zaterdag 9 februari 2019

REIS PORTUGAL - WEEK 3 – 3 t/m 9 februari 2019

Zondag 3 februari 2019 - Braganca tot Chaves (CC 24231 N 41.71919 W 7.49862) – 105 km
Het is maar drie graden onder nul als we wakker worden, dus steek ik mijn arm onder mijn warme holletje uit naar het knopje van de kachel om hem aan te zetten. Als het na een kwartiertje lekker aangenaam is, vinden we het pas tijd om te gaan douchen. Even ontbijten en dan goed aangekleed weer naar boven lopen om het kasteel te bezoeken. Die is inderdaad nu open en zelfs gratis op zondagmorgen. In de toren is een militair museum gevestigd. Leuk om even te zien. Terug bij de camper gaan we eerst de gebruikelijke camper activiteiten doen, vuil water erop, schoon water erin, wc legen. Dan kunnen we op weg. Nu via de N103 naar Chaves. Ook nu weer een erg mooie en erg stille route. Het begin gaat langs het natuurpark Montezinho en zelfs nu de natuur nog grotendeels in zijn winterslaap is, is het hier erg mooi. Net voorbij Chaves is een camperplaats bij het restaurant Moinho en moinho betekend molen. Achter het restaurant is dan ook een watermolen waar we de camper neerzetten. Je mag hier gratis staan, mits je een maaltijd gebruikt in het restaurant. Wat vervelend nou, hoef ik niet te koken! Ook in Portugal is het gebruikelijk dat je de warme maaltijd tussen de middag eet, dus rond half drie Nederlandse tijd (half twee in Portugal) gaan we wat eten. De eigenaresse spreekt Frans, wij helaas niet. Maar met Engels komen we er ook wel uit. We bestellen rumpsteak en als we onze borden voor ons neus krijgen, blijkt dat echt een enorm stuk vlees te zijn. Ik denk dat we ieder zo’n half kilo op ons bord hebben. Als we dan een hapje van het vlees nemen zijn we helemaal blij. Wat lekker! Ik kan geen pap meer zeggen als ik dat stuk vlees op heb (ja het moest natuurlijk wel allemaal opgegeten worden van mezelf) maar Aad heeft nog ruimte voor een dessert. Dat is een soort puddingtaart die ze zelf gemaakt hebben. Tonnetje rond lopen we weer naar de camper, het hele grapje kostte ons maar 28,=.
Het plekje bij de watermolen is bizar mooi. De rivier die hier over een stroomversnelling gaat, de watermolen, de rotsen in de rivier. Het is echt een plaatje om in te lijsten. Het zonnetje schijnt lekker, wat wil een mens nog meer?

's Morgens even het kasteel bekijken in Braganca.

Onderweg naar Chaves over de N103.

Net voorbij Chaves is een camperplaats bij een watermolen, echt een prachtig plekkie om te staan.

De camperplaats ligt achter het restaurant Moinho (betekent molen) waar we gaan eten.

We kiezen voor een rumpsteak en krijgen een enorme lap vlees op ons bord. Maar dat is helemaal niet erg want hij is super lekker!

Maandag 4 februari 2019 Chaves (CC 24231 N 41.71919 W 7.49862)
Het was niet zo slim om vannacht de kachel niet aan te laten want het heeft flink gevroren en daardoor is het beveiligingsknopje van de boiler omhoog gegaan en de boiler leeg gelopen. Natuurlijk top dat die beveiliging erop zit anders was de boiler bevroren en hadden we een dik probleem gehad. Nu was het probleem alleen maar dat we geen warm water hadden, daar is nog wel overheen te komen. We blijven vandaag op deze mooie plek staan en natuurlijk gaan we weer eten in het restaurant. Het is vandaag een stuk rustiger. Aad kiest voor het dag menu, echt bizar hoor die prijzen want voor het voor- hoofd- en nagerecht plus drinken betaald hij maar 8,=. Ik kies weer voor de lekkere biefstuk en moet daarvoor 14,= betalen. Nog steeds super goedkoop natuurlijk. We doen niet zo veel verder maar vermaken ons prima.

Vannacht de kachel niet aangehouden, en zo zijn 's morgen de ramen bevroren.

We gaan maar weer uit eten (zielig hé), Aad kiest voor deze dagschotel.

Ik vond de biefstuk zo lekker, dat ik hem nog een keertje kier (er zit echt ook een gezonde salade bij hoor!).

Dinsdag 5 februari 2019 - Chaves tot Braga (CC 12252 N 41.55310 W 8.38099) – 115 km
Eerst rijden we 3 km terug naar Chaves waar we LPG tanken, want met alsmaar de kachel aan, moeten we er wel voor zorgen dat we voldoende gas hebben. Dan stoppen we bij een grote Le Clerc voor een paar kleine boodschappen: eieren, brood, beleg, water en Pepsi Max. Nou ja zeg, dat laatste hebben ze niet! Dat hadden we niet verwacht in zo’n mega grote supermarkt. We volgen vandaag nog steeds de N103, nu richting Braga. Het is weer een route door prachtige natuur. We zien een aantal stuwmeren maar ook langs het natuurpark Peneda Geres. Wat een uitzicht hebben we steeds! Ik zie ook weer de typische oude schuurtjes die op palen staan. Als we er eentje voorbij rijden, kan Aad daar ook stoppen zodat ik een foto kan maken. Fijn dat hier ook een waterfonteintje is, daar kunnen we onze watertank weer mooi mee bijvullen. Natuurlijk stoppen we onderweg om te eten. Het brood en beleg van Le Clerc smaken erg lekker. Het is drie uur als we in Braga aankomen. We kiezen voor de parkeerplaats bij Heiligdom Bom Jesus waar we ook mogen overnachten. In 1722 is deze trap ontworpen in opdracht van de Bisschop van Braga maar de kerk die bovenaan staat werd pas in 1811 gebouwd. De trappen zijn van graniet waarbij de witte muren prachtig afsteken. Overal zijn beelden en fonteinen. Naast de trappen is een heel bijzondere kabeltram uit 1882 die op gewicht van water omhoog en omlaag gaat. Wij gaan met deze tram omhoog en lopen langzaam via de trappen weer naar beneden. Ook al zijn we hier in 2002 al eens geweest, het maakt nog steeds veel indruk.

In de grote supermarkt Le Clerc hangen deze gerookte hammen.

De route via de N103 van Chaves naar Braga is echt supermooi en we rijden langs vele stuwmeren.

Mooi toch?

We genieten volop van al het moois.

Uitzicht op het natuurpark Peneda Geres.

Zoals je ziet, krijgen we er geen genoeg van en dus nog maar een foto.

De typische oude houten schuurtjes die je veel in Portugal ziet. Aad stopt even zodat ik een foto kan nemen.

Als daar dan ook een waterfonteintje blijkt te zijn, kunnen we gelijk onze watertank bijvullen.

In Braga stoppen we bij het heiligdom Bom Jesus, we gaan heel lui met dit leuke trammetje omhoog.

En komen dan bij deze mooi kerk die bovenop de berg staat (Bom betekent berg).

Als we de trappen naar beneden lopen, is op ieder niveau een prachtige fontein.

De prachtige trappen van graniet met daarbij de witte muren. Het ziet er echt erg mooi uit.

Het heiligdom Bom Jesus.

Woensdag 6 februari 2019 - Braga tot Barcelos (CC 12250 N 41.52872 W 8.61578) – 25 km
We rijden eerst naar een Intermache. Je zult wel denken, hebben ze alweer boodschappen nodig? Nee dat is het niet. Bij deze Intermache staan wasmachines. O.k. denk je dan, jullie hebben toch pas gewassen? Ja dat klopt maar… in alle wasserettes wordt wasmiddel zelf toegevoegd en ik heb dekbedhoezen van Optidee waarbij je geen wasverzachter mag gebruiken. Dus was ik deze liever bij wasmachines waar je zelf voor het wasmiddel moet zorgen. Vandaar de trip naar de Intermache. Achteraf (maar ja, achteraf weet je alles natuurlijk) een slechte keus. Het wasgoed komt drijfnat uit de machine en zelfs na een flink aan droogbeurten in de droger is alles nog niet droog. Geen goede keus om deze wasmachines te gebruiken. Maar ach, we hangen alles maar uit in de camper. Het zonnetje schijnt en zo is het warm genoeg om alles vanavond droog te hebben.
We rijden het kleine stukje naar Barcelos. Deze keer is de route niet mooi, veel bebouwing, vrij slechte weg. In Barcelos vinden we de camperplaats zonder problemen, het is een groot parkeerterrein aan een rivier. Waarom gaan we naar Barcelos? Omdat hier op donderdag de grootste markt van Portugal gehouden wordt. Vandaar dat we hier vandaag willen aankomen, dan is er nog genoeg parkeerruimte. San en Ger vragen naar onze planning, wij gaan elkaar in de buurt van Coimbra ontmoeten en dan samen verder reizen. Dus moet ik even puzzelen, wat willen we allemaal nog zien? Over 1 of 1,5 week verwachten we wel daar ergens in die buurt te zijn. Zo kunnen zij ook hun route plannen want ze zitten nog een stuk zuidelijker in Portugal.
’s Middags lopen we naar het centrum van Barcelos, 500 meter van de camperplaats. We zien het grote plein waar morgen de markt wordt gehouden. Het lijkt het plein in Marrakesh wel, wat een enorm plein! Het staat nu helemaal vol met geparkeerde auto’s. We lopen naar een ander pleintje waar ook een prachtig achtzijdig kerkje staat met de naam Templo do Senhor Bom Jesus da Cruz uit 1705. Binnen is hij ook erg mooi met enorme altaren bedekt met bladgoud. De muren zijn bekleed met de beroemde Portugese tegels, de azulejos. Erg mooi! We lopen de stadswandeling die bij het toeristenbureau werd aanbevolen. Overal zien we de Portugese hanen, want die haan komt oorspronkelijk uit Barcelos en werd later het symbool van heel Portugal.

Vandaag staat het plein nog vol met auto's maar morgen wordt hier de grootste markt van Portugal gehouden.

Meestal zijn de Portugese steden wat saaier dan de Spaanse, maar hier is het gezellig. Veel groepjes mensen zitten of staan te kletsen.

De Portugese haan, was eerst het symbool van Barcelos. Je ziet ze ook overal in de stad.

Er staat ook een prachtig achtkantig kerkje.

Met binnenin de bekende Portugese tegels, de azulejos.

Echt een erg mooi en apart kerkje.

De kerkbanken zijn ook helemaal bewerkt.

We wandelen even wat door het stadje.

Donderdag 7 februari 2019 - Barcelos tot Amarante (CC 24465 N 41.27276 W 8.07089) – 80 km
Gisterenavond kwamen er nog aardig veel campers aanrijden en ’s morgens was er ineens iemand die zogenaamd parkeerwachter was. Sommige camperaars voelden zich verplicht de man wat te geven, maar sorry wij doen er niet aan mee. Dit is gewoon een gratis parkeerplek. We lopen al snel naar de markt en die is inderdaad echt enorm groot maar wel overzichtelijk onderverdeeld in secties. We slenteren wat rond, Aad koopt nog maar een bel voor bij onze voordeur (is, geloof ik, bel nummer 5) en wat stenen zwaluwen die hij aan de schutting wil hangen. Ik koop nog een cd met vrolijke Portugese muziek. Om twaalf uur zijn we weer terug bij de camper en gaan we weer op pad. We hebben onze plannen een beetje aangepast want we zijn een beetje klaar met alsmaar stadjes bekijken. En zo komt het dat we in Guimaraes alleen maar even op de camperplaats stoppen om onze wc te legen. Terwijl dit echt wel een stad is die de moeite waard is. Er staat ook een enorm kasteel waar we toevallig ook langsrijden. Maar wij rijden dus weer verder over de bochtige en vrij slechte wegen tot de stad Amarante. Hier is een camperplaats bij een sportpark en een rivier. Prima voor een overnachting.

De markt in Barcelos met het bekende bruine aardewerk.

Ik vind het best mooi maar niet om zelf te kopen.

Markt in Barcelos.

Aad koopt wat gepofte kastanjes.

Het enorme kasteel in Guimaraes.

De camperplaats bij het sportplaats in Amarantes.

Vrijdag 8 februari 2019 – Amarante tot Vila Real (N 41.299702 W 7.71673) – 90 km
Vandaag staat er een rit door het natuurpark Alvao op de planning. We balen enorm als we in het begin door dikke mist rijden. Zo zien we natuurlijk niet veel! Maar gelukkig is de mist snel weg en kunnen we genieten van het uitzicht. Eerst slingeren we met de weg 210 langs de rivier de Tamega. We komen nu in het gebied waar de druivenstruiken voor de port staan. Deze struiken zijn groter dan die we altijd in Frankrijk en Duitsland zien en natuurlijk is alles nu nog heel kaal. We zien de berg Monte Farinha liggen, hij is 947 meter hoog en door zijn vorm lijkt hij een beetje op de Etna. In het dorpje Mondim de Basto is een camperplaats waar we weer even alles lozen. Dan volgt het mooiste stuk van de route met de weg 304. We rijden nu door een verlaten landschap met prachtig uitzicht over de bergen. Onderweg stoppen we bij een waterbron waar we gelijk maar even wat eten, een erg mooi plekje om dat te doen. Uiteindelijk komen we uit bij de stad Vila Real. Op de app Park4night zag ik een plek achter een kerk. Nu is die app best handig want er staan heel veel plekken op, maar vaak zijn ze alleen geschikt voor camperbusjes en dus ben ik benieuwd waar we terecht komen. Maar deze keer is het een goede keuze, achter de kerk is een ruimte parkeerplaats met vrij uitzicht. Je zou hier lekker buiten kunnen zitten, maar helaas het is flink bewolkt en dus niet warm genoeg. Casa de Mateus is hier 500 meter vandaan. Dan vraag je je misschien af, wat is dan Casa de Mateus. Nou als je misschien de platte ronde flesjes wijn kent, daar staat dit kasteel op afgebeeld. Niet dat dit kasteel ook maar ooit iets te maken heeft gehad met deze wijn, nee alleen de afbeelding van dit barokke kasteel stond op de etiketten. We hebben gelezen dat de rondleiding niet veel voorstelt, maar ik wil toch graag het gebouw zelf zien. De tuinen moeten ook mooi zijn, maar zo begin februari zal dat nog wel niet indrukwekkend zijn. Aan het eind van de middag lopen we er even naar toe. Grrr… wat een pech, zelfs om een blik op het gebouw te werpen, moet je entree betalen, 8,50 voor de tuinen. Aangezien het allemaal over een half uurtje gaat sluiten, gaan we dat maar niet doen. Erg jammer.

Vandaag staat een rondrit door het natuurpark Alvao gepland. In het begin zien we niet veel door de dikke mist.

Maar gelukkig is de mist snel weg en hebben we uitzicht op de vele velden met druivenstruiken waar de beroemde port van gemaakt wordt. Op de achtergrond de berg Monte Farinha van 947 meter hoor.

De druivenstruiken staan meestal op terrassen.

Het eerste deel gaat over de weg 210 die langs de rivier de Tamega loopt.

Vanaf het dorpje Mondim de Basto volgen we de weg 304 die door een prachtig verlaten landschap gaat.

We genieten van de mooie natuur in natuurpark Alvao.

We stoppen bij een waterbron om wat te eten.

Dan weer verder door dit prachtige landschap.

In Vila Real vlakbij het Casa de Mateus vinden we onze overnachtingsplek achter deze kerk.

Zaterdag 9 februari 2019 – Vila Real tot Paso da Regua (CC 22958 N 41.15611 W 7.7797) – 25 km
Deze keer eens geen mist als we wakker worden. We rijden eerst langs de Lidl om genoeg te eten te hebben voor de komende dagen. Dan gaan we verder via een prachtige route naar Paso da Regua. Onderweg stoppen we heel vaak want overal zien we druivenstruiken staan op terrasvormige akkers. Ook zijn overal rookpluimen te zien van vuurtjes want de afgeknipte takken van de druivenstruiken worden verbrand. In Paso da Regua vinden we de camperplaats al snel. Hij is mooi aangelegd, op iedere plek is stroom, water en afvoer, voor 3,= per dag is dit een ideale plek. Ik heb inmiddels ook bekeken dat je hiervandaan met de trein langs de rivier de Douro naar Porto kunt en dat moet een heel mooie route zijn. Je kunt het ook combineren met een boottocht. Dus heen met de boot en terug met de trein of andersom natuurlijk. Ons lijkt het wel wat maar dan zijn we wel een hele dag weg en zolang willen we Balou echt niet alleen laten. Haar meenemen is ook geen optie. Ik vertel het aan San en die is gelijk enthousiast en wil best mee. Dan zou Ger bij de honden blijven want die heeft meestal niet zo’n interesse in het bezoeken van steden. Ze zitten wel 300 km ten zuiden van ons. Een flinke trip waar ze twee dagen over denken te doen. Nou wij willen maar al te graag op ze wachten. Juist super leuk dat we dan deze treinreis kunnen doen. Zo komt het dat we elkaar een week eerder gaan zien dan we eerst dachten.
Wij lopen na het eten het stadje in. Bij het treinstation halen we de nodige informatie. Jammer genoeg moeten we een stukje met de bus want er zijn werkzaamheden aan het spoor. Informatie over een boottocht vinden we niet, het informatie kantoor voor toeristen is gesloten. Ook de kades zien er niet uit alsof er in deze tijd boten vertrekken. Dat wordt dan alleen de treinreis, ook leuk.
Maar om vijf uur krijgen we een grote verassing: Daar komen San en Ger al aanrijden! De 300 km gingen erg voorspoedig want ze hebben er maar 5 uur over gedaan. Het is echt erg leuk om ze weer te zien. We kletsen gelijk over van alles en nog wat, door elkaar heen en met elkaar. Gewoon erg leuk om elkaar weer te zien. Gezellig!

Over de druivenstruiken in terasvormige akkers. De vuurtjes zijn van de afgeknipte druiventakken.

De camperplaats in Paso da Regua, een prima plek en de zon schijnt!

Dus stoelen pakken en van de zon genieten. Jammer genoeg duurt dat maar heel even.

Na het eten lopen we het stadje door. Vanaf de voetgangersbrug heb je goed zicht op de camperplaats.

In het stadje mooie tegelwanden.

En dan grote verassing, om 5 uur komen San en Ger al aanrijden!

1. Ja zo zie je maar weer dat een planning altijd weer anders verloopt. Maar wel heel gezellig om weer leuke dingen te doen met elkaar kijk dan ook heel erg uit naar onze treinreis naar Porto.