
Er volgt weer een mooie zonsondergang.

Vrijdag 12 juli 2019 - Kungshamn (N 58.356706 E 11273232)
Zo rijden we ’s morgens naar Smögen een prachtig vissersdorpje en ook een geliefd vakantiedorp wat op een schiereiland ligt. Met een hoge brug kom je er en vanaf de brug heb je een prachtig uitzicht over het mooie stadje. Echt prachtig zoals de huizen op de ronde rotsen zijn gebouwd. Het vissersbedrijf is snel gevonden. Aad zou morgenochtend om 8 uur mee kunnen met een vissersboot. Een trip van 4 uur kost 450 Zweedse kronen (€ 45,=). Maar als hij hoort dat er op makreel wordt gevist, besluit hij toch om niet mee te gaan. Makreel vangt hij vanaf de kant ook wel. Daarvoor hoeft hij niet met een boot mee. Erg jammer voor hem. Dan rijden we het stadje maar verder rond. Het is erg druk. Er zijn ook wel wat plaatsen waar campers kunnen staan, maar voor zo’n plek op niets meer dan een parkeerplaats betaal je al snel € 25,= per nacht. Nee sorry, ons plekje op ons plateau aan het eind van de haven, is echt een veel mooiere plek. Maar goed Smögen is wel een leuke stadje, gezellig met de vele vakantiegangers. Vlakbij de kust is nog een stukje met veel leuke winkeltjes. Hier is het helemaal super druk. Natuurlijk lopen we nog even een Loppis winkel in en dan gaan we weer terug naar de camper. De rest van de dag brengen we op ons gemak door, we genieten volop van het prachtige zomerweer.

Op Smogen bij het bedrijf waar je een vistocht kunt boeken. Daarboven de brug waar we overheen zijn gefietst.

Smogen is een vissersplaats maar ook een plaats waar veel mensen hun vakantie houden.

Smogen.

Vanaf de brug heb je mooi uitzicht over Smogen.

Bovenop de brug even stoppen om te genieten van het mooie uitzicht.

Voor de tweede keer tijdens deze reis hoeven we niet te koken want Aad haalt een pizza.

Zaterdag 13 juli 2019 - Kungshamn (N 58.356706 E 11273232)
Ietsje meer bewolking vandaag, maar nog steeds erg lekker weer. We fietsen even naar de supermarkt en dat is eigenlijk dan ook de enige activiteit die we vandaag doen. Nou o.k. we doen natuurlijk nog wel wat. Ik ben de hele middag bezig met mijn bullet journal en Aad… ja wat zou Aad aan het doen zijn? Hmmm…. Oh ja vissen natuurlijk!
Zo komt er een einde van onze 6e week van deze reis. Heerlijk dat het de afgelopen week zulk lekker weer was, precies wat we nodig hadden.

1. Mooie foto's weer Hen, geniet hopelijk ook de komende weken van mooi weer!

2. Ziet er allemaal weer prachtig uit en ook het weer zit jullie mee wat wil je nog meer? Oh ja vis vangen!!!