woensdag 10 januari 2018

REIS MAROKKO – WEEK 02 – 4 t/m 10 januari 2018

Donderdag 4 januari 2018 – Avila tot Cáceres (CC 6380 N 39.48027 W 6.36879) – 235 km
Vandaag zou Suus 59 jaar zijn geworden. Vorig jaar waren we nog op haar verjaardag. Wat is het toch een gek idee dat ze er niet meer. Niet te bevatten gewoon.
Wij gaan weer op weg en genieten van de rit door het mooie landschap. Rond 1 uur zijn we op de camperplaats in Cáceres. Omdat het nog vroeg is, is er nog genoeg plek. Deze gratis camperplaats heeft maar 14 erg smalle plaatsen en omdat het op de route naar het zuiden van Spanje ligt, is het altijd een erg druk bezochte camperplaats. Wij hebben hier in maart 2017 ook gestaan en omdat Cáceres zo’n prachtige en gezellig stad is, wilden we hier graag nog eens staan. Vanaf de camperplaats is het maar een klein stukje lopen tot de oude binnenstad. Op het grote plein zitten heel veel restaurants. We willen hier uit eten gaan, welk restaurant gaat het worden? We kiezen maar voor degene waar terrasverwarming is en waar het druk is. Dan komt de kaart, alleen maar in het Spaans. We bakken er niets van. De ober spreekt een heel klein beetje Engels en gelukkig komen we er wel uit. We kiezen voor ribeye en dat smaakt enorm lekker. Als we hebben gegeten lopen we door de oude stad en ook al hebben we het al eens gezien, het blijft indrukwekkend. Weer terug in de camper lezen we op het camperforum dat het in Marokko gaat sneeuwen en dat er golven van 6 meter zijn. Dat is niet wat we willen! Maar hopen dat het snel beter wordt.

Gisterenavond was de muur van Avila prachtig verlicht. Mooi uitzicht vanaf de camper toch?

Onderweg naar Cáceres.

Onderweg.

Camperplaats in Cáceres.

In Spanje zie je vaak van deze prachtige kleding voor de kleintjes.

Het grote plein in Cáceres.

Restaurant op het grote plein in Cáceres.

In de oude stad van Cáceres.

De oude stad van Cáceres.

De oude stad, waar Games of Thrones ook is opgenomen.

Vrijdag 5 januari 2018 – Cáceres tot Chipiona (N 36.7442 W 6.43197) – 385 km
Gisterenavond liep het flink vol met campers en vanmorgen was het dan ook druk voor het sani. Iedereen wilde lozen en bijvullen. We rijden 135 km naar Zafra. Daar is een camperplaats maar wij vinden het erg tegenvallen. We doen wel even boodschappen bij de supermarkt er tegenover, eten wat en dan gaan we toch weer op pad. San en Ger staan in Chipiona, vlakbij Cadiz. Dat is nog 250 km rijden en we besluiten daar toch vandaag al heen te rijden. Tot net voorbij Sevilla is het 4-baansweg en dat rijdt lekker door. Dan volgt een 2-baansweg maar ook die rijdt lekker aan. En zo komen we om kwart over vier aan en zijn San en Ger super verrast dat we er vandaag al zijn. We hebben heel wat af te kletsen. Erg leuk om elkaar weer te zien. Morgen is het driekoningen en dat schijnt een groot feest te zijn in Spanje. We gaan het zien morgen.

Onder Merida heel veel velden met druivenstruiken.

In de buurt van Chipiona.

Zaterdag 6 januari 2018 – Chipiona (N 36.7442 W 6.43197)
Het blijft enorm waaien en vannacht heeft het ook geregend maar als we wakker worden, schijnt de zon. Het is niet warm, geen weer om buiten op onze stoelen bij de camper te zitten. We gaan eerst even Chipiona in, kijken naar het grote feest. Maar helaas, het feest schijnt gisteren al geweest te zijn. Jammer hoor. Chipiona is verder een gezellige en ook mooi stad. Er is een lange winkelstraat met heel veel winkels. Helaas, zijn de meeste dicht vandaag. Daarna lopen we naar de vuurtoren. Dit moet de grootste vuurtoren van Spanje zijn. Je zou het ook helemaal op kunnen klimmen (300 treden) maar hij is alleen te bezichtigen als je het vooraf aanvraagt. Dus nu gesloten. Dan lopen we verder naar de kerk. Ook een enorm bouwwerk maar ook, helaas, dicht. In de zee zijn muurtjes gebouwd, als het eb blijft daar wat water in staan en dus ook de vissen die niet op tijd weg zijn gezwommen. Op deze manier wordt hier al eeuwenlangs gevist want deze muurtjes stammen nog uit de Romeinse tijd. Ook worden er gezocht naar kokkels. Een heel aparte manier van vissen dus. Wij lopen over het strand terug, buiten adem van de wind. Weer terug bij de camper lopen we de andere kant op naar de haven. We willen uit eten vandaag en gaan kijken of het restaurant daar open en betaalbaar is. Dat is het allebei dus weer terug naar de campers om Aad en Ger te vertellen dat we daar gaan eten. Het kost weer best wat moeite om de menukaart te begrijpen. Op goed geluk dan maar. Het eten staat snel voor ons neus en smaakt ons prima. De rest van de middag brengen we met elkaar door in de camper, borreltje en wat zoutjes erbij, kletsen over van alles en nog wat en zo gaat de middag super snel voorbij. De wind waait nog net zo hard, dus tv kijken zit er ook vandaag niet in.

Weer als van ouds, samen naast elkaar.

De leuke straatjes in Chipiona.

Kerk in Chipiona.

Overal flinke stranden met in zee de muurtjes uit de Romeinse tijd.

De enorme vuurtoren van Chipiona die de grootste van Spanje schijnt te zijn.

Nog verder staat deze enorme kerk.

Flinke tegenwind.

Uit eten bij de haven van Chipiona.

Zondag 7 januari 2018 – Chipiona (N 36.7442 W 6.43197)
Het is vandaag echt lekker weer en als dan vooral de wind nog een heel stuk afneemt, is het lekker genoeg om buiten te zitten. Maar eerst gaan San en ik naar de wasmachine, bij de haven is een wasmachine en droger, daar kunnen we mooi even gebruik van maken. We hebben in totaal drie wassen te draaien dus het duurt wel even voor alles klaar is. Maar als we zo lekker in de zon zitten, is dat geen straf. Aad is ook lekker bezig om het eerste vuil van de camper af te wassen. Veel bezigheden dus vandaag. Voor de rest van de dag doen we niet veel meer. Ja, kijken waar we morgen heen zullen gaan. Het is gezellig druk bij het strand met Spanjaarden die allemaal even een wandelingetje komen maken. Aan het eind van de dag, horen we dat er in de rest van Spanje heel veel sneeuw is gevallen. In Segovia, waar wij woensdag nog waren, staan auto’s al sinds gisterenavond vast op de snelweg. Maar ook bij Granada en Ronda is heel veel sneeuw gevallen. Voor morgen wordt opnieuw sneeuw verwacht. Wij zijn erg blij dat we wat sneller zijn doorgereden en nu onderin Spanje zitten. Wij blijven nog een paar dagen in Spanje samen met San en Ger en blijven bij de kust omdat het weer hier prima is. Nu maar hopen dat het de komende dagen ook zo blijft hier aan de kust.

Wasjes draaien, draaien.

Leuke vissersbootjes hier in Chipiona.

Heel veel campers hier. Het is ook een erg leuk plek om te staan, vlakbij het strand en vlakbij het stadje.

Er staan niet veel wind meer vandaag, en achter de camper is helemaal geen wind dus genieten we van de zon.

Chipiona.

Maandag 8 januari 2018 – Chipiona tot Conil de la Frontera (N 36.271679 W 6.086559) – 85 km
We rijden tot net onder Cadiz, naar Torre del Puerco (N 36.3259 W 6.158817). Hier is een prachtig stuk natuur, mooie kust en mooie duinen. Er zijn hier dan ook best veel hotels en appartementen te huur. Maar dan wel gebouwd in de typische Spaanse bouw en niet van die lelijke hoge torenflats die je b.v. bij Benidorm ziet. Een stukje van de hotels af is een parkeerplek middenin de duinen waar je prima met de camper kunt staan. Je hebt hier prachtig uitzicht over de zee. De grond is normaal goed hard met veel stenen erin, maar het is nu wat modderig door de regen die is gevallen. We lopen een lekker stuk langs de zee en komen bij een toren uit de 16e eeuw. Er staan veel van deze torens langs deze kust en werden gebruikt om uit te kijken naar piraten. We blijven niet op deze plek staan maar rijden verder naar Conil de la Frontera. Daar vinden we een erg mooie plek op asfalt (dus erg fijn, geen modder) met aan de ene kant het stadje en aan de andere kant een weids uitzicht en de zee. Echt een heel mooie plek. We lopen om vier uur het stadje in, we denken dat de winkels nu wel open zijn. Maar daar is het nog een uur te vroeg voor, die gaan pas om vijf uur open. We missen de winkels niet want het stadje zelf is erg mooi. We lopen er een uurtje doorheen. Het is ook vandaag erg goed weer, veel zon, geen regen, met 11 graden niet warm, maar in de zon was het genieten. We horen dat het in Marokko al voor de derde dag flink aan het regenen is. We zitten dus nog goed hier aan de zuidkust van Spanje.

De parkeerplaats bij Torre del Puerco, middenin de duinen en vlakbij zee.

Even kijken waar we het beste kunnen staan want door de regen is het best modderig hier.

Ver weg zien we het mooie hotel.

Ons plekje in Torre del Puerco.

Het prachtige strand bij Torre del Puerco.

Ons overnachtingsplekje bij Conil de la Frontera.

Mooi binnenplaatsje in Conil de la Frontera.

En nog zo'n mooi binnenplaatsje, die Spanjaarden kunnen dat wel.

Conil de la Frontera.

Ons mooie plekje in Conil de la Frontera.

Ons mooi plekje in Conil de la Frontera.

Dinsdag 9 januari 2018 – Conil de la Frontera – Algeciras (N 36.18383 W 5.43755) – 85 km
We lopen eerst weer in het stadje in, San koopt weer een magneetje in een winkel die van een Nederlander is. Dus vraagt ze natuurlijk gelijk aan hem naar de mogelijkheden om een huis te huren in deze omgeving. Zij willen een huisje in Spanje huren als hun boot verkocht wordt. We kletsen een tijdje met deze man, kopen nog wat slippers voor Ger en dan gaan we weer terug naar de camper. Het waait iets harder en er wordt regen verwacht dus besluiten we om verder te rijden. Nu naar Tarifa. De route is, ondanks de regen, erg mooi. We zien Afrika liggen! In Tarifa vinden we een goede plek vlakbij het strand, dus lopen we het strand op. Het is wel een natte boel overal. We eten even wat en ik ga kijken waar nu Carlos zit waar we het ticket willen kopen. Haha dat is dus echt nog 23 km verder in Algeciras. Dus starten we de campers weer en rijden verder. Algeciras is een enorme stad, maar het is dan ook de grootste havenstad van Spanje. We zetten de camper neer bij Lidl en lopen naar Carlos. Er zijn wat mensen voor ons maar het gaat allemaal flink snel en dan zijn wij aan de beurt. We gaan morgen om 11.30 uur met Africa Morocco Link naar Tanger Med. Het is 1,5 uur varen. Oh wat vinden we het spannend! Bij de Lidl kopen we nog wat voorraad, bij de Mercadona nog een fles Captain Morgan rum die Aad graag drinkt en dan zijn we toch echt klaar met de voorbereidingen. Morgen nog 6 km tot de haven. Maar ook weer afscheid nemen van San en Ger, zij blijven in Spanje rondtoeren. Het was sowieso weer erg gezellig om een aantal dagen met elkaar op te trekken, voelde weer als vanouds.

Daar ligt Afrika!

Tarifa, de huizen lekker vlakbij het strand.

Het strand van Tarifa, gelukkig kunnen we over vlonders lopen want het is flink nat overal.

Onderweg naar Algeciras.

De bekende stier, San en Ger rijden voor ons.

Een gedeelte van Algeciras, op de achtergrond Gibraltar.

Op naar het boekingskantoor.

Even wachten tot we aan de beurt zijn.

En dan tickets kopen, zo spannend om voor het eerst naar Afrika te gaan!

Woensdag 10 januari 2018 – Algeciras tot Asilah (N 35.47338 W 6.027143) – 85 km
Best vaak wakker geweest vannacht. Natuurlijk door de opwinding maar ook omdat er best veel lawaai van de weg te horen was op deze parkeerplaats. Vanmorgen vroeg vertrokken ook al de eerste campers en daar wordt je dan ook weer wakker van. Om negen uur gaat de winkel open en haalt Aad broodjes voor aan boord. Dan is het tijd om afscheid te nemen van San en Ger, erg jammer dat ze (al was het maar voor een tijdje) niet mee gaan naar Marokko. Bij ons zit de opwinding in onze buiken, we vinden het spannend. We zijn om half tien al op het haventerrein, twee uur voor afvaart en daarmee de 2e camper. Er komt iemand onze paspoorten en boekingsformulieren ophalen. Hij komt weer terug met tickets en onze paspoorten. Daar hoeven we dus onze camper niet voor uit. Om half twaalf gaan we aan boord. Even goed kijken waar onze camper staat (we zijn de camper nogal eens kwijt op zo’n boot) en dan naar boven. We kunnen lekker buiten zitten, in de zon. Dan zijn we onderweg! Dag Spanje, dag Europa. Aan boord zit de douane, we leveren onze formulieren in en krijgen een stempel in ons paspoort. We varen langs Gibraltar en dan de open zee op. De zee is super rustig, gelukkig geen pillen nodig! Voor we het weten zien we de haven van Tanger Med, de boot is snel leeg. We moeten de exit borden volgen maar we rijden best een flink stuk. Ik denk nog dat we zo van het haventerrein af gaan rijden en dus onze camper niet inklaren. Maar dat is natuurlijk onzin en na een tijdje komen we dan toch bij de politie en douane. Daar geven we het D16 formulier af waar de camper mee wordt ingeklaard. Na een tijdje komt de douaneman weer terug en moet Aad mee. Hij moet naar de politie want het nummer wat aan boord in zijn paspoort is gezet, moet ook op het D16 formulier komen. Dat doet de politie en dan gaat de douane weer weg met het D16 formulier. Al met al duurt het een uurtje en dan mogen we verder. Nog een slagboom door waarbij we een heel goed verblijf in Marokko toegewenst krijgen en dan zijn we bij de geldautomaten waar we onze eerste dirhams kunnen pinnen. De TomTom stellen we in om via de tolweg naar Asilah te rijden, dat is 85 km. Het rijden gaat prima, veel beter dan bv de grote weg in Albanië. Het kost ons 7,10 tolgeld. In Asilah het is druk met voetgangers maar goed te doen. Erg leuk om de totaal andere mensen te zien. We zetten onze camper op een bewaakt parkeerterrein, kost € 4,= per nacht. Het is echt super warm, snel onze truien en sokken uit. Eindelijk na 2 weken! Even wat drinken en dan lopen we naar de Maroc telecom winkel die hier vlakbij is om simkaarten voor onze telefoons te kopen. Het lijkt meer een klein supermarktje maar ze verkopen wel de simkaarten. Het activeren kost wel heel veel moeite, maar we worden vriendelijk geholpen. Ik snap natuurlijk niets van het Frans, maar toch begrijpen we elkaar wel. Uiteindelijk wordt er een expert bij gehaald en na zeker 45 minuten hebben we dan beide een werkende simkaart. Alleen geen idee hoeveel data we hebben, we dachten 1 gb. We lopen nog even langs de zee en gaan dan naar de camper om wat te eten. Het is half zeven en het wordt nu pas donker. In de camper is het 22 graden, veel betere temperatuur! Ons Marokko avontuur is begonnen!

Het is vandaag super mooi weer in Algeciras.

Aan boord.

Dag Algeciras, dag Spanje.

We varen langs Gibraltar.

Even een selfie!

De haven van Algeciras uit en zien Gibraltar.

We kunnen lekker buiten in de zon zitten.

Echt een super fijne overtocht zo.

Dan zien we Marokko!

Met deze boot zijn we overgevaren.

Flinke afgeladen auto's staan te wachten op controle in Marokko.

Kijk hoe leuk deze verkeersborden.

In Asilah.

Het bewaakte parkeerterrein in Asilah.

Strand bij Asilah.

We zijn er echt: in Marokko! Hoe onwerkelijk, maar super leuk!

1. Zo leuk om te lezen hoe enthousiast je bent! Veel plezier in Marokko! ����

2. Voor de eerste keer in Marokko, toch maar gedaan, ondanks dat het spannend is. Heel veel plezier en wie weet komen we elkaar daar ergens tegen. groetjes, Lia Keizer

3. Wat je je zo druk over hebt gemaakt is dus al met al heel erg mee gevallen. Hoop dat de rest van de reis ook zo heerlijk mag verlopen. Deze ervaring nemen ze je in ieder geval niet meer af. Het grootte genieten kan beginnen.

4. Hihi, eindelijk heb ik even de tijd kunnen nemen om jullie verhaal te lezen en wat ziet het er allemaal mooi uit. Geniet maar lekker en we zien een volgende blog wel weer verschijnen. Liefs, Lia