zaterdag 8 juni 2019

REIS ZWEDEN/NOORWEGEN – WEEK 1 – 2 juni t/m 8 juni 2019

Zondag 2 juni 2019 – Rotterdam tot Kaltenkirchen (CC 1011 N 53.83750 E 9.94600) – 540 km
We beginnen aan onze 7e grote reis en deze keer gaat de neus van de camper richting het noorden, op naar Zweden! Na de zeven weken die we thuis zijn geweest, gaat het weer kriebelen om op reis te gaan. Natuurlijk waren de zeven weken erg gezellig. Genoten van onze kinderen en kleinkinderen. We hadden nog bijna een ander huis gekocht omdat ik graag gelijkvloers zou willen wonen. Een beetje voorbereiden op de toekomst. Maar uiteindelijk hebben we toch besloten om in ons rijtjeshuis te blijven wonen. We wonen er prima, hebben lekker de ruimte en wat de toekomst brengt, zien we wel weer.
De camper is ook weer helemaal in orde, we hebben twee nieuwe accu’s gekocht, twee nieuwe voorbanden. Vrijdag heeft hij nog een kleine beurt en de APK gehad en zo is hij weer helemaal klaar voor de reis.

De bestemming in Zweden is de Wildernisroute (Vildmarksvägen). We wilden eerst met de ferry van Puttgarden naar Rodby, maar hebben toch besloten om via de Grote Belt brug te rijden. Is wel iets verder rijden, maar we hebben alle tijd, het is iets goedkoper en ik hoef niet op een boot. Genoeg redenen dus om via de Belt brug te rijden.

Het is negen uur als we de deur achter ons dicht trekken. De nodige gemengde gevoelens natuurlijk. We rijden de 540 km zonder al te veel problemen. Beetje oponthoud door wat wegwerkzaamheden. Veel oponthoud bij het tanken omdat het afrekenen zo’n 10 minuten per klant kost. Aangezien we vier auto’s voor ons hebben, wordt er een flinke test op ons geduldknopje gedaan. Veel campers en caravans onderweg. Bij de Elbetunnel bij Hamburg is het ook nog even oponthoud maar om vier uur zijn we in Kaltenkirchen. Hier is een prima gratis camperplaats waar we vaker hebben gestaan. En als we hier staan, gaan we altijd eten bij de Griek Thassos en dat doen we nu dan ook maar weer. Het smaakt weer erg lekker. Het toetje halen we bij de Italiaanse ijszaak die naast de Griek zit. Hmmm zoals altijd is het teruglopen naar de camper een enorme opgave met een halve liter Samos wijn in onze lijven. Maar het lukt ook nu weer. Pfff… echt super warm vandaag. Tot ’s avonds laat is het nog 29 graden en met alcohol in je lijf, lijkt het nog warmer. Dan maar een koude douche voordat we gaan slapen.

Hamburg

Om vier uur zijn we op de camperplaats in Kaltenkirchen. Met 29 graden zijn we blij met een plekje in de schaduw.

's Avonds gaan we eten bij de Griek Thassos en nemen een karaf Samos wijn. Met al die wijn in onze lijven, valt het niet mee om terug te lopen naar de camper.

Maandag 3 juni 2019 – Kaltenkirchen tot Fredericia (CC 67586 N 55.55864 E 9.75755) – 240 km
Even broodjes halen bij de Penny, diesel tanken en weer de autobaan op. Lang niet zo druk als gisteren en zo zijn de 240 km in 2,5 uur tijd snel gereden. We gaan bij de haven in Fredericia staan. Ook dit is een bekende plek voor ons. Langs de kade staan hier altijd enorm veel vissers en jullie snappen dan vast wel dat dit een plek is waar Aad heel graag wilt staan. Hier bij de haven is altijd van alles te doen. Twee jaar geleden stonden hier allemaal oldtimers. Nu is er een circus. Het is bewolkt en maar 20 graden, maar dat vind ik een stuk prettiger dan het geplakt van gisteren. Prima weertje zo! We eten wat, lopen een stuk met Balou en dan kan Aad los gaan met zijn visspullen.

Een prima plek aan de haven van Fredericia waar we al heel vaak hebben gestaan.

En waarom staan we hier dan zo vaak? Ja omdat je hier erg goed kunt vissen. Er staan hier altijd enorm veel vissers. Aad gaat het ook proberen.
Mooie oude Volvo.

Uitzicht op de kleine Belt Brug.

Dinsdag 4 juni 2019 – Fredericia tot Vikhög (CC 22517 N 55.73304 E 12.95827) – 280 km
De zon schijnt lekker als we op staan. We willen vandaag doorrijden naar Zweden. Denemarken is ook zeker meer dan de moeite waard, maar we gaan eerst maar eens zien dat we de Wildernisroute gaan bereiken. En zo rijden we eerst over de kleine Belt Brug naar het eiland Funen. Op een parkeerplaats houden we even een sani stop. Weten jullie nog wel: wc legen, vuil water legen en schoonwatertank vullen. Geeft echt een goed gevoel voor een camperaar. Zo rijden we met een voldaan gevoel de kleine 100 km over het eiland. Met de grote Belt Brug komen we op het eiland Seeland. Ook dit eiland scheuren we snel over en zo zijn we heel vlot bij de Sont brug en komen we in Zweden. Wauw er wordt naar onze paspoorten gevraagd! Toch niet voor niets bij ons. Net boven Malmö gaan we naar Löddeköpinge, ietsje verder ligt het gehucht Vikhög aan de kust. Hier is een camperplaats direct aan zee. Vlakbij zee stinkt het flink naar rottend zeewier maar we zetten de camper ietsje hoger en daar hebben we geen last van de vieze lucht. Lekker onze stoelen naar buiten en genieten maar. Wij hebben uitzicht op Kopenhagen. Om Malmö en de Sont brug te kunnen zien, moeten we even naar Vikhög lopen.

Sani stop op een parkeerplaats langs de snelweg.

Over de kleine Belt Brug naar het eiland Funen.

En dan de grote Belt brug naar het eiland Seeland.

En dan komt de Sont brug met aan de andere kant Zweden.

Prima camperplaats bij het gehucht Vikhog met prachtig uitzicht op zee.

We staan hier niet alleen maar, zoals je ziet, is er ruimte genoeg.

Woensdag 5 juni 2019 – Vikhög tot Knäred (N 56.52906 E 13.31183) – 115 km
Ook vandaag stralend weer, eigenlijk best een beetje te warm naar onze zin met 29 graden. We laten de zee achter ons en rijden eerst even naar Löddeköpinge om Zweedse kronen te pinnen. Tot onze verbazing is daar ook een Lidl. Mooi, daar halen we even broodjes. Dan nog even tanken en we gaan op weg. Geen snelweg meer maar binnenwegen en zo zie je allerlei moois. Heel veel prachtige natuur, natuurlijk veel rode houten huisjes en af en toe een prachtige kerk. We zien zelfs nog twee kraanvogels. Wat is Zweden toch prachtig land. Onze bestemming is Kvarnfallet bij het stadje Knäred . Hier is een parkeerplaats bij een stroomversnelling met toiletten, picknicktafels en bbq’s. Er gaat een ijzeren hangbrug over de rivier, zo kom je bij nog meer picknickplaatsen. Daar kun je ook de stroomversnelling goed zien. Er staat hier ook een soort volksmuseum. Het is echt super warm, we zitten in de schaduw van de camper. In de loop van de middag komen er steeds meer auto’s aanrijden. De mensen gaan bbq’n of zwemmen in de rivier. Het is dan ook een erg mooie plek. Wij zijn er meer dan tevreden mee.

Typisch schuurtje.
Kerkje onderweg.

De picknickplaats bij Knared. Er is een ijzeren hangbrug waarmee je over de rivier kunt naar nog meer picknickplaatsen.

Als je over de brug bent, kom je bij de stroomversnelling. Hier wordt de hele middag gezwommen.

Het water is erg bruin hier. Wellicht door mineralen die in het water zitten?

Donderdag 6 juni 2019 – Knäred tot Bua (CC 69063 N 57.23979 E 12.10154) – 130 km
Het is vandaag de 75 jarige herdenking van D-day. Wij hebben een beetje slecht geslapen doordat er vanmorgen om 5 uur een auto met harde muziek ons wakker maakte. Dat duurde tot half zes, toen konden we weer verder slapen. We rijden vandaag nog een stuk naar het noorden. We hebben de TomTom ingesteld dat hij snelwegen moet vermijden en zo rijden we een leuke route. Ons doel vandaag is een plekje net boven Varberg. Bij het plaatsje Bua is een plaats op gras bij de zee waar we willen overnachten. Er staan wel bordjes met een tent met een rode streep er doorheen dus eigenlijk is het verboden om hier te overnachten. Maar we wachten het wel af. We zijn sowieso niet de enige camper, we staan met ons vieren. We eten even wat en lopen dan naar de vuurtoren. De kust is hier bezaaid met grote platte rotsen, beter bekend als de scherenkust. Maar er is hier ook een zandstrand waar veel mensen gebruik van maken. Maar ook ietsje verder is het druk, daar is een steiger met een trap waarmee je ook zo in het water komt. Het is dan ook echt ongelofelijk mooi weer. Het is alweer enorm warm. Wij lopen naar een kleine vuurtoren. Er staat een bankje voor en daar is het prima uit te houden in de zon omdat hier ook een lekker windje staat. Het is echt prachtig hier. Verderop is ook een grote energiecentrale. Als we weer terug zijn bij de camper genieten we in de schaduw van het prachtige weer. Vera belt met goed nieuws: ze heeft alweer een toets met succes gehaald. We zijn super trots op haar! Of wij hier vannacht mogen overnachten is nog even afwachten. We gaan het zien.

De kerk in Knared.

Het plekje in Bua.

Met een zandstrand.

We lopen over de mooie scheren kust naar een kleine vuurtoren.

Daar staat een bankje, erg lekker hier in de zon want er staat voldoende wind.

Aad loopt even naar beneden om bij een visser te kijken.

De platte rotsen van de scherenkust.

Vrijdag 7 juni 2019 – Bua tot Stora Höga (N 58.01359 E 11.803846) – 125 km
Gisterenavond laat begon het zachtjes te regenen en ook als we wakker worden spettert het nog een beetje. Maar al snel is de regen weer weg en is de lucht weer helemaal blauw. De temperatuur is gelukkig wel ietsje lager dan de laatste dagen. We rijden eerst naar de kerk in Onsala. Gelukkig is hij open want de binnenkant is echt prachtig beschilderd met fresco’s. Ons volgende doel is de vesting Bohus in Kungälv. We gaan de vesting zelf niet bekijken maar het is leuk om er een rondje omheen te lopen. Even wat eten en dan gaan we naar onze eind bestemming van vandaag in Stora Höga. Hier is een grote parkeerplaats alweer direct aan de zee. We zetten de camper zo neer dat we kunnen uitkijken over de scherenkust. In Nederland is al voor de derde keer deze week code oranje en wij zitten hier te genieten in de zon. Omdat we al een stuk noordelijker zitten, schijnt de zon ook lekker lang en kun je tot heel laat buiten zitten. Jullie horen het wel, we hebben helemaal niets te klagen!

Kerk in Onsala.

Waarvan de binnenkant erg mooi is beschilderd.

Even een rondje lopen bij de vesting Bohus in Kungalv.

Zo komen we bij een klein haventje.

En dit is hem dan: de vesting Bohus in Kungalv.

We vinden een prachtig overnachtingsplekje in Stora Hoga weer direct aan zee.

Ietsje verder is een haventje.

Ook hier zijn de Zweden aan het zwemmen. Dapper hoor in dat koude water!

Wij staan hier prima. Het is dat we morgen boodschappen moeten doen, anders bleven we hier zeker nog een dag staan.

Zaterdag 8 juni 2019 – Stora Höga tot Skärhamn (N 57.985802 E 11.5422) – 35 km
Rond tien uur begint het flink te regenen maar gelukkig is het tegen één uur weer droog. De lucht breekt open en af en toe we zien af en toe de zon. Onze dag begint met een stop bij een sani station. Daarna rijden we naar Stenungsund om boodschappen te doen. Even ervoor zorgen dat we voor de komende dagen genoeg te eten hebben want we hebben geen idee of de winkels tijdens het Pinksterweekend open zijn. Er zit hier ook een loppis (tweedehands) winkel waar we natuurlijk ook even gaan kijken. Erg leuk weer om in zo’n Zweedse loppis te kijken. Ze hebben altijd zulke aparte en mooie spullen voro weinig geld. Echt heel anders dan in een Nederlandse kringloopwinkel. Wel jammer dat als we terug komen bij de camper er een parkeerbon op de ruitenwisser zit. We hadden geen idee dat het hier betaald parkeren was. Jammer maar helaas, het kost ons 300 Zweedse Kronen. Geen idee hoe ik ze moet betalen.
We rijden naar het eilandTjörn. Mag je nog over een eiland spreken als het is verbonden met een brug? Bij Skärhamn is een parkeerplaats waar we een prachtig uitzicht over de scherenkust hebben. Eigenlijk mag je hier maar 8 uur blijven staan, maar het schijnt gedoogd te worden dat je hier een nachtje blijft. We zullen het wel weer zien. In ieder geval is de omgeving werkelijk een plaatje. Zo mooi hebben we het deze reis nog niet gezien. Als af en toe de zon doorbreekt, is het helemaal een mooi plaatje. Er komt een bruidspaar, die worden hier op de foto gezet. Dat snap ik heel goed, wat een prachtige locatie voor je trouwfoto’s! We lopen langs de platte rotsen naar het haventje en daarna na het stadje. Tygo heeft Aad aangestoken met geocaching en hij ziet dat er hier een aantal in de buurt zijn. Dus gaan we op zoek, de eerste twee vinden we vrij gemakkelijk. De derde ligt ergens tussen de rotsen en daar moet Aad wel flink naar zoeken. Maar leuk om te doen. Zo zijn we lekker een aantal uur buiten bezig. In het stadje is het gezellig druk, veel mensen lopen langs de haven of zitten op terrasjes. Het stadje ligt echt heel mooi zo op de platte rotsen. Waar wij staan geparkeerd komen ’s middags ook alle bruiloftsgasten aan. Iedereen prachtig aangekleed. Zo hebben we weer wat te zien.

De Loppis winkel in Stenungsund.

De prachtige kust bij Skarhamn.

Skarhamn.

Aad vindt een geocache in Skarhamn.

En nog eentje, zat achter dit bord geplakt.

Ons plekje in Skarhamn.

Een bruidspaar gaat hier op de foto. Echt een mooie locatie voor je trouwfoto's!

De prachtige scherenkust bij Skarhamn.