woensdag 11 april 2018

REIS MAROKKO – WEEK 15 – 5 t/m 11 april 2018

Donderdag 5 april 2018 – Úbeda tot Cazorla (N 37.9105 W 3.00594) – 45 km
Het is een komen en gaan op deze camperplaats. Gisterenavond vertrokken er nog veel Spaanse campers, maar tot laat kwamen er ook weer campers aan. Wij hebben hier in ieder geval lekker rustig geslapen en gaan na het ontbijt op weg naar het oude centrum van Úbeda. Dat is niet zo ver lopen, met een kwartiertje zijn we er. Úbeda is een stuk groter dan Baeza en het is een gezellige stad waar heel veel te zien is. We genieten van de vele prachtige gebouwen, kerken en van de smalle kronkelige straatjes. Het is echt een heel mooie stad. We komen zelfs een overdekte markthal tegen maar van alle kraampjes is misschien maar 10% open, de rest is dicht. Na een kleine drie uur zijn we weer terug bij de camperplaats. We houden nog even een sani stop en dan gaan we op weg naar Cazorla. Dit stadje ligt in een nationaal natuurpark Sierra de Cazorla waar we morgen doorheen gaan rijden. Bij Cazorla is geen officiële camperplaats, maar op het terrein waar maandag en zaterdag een markt wordt gehouden, wordt het gedoogd dat campers overnachten. We hebben een prachtig uitzicht op het stadje met daarboven het Moorse kasteel Castillo de la Yedra waar een folkloremuseum in is gevestigd. We het echt heerlijk weer vandaag met 19 graden (de wind is gelukkig weg) waar we lekker de hele middag van genieten.

Úbeda,

Úbeda.

De overdekte markthal waar heel veel winkeltjes dicht zijn.

Onderweg naar Cazorla weer overal olijfbomen.

Het stadje Cazorla met rechts boven het kasteel.

Op de plek waar maandag en zaterdag de markt wordt gehouden, is ons overnachtingsplekje.
Cazorla.

Vrijdag 6 april 2018 – Cazorla tot Riópar (N 38.49650 W 2.4215) – 150 km
Vandaag rijden we door de Sierra de Cazorla, een beschermd Spaans nationaal natuurgebied. Hier ontspringt ook de rivier de Gualdalquivir die 680 km door Andalusië stroomt. Jammer genoeg is het flink bewolkt als we door het natuurgebied rijden, dan kun je jammer genoeg niet echt mooie foto’s maken. We zien roofvogels, eekhoorntjes en herten. Het is een erg mooi gebied. Er is ook een wandeling van 22 km die door grotten en over vlonders boven de rivier gaat. Wij gaan deze wandeling niet doen. Wel stoppen we bij een brug over de Gualdalquivir en lopen een stuk langs de rivier. Hij heeft een heel aparte blauw/groene kleur, erg mooi. Verderop verandert de rivier in een stuwmeer. Onze tocht eindigt bij het bergdorpje Segura de la Sierra. Via de app Park4Night hebben we daar een overnachtingsplekje gevonden maar hij is niet naar onze zin. Dan maar weer verder, 50 km verder vinden we een goede plek in Riópar. Hier is een nieuwe camperplaats, er is ruimte voor 6 campers. Wij passen er niet meer bij maar er is ruimte genoeg om de camper vlakbij te parkeren. Gelukkig zijn de wolken inmiddels weg en schijnt de zon weer.

Het natuurpark Sierra de Cazorla.

De rivier Guadalquivir heeft een heel aparte blauw/groene kleur.

De rivier Guadalquivir die 680 km door Andalusië stroomt.

Er zijn verschillende campings in het natuurpark, maar met de zeilen over de caravans heen, vinden wij het op een vluchtelingenkamp lijken.

De rivier verandert in een stuwmeer.

Even stoppen om wat te eten, met een prachtig uitzicht over het stuwmeer.

De stadje Segura de la Sierra waar we wilden overnachten.

Het stadje ziet er leuk uit, maar de plek om te staan vinden we niets en dus gaan we weer verder.

In Riopar is een nieuwe camperplaats die al helemaal vol staan, maar er is plaats genoeg voor ons om er nog naast te staan. Inmiddels zijn de wolken weg en is het weer heerlijk weer.

Zaterdag 7 april 2018 – Riópar tot Chinchilla (CC 47979 N 38.92079 W 1.72217) 110 km en verder naar Valencia (N 39.363098 W 0.318258) 175 km totaal 285 km
Ook vandaag gaat onze route door een prachtig natuurgebied. Nu door een wat ruiger gebied van kloven, kale rotspartijen, watervallen en bergdorpjes. Wat ook anders is, is dat we nu heel veel amandelbomen zien ipv olijfbomen. In alle verschillende groottes, net gepland, een paar takjes er aan en volop in bloei. Overal heuvels vol met amandelbomen. Prachtig om te zien met de rode aarde eronder. Maar het meest indruk maakt op ons de ruige natuur. Vooral de natuur rondom het stadje Ayna is echt indrukwekkend. Waar het kan, stoppen we om wat foto’s te maken. Alweer jammer dat het ook vandaag bewolkt is. Maar ondanks het donkere weer, is het echt heel mooi om te zien. Bij Ayna laten we de ruige natuur achter ons en is het rijden door heuvels met amandelbomen. We stoppen bij het stadje Chinchilla de Monte-Aragon waar een prachtige nieuw aangelegde camperplaats is met uitzicht op het stadje. We zetten de camper neer en ik zoek even op Google Maps naar reviews van restaurants en zo gaan we naar restaurant Emporium. We is weer een bijzondere ervaring. Er is geen kaart. Je zegt maar wat je hebben wilt en het wordt geserveerd. We kiezen voor een salade en kip. Ik dacht dat we ook om frietjes hadden gevraagd, maar dat werden gefrituurde kaasblokjes die echt heel erg lekker waren. De salade was ook prima en de kip wat helemaal lekker, gegrilde op houtskool, jammie! Als toetje nog iets van drie soorten chocoladepudding met slagroom. Helemaal goed deze maaltijd. We gokken samen hoeveel het zou gaan kosten en uiteindelijk zat Aad te laag en ik te hoog, het kostte ons 40,= en daarvoor hebben we enorm lekker gegeten. Dan lopen we nog even het stadje door, ja op zaterdagmiddag is er niet veel te beleven, maar het ziet er wel leuk uit met smalle straatjes en oude gebouwen. De Spanjaarden zijn allemaal in hun nette kleren gestoken en gaan uit eten. Het zou vandaag flink gaan regenen maar de eerste regen valt pas om vijf uur, dus dat is erg meegevallen.
Ja en niets veranderlijker dan een mens. We zitten even samen te overleggen hoe we onze laatste week in Spanje willen invullen. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken welke route we in Frankrijk nemen. Aad wil het liefste via de A75 en Millau in Frankrijk rijden. Dat houdt in dat we aan de oostkant van de Pyreneeën de grens naar Frankrijk zullen overgaan. Dat heeft dan tot gevolg dat we de rest van onze trip door Spanje weer langs de kust zullen gaan rijden. En omdat het nu toch regent, besluiten om nu al vast de 175 km naar Valencia te rijden. Het gaat over vierbaanswegen en om zeven uur staan we op een prachtige plek pal aan zee. Een heerlijke plek!

Nu geen olijfbomen meer, maar heel veel amandelbomen.

We rijden door prachtige ruige natuur.

Het stadje Ayna.

Ayna.

En nog meer amandelbomen, deze zijn nog heel jong.

De camperplaats van Chinchilla.

Chinchilla.

Smalle straatjes in Chinchilla.

We wilden op deze camperplaats overnachten, maar als het begint te regenen, rijden we 175 km naar de zee bij Valencia.

En zo staan we weer aan zee op een prima vrije plek.

Ons plekje aan zee bij Valencia.

Zondag 8 april 2018 – Valencia (N 39.363098 W 0.318258)
Vandaag genieten we volop van het lekkere weer. Er staat best een harde wind, maar we gebruiken de camper als windscherm. We zitten net onder Valencia en dat was een goede keus want boven Valencia zien we de hele dag donkere wolken hangen waar veel regen uitkomt. Wij hebben lekker de hele dag zon en, zoals gezegd, genieten we daar heel erg van. Er komen heel wat campers aanrijden, allemaal met de vraag of wij hier hebben overnacht en of we politie hebben gezien. Als ze horen dat wij geen politie hebben gezien, blijven ze ook staan. Er zijn hier heel veel parkeerplaatsen aan zee en overal zien we vrij veel campers staan. Even hebben we heimwee naar Griekenland. Daar kun je altijd wel heerlijk zo aan zee staan zonder problemen van de politie. Ja o.k. in juli en augustus kun je daar ook weggestuurd worden maar in deze maanden zou je daar totaal geen problemen hebben. Toch maar eens proberen, overwinteren in Griekenland. Alhoewel het daar wel een stuk eenzamer is dan hier. Voorlopig zijn we deze zomer eerst thuis en gaan in Nederland weer af en toe een trip maken zodat de kinderen en kleinkinderen ook kunnen komen. In het najaar staat een trip naar Zuid Italië in de planning. Nu nog even genieten van onze laatste dagen van deze reis. Over 10 dagen wegwachten we weer thuis te zijn.

Donkere wolken boven de zee.

En ook boven Valencia.

Maar bij ons blijft het lekker weer, en komen wel steeds meer campers bij.

Maandag 9 april 2018 – Valencia tot Benicarló (CC 58245 N 40.40416 E 0.41956) – 185 km
We hebben Balou gisteren weer geschoren, best veel werk maar ze ziet er weer prachtig uit. De nacht was weer erg rustig, maar het is tijd om te vertrekken en een stuk naar het noorden te rijden. Eerst gaan we naar een Lidl maar tot onze verbazing (en van vele andere mensen die hier komen aanrijden) is hij vandaag gesloten. Ook de Carrefour is dicht. Waarom? We hebben geen idee. We tanken voor de laatste keer deze reis onze LPG tank vol en rijden naar Alcossebre (N 40.2603 E 0.303028) net onder het natuurpark de la Serra d’Irta. Het is een mooi plekje middenin de natuur, vlakbij de zee en een boulevard die naar het stadje loopt. Maar op de een of andere manier bevalt de plek Aad nier en dus trekken we weer verder. Nu naar het stadje Benicarló. We kijken eerst bij een parkeerplek aan de zee, maar daar staat zo’n harde wind, dat gaat hem niet worden. Er is hier vlakbij een officiële camperplaats waar we ons toilet kunnen legen, dat kunnen we goed gebruiken en dus rijden we naar deze camperplaats. Bij de camperplaats aangekomen zien we dat de voorste plek nog vrij is. Er zijn hier maar 7 plekken en ik had gelezen dat het meestal helemaal vol staat. Ga je er als 8e staan, krijg je een boete. Maar goed, er is dus nog een plek vrij en wel de mooiste met vrij uitzicht op de zee. Perfect, hier blijven we. Jammer genoeg is het door de harde wind niet lekker om buiten te zitten. Maar de plek bevalt ons erg goed en we besluiten om hier morgen ook te blijven staan (je mag hier maximaal 48 uur staan). Dan kunnen we morgen weer een restaurantje opzoeken. We moeten het er nog maar even van nemen voordat onze trip erop zit!

Mooie natuur onderweg.

Een omgebouwde brandweerwagen als camper.

Mooie natuur bij Alcossebre.

Erg mooie natuur hier, het begin van het natuurpark de la Serra d'Irta.

Het parkeerplaats wij je kunt overnachten maar we gaan toch weer verder.

Het plekje waar we eerste staan bij Benicarlo maar we staan pal op de wind, dit wordt hem ook niet.

De camperplaats bij Benicarlo.

De zee is lekker ruig met de harde wind, bij de camperplaats bij Benicarlo.

We staan helemaal vooral en hebben vrij uitzicht op de zee.

Dinsdag 10 april 2018 – Benicarló (CC 58245 N 40.40416 E 0.41956)
We lopen naar het centrum van het stadje, eens kijken of we nog iets leuks kunnen kopen. Op een aantal gebouwen zijn mooie schilderingen aangebracht. Jammer genoeg zijn er geen leuke winkels maar we hebben zo wel een lekkere wandeling. We zien nog wel ook hier een overdekte markthal. Het is nog steeds goed weer, al staat er nog steeds een enorm harde wind. ’s Middags gaan we eten bij het restaurant Los Rosales. Ze bieden een menu aan voor 10,=. Het menu is alleen in het Spaans, maar met Google Translate weten we toch waar we uit kunnen kiezen. Het smaakt ons weer prima. Tegen drie uur krijgen we steeds meer bewolking totdat het om zes uur echt gaat regenen. De hele middag komen we campers aanrijden om te kijken of er een plekje vrij is. Een erg populaire camperplaats hier, helaas voor deze mensen, de camperplaats is vol. Morgen mogen ze ons plekje hebben.

Mooie schilderingen in Benicarlo.

De markthal in Benicarlo.

De markthal van Benicarlo.

In deze tuin staan drie van deze prachtige grote cactussen.

De camperplaats in Benicarlo.

Het strand, er komt langzamerhand bewolking opzetten.

Maar weer eens uit eten.

Woensdag 11 april 2018 – Benicarló tot Caldes de Malavella (CC 41324 N 41.83929 E 0.41956) – 315 km
Vandaag twee verjaardagen van onze van zoon en van onze schoonzoon. Maar ook de dag dat vorig jaar Suus is overleden. We missen haar nog steeds en hadden haar nog zoveel jaren gegund. Zo triest dat ze er niet meer is.

Het weerbericht voorspelt zware regenbuien maar dat valt erg mee. Het regent wel af en toe maar het is maar heel weinig. We gaan op pad voor best een flinke trip. Omdat wij niet via de tolweg rijden, rijden we van rotonde naar rotonde. Af en toe een stukje vierbaansweg, maar na een paar km moeten we er dan weer af en hup weer via dorpjes en rotondes. Het schiet niet erg op. Maar om 3 uur zijn we dan toch bij de camperplaats in Caldes de Malavella. Hier zijn 5 vrije plaatsen waar je zelfs gratis stroom bij krijgt. Er staat 1 camper, dus genoeg plek voor ons. De zon gaat ook nog eens schijnen. In dit stadje zijn hete bronnen waar water van 60 graden uitkomt. We willen hier een dag blijven en kijken of we hier ergens kunnen genieten van zo’n thermaal bad. Lijkt ons erg lekker!

Camperplaats in Caldes de Malavella.

1. Nog maar even lekker genieten van de mooie natuur.