maandag 24 juli 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 8 - van 23 t/m 29 juli 2017

Zondag 23 juli 2017 – Festvang
Gisterenavond is Aad tot heel laat bezig geweest met vissen. Het was al 0100 uur toen hij naar bed ging. Maar, hij heeft dan ook wel 3 vissen gevangen, 2 makrelen en 1 kabeljauw. Het was rond 0000 uur ook zo mooi buiten, ik moest er wel foto’s en films van maken. Er stond ook iemand met een drone. Dat lijkt me toch helemaal te gek hoor om daar opnames mee te kunnen maken.
Nou ja, terug naar deze zondag. De wind is gedraaid en daardoor kunnen we niet uit de wind zitten. Natuurlijk kun je altijd ook achter de camper gaan zitten, maar daar was het erg modderig. Dus rijdt Aad de camper weer omhoog (iedereen is hier inmiddels al weer weg) en gaan we zo staan dat we weer lekker uit de wind kunnen zitten. Zo is het heerlijk in de zon. Aad probeert toch weer wat te vangen (terwijl de vriezer nu toch echt aardig vol begint te raken). Ik geniet van mijn boek en mijn haakwerk. ’s Middags komt er een Nederlandse camper aanrijden, hoe raar is het om te horen dat zij mijn blog volgen?! Een erg leuk stel uit Sittard. Zij hebben nog niet de luxe om zo lang weg te blijven als ze willen, maar wel bijna 6 weken vakantie. Ook zij genieten van het mooie Noorwegen. Leuk om even ervaringen uit te wisselen. Ja over de rest van de dag valt niet zo heel veel te vertellen. We hebben hier nu 3 dagen gestaan en het gaat bij ons beide weer kriebelen. We willen weer wat zien en dus morgen verlaten we deze mooie plek om weer nieuwe dingen te ontdekken. Maar het was een heerlijke onderbreking op deze prachtige plek en als toetje het prachtige weer.

Uitzicht vanaf de brug.

Uitzicht vanaf de andere kant van de brug, richting de open zee.

Wij staan hier echt op een super mooi plekje.

Maandag 24 juli 2017 – Festvang tot Vik op het eiland Gimsøya (N 68.418 E 14.0826) – 50 km
We gaan eerst een kijkje nemen in Nusfjord, dit moet een heel mooi vissersdorpje zijn. Eerst rijden we door een kloof en helemaal aan het eind van de weg ligt Nusfjord. Er is een parkeerplaats die je kunt bereiken met een steile weg, iets daar onder ligt een parkeerplaats voor bussen. We zetten daar onze camper neer en gaan eens kijken. Hmm… je mag het dorp niet eens in, eerst betalen. Wat is dit nu weer voor rare gang van zaken? Erg interessant vinden we het er ook niet uitzien, dus al snel de beslissing genomen om weer terug te rijden. Dan naar het volgende dorp Ballstad wat volgens het ANWB boekje het mooiste dorp van de Lofoten moet zijn. Als wij daar aankomen, kunnen we deze mening totaal niet delen. Niet heel bijzonder, vinden wij. Volgende stop is Leknes. Hier is een Rema 1000 waar we echt boodschappen moeten doen want de voorraad is aardig geslonken. Daarna koopt Aad weer zo’n lekker soft ijsje en ik ben vandaag zwak want ik neem er eentje voor mijzelf alleen. Onze eindbestemming ligt op het eiland  Gimsøya, volgens mij het kleinste eiland van de Lofoten. Er is daar ook een camping maar wij gaan op een vrij plekje staan vlakbij een klein haventje. We zijn nu aan de noordkant van de Lofoten en kijken zo uit over de vrije zee. Geen fjorden, geen bergen, alleen maar zee. Het is een enorm rustige plek want we zijn ver weg van de E10. Er staan nog 4 andere campers op deze mooie plek.

Het dorpje Nusfjord waar je alleen in mag als je toegang betaald.

Nusfjord.

Ballstad wat het mooiste plaatsje van de Lofoten zou moeten zijn, waren wij het helemaal niet mee eens.

De Buksnes Kirke onderweg.

Kijk San, er is een dorpje naar je vernoemd.

Het eiland Gimsoya, vrij plat met 1 berg pukkel erop.

Vlakbij het plaatsje Vik is ons volgende overnachtingsplekje.

We staan ver weg van de E10 en dus super rustig hier.

Vlakbij dit haventje en daarachter alleen maar open zee. We zijn aan de noordkant van de Lofoten.

Dinsdag 25 juli 2017 – Vik (eiland Gimsøya) tot Strønstad (N 68.4342 E 14.7531) – 100 km
Gisterenavond weer een prachtige zonsondergang zo rond 0000 uur. Al Nederlander weet je natuurlijk dat de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen. Maar ik vraag me ineens af, hoe zit dat nu hier? Want waar de zon onder de horizon zakt, komt hij maar iets verder weer omhoog. Met mijn kompas zie ik dat de zon in noorden onderging. Erg raar toch? Zal natuurlijk wel normaal zijn voor hier, maar ik vind het een heel erg vreemd idee.
Hadden we ’s avonds nog een prachtige zonsondergang, vanmorgen is het dikke mist. We rijden het eiland Gimsøya verder rond en ineens zien we hoger bij de bergen toch wat blauwe lucht terwijl boven de grond nog mist hangt. Erg apart gezicht. De mist trekt steeds verder weg en als we de afslag naar Henningsvaer nemen, is de mist nagenoeg weg. Gelukkig maar, want deze weg overtreft alle verwachtingen. Wat een prachtige route. Aan de ene kant de bergen en aan de andere kant de zee met rotsen en daarachter weer de Lofoten. Net aan het begin is weer zo’n hagelwit strand, het is hier mega druk. Volgens de app Park4Night kun je op de parkeerplaats je camper neerzetten, maar dat zal vandaag zeker niet lukken want het staat helemaal vol met auto’s. Langs de hele weg staan overal auto’s en overal zien we koepeltentjes staan. Nee, om te overnachten moeten we iets anders zoeken. Maar goed, dat is voor later zorg. We rijden door tot het eind van de weg en we in Henningsvaer komen. Daar is een grote parkeerplaats waar we met moeite nog een plekje kunnen vinden. Je mag hier 6 uur blijven staan. Er is een apart gedeelte voor campers, maar daar moet je 200 kronen (22 euro) voor betalen. Hadden we gisteren nog stadjes die erg tegenvielen, Henningsvaer hoort daar niet bij. Wat een prachtig stadje! Het stadje is gebouwd op een aantal landtongen, het is gezellig druk. Veel leuke winkels met erg mooie en aparte spullen. Ja ik vind alles toch te duur, dus iets kopen is er niet bij. Maar Aad is helemaal blij want hij vindt een betaalbare en goede hengel. Van de twee hengels die hij had meegenomen, is de top afgebroken. Nog wat gele nepvissen (waarmee je blijkbaar makreel kunt vangen) en hij is helemaal blij. Als hij dan ook nog een softijsje naar binnen heeft gewerkt, is het helemaal feest. Het is 4 uur als we weer vertrekken. Een klein stukje verder is een gratis kampeergebied bij Kalleveien. We twijfelen wel even of we daarheen zullen gaan. Het is hier al zo druk met kampeerders, hoe zal het daar dan zijn? Maar goed, we gaan het erop wagen. De laatste 2 km gaat weer over een gravelweg. Dan ineens zien we de bestemming. Erg mooi, maar erg vol! Met heel veel moeite kunnen we langs de geparkeerde auto’s rijden tot we een plek zien waar we, weer met veel moeite, kunnen draaien. Geen goed idee dus! Maar gelukkig krijgt Aad ons er weer uit zonder krassen en botsingen. Waar nu heen? Ons plan is om morgen met de ferry naar de Vesterålen te gaan. Die ferry vertrekt vanaf Fiskebøl. Voorbij deze stad aan een klein weggetje moet ook een plekje zijn. Dus vertrekken we daarheen. Langs de E10 zijn ook wel genoeg parkeerplaatsen maar wij hebben geen zin in alsmaar geluid van voorbij rijdende auto’s. Het is echt een heel verschil nu we deze zelfde weg rijden zonder regen. Wat is het allemaal toch enorm mooi. Ik blijf foto’s maken. We zien net de ferry vertrekken als we het kleine weggetje oprijden. We vinden al snel een plekje waar we kunnen overnachten. Jammer genoeg geen mooi uitzicht vanaf deze plek, maar wij zijn blij dat we ergens wat gevonden hebben. Het is inmiddels al 6 uur, tijd om wat te eten te maken.

De lucht is al blauw, maar boven de grond is het nog flink mistig.

Echt mooi gezicht met de mist.

Maar de mist verdwijnt al snel.

Bovenop de brug, duiken we in de mist.

Het hagelwitte strand.

Henningsvaer.

Weer weg bij Henningsvaer, de brug is te smal voor 2 auto's, met een stoplicht wordt geregeld dat we om en om gaan.

De weg van Henningsvaer naar de E10 is echt super mooi!

We wilden in Kalleveien gaan staan, maar zoals je ziet: helemaal vol hier.

Maar we vinden toch een goed plekje vlakbij de ferry naar de Vesteralen.

Woensdag 26 juli 2017 – Strønstad tot Nyksund (CC 50077 N 68.99649 E 15.02091) – 160 km
Het is maar een klein stukje terug rijden naar de ferry bij Fiskebøl maar als ik zie dat we zeker een uur moeten wachten voordat de ferry er is, besluiten we om toch maar via de weg naar de Vesterålen te rijden. Dit is 50 km extra maar we zijn dan wel sneller in Sortland aangezien we een uur moeten wachten, dan nog 20 minuten varen en dan nog 45 km rijden. Nee, we gaan wel rijden. We komen weer langs onze overnachtingsplek van de heenreis, dan weer de lange tunnel van 6,5 km tot de afslag richting Sortland. Jammer genoeg hebben we vandaag geen zon. In Sortland zetten we de camper op een grote parkeerplaats en gaan we even rondkijken. We vinden al snel weer een tweedehandswinkel dus snuffelen maar! Ik vind servies uit Portugal wat daar een vermogen kost, de prijs hier is 20 NOK (2,20 euro), dus ja, dat moet mee natuurlijk. Ik vind ook nog een prachtige wandtegel uit Zweden met een bloem erop voor 40 NOK (4,40). Wel een beetje gek toch in een winkel in Noorwegen iets uit Zweden en Portugal te kopen. Maar ik ben er blij mee. De dame van de winkel vertelt ons dat in het plaatsje Nyksund een hele grote tweedehandswinkel is. Dat komt goed uit, want wij waren al van plan naar dit stadje te gaan. We zijn nu op het eiland Langøya van de Vesterålen en een rondrit is hier niet mogelijk. Je rijdt naar een landtong en moet dan weer terug om naar de volgende landtong te rijden. We komen eerst in het stadje Myre, daarna is het nog 12 km tot Nyksund. Het zou een onverharde weg moeten zijn, maar gelukkig ligt er nu wel asfalt, wel met veel gaten maar goed. Het is een erg smal weggetje langs de berg en de zee, best spannend om te rijden hier. Gelukkig is er niet veel verkeer. Het is hier wel weer heel erg mooi. Voor de dam naar Nyksund is een vrij groot parkeerterrein waar we de camper kunnen parkeren. Even wat eten en dan naar het piepkleine dorpje. Nyksund was vroeger een vissersdorpje op een eiland. In 1959 is een dam aangelegd maar langzamerhand zijn alle bewoners vertrokken en was het jarenlang een spookstad. In de jaren 80 is nog geprobeerd er wat projecten op te starten met behulp van de universiteit van Berlijn maar dat mislukte. Tot in de jaren 90 particulieren de vervallen gebouwen weer opknapten en sindsdien is het een toeristische trekpleister geworden. Wij snappen heel goed waarom. Het is heel apart hier. Er staan grote gebouwen die voor de visserij waren, een aantal zijn opgeknapt. Het ziet er allemaal heel erg apart uit. Sommige gebouwen staan nog leeg en zijn aardig vervallen. Er wonen nu ook permanent weer mensen in het dorp, je kunt er ook overnachtingen boeken en er zijn zomerhuisjes. Dus er zit weer leven in het dorp. De tweedehandswinkel is zo gevonden en is echt enorm groot. De prijzen liggen wel een stuk hoger dan in Sortland. We vinden nog 4 tegels die bij mijn andere tegel passen, maar ze vragen hier wel 90 NOK (9,90 euro) per tegel. Gelukkig is het maar een vraagprijs en kunnen we ze voor 50 NOK (5,50 euro) kopen. Ik ben er helemaal blij mee, die gaan een mooi plekje krijgen in ons huis. We lopen ook nog even naar het piepkleine kerkje. Al met al is het een erg leuk dorpje en een bezoek meer dan waard! Aangezien we hier op een landtong zitten, staat er natuurlijk een flinke wind. Zo zonder de zon is het echt een flink stuk kouder. Maar Aad is stoer: hij gaat gewoon weer vissen. Veel kleding aan, dan moet het lukken. Hij vangt alleen niets maar vindt wel twee drijvers voor visnetten waar hij ook blij mee is.

De brug naar de Vesteralen, het eiland Langoya.

Sortland op het eiland Langoya.

Sortland.

Aparte banken in Sortland.

Ook in Sortland legt de Hurtigruten aan.

Het kunstenaarsdorpje Nyksund.

De grote fabrieksgebouwen worden opgeknapt.

De tweedehandswinkel met heel veel spullen.

In de twedehandswinkel.

Het mooie dorpje Nyksund.

Nyksund.

Dit gebouw moet nog opgeknapt worden.

Ons overnachtingsplekje bij Nyksund.

Donderdag 27 juli 2017 – Nyksund tot Hovden (CC 50167 N 68.81159 E 14.55312) 85 km
Ook vandaag weer iemand jarig in onze familie: Michiel heeft vandaag de leeftijd bereikt van het nieuwe 30! We vinden het maar raar dat onze kinderen de leeftijd aan het bereiken zijn dat wij elkaar hebben leren kennen. Voor ons lijkt dat toch nog niet zo lang geleden en nu zijn onze kinderen zo’n beetje van dezelfde leeftijd. Vreemd idee.
Maar goed, het was hier zo super stil vannacht dat we pas om half tien wakker worden (meestal is dat acht uur). Ach we hebben geen haast. Eerst even ontbijten en dan weer de 12 km terug over de smalle weg. Gelukkig komen we heel weinig auto’s tegen. Vanaf de plaats Myre krijgen we weer een betere weg voor de laatste 17 km weer terug naar de weg 820. Ja op dit eiland veel heen en weer rijden met al die schiereilandjes. Geen straf want het is hier erg mooi. De meeste fjorden hebben hier een heldere groene kleur, heel apart om te zien. Inmiddels zijn de dikke wolken aan het wegtrekken en dat is dan ook weer zo’n apart en mooi gezicht rondom die bergen. Bij het plaatsje Rise rijden we weer een schiereilandje op, via Nykvåg naar Hovden. Ook deze weg is weer ongelofelijk mooi, echt genieten zo! Verder dan Hovden kun je niet rijden, dit is het eind van dit schiereilandje. Op een groot grasveld in het dorp kun je gratis  staan. Heb je water nodig dan moet je 50 NOK (5,50 euro) betalen. Er is een strand met weer dat hagelwitte zand en aan de andere kant is nog zo’n strandje. In het dorp kun je verse vis kopen, maar dat hebben wij niet nodig want Aad vangt hier weer ons avondmaaltijd bij elkaar. De camper hebben we zo neergezet dat we uit de wind zitten. In de wind is het echt te koud om buiten te zitten. Voor ons dan, want de Noren zelf schijnen het super lekker weer te vinden en lopen in korte broek rond.

's Morgens is het nog flink mistig.

Maar gelukkig trekt de mist weer snel weg wat een prachtig gezicht geeft bij de bergen.

De fjorden hebben hier een heldere groene kleur.

De route naar Hovden is weer super genieten, wat is het hier mooi!

Mooi wit strandje onderweg naar Hovden.

Het haventje van Hovden met de bekende houten rekken waar kabeljauw op gedroogd wordt. Die kabeljauw is nu wel allemaal weg.

Ook bij Hovden stranden met het witte zand.

Mooi hier toch?

Ons plekje op een groot parkeerterrein van gras in Hovden.

Vrijdag 28 juli 2017 – Hovden
We blijven een dagje staan. Het is lekker weer, de plek is prachtig, geen reden om verder te reizen. We lopen naar de haven tot aan de lichtboei. Daar zien we drie dieren in het water, omdat we geen verrekijker bij ons hebben, is het moeilijk te zien wat het zijn. Maar als ik op de foto’s kijk, denk ik dat het toch gewoon zeehondjes zijn. We genieten van het weidse uitzicht over de zee. Weer terug bij de camper gaat Aad natuurlijk vissen. Ik onderzoek onze verdere route, vooral over het stuk wat we in Zweden gaan rijden, weet ik nog niet veel. Dus nu mooi even de tijd om lekker in de zon de boekjes door te nemen. Ik krijg ook veel telefoontjes van het thuisfront, wat altijd gezellig is. We zien op een aanplakbiljet dat hier morgen een soort braderie wordt gehouden. Dat kunnen we mooi nog even meepakken voordat we verder gaan. Morgen wordt onze laatste dag op de Vesterålen, we rijden nog iets verder het eiland Langøya op. Zondag pakken we de ferry vanaf Lødingen naar Bognes en staat de neus van de camper alleen nog maar naar het zuiden gericht.

We staan hier prima in Hovden, het weer is prima, dus lekker een dag blijven hangen.

De post wordt hier echt wel bezorgd, maar alle brievenbussen zitten wel bij elkaar op 1 plek.

De drie dieren die we in het water zagen, volgens mij zeehondjes toch?

Even lopen naar de haven.

Daar vandaan een weids uitzicht over de zee.

De haven van Hovden, hier wordt nog veel aan visserij gedaan.

Zaterdag 29 juli 2017 Hovden tot Sortland (N 68.69725 E 15.41931) – 75 km
Op naar de braderie, die wordt gehouden bij de haven. Vanaf 10 uur komen er flink wat auto’s aanrijden, we zijn dus erg benieuwd. Dat moet toch wel wat wezen, denken we. Nou nee dus, het was echt helemaal niets. Er waren wel 4 kraampjes, eentje met sieraden, eentje met kaarsen, eentje met snoep en eentje met koffie en wafels. Verder konden kinderen met een elektrisch bootje varen voor 50 NOK (5,50 euro). Rondje van wel 3 minuten en hup het volgende kind erin. Je snap wel dat wij heel snel uitgekeken waren. Maar moet zeggen, dat er enorm veel mensen op af kwamen. Denk dat het voor de lokale bevolking gelijk een soort van ontmoetingsgelegenheid is of zo. Nadeel is nu wel dat we op het smalle weggetje om van het schiereiland af te komen, heel veel tegenliggers krijgen. Maar met alle uitwijkplaatsjes lukt het prima en zijn we weer snel op de hoofdweg. We rijden even richting Strauma, daar is een sani station. Onze schoonwatertank is echt helemaal leeg en de cassette helemaal vol. Dus hoognodig deze sani stop. We halen ook nog wat boodschappen en dan rijden we de weg 820 weer terug naar Sortland. We gaan daar weer op de speciale parkeerplaats voor campers staan. Inmiddels is de zon verdwenen achter de wolken. Ik loop toch nog maar een keertje naar het tweedehandswinkeltje en kijk ook nog bij de andere winkels hier. Aad gooit natuurlijk een hengeltje uit en krijgt verhalen te horen van onze Duitse buurman over de grote vissen die hij gevangen heeft bij de Saltstraumen. Daar gaan wij ook naar toe want voor Aad is dat wel het hoogtepunt van de reis. Ik vertel er later wel meer over.

Het programma van vandaag in Hovden.

En dit wat het dan, de enorme braderie.

De hoognodige sani stop.

Blijft mooi.

De brug bij Sortland.

Ons plekje in Sortland.
Overnachtingsplekje in Sortland.

1. Dat is weer eens wat anders dan theeSan. Maar leuk dat jullie mensen ontmoeten die jullie blog volgen.

2. Dat is niet echt veel die rommelmarkt maar dat halen jullie wel in bij die tweedehands winkels. Leuk hoor dat ze daar dingen verkopen die uit andere landen komen. Nou ik heb weet genoten van jullie verhalen op naar de volgende.