zondag 17 april 2016

WEEK DUITSLAND - HESSEN

Dag 1 – 340 km Rotterdam-Andernach
We kunnen pas om 1 uur vertrekken, het is erg slecht weer, regen en maar 4 graden. Hmm waar beginnen we aan? Maar als we Breda voorbij zijn, is de regen weg en zien we de zon. Dat is beter! Aad rijdt het eerste stukje maar is al snel moe en dus rij ik het grootste deel van de route. In Andernach is een camperplaats aan de Rijn. Als wij we om 5 uur aankomen, is er alleen nog maar plek op het achterliggende parkeerterrein. We doen verder niet heel veel, eten koken, bakkie thee en omdat het met Aad niet echt lekker gaat, gaan we om 10 uur al naar bed.

Dag 2 – Andernach
De zon schijnt nog steeds. Wat een lekker weertje. We pakken de buggy voor Balou en lopen langs de Rijn naar Andernach. Wat een prachtig plaatje om zo de Rijn te zien met de heuvels er langs. Er staat nog een stukje oud fort en hier en daar de stadsmuur. Andernach zelf vinden wij wat tegenvallen. Aad is nu ook nog eens verkouden en gaat ’s middags weer even op bed liggen. Ik loop nog even naar de winkels. Als Aad weer wakker is, lopen we weer naar de Rijn en genieten op een bankje van het lekkere weer. Morgen trekken we weer verder.

De Rijn bij Andernach.

Andernach

De camperplaats bij Andernach, in het midden van de foto, achteraan, staan wij.

Dag 3 – Limburg ad Lahn & Idstein
Ook nu weer prachtig weer als we opstaan. We stoppen eerst bij het sani station en gaan dan weer vol met schoon water op weg. Even stoppen bij de Lidl voor broodjes. Die eten we op in Limburg ad Lahn. We zetten de camper op een groot parkeerterrein, zo’n 500 mtr voor het oude centrum. Wat is het toch prachtig weer! Geen jas, maar gewoon een vest aan, Balou in haar buggy en op naar het oude centrum. We kijken onze ogen uit. Enorm veel vakwerkhuizen, smalle straatjes, terassen, grappige winkeltjes. Echt de moeite waard dit stadje. Natuurlijk gaan we ook naar de dom die hoog boven het stadje uitsteekt. Van binnen vinden wij hem vrij kaal. We slenteren heerlijk een paar uur door het stadje. Weer terug bij de camper gaan we op weg naar Idstein. Alweer een stadje met mooie vakwerkhuizen, maar die zien we morgen wel. We gaan daar op de camperplaats staan. Deze ligt vlakbij een tennisbaan, heerlijk rustig en 500 mtr van het centrum.

Limburg a/d Lahn.

De dom van Limburg a/d Lahn.

Balou heeft het erg gemakkelijk zo.

Dag 4 – Idstein, Feldberg, Braunfels
We lopen eerst naar Idstein. Alweer zo’n prachtig plaatsje met heel veel vakwerkhuizen. Leuk om hier zo vroeg te lopen, we zijn bijna de enige toeristen. We zien het prachtige marktpleintje met daaraan het buro voor toerisme wat het mooiste gebouw op het plein is. Er staat ook nog een stukje van een kasteel waarvan de Hexenturn nog volledig overeind staat. Het is echt een heel erg mooi plaatsje. Als we uitgekeken zijn, trekken we verder. We rijden met de camper door het natuurgebied Hochtaunus en gaan naar de berg Feldberg. Deze is 880 mtr hoog. We zien veel fietsers en motorrijders. Niet zo gek want het is prachtig weer. Helaas is het net een beetje mistig als we boven zijn en hebben we niet heel veel uitzicht. Als we verder rijden komen we nog een marktje tegen waar we natuurlijk een kijkje nemen. En wat is er dan op zo’n Duits marktje? Allerlei kraampjes met eten en natuurlijk bier en…. Een echt Duits orkest. Erg leuk om te zien. Dan rijden we verder door de prachtige natuur naar het stadje Braunfels. Boven het stadje ligt een gigantisch kasteel. We zien het al van ver liggen. Vlakbij het kasteel is een camperplaats, maar ook hier is het super druk met dagjesmensen. Dus rijden we net even het stadje uit om op een plekje bij een meer te genieten van de zon. Als we tegen zes uur weer terugrijden naar de camperplaats, is het daar een stuk rustiger en kunnen we gemakkelijk parkeren. We lopen het stadje in. Ook hier prachtige vakwerkhuizen. We gaan uit eten bij een Grieks restaurant en dat smaakt prima!

De parkeerplaats in Braunfels waar ook de camperplaatsen zijn.

Dag 5 – Wetzlar
Het is maar een klein stukje rijden naar de camperplaats in Wetzlar. Het is alweer een heerlijk zonnige dag. De camperplaats ligt 850 mtr van het centrum en heerlijk rustig aan een klein riviertje. ’s Middags pakken we de fiets om Wetzlar te bekijken. Hoog boven deze stad zien we de dom. Een enorm gebouw! We zetten onze fietsen neer en gaan het stadje verkennen. Dit valt een beetje tegen, alleen de dom maakt indruk. Wat een giga gebouw! ’s Middags genieten we bij de camper van de zon. Het is zelfs te warm om in de zon te zetten, dus de luifel uit en in de schaduw genieten. We gebruiken voor het eerst onze gas barbecue en die werkt erg goed. We zitten tot zeven uur lekker buiten. Wat hebben wij enorm geluk met het weer zeg!

De camperplaats in Braunfels is 's morgens een stuk leger.

Kasteel Braunfels bekijken.
Riviertje langs de camperplaats in Wetzlar.

Wetzlar met de grote dom.

Wetzlar.

De enorme dom van Wetzlar.

De camperplaats van Wetzlar.

Dag 6 – Herborn & Dillenburg
We gaan eerst met de camper naar Herborn, zetten de camper op een grote parkeerplaats en rijden met de fiets naar het oude centrum. Gelukkig heeft dit centrum echt een leuke sfeer met prachtige huizen. We genieten weer volop. Dan rijden we verder naar Dillenburg. Op de camperplaats hier blijven we overnachten. De camperplaats is niets bijzonders, een afgebakend stuk van een grote parkeerplaats. We zetten onze stoelen buiten en genieten de rest van de dag van de zon. Aan het begin van de avond gaat het enorm hard regenen maar na een uurtje wordt het alweer droog.

Herborn.

Gezellig babbelen in Herborn.

De camperplaats in Dillenburg, een aparte stukje van een parkeerplaats.

Dag 7 – Dillenburg & Bad Berleburg
We lopen eerst Dillenburg in. Boven de stad is de Wilhelmstoren, die kun je bezoeken maar dat slaan wij over. Ook hiet valt, net zoals in Wetzlar, het oude centrum tegen. Er staan natuurlijk wel wat mooie vakwerkhuizen, maar het mist sfeer. Veel winkelpanden staan ook leeg. We duiken nog een kringloopwinkel in en dan hebben we Dillenburg wel weer gezien. We trekken verder, nu een stuk Sauerland in en genieten van de mooie natuur. We stoppen in Bad Berleburg waar ook weer een gratis camperplaats is. Vlakbij het station en een parkje. We lopen Bad Berleburg in. Ook hier weer heel veel lege winkelpanden. De oude huizen zien er hier heel anders uit, de gevels zijn bedenkt met leisteen. Daarmee hebben ze allerlei mooie vormen gecreëerd. Mooi om die gevels te zien.

Dillenburg met boven de stad de Wilhelmstoren.

Dillenburg.
Camperplaats in Berleburg.

Balou helemaal uitgevloerd in haar mandje (hmm mandje is volgens mij toch echt te klein!).

Dag 8 – Bad Berleburg
We blijven vandaag hier staan. Aad haalt lekkere broodjes bij de bakker die vlakbij zit. Dan lopen we omhoog naar het kasteel Schloss Berleburg. een prachtig gebouw uit 1730. We gaan het niet bezichtigen maar lopen wel het mooie slotpark in. Het is heerlijk weer. ’s Middags gaan we ook nog even de supermarkt in die vlakbij de camperplaats is. We kopen mix voor een wolkencake om dit eens uit te proberen in onze Omnia oven. Dat lukt prima! Na 3 kwartier hebben we een prachtige cake. Natuurlijk genieten we nog van de zon en ’s avonds gaan we heerlijke schnitzels  bij restaurant Roma.

Kasteel in Bad Berleburg.

Schlosspark Bad Berleburg.

Lekker van de zon genieten op de camperplaats.

De cake gebakken in de Omnia oven.

Dag 9 – Freunberg & Attendorn
Onze laatste dag alweer in Duitsland. We rijden eerst naar het plaatsje Freudenberg, Hier is een heel wijkje met vakwerkhuizen die zijn gebouwd na een brand van 1666. De camper zetten we vlakbij op de camperplaats en dan lopen we omhoog naar het wijkje. Maar het valt ons enorm tegen. Allemaal dezelfde huizen in rechte straatjes. Het heeft weinig sfeer en met een half uurtje hebben we het wel gezien. De camperplaats hier is ook niets bijzonders, wegwezen hier! Door het prachtige landschap van Sauerland rijden we langs de Biggensee tot we in Attendorn komen. Hier blijven we staan. We halen de fietsen van de camper en gaan een kijkje nemen in het dorp. ’s Avonds halen we pizza en kebab wat we in de camper op eten.

Aparte wolken.

Freudenberg.

Freudenberg, het wijkje met vakwerkhuizen wat na de brand van 1666 is opgebouwd.
De camperplaats in Attendorn.

Kasteel vlakbij Attendorn.

De camperplaats van Attendorn, een afgescheiden deel van de grote parkeerplaats.

Dag 10 – Tijd voor de terugreis van 320 km. Aad rijdt het eerste stuk en ik neem de laatste km’s voor mijn rekening. Weer in Rotterdam tanken we onze LPG gasflessen weer vol. Gelijk de diesel bijgevuld zodat de camper weer klaar staat voor onze volgende trip.
Deze week wat in ieder geval erg leuk. Gelukkig ging het met Aad wel aardig zodat we toch best wat hebben kunnen doen. We hebben veel prachtige stadjes gezien en ook nog eens best goed weer gehad. Helemaal prima dus!