zaterdag 5 oktober 2019

REIS FRANKRIJK – WEEK 4 – 29 september t/m 5 oktober 2019

Zondag 29 september 2019 – Saint Michel de Maurienne tot Col du Lautaret (CC 23636 N 45.0333 E 6.40686) – 45 km
Gisterenavond werden we nog getrakteerd op een prachtig vuurwerk boven het dorp. We zaten echt eerste klas en konden het erg goed zien. Verder hebben we een super rustige nacht hier gehad. Na het ontbijt gaan we op weg voor onze trip over de Col du Galibier. Ook nu is het weer prachtig weer met een strak blauwe lucht. Ideaal voor zo’n bergtrip. Langzamerhand klimmen we hoger en hoger. Ver beneden ons zien we het dal liggen waar we vandaan kwamen. We komen eerst bij de Col du Telégraphe. Dan begint de pas van de Col du Galibier en rijden we tussen de kale bergen. Wat is het hier mooi! We hebben de pas in 2008 gereden met de Subaru Forester. We gingen toen nog op pad met onze caravan Eriba Touring. Die stond op de camping en met de auto de pas op gegaan. Ik wist dat het hier mooi was en dat kan ik nu alleen nog maar beamen. Wat is het hier prachtig! Helemaal boven kun je het laatste stukje van de pas vermijden door de tunnel te nemen. Campers zwaarder dan 3500 kg mogen ook niet helemaal naar boven. Ik moet zeggen dat het laatste stukje ook best erg smal is. Maar natuurlijk draait Aad daar zijn hand niet voor om en al snel staan we helemaal boven. Het is daar aardig druk met fietsers, motors en auto’s maar er is nog een plekje om de camper neer te zetten. Het verbaasd ons dat het helemaal niet koud is terwijl we toch op 2642 meter hoogte zitten. Als we genoeg hebben genoten van het prachtige uitzicht, gaan we weer verder, nu natuurlijk alleen maar dalen. Tot we bij Col du Lautaret op 2058 komen. Hier is een prachtige camperplaats. Echt super mooi, omringt door hoge bergen. Het is hier boven nog 20 graden dus stoelen naar buiten en genieten van het prachtige landschap en de zon. We bespreken wat we verder zullen gaan doen. Het plan was natuurlijk om de Route de Napoleon te gaan rijden maar dat gaan we toch niet doen. We gaan morgen via Briançon naar het stuwmeer Lac de Serre-Ponçon rijden.

Op weg naar de Col du Galibier komen we heel veel wielrenners tegen.

Het is een prachtige route.

En dan zijn we helemaal boven: 2642 meter hoog!

De weg gaat slingerend omhoog naar de Col du Galibier.

We blijven staan op de Col du Lautaret op 2058 meter hoogte.

En ondanks dat we zo hoog zitten, is het nog steeds heerlijk weer met 20 graden.

Maandag 30 september 2019 – Col du Lautaret tot Lac Serre-Ponçon (N 44.466099 E 6.35301) – 100 km
 Vannacht was het stik donker op ons plekje hoog in de bergen. Daardoor was er een prachtige sterrenhemel. Super mooi om te zien. Zoals ik gisteren al schreef gaat onze rit vandaag via Briançon naar het stuwmeer Serre-Ponçon, alweer een prachtige rit door de Franse Alpen. Ook het weer helpt daar natuurlijk aan mee met alweer een strak blauwe lucht en 22 graden. Zo komen we bij het enorme en prachtige stuwmeer. Het wat is diep blauw en wat is het stuwmeer enorm groot! We hebben een plekje uitgezocht waar we een geweldig mooi uitzicht over het meer hebben. Jammer genoeg staat er een bord dat campers hier niet mogen parkeren. We blijven hier wel even staan om wat te eten, dan rijden we 5 km verder waar we wel een prima plek vinden waar we vrij kunnen staan. Helemaal fijn dat we de camper bij een boom kunnen zetten zodat we lekker in de schaduw kunnen zitten. Zo genieten we de hele middag van dit heerlijke plekje.

We trekken weer verder en ook vandaag is het super genieten van de prachtige natuur.

Onderweg.

Onderweg even stoppen om water bij te vullen.

Het prachtige en enorme stuwmeer Serre-Poncon.

Het stuwmeer Serre-Poncon.

Stuwmeer Serre-Poncon.

Aad vindt een mooi plekje om te zitten.

Dinsdag 1 oktober 2019 – Lac Serre-Ponçon (N 44.466099 E 6.35301)
Vandaag is Ger jarig, helaas voor hem zijn ze niet op reis. Omdat Sandra haar voet heeft gebroken, zitten we voorlopig even vast in Nederland.
Wij houden vandaag een relaxte dag. Ik knutsel wat met mijn bullet journal, Aad wat met zijn klei. Erg warm met 25 graden maar we hebben gelukkig schaduw. Tegen acht uur ’s avonds gaat het onweren en valt er aardig wat regen, gelukkig duurt het allemaal niet lang want om middernacht is het alweer droog.

Beetje knutselen op ons plekje in de schaduw aan het meer Serre-Poncon.

Woensdag 2 oktober 2019 – Lac Serre-Ponçon tot Lac Saint Croix CC 56716 (N 43.77734 E 6.21398) – 120 km
We gaan richting Digne-les-Bains en daarvoor moeten we de Col du Labouret over. Dat lijkt dan heel wat maar het stelde eigenlijk helemaal niets voor. Geen vergelijking met de Col du Galibier hoor, dit was wat je noemt een piep klein colletje. Het landschap is mooi maar ook weer niet te vergelijken met de Col du Galibier. Als we Digne-les-Bains achter ons laten, zitten we in een gebied met uitgestrekte lavendel velden. Nu niet in bloei, daarvoor moet je echt in juni zijn. Maar ik vind het toch wel een mooi gezien zo al die plantjes op een rijtje. Op een parkeerplaats met uitzicht op de lavendelvelden eten we even een boterham. Als we verder rijden, zien we de kalkstenen rotsen verschijnen waar ook de rivier de Verdon doorheen slingert. We willen het stadje Moustiers-Ste-Marie even bekijken en we hebben geluk want er is parkeerplek genoeg. Vanaf de parkeerplaats is het nog een flinke klim naar het dorpje, maar dat is dan ook wel de moeite waard. Het is een erg schilderachtig dorpje, tegen de kalkrotsen aan gebouwd. Er wordt hier veel keramiek verkocht. Ik kan met dat nog van vroeger herinneren, van dat oubollige schilderwerk met veel bloemen. Gelukkig hebben ze dat wel aangepast en hebben we nu keramiek met een veel modernere uitstraling. Maar het mooiste is toch het dorpje zelf. Het is niet groot hoor en met een uurtje zijn we er wel doorheen geslenterd. Er is hier ook een camperplaats maar wij rijden door naar het Lac Saint Croix. Dit is een prachtig helder blauw meer waar de rivier de Verdon in uitstroomt. Rondom het meer zijn erg veel parkeerplaatsen maar de meeste hebben een hoogteboom en daar kun je met je camper natuurlijk niet staan. Er zijn gelukkig nog wel wat mogelijkheden om toch je camper te parkeren. Maar overal staat wel dat je hier ’s nachts niet mag staan. We stoppen een paar keer om foto’s te maken maar besluiten om op een camperplaats te gaan staan die niet aan het meer ligt maar waarvan we zeker weten dat we er mogen staan. Hij is verder niet heel veel bijzonders, maar ach het is inmiddels al vijf uur en voor een nacht is het prima. We kunnen nog lekker even buiten zitten en genieten van het lekkere weer alhoewel het met 21 graden wel iets minder warm is dan de afgelopen dagen.

De lavendelvelden, nu nog geen bloemetje te zien, dat komt pas weer in juni.

Wat eten we vandaag? Stokbrood! Alweer? Ja alweer!

Nog meer velden vol lavendel.

Het dorpje Moustiers ligt tegen de kalkstenen rotsen aan.

We gaan er natuurlijk even een kijkje nemen.

Moustiers.

Natuurlijk een winkeltje waar van alles en nog wat met lavendel te koop is.

Het meer Saint Croix, achter de brug gaat de rivier de Verdon door een kloof heen, de overbekende Gorges du Verdon.

Het meer Saint Croix.

Wij stoppen op veel parkeerplaatsen maar nergens mag je overnachten. Wel op deze camperplaats maar die ligt helaas niet aan het meer zelf.

Donderdag 3 oktober 2019 – Lac Saint Croix tot Sainte Croix du Verdon (CC 2328 N 43.76082 E 6.15158) – 30 km
We rijden rondom het prachtige meer. Het is maar een klein stukje naar ons volgende plekje bij het dorpje Sainte Croix du Verdon. Hier is een camperplaats waarvandaan je een mooi uitzicht hebt op het Lac Saint Croix. De camperplaats kost € 8,= per nacht, er is een toilet en een sani station. Een goede mogelijkheid om toch met de camper een plekje aan het meer te hebben. Vanaf de camperplaats loop je zo het prachtige dorpje in. Er is ook een restaurant met een enorm terras wat helemaal afgestampt zit met mensen. Het is vandaag wel weer ietsje frisser dan gisteren met 19 graden maar een prima temperatuur om lekker van de zon te genieten.

We rijden rondom het meer Saint Croix.

Overal uitzicht op het mooie meer.

Het meer Saint Croix.

Wij gaan op de camperplaats staan bij het dorpje Sainte Croix du Verdon waar we een mooi uitzicht hebben over het meer.

Ons uitzicht vanaf de camperplaats over het meer Saint Croix.

Het dorpje Sainte Croix du Verdon is echt heel erg mooi.

Het mooie dorpje Sainte Croix du Verdon.

Het dorpje Sainte Croix du Verdon met op de achtergrond het meer Saint Croix.

Vrijdag 4 oktober 2019 – Sainte Croix du Verdon tot L’Isle-sur-la-Sorgue (CC 52776 N 43.91761 E 5.04739) – 120 km
Vandaag is het dierendag, Balou krijgt een extra knuffel en natuurlijk een extra lekker bot.
Wij vertrekken, laten de regio van de Verdon achter ons en trekken naar de Provence. We rijden door heuvelachtig landschap met overal prachtige dorpjes. Geen straf hoor deze trip. Als we 57 km hebben gereden komen we bij ons uitgezochte plekje. Hier kunnen we sowieso wel weer onze watertank vullen, maar het plekje zelf vinden we niet leuk genoeg om te blijven staan. Dus trekken we verder naar een plekje die we op Park4Night hebben gevonden. Het is een klein plekje op een rustig weggetje vlakbij een rivier (die nu droog staat). We eten hier ons stokbroodje maar besluiten toch om hier niet te blijven. We zijn op weg naar het plaatsje L’Isle-sur-la-Sorgue omdat dat op zondag een grote brocante/antiek markt wordt gehouden. Omdat we niet echt een leuk plekje zien voordat we in dit stadje komen, besluiten we om maar door te rijden. Dan blijven we maar twee nachten hier staan. Ze hebben in L’Isle-sur-la-Sorgue een plek ingericht voor campers, helemaal achteraan een grote parkeerplaats. Nadeel van het plaatsje is dat het vlakbij het spoor is, maar erg veel treinen rijden er gelukkig niet. We hebben geluk met ons plekje want we staan helemaal achteraan en daardoor lekker rustig. Aad heeft wat hoofdpijn dus die gaat met een paracetamol even op bed. Ik bel even met het thuisfront en knutsel wat in mijn bullet journal. Morgen het stadje ontdekken.

Onderweg komen we door mooie natuur met af en toe zo'n prachtig kasteeltje.

En mooie dorpjes.

Natuurlijk weer overal velden vol lavendel.

Boerderij.

Hier hebben we ons stokbroodje gegeten, best een aardig plekje maar toch besluiten we om verder te rijden naar L'Isle sur la Sorgue.

Bij L'Isle sur la Sorgue is op een grote parkeersplaats waar achteraan plaats is voor campers. Niet een heel bijzonder plekje maar we staan hier speciaal voor de grote brocante/antiek markt die iedere zondag wordt gehouden.

Zaterdag 5 oktober 2019 – L’Isle-sur-la-Sorgue (CC 52776 N 43.91761 E 5.04739)
Zo gezegd, zo gedaan. Na het ontbijt lopen we naar het stadje. Het is een erg charmant stadje. Er is een oud centrum met allemaal smalle kronkelende straatjes. Het oude centrum wordt omringt door het riviertje Sorgue met daarin heel veel water rads. In het oude centrum zijn veel leuke winkeltjes. Rondom de rivier zijn wat kraampjes waar mensen hun eigen creatieve spullen verkopen zoals oorbellen, keramiek maar ook schilderijen. Verder is er een centrum waar wel 300 antiek winkels zijn gevestigd. Leuk om te kijken, maar natuurlijk hangt er een flink prijskaartje aan alle spullen. Maar zoals altijd wel erg leuk om alles te bekijken. De middag brengen we door in de zon. Het is echt genieten hoor met 23 graden.

Twee Solexen en een Honda te koop.

Mooie gevels in Isle sur la Sorgue.

Het oude centrum van Isle sur la Sorgue wordt omringt door het riviertje Sorgue.

Het riviertje Sorgue.

Het stadje Isle sur la Sorgue.

Er staan kraampjes van particulieren die hun creatieve spullen te koop aanbieden.

Maar Aad is meer geïnteresseerd in de bakker.

Wat zou er in deze winkel worden verkocht?

In het riviertje Sorgue staan heel veel waterrads.

In een groot complex zitten zo'n 300 antiek winkels.

Dat levert natuurlijk altijd leuke foto's op.

We vinden het erg leuk om hier rond te kijken, maar de prijzen liggen voor ons toch echt te hoog.

1. Dat boomloze stuk van Galibier is net IJsland!
    En geniet nog maar van die heerlijke temperaturen want hier is het nat en koud, brr: Wilma

2. Wat is het toch een prachtige tocht. Wij reden daar van de zomer. Schitterend, geniet verder.

3. Nou dat was weer de moeite waard om te lezen en de foto's te bekijken. Wat hebben jullie toch mazzel met het weer zeg. Hier is het echt niet lekker. Ben benieuwd of de markt nog iets opgeleverd heeft. Maar als ik het zo lees zal het wel allemaal wel veel te duur zijn geweest.