maandag 17 juli 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 7 - 16 t/m 22 juli 2017

Zondag 16 juli – Skatvik tot Evenskjer (N 68.5837 E 16.5634) – 220 km
Wat een gek weer is het toch, vannacht weer volop zon. We moeten maar andersom gaan leven, overdag slapen en ’s nachts genieten van het mooie weer. Gelukkig is de zon er ’s morgens ook nog. Aad gaat nog even vissen en ik geniet volop van de zon. Het weer doet ons een beetje denken aan onze reis naar Spanje en Portugal. Ook af en toe heel erg lekker en kun je buiten zitten, maar ook heel vaak te koud om buiten te zitten en dus veel in de camper. Zelfs af en toe ’s avonds de kachel aan. Ach, ja het is natuurlijk geen verassing dat het hier hoog boven de Poolcirkel niet warm is.
Tegen half twaalf gaan op weg. Als snel zijn we weer bij Finnsnes waar we het eiland Seja weer af gaan en daarmee is ons rondje eiland compleet. Het begint nu wel te regenen en dat blijft het doen tot we in Evenskjer stoppen. Gelukkig wordt het dan weer droog en jawel hoor: de zon gaat ook lekker schijnen. Dat doet ons goed, ook al is het door de koude wind niet lekker om buiten te zitten. In de camper in de zon is ook al super genieten. Ik bak alle vis op die Aad heeft gevangen en dat is toch 850 gram vis filet. Een lekkere salade erbij en wij smullen van ons avondmaal. We zijn nu vlak voor de brug naar het eerste eiland van de Lofoten. De Lofoten bestaan uit allerlei eilanden die met bruggen aan elkaar zijn verbonden. De E10 is de hoofdweg over deze eilanden en eindigt in de stad Å, zo’n kleine 300 km verder. Wij zullen op ons gemak deze route nemen, iedere keer een klein stukje verder. Er moet heel veel moois te zien zijn: veel mooie baaien, authentieke vissersdorpjes en bergen. Dus lekker genieten van al het moois. Aan het eind ligt de stad Å. Je heb dan 2 opties: met de ferry overvaren (een tocht van 4,5 uur), of je gaat dezelfde weg weer terug. Je snapt natuurlijk wel dat met mijn misselijkheid wij niet voor de ferry gaan kiezen. Nee dat wordt dezelfde route weer terug rijden. Wellicht dat we het laatste stuk afsnijden met een ferry tocht van 1 uur. Maar dat is allemaal nog ver weg en zien we wel. Voorlopig staan we nog aan het begin van ons Lofoten avontuur!

’s Avonds komt er een heel blije Aad aanlopen. Naast een aantal makrelen heeft hij zijn eerste kabeljauw van deze vakantie gevangen. Het is best een flink exemplaar van 60 cm lang. Er komt 435 gram visfilet vanaf. De zon blijft echt de hele avond schijnen en omdat wij nu wat zuidelijker zitten en het al midden juli is, komt de zon wat dichter bij de horizon. Daardoor krijg je van die prachtige gekleurde luchten. We kunnen er niet van krijgen om naar deze mooie luchten te kijken en gaan daardoor pas laat naar bed. Want oh oh wat is die middernachtzon prachtig!

Aad gaat 's morgens nog even vissen bij campings Skatvik.

Het zonnetje schijnt, dus ik ga lekker buiten zitten.

Met zon ziet het er allemaal gelijk veel mooier uit. Niet zo grijzig.

Jawel, het is hem weer gelukt, een aantal makrelen en koolvissen.

Kijk zoals ze er nu uitzien, hoef ik ze niet. Maar Aad is altijd zo lief om ze lekker schoon te maken zodat er visfilet over blijft. We hebben in totaal 850 gram filet.

Net voor de brug naar de Lofoten hebben we een prima overnachtingsplek in het plaatsje Evenskjer.

Ook vandaag gaat aan het eind van de dag de zon schijnen en is alles weer prachtig van kleur.

Garages voor de boten, oftewel boothuisjes.

Wij mogen hierop uit kijken, niet verkeerd hoor.

Klein haventje erbij.

Jippie! Aad vangt zijn eerste kabeljauw van deze vakantie, 60 cm lang en er komt 435 gram visfilet vanaf.

Een prachtige middernachtrzon, het is nu 0000 uur.
Maandag 17 juli 2017 – Evenskjer tot Kongselve (N 68.4575 E 15.5184) 80 km
Ook vandaag regent het als we wakker worden en ook vandaag blijft het regenen tot net begin middag. We halen nog een paar boodschappen bij de Rema 1000 (o.a. een brood voor 5 euro maar ook 8 flessen van 1,5 liter Pepsi Max voor 11 euro). Met de typische Noorse hoge brug komen we aan op het eiland Hinnøya en zijn we op de Lofoten. We stoppen eerst even bij Lodingen bij de ferry van 1 uur naar het vaste land om te kijken wat de prijzen zijn. Helaas, geen prijs te vinden. Aad probeert hier wat te vissen en ik hang met verschillende mensen van het thuisfront aan de bel, erg gezellig! Dan even wat eten en verder door de prachtige natuur. Net na een tunnel van 6,5 km komen wij ons overnachtingsplaatsje. Dat is een parkeerplaats beneden aan een brug. Er liggen wat kleine bootjes aan de steiger en er staan wat vissershutjes. Echt een prachtig plekje, het water is enorm helder met een groene kleur. Het is heel erg stil, behalve als er een auto over de brug rijdt, maar veel verkeer is hier niet.

De brug naar de Lofoten. Zo'n typische Noorse hoge brug waar zeeschepen onderdoor kunnen varen.

Altijd fijn al er dan weinig wind staan op de brug want met een camper ben je een aardige windvanger.

Onderweg genoeg te zien.

We rijden weer door prachtige natuur.

Echt geen straf om hier te rijden, ook al valt er dan wat regen.

Kijk dit is lekkere brede tunnel.

Ons overnachtingsplekje in Kongselve, over de brug de E10 maar daar rijdt weinig verkeer. Daardoor heel stil hier.

Het water heeft een heel aparte groene kleur.

Zag ook deze vogel, geen idee wat voor eentje het is, maar vond hem wel apart.

Aan de andere kant van de brug is het ook erg mooi.

Maar uitzicht vanaf onze kant is ook niet verkeerd. Wat is dit genieten, wat voelen we ons rijk dat we dit kunnen doen.

Ons overnachtingsplekje.

Aad is tot heel laat bezig met vissen, maar hij vangt ze wel!

Dinsdag 18 juli 2017 – Kongselve tot Vestpollen N 68.2957 E 14.7014) – 40 km
Best laat wakker geworden vandaag. Ja dat krijg je met dat nachtbraken met een hengeltje. Als we om 11 uur wegrijden, is het Duitse echtpaar ook nog steeds onder zeil. Het is zwaar bewolkt maar voor de verandering regent het niet. Met een lange tunnel komen we op het eiland Austvågøya. Onderweg stoppen we verschillende keren want het is overal zo ongelofelijk mooi. Via de app Parking4Night vinden we weer een erg mooi plekje aan een strandje. Niet dat we nu op het strand gaan zitten, brrr daar is het echt nog te koud voor. Misschien als we weer zon krijgen. Maar het is een prima plek alhoewel we wel vlak langs de E10 zitten. We lunchen met een kop warme soep en een boterham van ons dure Noorse brood. Daarna is Aad weer lekker bezig om allerlei hengels in orde te maken. Die vermaakt zich de rest van de dag wel. ’s Middags komen er vier auto’s aanrijden met heel veel kano’s. Elf kano’s worden van de aanhanger en auto’s afgehaald en daarmee gaat de hele groep kanoën. Nou zou je denken dat dat dan allemaal jongeren zijn. Maar nee, het is een flinke bejaarde groep, ze komen uit Denemarken. Pas om 8 uur ’s avonds komen ze weer terug gepeddeld en dan hebben ze er 6 uur opzitten. Eentje duikt zelfs daarna nog in bikini het water in. Ik voel me nu helemaal een koukleum met mijn warme sloffen en dik vest aan in de camper. Aad probeert nog een vuurtje te stoken, maar helaas, het hout is te nat.

Onderweg op de Lofoten.

Even stoppen bij een uitzichtpunt.

Die zal niet meer varen.

Prachtig uitzicht hier.

Wat is het hier toch mooi!

Camping met appartementen die je kunt huren.

Ook maar weer een panorama foto.

Ons overnachtingsplekje, met strand, jawel!

En als dan de zon even doorkomt, ziet het er toch een stuk leuker uit!
Aad probeert een vuurtje te stoken, maar het hout is veels te nat na al die regen.

Woensdag 19 juli 2017 – Vestpollen tot Å (N 67.88 E 12.9775) – 130 km
Vandaag is Vera jarig!!! Hieperdepiep hoera! Wij kunnen ons niet voorstellen dat ze de leeftijd heeft, die ze nu heeft (zal het niet vermelden hoe oud ze is geworden, want dat hoort natuurlijk niet). Ze ziet er zeker niet naar uit!
Het miezerregent als we wakker worden en dat blijft het ook alsmaar doen. We rijden eerst naar Svolvaer, de zogenaamde hoofdstad van de Lofoten. We zetten de camper op een parkeerterrein bij een winkelcentrum. Omdat het zulk slecht weer is, is het erg druk met parkeren maar gelukkig kunnen wij onze camper nog kwijt. We duiken het winkelcentrum in: lekker warm! Er zijn heel veel verschillende winkels, kleding zaken, schoenen zaken, leuke woon accessoires, sport winkels. Genoeg om ons even zoet te houden alhoewel we niets kopen want ja de prijzen zijn natuurlijk erg hoog. Ach als je iets ziet wat je echt heel erg leuk vindt, is dat nog geen probleem, maar dat komen we niet tegen. De kleding is best saai en de schoenen ook. Best gek ook om ineens weer in de drukte van een winkelcentrum te lopen. Wat een gekakel om ons heel! Het valt me ook op dat bijna iedereen gekleed is in sportkleding. Als we na 1,5 uur weer bij de camper komen, besluiten we om, vanwege de regen, vandaag helemaal naar het eind van de Lofoten te rijden. Aangezien we dezelfde weg ook weer terug moeten EN het vrijdag beter weer zou moeten worden, kunnen we alle het moois ook op de terugweg bekijken.  Nou zou het afgelopen maandag al beter weer worden en dat klopte ook niet. Maar we blijven hopen. Zo gezegd, zo gedaan. We gaan op weg. En ik moet zeggen dat ondanks het donkere weer en de regen, het wel echt super super mooi is hier. Echt genieten, zoveel te zien, we kijken van links naar rechts. Af en toe natuurlijk stoppen. Hoe meer we naar het eind van de Lofoten komen, hoe meer we de typische vissershutjes op palen gaan zien. Uiteindelijk zien we ook de houten rekken waar de kabeljauw op wordt gedroogd. In het dorpje Å eindigt de weg. Er is een hele grote parkeerplaats waar we de camper gemakkelijk kunnen parkeren. Het dorp telt maar 250 inwoners en heeft twee musea, eentje over de productie van stokvis, de andere over het dagelijkse leven in de vissersdorpen. Ook hier de typische vissershutjes op palen, natuurlijk in het rood. Er zitten heel veel meeuwen nesten met jonge meeuwen, als we daar vlakbij zijn, geeft het enorm veel gekrijs. Moet nog wel even zeggen dat het inmiddels droog is! Ongelofelijk! Wij blij dat we niet in de regen hoeven te lopen! Ondanks dat Å erg klein is, brengen we er toch 2 uur door. Weer bij de camper is het zes uur, tijd om wat te eten. Daarna ga ik mijn blog bijwerken en wat gaat Aad doen? 1 x raden? Vissen natuurlijk!

Ons lunchplekje met uitzicht op een hoge brug.

Dezelfde brug, maar nu zonder de regen.

Prachtige omgeving bij de brug, mooi uitzicht tijdens onze lunch.

Ook vandaag is het een prachtige route, zelfs met de regen.

We rijden over heel veel bruggetjes.

De weg is niet al te breed.

Ook veel baaien met hagelwit zandstrand.

En dan alweer een bruggetje.

Tegen het eind van de Lofoten zien we steeds meer de typische vissershuizen en houten rekken voor het drogen van de kabeljauw.

Hier zijn ze de gedroogde koppen van de kabeljauw aan het vervoeren. Deze zijn voor consumptie in Afrika.

Echt niet verkeerd hier hoor!

Allemaal koppen van kabeljauw.

Ze liggen zelfs op de grond.

Nog meer rekken met vissen die hangen te drogen.

En dan zijn we aan het einde van de E10, verder kunnen we niet.

Enorm veel meeuwen nesten hier.

Op iedere richel heel veel nestes.

Helemaal vol met nesten.

Het dorpje A is super mooi.

Het dorpje A.

Donderdag 20 juli 2017 – Å tot voor Sund (N 68.0196 E 13.1823) – 24 km
Wat werd het druk gisterenavond op de grote parkeerplaats. Enorm veel campers. Maar ook personenauto’s, daar werd dan van alles uitgehaald om ergens wat hoger op de berg een tentje neer te zetten. ’s Morgens komt iedereen weer met alle spullen naar de auto’s en dan is het hup naar de toiletten om zich op te frissen. Ja zo in de maand juli ben je echt niet alleen op de Lofoten. Maar… we worden wakker met een zonnetje wat voorzichtig tussen de wolken doorkomt. Dat is een stuk beter! We lopen nog maar een keertje naar het dorpje maar dan is het echt tijd om te vertrekken. We rijden op ons gemak de E10 weer terug. Stoppen om de paar km en genieten van al het moois. Wat ziet het er nu anders uit met de heldere lucht. Prachtig, prachtig! Wat is de natuur hier geweldig mooi. We hebben al best veel moois gezien, ook in Noorwegen, maar het is hier toch wel het mooiste wat we van Noorwegen gezien hebben. We stoppen in Hamnøya om water bij te vullen en de cassette weer leeg te maken. Maar we stoppen nog veel vaker om alles te bekijken en talloze foto’s te nemen. Als we bij de afslag naar Sund zijn, ziet Aad een mooi plekje om te blijven staan. We staan wel een beetje hoog en met de harde wind is het net niet lekker genoeg om buiten te zitten. Dat is wel jammer. Morgen zoeken we een plekje waar we wat meer beschut zitten en dan moet het er toch van komen.

Best druk op de parkeerplaats in A. Er staat een bord met 'no camping', maar ach we kamperen ook niet, we slapen in de camper. Maar er zijn ook veel die met een koepeltentje op een veld boven het parkeerterrein staan.

Kijk, die heeft ook zijn eigen huisje bij zich.

We rijden weer een stukje terug en zien weer de typische vissershuisjes op palen.

Even stoppen bij een brug.

Prachtig uitzicht vanaf de brug.

Het dorpje Hamnoya.

Waar een prima sani station is waar we de cassette legen en onze schoonwatertank weer vol gooien.

Ze blijven zo leuk, die vissershuisjes op palen.

Nog maar een keertje het dorpje Hamnoya.

Een winkel waar gedroogd vis verkocht wordt, het is super druk in de winkel.

Dit is de winkel.

En deze stond ernaast.

De gedroogde koppen gaan dus naar Nigeria.

Erg fijn dat het lekker helder is vandaag, nu zien we de bergen tenminste.

Ons overnachtingsplekje net voorbij het dorpje Hamnoya.

Vrijdag 21 juli 2017 – Sund tot Fredvang (N 68.0836 E 13.1887) – 20 km
We proberen eerst een plekje te vinden net voorbij Ramberg. Daar loopt een karrespoor richting zee en daar zijn best veel plekjes om te staan maar helaas staat het helemaal vol. Dan rijden we weer terug door Ramberg waar trouwens een enorm groot strand is met hagelwit zand. Prachtig om te zien, hier is wel een parkeerplaats bij waar we zouden kunnen staan, maar daar mag je niet overnachten. Dus rijden we richting Fredvang, twee smalle bruggen over. Op de app Park4night staat hier ook een plek aangegeven. Het is een super smal weggetje en dan is daar ineens een kleine parkeerplaats. Die staat helemaal vol met personenauto’s, daar kunnen we ook niet bij. Met veel moeite krijgt Aad de camper weer gedraaid, onderweg hebben we nog een prima plek gezien tussen de twee smalle bruggen. Daar is ruimte genoeg. We zetten de camper zo dat we lekker uit de wind kunnen zitten. Stoelen naar buiten en genieten maar! Heerlijk om weer lekker buiten te kunnen zitten. En dan ook weer in zo’n prachtige omgeving. Zoals zo vaak, voelen we ons weer super rijk dat we dit kunnen doen. Aad gaat ook hier vissen en ook hier vangt hij makreel. Ik loop wat in de omgeving, haak verder aan mijn deken en lees in mijn boek.

Weer onderweg door de prachtige natuur van de Lofoten.

Eerst over de E10, ook niet al te breed hier.

Een zijweg gaat over twee bruggen. Tussen deze twee bruggen vinden we later ons overnachtingsplekje.

Het grote mooie en hagelwitte strand van Ramberg. Wilde hier net voorbij gaan staan, maar alles was al vol en dat 's morgens om tien uur.

We gaan weer ietsje terug.

Nu de zijweg op die over deze twee bruggen gaat.

Dat weggetje is lekker smal, maar zoals je ziet, zijn er ook passeerstukken.

Bij iedere brug een bordje hoe hoog hij is.

Uitzicht vanaf ons overnachtingsplekje.

Uitzicht vanaf ons overnachtingsplekje. Wij vonden de Lofoten al mooi in de regen, maar met dit weer is het helemaal WAUW!

Ons plekje tussen de twee bruggen, de camper zo gezet dat we uit de wind kunnen zitten en dan is het genieten!

Aan het eind van de middag komen er vier Tsjechische campers aanrijden. Zij willen ook op deze plek staan wat natuurlijk prima is. Maar er is eigenlijk niet genoeg ruimte, dus staan ze uiteindelijk pal op onze camper, beetje minder. Voor onze deur een Finse camper en zo staan we ingesloten. Nou ja, het is toch te fris om buiten te zitten dus veel last hebben we er verder niet van. De Tsjechische groep bestaat uit zo’n 20 personen, ze gaan allemaal vissen en ’s avonds gaat de vis op de bbq. Best gezellig allemaal.

Met de ondergaande zon ziet het er weer heel anders mooi uit.

We staan aardig ingesloten.

Zaterdag 22 juli 2017 – Fredvang
Omdat het zulk lekker weer is en we op zo’n mooie plek staan, blijven we hier vandaag ook nog lekker staan. Wel verplaatsen we de camper naar een plek vlak aan het water. Zodra de twee Duitse campers die daar stonden, zijn vertrokken, zetten wij onze camper er neer. Nu hebben we helemaal een heerlijke plek. De camper zorgt ervoor dat we uit de wind kunnen zitten en zo is het erg lekker in de zon. De wind is gewoon koud. Maar ja, dat kan eigenlijk ook niet anders want we zitten op een heel klein stukje land met rondom alleen maar koude zee. Dus ja, die wind is vanzelf altijd koud. In de loop van de dag komt er nog een Italiaanse camper en een Duits busje. Zo grappig dat iedereen gelijk met zijn of haar hengel aan de slag gaat. Nog leuker om te zien dat de Duitse jongen bijna gelijk een makreel vangt. Hij is helemaal blij! Daarna gooit hij weer in en ja hoor, weer een flinke makreel. Hij straalt van oor tot oor, grappig toch! Jammer genoeg houdt zijn geluk dan op en vertrekken ze ook weer. Vandaag gelukkig niet zo druk met campers. Alleen een twee Noren en de Italianen als camper buren. Er staan nog wat personenauto’s die een tentje verderop opzetten. Het is dus een stuk rustiger dan gisteren.

Oh ja, moet ook nog wel vertellen over de zonsondergang. Inmiddels gaat de zon wel onder, rond 2330 is hij echt even weg voor een uurtje of twee. Niet dat wij er veel van merken, meestal liggen we dan toch wel in bed.

Aad leeft zich helemaal uit en is de hele dag tot 's avonds laat aan het vissen.

We snappen niet waar die wolk vandaan komt, de lucht is verder strak blauw.

We staan nu wat vrijer.

Dit is om 2400 uur, ook weer prachtige kleuren.

1. Hallo wat zijn we eigenlijk jaloers... wij waren 2x op de Lofoten en 2 x baggerweer....jullie boffen...toch zien we veel herkenning en elke dag geniet ik van je verhaal Hennie(als ik je zo mag noemen).. Maar volgend jaar eerst Zweden en misschien terug via Noorwegen....maken jullie ook nog een walvissafari??.....een aanrader, wij hebben er verscheidene gezien....niet vanuit A gedaan..maar (de plaats weet ik niet meer zo)....maar het is zo mooi en indrukwekkend...en wij hadden het heeeel koud en nat op de boot, maar wel genoten.....maar wel met een ''walvisspot'' diploma....een groet uit Gorssel...enne geniet er nog maar van...het is zo weer voorbij en dan is het een herinnering.

1. Die walvissafari wordt vanuit Andenes op de Vesteralen gegeven. Zou het enorm graag willen meemaken, maar ik wordt al zeeziek op een schommel, dus dat gaat hem niet worden helaas.

Verwijderen
    2. Wij zijn vanuit Andenes geweest en kregen een safaridiploma mee....vooraf (een uur) een pilletje tegen zeeziekte....maar hadden het niet willen missen en we hebben er een mooie film op dvd en herinnering aan. Het was wel super koud op zee.

3. Eens kijken of in ieder geval Aad zo'n walvis safari wil doen. Die app die ik noemde is Park4Night (niet parking4night zoals ik eerder schreef). De Wildernisroute in Zweden staat ook nog op ons verlanglijstje, maar dat zal wel een andere reis gaan worden. Ligt nu niet echt op de route.

2. Mooie overnachtingsplaatsjes trouwens.....via campercontact???

1. Op de app van campercontact staan niet veel plekken hier. Ik gebruik meestal de app Parking4Night of Stellplatz. Die laatste is speciaal voor de Scandinavische landen. Vooral Parking4Night is een aanrader. Beide app's gratis te downloaden.

Verwijderen
    2. De plekjes zijn wel super.....mooi. we gaan het onthouden...en heel veel plezier en mooie plekjes toegewenst.Dus volgend jaar niet in juni maar in juli naar de Lofoten...we zullen zien. Groetjes