zaterdag 6 april 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 11 – 31 maart t/m 6 april 2019

Zondag 31 maart 2019 – Elche de la Sierra (CC 64666 N 38.45274 W 2.046498)

Vandaag is de zomertijd begonnen, even alle klokken een uurtje terug draaien. Het regent als we wakker worden en dat blijft het de hele dag doen. Daarom blijven we hier vandaag staan. Onze volgende trip gaat namelijk via erg mooie natuur en daar zie je niet veel van als het zo regent. Dus blijven we een dag hier in Elche schuilen. Er is een wielerronde aan de gang, ze hebben geen lekkere dag zo met al die regen. Omdat onze twee huishoudaccu’s niet meer al te best zijn en er vandaag natuurlijk niets wordt opgeladen door onze zonnecellen, zetten we ’s middags de generator aan. Na drie uur draaien moet er wel weer genoeg stroom in de accu’s zitten om de avond en nacht mee door te komen.

Even de generator laten draaien vanwege onze slechte accu's. We zijn erg blij dat we er eentje hebben.

Maandag 1 april 2019 – Elche de la Sierra tot Chincilla de Monte Aragon (CC 47979 N 38.92079 W 1.72217) – 200 km
Het is weer droog en het zonnetje komt af en toe door. Goed weer om weer verder te rijden. Het eerste deel van de trip gaat via de weg 3203 naar het stadje Ayna. Een prachtige route langs dieprode rotswanden. Hé wat ziet dat er allemaal bekend uit! Blijkt dat we deze zelfde weg vorig jaar ook hebben gereden. Maakt natuurlijk helemaal niets uit want het blijft super mooi. Boven het stadje Ayna stoppen we weer op dezelfde parkeerplaats en zo hebben we een mooi uitzicht. Dan volgen we de weg 3216, een mooie route maar jeetje wat een smal weggetje. En dan staan er nog af en toe borden dat het nog smaller wordt. We zijn erg blij dat er geen tegenliggers komen. Maar het is wel een mooie route. Bij Alcaraz komen we op een grotere weg de 322 en gaan we richting Albacete. Dit rijdt natuurlijk veel sneller. Bij Albacete nog een klein stukje richting Valencia en even later is de afslag naar Chincilla. In Chincilla is een enorm grote camperplaats. Mooie ruime en rechte plekken, daar wordt een camperaar blij van. Als achtergrond zien we tegen de heuvel het stadje Chincilla liggen. Geeft echt een mooi plaatje zo. Om vijf uur lopen we even het stadje in. Het stelt niet al te veel voor en als het dan ook nog eens begint te regenen, hebben we het al snel gezien. Voor we terug zijn bij de camper gaat het steeds harder regenen. Handig ook dat wij geen jassen of paraplu’s bij ons hebben. Het water druipt uit onze haren als we bij de camper zijn. Voor de komende drie dagen zou het beter weer moeten zijn, duimen maar!

De route naar het stadje Ayna gaat door prachtige natuur.

Hier en daar een dorpje.

Maar vooral veel rotsen.

Dan komen we bij Ayna wat helemaal omringt is door deze prachtige rotsen.

Bij Ayna een parkeerplaats waar deze nep scooter staat die gebruikt is in een film.

De camperplaats in Chincilla de Monte Aragon.

De camperplaats in Chinchilla is flink groot.

Dit beeld lijkt wel iets weg van de Ku Klux clan maar het heeft te maken met de Semana Santa, de week voor Pasen die in heel Spanje uitgebreid gevierd wordt met veel processies. In de processies dragen de mensen deze kappen.

Chincilla de Monte Aragon.

Dinsdag 2 april 2019 – Chincilla de Monte Aragon tot Alcala del Jucar (CC 74844 N 39.192501 W 1.42707) – 65 km
Niet zo’n lange trip vandaag en het eerste stuk naar Valdeganga is een kaarsrechte weg. Maar dan rijden we een heel smalle weg op met een waarschuwingsbord dat de maximale hoogte 3 meter is. We rijden nu een kloof, de Hoz de Jucar, in. De rivier de Rio Jucar heeft hier een enorme kloof uitgesleten in de kalksteenformaties. De weg is enorm smal, we zijn maar weer eens blij dat we geen tegenliggers hebben. Maar wauw wat een natuur hier. Wat een rotsen! De rivier heeft weer de aparte blauw groene kleur door het kalk. De kloof is 40 km lang. Soms komen we langs kleine dorpjes waar de huizen tegen of in de rotsen zijn gebouwd. Het is een echt spectaculaire route waar we volop van genieten. In Alcala del Jucar gaan we op de parkeerplaats staan die 2,= voor 24 uur kost. Alcala is ook erg mooi gelegen tegen de kalkrotsen aan. De huizen staan tegen de heuvel aan gebouwd en daarboven is een kasteel. De rivier de Jucar gaat met een half ronde waterval door het dorp. Daar overheen is een oude stenen brug. Erg mooi en erg sfeervol allemaal. We willen wel weer eens uit eten (is al zo lang geleden) en er zijn genoeg restaurants hier. Jammer genoeg zijn de meeste dicht. Maar gelukkig is er toch eentje open. Er zit zelfs een hele groep schoolkinderen te eten. Het kost even wat moeite om te snappen wat ze te eten hebben hier, want een menu kaart is er niet. Met Google translate wordt duidelijk gemaakt wat ze te eten hebben. Eerst vragen ze of we linzen willen. Nee, bah dat vinden we niet lekker. Dan wellicht porco, dat is varkensvlees. Oh ja dat is veiliger, dat willen we wel. Er zit friet bij en een salade krijgen we ook nog. Ger besteld een bier en wij vragen om een kan sangria. Zowel het bier als de sangria is super koud. Het bier is zelfs zo koud dat zich ijs vormt in het glas. Al snel komt het eten en het smaakt prima. Dan komen ze vragen wat voor toetje we willen. Ger neemt koffie, Aad en San een soort pudding en ik kies voor huisgemaakte taart. Allemaal weer erg lekker. We zijn erg benieuwd wat we moeten afrekenen en vragen om te rekening. Hé 32,=? Klopt dat? Voor 4 personen inclusief een kan sangria? Blijkbaar wel. We hebben een menu van 8,= per persoon. Ongelofelijk, wat goedkoop.
Ger gaat terug naar de camper. San, Aad en ik klimmen naar het kasteel. We klauteren de smalle steile straatjes op naar boven. De huizen zijn half in de rotsen gebouwd. Maar het is hier nog wel gewoon allemaal bewoond. Het kasteel is dicht maar het ging ons om het uitzicht en dat is super mooi.
Weer terug bij de camper zoeken San en ik nog uit waar we morgen heen zullen gaan. Het kost wat moeite maar we vinden toch weer iets leuks wat ook weer via een mooie route moet gaan. We zullen het zien. Vandaag was het best prima weer maar om zes uur krijgen we nog een enorme onweersbui over ons heen.

We rijden door een kloof van 40 km langs de rivier de Jucar. De weg is smal maar de natuur spectaculair.

De rivier de Jucar heeft een blauw groene kleur door het kalk.

Aan weerskanten de hoge kalkstenen rotsen.

In de kalkstenen rotsen zijn huizen gebouwd.

San en Ger rijden voor ons.

Een stroomversnelling onderweg in de rivier de Jucar.

De weg wordt iets breder, de natuur nog steeds super mooi!

Uitkijken voor de overhangende rotsen.

Lekker uit eten, hoofdgerecht, sangria en dessert voor de enorme prijs van 8 euro per persoon.

De waterval in het plaatsje Alcala del Jucar.

De huizen van Alcala del Jucar zijn tegen de rotsenwand gebouwd.

Alcala del Jucar.

We lopen door de smalle straatjes omhoog tot het kasteel en hebben daar een prachtig uitzicht over de kloof.

Aan de andere kant uitzicht over Alcala del Jucar.

Middenin de rivier de Jucar hebben ze dit eilandje gemaakt.

Woendag 3 april 2019 – Alcala del Jucar tot Benageber (CC 24733 N 39.70993 W 1.10211) – 100 km
Brrr het was flink koud in de camper toen we wakker werden. Ook niet zo gek want we zitten in een diep dal en de zon is nog lang niet bij de camper. Snel douchen en aankleden en dan gaat het wel weer. Als we verder rijden, lekker de kachel aan. We verlaten het pittoreske Alcala en klimmen weer omhoog met heel veel haarspeldbochten. We hebben zo een prachtig uitzicht op Alcala. Het is rustig op de weg, dus kan Aad even midden op de weg stoppen zodat ik een foto kan maken. De rest van de reis is wat minder spectaculair maar wel mooi. We rijden naar het kleine dorpje Benageber wat hoog boven een stuwmeer ligt middenin de natuur. Hier is een camperplaats waar zelfs douches en toiletten bij zijn en dat allemaal gratis. Jammer dat er zo’n koude wind staat. Vanaf de camperplaats is het stuwmeer niet te zien. Maar er is wel een wandelpad van 1,4 km naar een uitzichtpunt. San en ik lopen daar naartoe en inderdaad zien we ver beneden ons het stuwmeer liggen. Als we weer terug zijn, buigen we ons weer over de vraag waar we komend weekend naar toe zullen gaan. Want bijna overal wordt erg slecht weer verwacht. Behalve in de buurt van Valencia en Castello de la Plana. Aad is buiten bezig met Chico maar ineens horen we hem roepen. Hij is ondersteboven gelopen door Chico en ligt kreunend op de grond. Hij is ook flink op zijn hoofd terecht gekomen. Jeetje ik schrik me rot. Help hem naar een bankje en daarna naar binnen en zet hem op de stoel met zijn benen omhoog. Hij heeft flink pijn in zijn rug en hoofd. Hij gaat ook maar even liggen. Ik hou hem in de gaten maar aan het eind van de middag gaat het gelukkig wel weer met hem. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit maar gelukkig is het goed afgelopen.

Nog maar een foto van de waterval bij Alcala.

Als we verder tijden, hebben we een mooi uitzicht over Alcala del Jucar.

Met heel veel haarspeldbochten gaan we weer omhoog uit het dal.

En als we uit het dal zijn, volgt deze super rechte weg.

Heel veel druivenstruiken hier.

De camperplaats in Benageber. We hebben de campers zo gezet dat we uit de wind kunnen zitten want er staat een enorm koude wind.

San en ik lopen naar een uitzichtspunt waar we in de verte het stuwmeer van Benageber zien liggen.

Piano Franco heet dit uitzichtpunt.
Donderdag 4 april 2019 – Benageber tot El Grao de Castellon (CC 48883 N 39.97979 E 0.02292) – 160 km
We hebben een camperplaats uitgezocht in de buurt van Castello de la Plana. Het is een erg populaire camperplaats en dus vertrekken we lekker op tijd. Eerst rijden we dit natuurgebied uit en dat gaat via een erg mooie route. Eerst naar beneden naar het stuwmeer en daarna weer alsmaar stijgen en stijgen. De rest van de route gaat over erg goede tweebaans- en vierbaanswegen. Het schiet lekker op en rond half twaalf zijn we er. Gelukkig zijn er nog genoeg plaatsjes en kunnen we naast elkaar staan. Het is een camperplaats vlakbij de zee. Je staat op een harde ondergrond, ideaal mocht het gaan regenen. Verder is er een sani station en zo zouden we het hier wel een paar dagen kunnen uithouden. Eigenlijk mag je hier maar 48 uur staan, maar wij willen hier tot maandag blijven. Maandag beginnen wij aan onze terugreis. Vlakbij de camperplaats is een grote Mercadona supermarkt waar San en ik broodjes en nog wat andere boodschappen gaan halen. San koopt nog een heerlijke citroentaart waar we ’s middags van genieten. Het is erg mooi weer vandaag alhoewel de wind erg koud is. Maar bij de camper is geen wind en zo kunnen we lekker buiten zitten. Na het eten gaat Aad nog eens proberen of hij een visje kan vangen.

Het stuwmeer van Benageber.

Het is erg stil hier dus Aad stopt even op de weg zodat ik foto's kan maken.

Aad de andere kant van de dam zie ik ver beneden me de rivier.

Vanaf de dam is het weer flink stijgen.

Na 160 km komen we op de camperplaats in El Grao de Castellon. Een erg poulaire camperplaats vlakbij de zee met alle voorzieningen die een camperaar nodig heeft.

Aan het eind van de middag staat de camperplaats dan ook helemaal vol.

We lopen even naar het strand maar hier is het een stuk kouder door de koude wind.

Lekker groot zandstrand hier.

Naast de camperplaats is deze planetarium.

Met dit aparte beeld in de tuin.

Vrijdag 5 april 2019 – El Grao de Castellon (CC 48883 N 39.97979 E 0.02292)
Het zonnetje schijnt nog steeds als we wakker worden. Gelukkig nog niet de verwachte regen! Er is markt en daar gaan Aad, San en ik naar toe. Het is echt een flink grote markt met veel kleding, tassen, schoenen maar ook veel groente en fruit. Erg leuk om over de markt te slenteren. Wel erg vervelend dat ik zo’n last van mijn astma heb. Ik had nog wel een extra puf genomen voordat we naar de markt gingen. Maar ik heb het echt flink benauwd. Nog maar een extra puf dan, dan geduld hebben want hij werkt pas na 10 á 15 minuten. En ja hoor, daarna krijg ik weer genoeg lucht en hoef ik niet meer zo te hoesten. Wat een opluchting! Zo erg heb ik het nog niet gehad. Zo is het leuker om over de markt te lopen. Daarna rijden we ook nog even over de boulevard waar heel veel restaurants zijn. Dan via de haven weer terug. We kunnen nog lekker buiten zitten want het zonnetje schijnt volop. Pas om vijf uur komen er dikke wolken en gaan we naar binnen. Even later begint het dan toch te regenen.

Apart pand in El Grao de Castellon.

De markt, Aad koopt hier weer eens een pot honing.

Wie wil er nog een eitje?

Of aardbeien?

Of deze aparte tomaten?

Nee dan maar olijven, hmm... welke gaan we kiezen?

Deze aparte fontein staat bij de haven.

We fietsen langs de haven weer terug.

Aad heeft een nieuwe fietsband gekocht.

Zaterdag 6 april 2019 – El Grao de Castellon (CC 48883 N 39.97979 E 0.02292)
We worden om 8 uur wakker door veel geluiden van buiten. Acht uur, dat is voor ons dus echt wel vroeg. Op het strand wordt yoga gegeven. Ik dacht dat dat altijd heel rustig was, maar hier wordt er flink veel muziek bij gemaakt en daar worden wij wakker van. Niet zo fijn als je pas om 1 uur bent gaan slapen.
Vandaag fietsen San en ik naar Castellon de la Plana. Het is niet zo ver hier vandaan maar de straffe harde tegenwind maakt het toch vrij zwaar fietsen. Ik heb natuurlijk ook niet mijn accu op de fiets gedaan, lekker slim hé? Gelukkig is San een stuk sterker dan ik en mag ik op haar fiets met ondersteuning. Dat scheelt een heel stuk en nu gaat het fietsen een stuk beter en raak ik niet zo buiten adem en dus niet zo’n last van mijn astma. Castellon is verrassend gezellig. Er staan een paar mooie gebouwen en er zijn heel wat mensen op de been. Veel leuke winkels die we natuurlijk bijna allemaal in gaan. Als ik dan ook nog eens slaag voor een leuk t-shirt, ben ik helemaal blij. San houdt het bij haar strooptocht op Zantac, een maagzuurmiddel voor Ger. We scoren er vijf vandaag, daar kan hij weer even mee doen. Op de terugweg doen we nog wat boodschappen bij de Lidl en sjezen terug naar de campers. Want nu hebben we wind mee en dat fietst wel heel erg gemakkelijk! De middag brengen we in de campers door. Het is flink bewolkt en niet warm genoeg om buiten te kunnen zitten. Af en toe valt er een drupje regen. Maar we mogen niet klagen want in de rest van Portugal en Spanje is het heel erg slecht weer, dus wij hebben een goede locatie uitgezocht want het valt hier enorm mee.

Zo is er een eind gekomen aan onze 11e week. Nog 1 weekje en dan zijn we weer thuis. En hoe mooi een reis ook is, het thuiskomen is nog veel mooier.

Overdekte markt in Castellon de la Plana.

De kathedraal in Castellon de la Plana.

Wasbak in de overdekte markt.

De overdekte markt.

Allemaal bijzondere hammen te koop in de overdekte markt.

Mooi pandje in Castellon.

Mooi toch?

Even een beetje ingezoomd.

Het postkantoor.

Binnenin het postkantoor is het ook erg mooi.

1. Jeetje, die Aad. Fijn dat hij er ook goed van af kwam. Afgelopen maandag viel Arie ondersteboven, ook dat liep gelukkig goed af...als je niet naar de restpijn kijkt dan, want hij weet nog wel dat hij op zijn schouder neer kwam.
    Verder is het zo dat ik van de week voor het eerst pilates heb gedaan, zonder muziek, maar een spierpijn dat je daarna hebt....
    Kom van de week veilig thuis en geniet onderweg nog even van de mooie routes!!!

2. Enne nog bedankt voor de mooie routebeschrijvingen en foto's.

3. Nog ff heerlijk genieten en dan weer lekker naar huis ! Veilige reis tetug !