zaterdag 13 april 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 12 – 7 t/m 13 april 2019

Zondag 7 april 2019 – El Grao de Castellon (CC 48883 N 39.97979 E 0.02292)

Vandaag onze laatste gezamenlijke dag en gelukkig is het erg lekker weer. San, Aad en ik fietsen een stuk langs de zee. Er is hier echt een prachtige boulevard gemaakt langs de zee. Overal bankjes, stranddouches en water fonteintjes. Erg goed geregeld hier. Zo’n 3 km verder is een klein vliegveldje. Er stijgen heel wat vliegtuigjes op waar parachutisten uit springen. Het is enorm druk op de boulevard. Heel veel mensen op de been, veel fietsers, veel skaters, veel hardlopers. De Spanjaarden zijn echt buiten mensen en zijn vaak op pad met een hele familie. Rond twee uur gaan we naar het restaurant La Ola wat ook aan de boulevard ligt. Wauw wat is het enorm druk! Gelukkig zien we binnen nog wel heel veel lege tafeltjes. Maar… die blijken allemaal gereserveerd. Het kost even wat moeite maar we krijgen toch een tafeltje. We kiezen alle vier voor een entrecote en als drinken kiezen we voor sangria. De sangria wordt al snel gebracht en die smaakt heel erg lekker. Dan komt ons eten. Jeetje wat een enorme lap entrecote! Hij komt van de grill en smaakt ook super lekker. Als de desserts ook nog eens lekker smaken, hebben we niets te klagen. Het was natuurlijk de laatste keer dat we met elkaar uit eten gaan. Erg fijn dat het dan zo’n succes is. Weer terug bij de campers gaan we lekker buiten zitten want het zonnetje schijnt volop. Zo verloopt onze laatste middag samen. Best gek hoor dat we morgen ieder onze eigen weg weer gaan. We zijn toch 8 weken met elkaar opgetrokken. Het is maar afwachten wanneer we San en Ger weer gaan zien. Maar de afgelopen weken waren in ieder geval erg gezellig.

We fietsen een stuk over een mooie boulevard langs de zee.

Zo'n drie km verder is een klein vliegveldje waar kleine vliegtuigjes parachutisten de lucht in brengen.

Deze rivier stroomt uit in de zee.

Even kijken naar een visser.

Voor de laatste keer met elkaar uit eten. Het eten (en de sangria) was super lekker!

Het is prachtig weer en zo brengen we de rest van de middag lekker buiten door. De laatste keer samen van deze reis. Het is maar afwachten wanneer we San en Ger weer gaan zien.

Maandag 8 april 2019 – El Grao de Castellon tot Huesca (CC 30354 N 42.13567 W 0.41986) – 400 km
En zo nemen we afscheid van San en Ger. We rijden nog even naar de Mercadona supermarkt om broodjes te kopen en om kwart over negen gaan we op weg naar Huesca. Het is best raar dat we voor de snelste route eerst een stuk naar het zuiden moeten rijden, richting Valencia. Maar ik moet zeggen, het schiet allemaal flink op en de 400 km rijden we dan ook in 4 uur tijd. Zelfs het weer is goed, in het begin nog flink wat bewolking maar eenmaal in Huesca schijnt de zon volop. De camperplaats valt ons wat tegen. Het is wel een ruime plek onder de bomen, maar wel vlak langs een vrij drukke weg. Niet echt een leuke plek om lekker buiten te kunnen zitten, ondanks het mooie weer. Eerst maar even de lekkere broodjes op eten. Dan bel ik naar de dierenarts in Rotterdam om een afspraak te maken voor Balou. We willen haar vele wratjes laten verwijderen en dan ook gelijk haar gebit behandelen. Ze kan dinsdag 23 april terecht. Voor nu gaan we haar even wassen want jeetje wat is ze enorm vuil! Er komt bijna modderwater van haar af. Haar vacht ziet er gelijk weer een stuk lichter uit en ze ruikt ook een stuk frisser. We hebben het idee opgevat om op 1e Paasdag alsnog Aad zijn verjaardag te vieren  en sturen alle kinderen een uitnodiging. Nu maar hopen dat ze ook allemaal komen, dat zouden wij in ieder geval héél erg fijn vinden. Het is nog even afwachten.

Onderweg naar Huesca, 400 km rijden vandaag.

Het lijkt hier vlak, maar we rijden over een hoogvlakte en zitten vaak op 1000 meter hoogte. In het begin nog aardig wat bewolking.

Maar we rijden naar de blauwe luchten toe.

En eenmaal op de camperplaats in Huesca volop zon. Jammer genoeg is dit nier echt een leuke plek waar je lekker buiten kunnen zitten.

Dinsdag 9 april 2019 – Huesca tot Navarrenx (CC 43182 N 43.32115 W 0.76095) – 175 km
Het was vrij onrustig slapen hier op dit drukke punt. Het zonnetje schijnt nog steeds lekker als we wakker worden. We rijden eerst even langs de Lidl en dan gaan we op weg. De route naar de stad Jaca is erg goed, vaak een vierbaansweg. Vanaf Jaca rijden we pal naar het Noorden en zien we de sneeuwtoppen van de Pyreneeën voor ons opduiken. Al snel volgt de Somport tunnel van 8,6 km lengte. Een prima te rijden tunnel die erg goed verlicht is. Heel erg weinig verkeer hier. Als we de tunnel uitrijden, zijn we in Frankrijk. We hebben deze route al vaker gereden maar ik ben altijd weer verbaasd dat de huizen in Frankrijk zo enorm verschillen van de Spaanse huizen. Zijn de huizen in Spanje altijd vrolijk geverfd, in Frankrijk zijn ze vaak grijs en ze zien er altijd vrij vervallen uit. Niet dat de huizen dan lelijker zijn hoor. Nee het gewoon typisch Frans en heeft zijn eigen charme. Maar het verbaasd me altijd dat een grens ook zo’n verschil in woontypes geeft. We rijden nog even door het Franse stuk van de Pyreneeën maar al heel snel laten we de bergen achter ons. We stoppen in het piepkleine stadje Navarrenx. Dit stadje is helemaal ommuurd, we rijden met de camper door een poort en tegen de stadsmuur is een camperplaats. Als we hebben gegeten, gaan we natuurlijk de omgeving verkennen. Er zijn nog heel wat ruimtes achter de stadsmuur, ze zijn nu helemaal begroeid met gras. Het stadje is klein maar ziet er wel erg leuk uit. Als we alles hebben gezien, zetten we de stoelen buiten want het is gewoon erg lekker weer. Een vrouw die in het dorp woont, komt een praatje maken. Ze vertelt dat ze altijd een praatje maakt met de mensen die hier met de camper staan. Zo kan ze haar Engels oefenen. Een leuk mens. Tegen zes uur komen we toch dikke wolken opzetten en gaan we naar binnen. Het is toch tijd om te gaan koken.

We gaan op weg voor onze route door de Pyreneeën, het is prachtig weer.

Al snel zien we de besneeuwde bergtoppen.

Ze komen steeds dichter bij.

De ingang van de Somport tunnel van 8,6 km lang. Een prima tunnel om te rijden. Weinig verkeer ook.

Als we uit de tunnel komen, zijn we in Frankrijk.

We rijden door de Franse kant van de Pyreneeën.

Maar al snel laten we de bergen achter ons en zien we velden vol met koolzaad.

We gaan op de camperplaats in Navarrenx staan achter de vestingmuur.

Mooi plekje om te staan toch?

Navarrenx is een erg leuk klein stadje.

Mooi gebouw in Navarrenx.

Oude stadspoort in Navarrenx.

Buiten de stadsmuur is de rivier.

De stadsmuur rondom Navarrenx.

Woensdag 10 april 2019 – Navarrenx tot Chabanais (CC 1668 N 45.87427 E 0.71868) – 375 km
We zijn natuurlijk al best vaak door Frankrijk naar huis gereden en je hebt dan diverse routes zonder tolweg die je kunt kiezen. Maar altijd als ik op de TomTom of op Google Maps vraag om de snelste route naar huis, gaat die route via Bordeaux. Ik vind dit altijd erg onlogisch. Waarom zou het een stuk richting het westen rijden. Je gaat toch gewoon via een rechte lijn door Frankrijk heen?
Maar deze keer besluit ik om deze route toch maar eens te rijden. Eerst rijden we via de D933 naar Mont-de-Marsan. Deze weg hebben we vaker gereden, ook tijden de heenreis van deze reis. Maar dan gaan we met de D834 richting Bordeaux waar we op een gegeven moment op de snelweg A63 komen. Vanaf Bordeaux gaan we met de N10 naar Angouleme, daarna met de N141 richting Limoges. En ik moet zeggen: het is inderdaad een route die enorm doorrijdt. Want we rijden alsmaar over vier- of zesbaanswegen. Bij de vierbaanswegen mogen de vrachtwagens niet inhalen, wat voor ons een enorm voordeel is. Want er rijdt genoeg vrachtverkeer maar wij kunnen ze zo allemaal gemakkelijk inhalen. Op de andere route kom je toch steeds weer een rotonde of een dorpje tegen en dat houdt allemaal flink op. Een route om te onthouden dus!
Voor Limoges stoppen we bij het plaatsje Chabanais. Middenin het dorpje stroomt de rivier Vienne en daar zijn twee parkeerplaatsen waar we kunnen staan. Prima plek om te blijven vandaag.

De rivier Vienne bij het plaatsje Chabanais.

Aan de andere kant van de brug een stroomversnelling.

Ons uitzicht over de river Vienne vanaf de camper in het plaatsje Chabanais.

Donderdag 11 april 2019 – Chabanais tot Aubigny s/Nere (CC 13881 N 47.48202 E 2.44993) – 275 km
Vandaag zijn zowel onze zoon als schoonzoon jarig. Maar het is ook de dag dat ons schoonzusje Suus 2 jaar geleden is overleden. Dubbel gevoel dus vandaag.
Wij zijn weer snel op weg. Het grootste gedeelte (225 km) tot Vierzon gaat over vierbaanswegen en dat schiet echt lekker op. We stoppen even bij een Action in Limoges om wat spulletjes voor mijn bullet journal te kopen. Vanaf Vierzon gaat het over smallere wegen maar ook die zijn zo rustig dat we nog steeds goed opschieten. In Aubigny s/Nere zijn twee camperplaatsen. Eentje in het centrum en eentje bij twee meertjes. Wij kiezen voor de laatste. Was het in de ochtend nog wat grijzig weer, inmiddels schijnt de zon volop. Even wat eten en dan lopen we met Balou rondom de meertjes. In de zon en uit de wind is het echt lekker weer. De vier camperplaatsen zijn op asfalt maar daarvoor zijn stukjes gras met heggetjes daar tussen. Daar zitten we de hele middag lekker uit de wind van het zonnetje te genieten.

Bij de camperplaats in Aubigny liggen twee meertjes.

We lopen met Balou rondom de meertjes. Het is prima weer.

Wij zijn de enige op de camperplaats. Voor de camper stukjes grasveld met heggetjes er tussen waar we heerlijk uit de wind in de zon kunnen zitten.

Zo kunnen we het wel de hele middag volhouden.

Vrijdag 12 april 2019 – Aubigny s/Nere tot Saint Imoges (CC 46112 N 49.10574 E 3.97881) – 255 km
Zo’n lekker rustig plaatsje, je hoorde echt helemaal niets vannacht. Hoe jammer is het dan dat om 7 uur je wakker wordt gemaakt door de vuilniswagen. Niet dat we er dan uit gaan hoor, nee we draaien ons nog eens lekker om. Het is 9 uur als we onze ogen weer open doen. Het gebruikelijke ochtendritueel van douchen, Balou verzorgen, eten, vuil water lozen, wc legen en dan gaan we weer op weg. Ook vandaag schijnt de zon volop en dat maakt je reis toch altijd een stuk vrolijker. Het is wel afgelopen met de vierbaanswegen. Nu gaat het weer van rotonde tot rotonde en van dorpje naar dorpje. Over deze 255 km doen we dan ook veel langer. Maar het weer is goed en ach ja, we zullen toch kilometers moeten maken om weer thuis te komen. Eigenlijk wilde we op de camperplaats in Sezanne gaan staan. Die camperplaats ligt middenin het stadje en je hebt daar gratis stroom. Vlakbij een pizzeria waar ze lekkere pizza’s hebben. Maar helaas, we kunnen hier niet staan want op het plein is op zaterdag markt. Dus rijden we verder tot aan Saint Imoges wat tussen Epernay en Reims ligt. Hier hebben we eerder gestaan en dit is een erg mooi aangelegde camperplaats. Enige nadeel is dat hij vrij hoog op een heuvel ligt en dus staat er een koude wind. We hebben het nog even over waar we morgen naar toe zullen rijden. Het plan was om bij de scheepslift van Strepy Thieu te rijden en dan zondag het laatste stuk naar huis. Maar, zoals wel vaker, veranderen we onze plannen. Omdat het nog maar 400 km is naar huis, besluiten we om die laatste kilometers morgen op ons gemak te gaan rijden.

Een mooi stopplaatsje om even wat te eten.

Genoeg mooie stadjes onderweg.

Maar vooral heel veel velden vol met landbouw.

Maar als we verder komen, rijden we de Champagne streek binnen. Nog niet veel groens aan de druivenstruiken.

De camperplaats in Saint Imoges, net voorbij Epernay en nog voor Reims.

Zaterdag 13 april 2019 – Saint Imoges tot Rotterdam – 400 km
Het was flink koud vannacht, toen ik om zes uur de kachel en boiler wilde aanzetten, bleek het gas op. Dus gaat Aad maar de kou in om de andere gastank aan te sluiten. Snel weer in ons warme nestje en verder slapen. Daardoor zijn we echt niet erg vroeg wakker, maar dat geeft niets want we hebben alle tijd om de laatste 400 km naar huis te rijden. Zo is het al half twaalf voor we op weg gaan. Bij Reims willen we even stoppen bij een grote LeClerc supermarkt maar overal zijn hoogtebalken van 2,5 meter en we kunnen nergens parkeren. Net voorbij Reims zien we een Intermache. We stoppen maar ook hier zijn overal hoogtebalken. Gelukkig kunnen we de camper wel een stukje verder parkeren en kunnen we ons stokbroodje kopen voor de lunch. Tot aan de grens met België is de weg super goed en vierbaans. Eenmaal in België is het afgelopen met de vierbaansweg en zijn de wegen een stuk slechter om te rijden. Zelfs de wegen in Marokko zijn beter dan deze hier in België. Op het laatste stuk naar Brussel gaan het gelukkig weer beter. We stoppen twee keer om even wat te drinken en te eten. Verder hebben we nergens last van file's en rijden we zonder problemen naar huis. Erg fijn om weer thuis te zijn!

Nog even een laatste foto van de camperplaats in Saint Imoges.

Bijna thuis, we rijden de Moerdijkbrug over.

We kijken terug op een zeer geslaagde reis. Zoveel nieuwe dingen weer gezien. Maar ook de dingen die we al eens gezien hadden, waren erg leuk om weer te bekijken zoals Bom Jesus bij Braga, Porto en het kasteel Pena bij Sintra. En na alle bezichtigingen was het erg lekker om een aantal weken rustig te doen in de Algarve. Daarnaast zijn we heel vaak erg lekker uit eten geweest en hebben we acht weken samen met San en Ger gereisd wat ook erg goed is bevallen. Echt een reis om met plezier op terug te kijken. Nu weer een aantal weken genieten van het thuis zijn met onze familie om ons heen. Heerlijk! Wat hebben we het toch goed!
Even wat cijfers: We zijn in totaal 12 weken weggeweest. We hebben 6555 km gereden wat ons 1000,= aan diesel heeft gekost. Van de 83 nachten hebben we er voor 18 betaald ( 155,=).

1. En dan nu weer ff lekker thuis nagenieten van de fantastische vakantie. Dank voor de blogs!