zaterdag 16 februari 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 4 – 10 t/m 16 februari 2019

Zondag 10 februari 2019 – Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797)
Het regent de hele ochtend, echt een vieze regenbui waar je flink nat van wordt. San en ik lopen het stadje door, het is zondag, dus alle winkels zijn dicht. Behalve een grote China store (dat zijn een soort Action winkel maar dan een heel stuk groter en je ziet ze overal in Spanje en Portugal) en daar nemen we even een kijkje. We kijken ook bij diverse restaurants want we willen vanmiddag ergens uit eten gaan. Rond twee uur (ik hou gewoon de Nederlandse tijd aan hoor, dus het is één uur in Portugal) gaan we naar het restaurant Maleiro. We denken dat we voor Portugese begrippen vrij vroeg zijn, maar het restaurant zit stampvol. Gelukkig is er nog een tafeltje voor ons vrij. We kiezen voor biefstuk en varkensvlees en moeten daar best lang op wachten. Maar het is het wachter meer dan waard. Het smaakt echt heerlijk. Er schijnt ook iemand jarig te zijn in het restaurant, er komt een hele groep jonge jongens binnen om te feliciteren. Het is een herrie en drukte van jewelste maar wel super leuk om mee te maken. Dan komen we allemaal taarten die ze zelf hebben meegenomen, er wordt een grote stapel bordjes neergezet en overal worden stukken taarten uitgedeeld. Natuurlijk sla ik het allemaal gade en tot mijn grote verbazing wordt er ook een bord vol aan ons gegeven. Wat lief! Voel me nu wel een beetje bezwaard dat ik zo heb zitten kijken. Ik keek vast erg verlekkerd naar die taarten dat ze ons ook wat geven. In ieder geval smaken de taarten erg lekker.
Als we naar buiten gaan, schijnt het zonnetje lekker. Heerlijk zo. Omdat de vooruitzichten ook erg goed zijn, scheren we Balou weer lekker kort. Zo gaat er weer een dag voorbij.

Even uitzoeken wat we zullen eten.

Het restaurant zit helemaal vol.

Biefstuk voor twee personen.

Varkensvlees voor twee personen.

Maandag 11 februari 2019 – Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797)
We wilden eigenlijk met de trein naar Porto, maar een stuk van het traject is in onderhoud en wordt met de bus gedaan. Daardoor is de reis in plaats van twee nu drie uur. Daarbij gaat ook het laatste gedeelte niet langs de Douro. Daarom besluiten we om met de trein alleen het stuk langs de Douro te doen. Om half tien zitten we in de trein, het is een flink oude maar mooie trein. De treinrit geeft inderdaad een mooi uitzicht op de Douro. Jammer dat de ramen zo vies zijn waardoor het niet lukt om mooie foto’s te maken. Heel bijzonder: de treinbanken kunnen omgedraaid worden. Dus als we op het eindstation zijn, draaien we onze bank weer om en rijden we weer vooruit.
’s Middags genieten we van het lekkere weer. Bij Aad en San trekken zelfs hun korte broeken aan.

Even op de trein wachten.
De mooie oude trein.

Zo hebben we een prachtige treinrit langs de Douro.

Verder gaat de trein niet, we stappen even uit maar het is erg mistig hier, dus snel weer terug in de trein.

Uitzicht op de Douro vanuit de trein.

Overal de terras akkers met druivenstruiken voor de port.

Uitzicht op de Douro.
Sandeman, volgens mij is dit een sherry merk, maar het staat hier bovenop een heuvel.

San en ik halen brood, Aad loopt alvast naar de camper. Hij zit samen met Ger op het stenen randje.

Uitzicht over Paso da Regua.

Het is lekker weer, dus stoelen naar buiten, Aad en San trekken zelfs hun korte broek aan.

Dinsdag 12 februari 2019 – Paso da Regua (N 41.15611 W 7.7797)
We rijden langs de Douro naar het dorpje Pinhao (CC 60860 N 41.18881 W 7.54991). De rit langs de Douro is erg mooi, onderweg komen we bij een enorme sluis van wel 27 meter hoogte. Dan zien we het stadje Pinhao  in een bocht van de Douro liggen. De camperplaats is niet veel bijzonders, maar we kunnen er wel onze campers kwijt zodat we het stadje in kunnen lopen. Het stadje stelt eigenlijk niet heel veel voor maar heeft wel een mooi treinstation met heel veel tegel sjablonen. Aan de kade veel boten waarmee je een rondvaart kunt doen. Dat is leuk! Dat gaan we ook doen. Een uurtje varen kost 10,= per persoon. Omdat het inmiddels etenstijd is, halen we even wat broodjes die we mee aan boord nemen. De boottocht is geweldig leuk. De Douro is hier flink breed en langs de kant zie je heel veel wijnhuizen en natuurlijk veel druivenstruiken. De trein loopt hier echt vlak langs de Douro. We besluiten om hier niet te blijven staan, maar rijden terug naar Regua. Nu niet op de camperplaats zelf maar op vrije plaatsen bij de Douro. Wat is het toch heerlijk weer, natuurlijk zetten we de stoelen snel buiten en lekker genieten. Oh ja we doen nog wel wat hoor… we kloppen nog even onze matten uit. Wat komt daar een berg stof uit zeg! Morgen rijden we verder langs de Douro richting Porto.

De Douro.

Het kleine stadje Pinhao.

Waar de stoepen nog op deze manier geveegd worden.
De campers staan rechts geparkeerd, vlak voor een restaurant.

Even een kijkje in een klein winkeltje.

Het treinstation van Pinhao.

Het station van Pinhao.

We maken een mooie boottocht van een uur over de Douro.

Veel grote wijnhuizen langs de Douro.

Deze vissers zitten even lekker te eten.

Weer terug langs de Douro, je ziet hier heel goed de akkers die in terras vorm zijn.

De grote sluis van 27 meter hoogte vlakbij Regua.

Eenmaal weer in Regua genieten we van een kopje thee met erg lekker gebak.

Woensdag 13 februari 2019 – Paso da Regua tot Rio Mau (CC 60750 N 41.05562 W 8.40001) – 95 km
We gaan eerst even tanken bij de Intermache die aan de andere kant van Regua is en dan beginnen we aan onze trip langs de Douro. De trip voert ons via allerlei kronkelweggetjes met mooie huizen, veel sinaasappelbomen, prachtige in bloei staande mimosa bomen en natuurlijk veel velden vol met druivenstruiken langs de Douro. Die Douro is hier breed en het landschap is vrij ruig. Echt erg mooi en we vinden het een feest om hier te rijden. Vaak stoppen we even om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken. San en Ger zijn iets eerder vertrokken want we hebben afgesproken om niet achter elkaar aan te rijden. En dat bevalt ons prima, je hoeft niet steeds te kijken waar de andere camper is en je kunt stoppen waar je wilt. Het rijdt een stuk rustiger. En dan ontmoeten we elkaar weer op het volgende plekje en hebben we het weer gezellig met elkaar. Het is een prachtig plekje zo aan een strandje in de Douro en onder bloeiende mimosa bomen. Super stil hier, we horen vele vogeltjes fluiten. Wat een fantastische plaats! We besluiten dan ook om hier morgen ook nog te blijven staan. Ook vandaag volop zon en je snapt het vast wel, daar genieten we de rest van de dag lekker van.

Markt in Regua.

Op onze trip langs de Douro zien we dat mimosa bomen worden gesnoeid en de takken worden gelijk verbrand.

De route langs de Douro is echt enorm mooi, we stoppen vaak om even van het uitzicht te genieten en foto's te nemen.

We plukken ook wat mimosa, oh wat ruikt dat toch lekker.

Uitzicht over de Douro.

En weer even stoppen om te genieten van het uitzicht.

En dit is ons volgende plekje, heerlijk rustig langs de Douro met de prachtige mimosa bomen op de achtergrond.

Ons uitzicht op de Douro, zie je Chico staan?

Donderdag 14 februari 2019 – Rio Mau (CC 60750 N 41.05562 W 8.40001)
Het is Valentijnsdag, alhoewel ik het maar commerciële onzin vind. We blijven vandaag op deze mooie en rustige plek staan. We doen niet zoveel, maar ook dat is belangrijk. Even bijkomen van alle indrukken. Zeker voordat we Porto gaan bekijken en weer nieuwe indrukken op gaan doen. Ik ben lekker bezig met mijn bullet journal en Aad probeert een visje te vangen (helaas lukt dat niet). Het is een erg rustig plekje, af en toe loopt er iemand langs. Af en toe rijdt er een auto voorbij. Op een gegeven moment stopt er een auto en de chauffeur wenkt of Ger en Aad willen komen. Eerst denken we dat hij iets te koop heeft. Maar nee, hij heeft hulp nodig om zijn twee emmers met zand te vullen. Als de zon achter de heuvel zakt, maakt Aad nog een lekker vuurtje. Wat een lekkere warmte geeft dat toch af! Dan wordt het hoog tijd om de camper in te gaan en aan het eten te beginnen. Een lekkere rustige relax dag zo.

Even een man helpen, hij heeft twee emmers zand nodig.

Ja daar, daar kun je ze neer zetten.

De prachtige mimosa bomen.

Zo mooi die gele bloemen.

Aan het eind van de dag maakt Aad een lekker vuurtje.

Vrijdag 15 februari 2019 – Rio Mau tot Vila Nova de Gaia (CC 10002 N 41.1208 W 8.66153) – 40 km
Aad heeft zijn hengel laten staan en ja hoor er zit ’s morgens gewoon een karper aan! Aad natuurlijk helemaal blij. Maar het is echt tijd om te vertrekken van ons mooie plekje. Het is maar een klein ritje van 40 km maar de TomTom zorgt er wel voor dat er spannende stukjes in zitten. We rijden een stuk binnendoor over een weg die steeds smaller en slechter wordt. Wel een mooie route, dat wel en het rijden lukt ook prima dus geen klagen. We rijden eerst naar een winkelcentrum in Gaia, een voorstad van Porto. Hier zit een grote elektronica winkel waar we gaan kijken of we een nieuwe e-reader voor San kunnen vinden. Er zitten drie grote concerns: Media Markt, Worten en Fnac. Bij de eerste verkopen ze helemaal geen e-readers bij de laatste staan er twee, gelukkig ook de e-reader die San wil. Maar helaas, ze hebben niets op voorraad. Ze kan het showmodel kopen maar wel zonder korting. Nee dat wordt hem niet. Wel wordt verteld dat in een ander filiaal er wel eentje op voorraad is. Dat filiaal ligt vlakbij de oude stad van Porto, dus gaan we daar morgen naar kijken. We staan bij de Lidl geparkeerd waar we natuurlijk onze boodschappen doen. Dan is het nog 4,4 km naar de kleine camping Salgueiros in Vila Nova de Gaia. Ook nu zorgt de TomTom voor de nodige spanning door ons door smalle straatjes te leiden, we passen er maar net door heen. Het ontvangst op de camping is allervriendelijkst. Voor iets meer van 14 kunnen we hier twee nachten staan. De camping ligt 200 meter van zee waar we natuurlijk even naar toe lopen. Enige nadeel is dat we vlak langs een drukke weg staan. Grote voordeel van deze camping is de bus die voor de camping stopt en ons in een half uurtje naar Porto brengt.

Aad blij met zijn vangst.

Aad vangt een karper.
De TomTom stuurt ons over smalle weggetjes.

Het strand bij Vila Nova de Gaia.

Ons plekje op camping Salgueiros, best lekker zo in de zon.

Nog maar wat foto's van het strand.

Zaterdag 16 februari 2019 – Vila Nova de Gaia (CC 10002 N 41.1208 W 8.66153)
Om kwart over tien zitten we in de bus. Ook de bus rijdt door de smalle straatjes die wij gisteren met de camper hebben gereden maar hij rijdt wel een stuk harder dan wij gisteren deden. Ongelofelijk hoe de bus langs alle huizen en geparkeerde auto’s sjeest. Maar gelukkig brengt hij ons zonder kleerscheuren in Porto. We willen eerst naar het mooie treinstation Sao Bento lopen maar al snel zien we een kerk waarvan de voorgevel helemaal is versierd met blauwe tegels. Het is de Igreja de Sto Lidefonso. Dan lopen we naar het treinstation Sao Bento met de enorm mooie stationshal. De wanden zijn helemaal versierd met prachtige tegels. Echt super mooi! Dan lopen we naar de FNAC winkel voor de e-reader voor San. Ze hebben hem inderdaad hier wel op voorraad. San blij, ze kan weer lezen! Als we verder lopen komen we bij het prachtige stadhuis. Dat ligt aan een groot plein waar ook een restaurant is waar heerlijke geuren vanaf komen. De beslissing om hier te eten is dan al snel gemaakt. Ze bieden een menu aan voor 12,50. We krijgen eerst heerlijk warm brood met rauwe ham en kaas. Daarna een soep die we niet lekker vinden. Gevolgd door heerlijk varkensvlees. Als toetje kunnen we uit heel veel dingen kiezen en als laatste een lekkere kop thee. Helemaal voldaan zijn we. Tijd om Porto verder te ontdekken. We willen de Clerigos toren beklimmen, maar helaas er is een wachttijd van 1,5 uur. Daar gaan we niet op wachten. Dan lopen we langzaam richting de Douro door de oude wijk Ribeiro. Smalle straatjes met hoge huizen waar het wasgoed aan hangt te drogen. We komen bij een uitzichtpunt waar we kunnen kijken naar de stad, de bruggen en de Douro. Wat is dit mooi om te zien! Dan lopen we helemaal naar de kade. Het is daar gezellig druk. De huizen langs de kade zien er prachtig uit. In 2002 waren ze nog echt verwaarloosd maar nu zien ze er schitterend uit. We lopen een stukje de bekende ijzeren brug Ponte Louis op. Om terug te komen bij het busstation moeten we weer omhoog klauteren. Eenmaal boven zijn we bovenop de brug en die lopen we natuurlijk ook nog een stukje op. Dan is het toch echt wel tijd om de bus terug te nemen. Het is half zes als we in de bus stappen en om zes uur zijn we weer bij de camper. We zijn 8 uur weggeweest. Wat fijn dat Ger bij de honden wilde blijven. We hadden anders nooit Balou zo lang alleen kunnen laten. Het was echt een geweldig bezoek aan Porto. We hebben zo ongelofelijk veel moois gezien. Echt een top dag!

Zo is de vierde week alweer voorbij en zijn we op 1 derde van deze reis. Wat zijn we toch bofkonten want we hebben al zoveel moois gezien en er staat ook nog heel veel op de planning. Niets te klagen!

Met de bus naar Porto.

Deze grappige trammetjes rijden in Porto.

Al snel zien we deze prachtige kerk.

Dan lopen we naar het treinstation Sao Bento.

Met deze prachtige klok.

Het prachtige stadhuis van Porto.

Vlakbij gaan we eten en dat smaakt (behalve de soep dan) erg goed.

En de volgende prachtige kerk.

De bijzondere boekenwinkel Lello.

Deze Clerigos toren wilde we beklimmen maar helaas, er staat een wachttijd van 1,5 uur. Daar willen we niet op wachten.

Even poseren.

Prachtig uitzicht over de stad.

Zoveel mooie pleinen en gebouwen. Het rode gebouw is de oude markthal.

In de wijk Ribeiro vindt je nog smalle straatjes.

En dan kom je op de kade bij de Douro waar het gezellig druk is.

Met als grote blikvanger de ijzeren Ponte Luis brug. De onderste laag is voor voetgangers en auto's, bovenop is voor de trein en voetgangers,

Langs de kade staan prachtige huizen.

1. Wat was het een heerlijk eerste week met elkaar, ik heb enorm genoten van alle dingen die we samen hebben gedaan.