zondag 3 februari 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 2 – 27 januari t/m 2 februari 2019

Zondag 27 januari 2019 – Pamplona tot Elorrio (CC 50257 N 43.12837 W 2.54594) – 125 km
Weg is de zon als we wakker worden. Het blijft de hele dag afwisselend, flinke regenbuien met af en toe de zon.
We zijn alweer een week op pad, wat gaat dat toch snel. Vorige week werden we nog wakker in Rotterdam en dan nu in Pamplona. En ondanks dat ik iedereen erg mis en me schuldig voel omdat we nu niet een helpende hand kunnen bieden aan zieke Katja, geniet ik volop van het weer onderweg zijn. Het is en blijft toch iets bijzonders, die vrijheid van het reizen met de camper. De vele mooie dingen die je ziet, alle indrukken die je krijgt, het blijft iets waar wij enorm van genieten.

Het eerste stuk van onze trip van vandaag gaat over de A10 maar al snel gaan we daar vanaf en dan rijden we (zelfs met de regen) door prachtige natuur met een smalle en bochtige weg. We klimmen en dalen tot we na 70 km in het plaatsje Zegama komen. De camperplaats hier (CC 40384) ligt hoog boven het dorp, er is een lift die je naar beneden brengen. Op zich best een prima plek, maar we blijven hier toch niet. Een beetje te saai hier zo met de regen. We kiezen voor de camperplaats in Onati (CC 47236) 30 km verder. Ook nu weer een prachtige route. Deze camperplaats ligt erg mooi, je hebt prachtig uitzicht op de bergen. Maar toch blijven we hier ook niet staan vanwege de harde wind tie pal op de camper staan, we staan flink te schudden. Eerst maar even eten, Aad neemt erwtensoep (getver die lucht alleen al!) en ik kwark met cruesli. Even water bijvullen en we gaan op weg naar Elorrio 25 km verder. Ook deze camperplaats ligt wat hoger, je kijkt over het dorp uit maar hier hebben we veel minder last van de windstoten. Als het even droog is, lopen we naar het dorp waar een enorme kerk staat. Verder zijn er nog aardig wat mooie gebouwen. Morgen willen we in 1 keer langs de kust naar de Picos de Europa rijden. Eerst wilden we bij allerlei leuke dorpjes een tussenstop maken, maar de weersvooruitzichten zijn slecht en daarom besluiten we om maar wat sneller naar de Picos te rijden.

Vanaf de camperplaats in Zegama gaat deze lift naar het beneden gelegen dorp.

Op zich is er niets mis met de camperplaats in Zegama, maar we besluiten om toch verder te trekken.

De volgende camperplaats die we bekijken is in Onati waar je dit mooie uitzicht hebt.

Deze camperplaats in Onati is eigenlijk prima, maar we staan pal op de wind, camper staat flink te schudden, dus toch weer verder.

De camperplaats in Elorrio bevalt ons wel, we staan wat beschutter en hebben mooi uitzicht over het dorp.

In Elorrio staat deze enorme kerk.

Mooie pandjes in Elorrio.

Elorrio.

Maandag 28 januari 2019 – Elorrio tot Palencia (CC 62523 N 42.01056 W 4.54568) – 255 km
Het heeft de hele nacht geregend met flinke windstoten. Als we dan ook nog eens lezen dat er code geel wordt afgekondigd voor de hele kust van Noord Spanje, besluiten we om dit deze keer maar over te slaan. We gaan een beetje naar het zuiden en het westen via Burgos naar Palencia. Als we een uurtje onderweg zijn, veranderd inderdaad het weer. Nog wel veel wolken maar… ook de zon! Veel beter weer dus. We stoppen bij een weg restaurant waar we verrassend goed eten. Ze bieden een dagmenu aan. Het is even puzzelen wat er op staat, want natuurlijk staat het alleen in het Spaans. Maar met Google Translate komen we er wel uit. Als vooraf kiezen we voor pasta en als hoofdgerecht kies ik voor zalm en Aad voor konijn. We hebben geen idee wat het kost. We krijgen nog ijs na en moeten dan 22,= afrekenen. Mooi prijsje! Nog een uurtje en we zijn in Palencia. Hier is een gratis camperplaats met stroom en zelfs gratis Wifi. Het ziet er goed uit. De rest van de middag brengen we door met onze hobby’s. Morgen gaan we Palencia eens bekijken. We twijfelen of we hier een aantal dagen zullen blijven staan. Niet omdat het zo’n prachtige plek is, maar meer vanwege het slechte weer wat tot en met donderdag verwacht wordt. Als het donker wordt vliegen honderden ooievaars over, wat een bijzonder gezicht!

Omdat er erg slecht weer wordt verwacht in Noord Spanje, besluiten we richting Portugal te rijden. Hoe verder we komen, hoe beter het weer wordt. Hier een mooie regenboog.

Ook nog wat zware wolken maar die worden steeds minder.

Kijk, het is al een stuk beter!

Mooie natuur onderweg.

Onderweg.

We zien natuurlijk ook vaak deze ijzeren stier staan.

We stoppen bij een wegrestaurant waar we erg lekker (en goedkoop) eten.

Vlakbij Palencia steeds meer blauw.

De camperplaats in Palencia, een prima plek, alles is hier gratis. Palencia moet ook de moeite waard zijn, daar gaan we morgen een kijkje nemen.

Als de zon ondergaat, komen er mega veel ooievaars over vliegen. Wat een apart gezicht!

Dinsdag 29 januari 2019 – Palencia (CC 62523 N 42.01056 W 4.54568)
Natuurlijk lopen we Palencia in, het is maar 10 minuten lopen vanaf de camperplaats. We lopen over een prachtige oude stenen brug en dan zijn we al snel in de oude stad. Ook hier weer de nodige kerken maar ons verrast vooral de vele prachtige gebouwen en gevels. Er heerst een gezellige sfeer met lekker veel mensen op de been. Vooral het provinciehuis is echt een plaatje! We lopen kris kras door de stad en komen dan bij een overdekte markthal waar het flink druk is. In de hal kun je vis, vlees, brood, groente en fruit kopen. Wij houden het bij groente en vlees, echt goedkoop hier. Weer buiten zien we weer een zaak met allerlei soorten ham. Dit kwamen we in Pamplona ook al tegen. In zo’n zaak kun je ook broodjes kopen met die lekkere ham erop en die nemen we mee om straks in de camper op te eten. Weer verder door allerlei straatjes staan we ineens voor de kathedraal. Super groot, niet normaal gewoon. Ik krijg maar een deel op de foto. Na 2,5 uur lopen we weer terug naar de camper. Ik heb nog nooit zo’n lekker broodje ham gegeten als die we hier hebben gekocht. Dat moeten we dus vaker doen. We hebben echt nog geluk met het weer, want het blijft de hele dag droog. Wel flinke windstoten, dus geen schotel uit. Met de enorm goede WiFi verbinding hier, kunnen we zo tv kijken. We twijfelen wat we nu moeten doen. Er wordt tot en met vrijdag veel regen voorspelt. Is het dan verstandiger om hier te blijven? We hebben hier stroom en staan hier verder prima. Morgen ochtend maar beslissen.

Het prachtige provincie huis in Palencia.

Het provinciehuis in Palencia.

We nemen ook even een kijkje binnen.

Super indrukwekkend. Alle plafonds hebben schilderingen.

De overdekte markthal. O.k. het is niet die van Rotterdam maar dit heeft toch zeker ook zijn charme.

Die ingang alleen al, een plaatsje toch?

In de markthal is vooral vis, vlees, groente en fruit te koop.

We lopen kris kras door Palencia en zien overal mooie gevels.

En natuurlijk overal prachtige pleinen.

Kijk bij deze winkel hebben dat heerlijke broodje ham gekocht.

Nog meet mooie panden.

Is toch bijzonder, zoveel moois hier. Wist niet dat Palencia zo mooi zou zijn.

Een deel van de enorme kathedraal.

De oude stenen voetgangersbrug weer terug richting de camper.

Woensdag 30 januari 2019 – Palencia (CC 62523 N 42.01056 W 4.54568)
Als we wakker worden schijnt de zon volop en de wind is ook weg. Prima weertje dus. Toch besluiten we om hier vandaag te blijven. We lopen nog een keertje naar Palencia, slenteren door andere straatjes. Overal is uitverkoop en ik pas af en toe wat truien. Ik blijf me verbazen over de prijzen van kleding en schoenen in Spanje. Zelfs zonder dat het afgeprijsd is, vind ik de prijzen erg laag. Als het dan ook nog is afgeprijsd is, is het helemaal goedkoop. We lopen nog een keertje naar de overdekte markt want de karbonades die we gisteren hebben gekocht waren echt super lekker. Daar kopen we er nog maar een aantal van. Natuurlijk gaan er ook weer een aantal broodjes met die lekkere ham mee.

Dit zie je vaak in Spanje, alleen de gevel blijft staan, daarachter wordt een heel nieuw gebouw opgebouwd.

Het ik al vaak op de foto gezet, deze mooie kleding voor kinderen.

De karbonades smaakte gisteren zo lekker, dat we er vandaag nog meer gaan kopen. Het is druk bij deze slager. We kopen 1 kg karbonade en 1 kg hamburgers voor 10 euro.

Ook gaan we weer naar de winkel met speciale hammen...

... en kopen hier weer een aantal broodjes met die super lekkere ham.

Donderdag 31 januari 2019 - Palencia tot Zamora (CC 10755 N 41.50347 W 5.75556) – 140 km
Vandaag staat er een flink harde wind, maar we gaan toch echt vertrekken vandaag. We hebben drie nachten hier gestaan en het kriebelt om weer verder te trekken. Dat is natuurlijk het mooie van reizen met de camper. Gewoon doen waar je zin in hebt.
Eerst rijden we 26 km naar het dorpje Ampudia (CC 19334). Het een klein maar erg mooi dorpje vooral door de overhangende huizen waar houten galerijen onder zijn. Erg apart en erg mooi om te zien. Natuurlijk is in dit dorp een grote kerk want hoe klein een Spaans dorp ook is, er staat altijd wel een enorme kerk. Ook staat hier een enorm kasteel, helaas dicht. Het is erg stil in het dorp, niet veel te beleven maar wel even leuk om dit gezien te hebben.
We gaan verder via erg goed berijdbare binnenwegen naar Zamora. Het begint nu wel te regenen, prima weer dus om een stuk verder te rijden. In Zamora is ook weer een prima camperplaats op een paar honderd meter van de oude stad. Die gaan we vandaag niet meer bekijken. We hopen dat het morgen wat droger is.

Even vuil water lozen, schoon water vullen en natuurlijk de wc legen.

Het kasteel in Ampudia.

In Ampudia heel veel van deze overhangende huizen die op houten palen staan.

De aparte huizen van Ampudia.

Het kasteel van Ampudia.

Nog maar een keertje het kasteel van Ampudia.

Weer onderweg gaat het regenen (de hele dag). We stoppen even om wat te eten (bij een begraafplaats).

Vrijdag 1 februari 2019 - Zamora tot Miranda do Douro (CC 10861 N 41.4958 W 6.27324) – 55 km
We hebben echt mazzel want als we naar de oude stad lopen, is het droog en hebben we zelfs zon! We komen al snel bij de stadsmuur, daar achter ligt een groot kasteel wat we gratis mogen bekijken. Daarachter ligt (natuurlijk) weer een enorme kathedraal en nog veel meer mooie gebouwen en kerken. We krijgen toch nog een regenbuitje over ons heen, maar dat maakt ons niet uit want we genieten weer van al het moois. We ontdekken een wasserette op slechts 500 meter van de camperplaats. Daar gaan we onze was van de eerste twee weken maar eens wassen. Altijd fijn om alles weer lekker schoon in de kast te hebben. Er zit een Spaans stel die ons uitlegt hoe alles werkt. Erg vriendelijk, we begrijpen elkaar door Google Translate. Er gaat 15 kg wasgoed in de wasmachine en droger, dus hup alles bij elkaar en wassen maar. Met 50 minuten is het klaar en gaan we weer naar de camper. Als alles weer in de kasten ligt, vertrekken we. Een kleine trip van 55 km langs de rivier de Douro naar Portugal. We stoppen bij het grensplaatsje Mirando do Douro waar we de camper achter de vestingmuur zetten. Ver beneden ons stroomt de rivier de Douro.

De camperplaats in Zamora.

Zamora.

De kathedraal van Zamora.

Heel apart koepeldak van de kathedraal van Zamora.

Het theater van Zamora.

Plaza Major in Zamora.

Wat doe je als je wasje draait?

Alles zit in de droger, bijna klaar.

En na een uurtje rijden zitten we in Portugal.

Langs deze muur zijn veel parkeerplaatsen waar je de camper kunt neerzetten. Verder geen voorzieningen hier.

En dan heb je prachtig uitzicht over de Douro.

Zaterdag 2 februari 2019 - Miranda do Douro tot Braganca (CC 5362 N 41.8039 W 6.74595) – 75 km
Had ik al gezegd dat het in Portugal een uur vroeger is dan in Nederland? Daardoor staan we eigenlijk best vroeg op! Knap hé! (We zijn niet van die vroege vogels.) Verder houden we ons gewoon aan de Nederlandse tijd. Portugese tijd is alleen belangrijk voor de winkels en restaurants.
Nu maar eens wat vertellen over Miranda do Doura. Het oude gedeelte is helemaal ommuurd en wij staan met onze camper net buiten deze muur geparkeerd. Als we hebben ontbeten, lopen dit oude gedeelte in en kunnen we de enorme kathedraal beter bekijken. Hier in Portugal zien de kerken er toch weer heel anders uit dan in Spanje. Sowieso zijn ze aan de buitenkant wit geschilderd, net zoals de meeste huizen. Het oude gedeelte is niet erg groot, leuk om even door heen te lopen maar we hebben het al snel gezien.
We trekken verder via de N218 naar Braganca. Het weer is prima, geen regen meer en dat wordt de komende weken ook niet meer voorspeld. En met een zonnetje ziet alles er natuurlijk veel mooier uit. In de verte zien we sneeuw op de bergen liggen. De wegen zijn erg stil en zo schieten we lekker op. In Braganca is een camperplaats onderaan het oude gedeelte waar ook een kasteel staat. Het zou hier altijd vrij druk moeten zijn met campers, maar wij zijn pas de tweede die hier komt staan en dat blijft ook de rest van de dag zo. Even eten en dan klauteren we de heuvel op. Ook dit oude gedeelte is geheel ommuurd. Het kasteel is dicht van 1200 tot 1700 uur, morgenochtend maar een poging wagen. Ook hier hebben we het snel gezien. Begrijp me niet verkeerd, het is echt wel erg mooi, maar niet groot. Dus gaan we de heuvel weer af naar onze camper. De zon schijnt en eigenlijk geeft hij dan ook best veel warmte af. Zeker als je uit de wind bent. Stoelen naar buiten dan maar en voor het eerst genieten van het zonnetje (wel met trui en lange broek aan hoor!).
Zo zit onze tweede week er alweer op. We kijken voor verwachting uit naar alles wat we nog te zien krijgen. De laatste keer dat we in Noord Portugal waren was in 2002, dus hoog tijd voor een hernieuwde kennismaking!

Ons plekje in Miranda do Doura, voor de muur die het oude stadje omringt.

Achter de muur staat deze grote kathedraal, in Portugal zijn de muren heel vaak wit gepleisterd.

Pleintje in Miranda do Douro.

Miranda do Douro.

We gaan weer verder Portugal in, op weg naar Braganca over de N218.

Ook in Braganca is het oude gedeelte ommuurd, met dit mooie kasteel binnenin.

Het oude gedeelte van Braganca.

Uitkijken over het modernere Braganca.

Aan de andere kant van de vestingmuur.

Vanaf boven kijken we uit over de camperplaats, die bestaat hier uit een aantal terassen. We staan maar met twee campers.

In de zon is het lekker warm. Zelfs zo warm dat we even buiten kunnen zitten (wel met lange broek en trui aan hoor!).

1. Ziet er goed uit Hen en ik hoop Katja te ondersteunen waar ik kan in een deel van haar traject. Geniet jij maar lekker met Aad en (straks met) G&S.

2. Jullie een week lekker genieten van al het moois en wij genieten van ons weekje werken op onze cp. Na maanden niets doen is dat ook wel weer eens fijn heb ik mijn verf hart weer op kunnen halen.