maandag 10 juli 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 6 - 10 t/m 15 juli 2017

Zondag 9 juli 2017 – Alta tot  Storslett (CC 51296 N 69.80281 E 21.13753) – 150 km
Op ons mooie overnachtingsplekje kwamen heel veel Noren om te bbqen en te vissen. En dat vissen, dat doet echt iedere Noor hebben wij het idee. Er kwamen 3 jonge vrouwen met hengels, eten erbij, beetje vissen, bbq aan, beetje eten. Zo brachten ze hun zaterdagavond door. Af en toe viel er een klein beetje regen, maar dat schijnt ze totaal niet te deren. Rond elf uur ’s avonds kwam er nog een grote familie met kleine kinderen. Allemaal stoeltje erbij, eten, bbq, hengels en ook zij waren lekker buiten bezig. Toen in om 3 uur in de nacht naar de wc ging, zag ik dat ze net aan het opruimen waren. Heel apart dat leven hier. Sowieso zijn Noren echte natuurmensen. Ik weet dat kinderen in een kinderdagverblijf of op de lagere school gewoon iedere dag naar buiten gaan. Of het nu sneeuwt, hard regent of wat dan ook. Gewoon naar buiten, goede kleding aan en dan maakt het niet uit. Ook met een dik pak sneeuw worden de speeltuintjes gewoon gebruikt. Heel anders dan in Nederland dus. In ieder geval was dit weer een leuk plekje om een kijkje te hebben in het leven van de Noren.
De volgende morgen schijnt de zon volop en is het (echt waar!) warm in de camper als we wakker worden. Beetje te warm eigenlijk zo met de zon volop op de camper. Weer op weg zijn we al snel in Alta. Ik heb een app met daarop alle LPG tankstations in Europa en hier in Alta moet er eentje zijn. Met steeds maar de kachel aan, is onze 1e LPG tank leeg, dus wel fijn om alles weer vol te hebben. Het tankstation is snel gevonden maar helaas hij is defect. Wel kunnen we hier diesel tanken 20 cent goedkoper dan we tot nu toe gezien hebben. Ook prettig! Ook vandaag gaat de route over de E6 en ook vandaag is het weer een feest om te rijden. Zo mooi allemaal. We rijden langs de Langfjorden, een fjord van 30 km lang. Als we van dit fjord naar het andere fjord rijden en over een bergje van 400 meter gaan, is daar een parkeerplaats met een prachtig uitzicht over de fjorden en de bergen. Dat is een mooi plekje om te eten! We zien hier ook andere campers die we op de Noordkaap ook gezien hebben. Allemaal dezelfde route. Nou ja, veel andere wegen dan de E6 zijn er natuurlijk ook niet. Na het eten gaan we weer verder en stoppen op een parkeerplaats bij Storneshamn. Ook weer zo’n prachtige plek om te stoppen, vlak langs het Straumfjord. Jammer genoeg mag je hier niet overnachten. Maar het is heerlijk weer en Aad wil hier vissen, dus stoelen naar buiten en genieten van de zon op je huid. We kletsen wat met het thuisfront en als we tegen 5 uur weer verder willen gaan, zien we ineens 2 walvissen zwemmen. Wat een gaaf gezien! Met de verrekijker kan ik ze goed zien, helaas lukt een foto niet. We rijden 10 km verder tot een parkeerplaats bij Storslett, helaas niet aan het water. Maar we worden hier wel weer verast door een kudde rendieren, ook weer heel leuk. We zitten tot laat buiten, goed te doen met 17 graden. Vannacht wordt het 14 graden. Zo’n voordeel dat de zon lang schijnt, je kunt echt lang erin zitten. Krijg nog super leuk nieuws van mijn broer Tars: hij wordt in januari nog een keer opa! Dat is tenminste iets leuk voor hem om naar uit te kijken in deze droeve periode waarin hij Suus nog zo ongelofelijk mist.

Dit was dus gisterenavond heel laat, een hele Noorse familie gezellig bij de bbq en aan het vissen.

Weer onderweg met alweer de prachtige natuur.

Uitzicht vanaf ons plekje waar de lunchen.

Uitzicht vanaf ons lunchplekje op 400 meter hoogte.

Onderweg E6.

Weer zo'n prachtig plaatsje onderweg op de E6.

Prachtig plekje waar Aad gaat vissen, ik van de zon geniet en we 2 walvissen zien.

En ja hoor, een vis aan zijn hengel!

In Storslett bljven we overnachten op een picknickplaats en daar zien we weer heel wat rendieren.

lekker genieten van de zon op de picknickplek in Storslett waar we blijven overnachten.

Maandag 10 juli 2017 – Storslett tot Birtavarra in het Kåfjorddalen (CC 43024 N 69.42959 E 20.97024) – 80 km
Vandaag gaan we maar weer even naar de supermarkt Rema 1000, we hebben niet veel nodig, eieren, maar we kunnen er gelijk brood meenemen voor de lunch. Weer eens lekker na veel dagen appel met yoghurt. Dan rijden we naar het LPG station wat ook in Storslett zit en deze werkt gelukkig wel. Geeft toch weer een fijn gevoel als de beide LPG tanks weer vol zitten. Niet dat we momenteel behoefte hebben aan een kachel. Het is alweer super lekker weer! Dan is het tijd om weer verder te gaan via de E6. Tot we aan het eind van de Kåfjord komen bij het plaatsje Birtavarra. We slaan hier af en rijden zo’n 10 km een dal in tot we bij een parkeerplaats komen waar we de camper neerzetten. We eten eerst even onze lekkere broodjes op en dan trekken we onze wandelschoenen aan. We gaan lopen naar de Gorsabrua, een wandeling van 3,6 km. Niet ver dus. Eerst komen we bij een oude kopermijn. Door alle informatie borden, wordt het duidelijk waar alle gebouwen voor dienden en dat maakt het erg leuk. We lopen weer verder, lopen door bos, komen heel veel watervalletjes tegen waar we overheen moeten. Gelukkig zorgt Aad ervoor dat er genoeg stenen in komen, zodat we nog een beetje droog over komen. Alhoewel mijn laarzen niet echt waterdicht blijken te zijn en ik al snel met natte sokken loop. Nou ja, natter kunnen ze niet worden, denk ik maar.  Dan begint het ook nog eens flink te regenen. Maar we geven niet op en lopen gewoon door. Het gaat ook alsmaar omhoog en omhoog. Flink vermoeiend voor ons maar we geven niet op. Het meest irritante van de hele wandeling zijn alle insecten die om ons heen en op ons zitten. Als we denken dat we er nooit gaan komen, zijn we toch ineens bij de brug. Nou ja, we kijken erop uit. Om helemaal naar de brug te lopen, daar hebben we geen puf meer voor. De brug gaat over een kloof van 130 meter diep waar ook een enorme waterval naar beneden valt. Even wat drinken en dan gaan we weer terug. Wat natuurlijk veel sneller gaat alsmaar naar beneden lopend. Moet zeggen dat we aardig uitgepoept zijn als we weer bij de camper zijn. Maar wel lekker om 3 uur te hebben gelopen en het was echt een super mooie wandeling.

Ook vandaag zien we onderweg weer de prachtigste plaatsjes.

De wandelingen in Birtavarra.

Op deze super rustige plek middenin de natuur, blijven we overnachten.

We lopen naar de Gorsabrua en het eerste deel gaat door een bos.

Dan komen we bij een oude kopermijn.

Erg interessant om hier alles te zien, maar het is wel enorm vervuild, er groeien hier weinig planten.

Na de mijn is de natuur weer super mooi, wel enorm veel insecten die om ons heen vliegen.
Over deze waterval ligt nog wel een bruggetje.

Na flink klauteren alsmaar omhoog en over watervalletjes, met een flinke regenbui op ons hoofd, hebben we het eindelijk bereikt.

Moet ik natuurlijk even delen met het thuisfront.

Weer terug gaat het veel sneller, hier weer het bruggetje, we zijn er bijna.

Aad is best een beetje moe (ik ook hoor!).

Dinsdag 11 juli 2017 – Birtavarra in het Kåfjorddalen (CC 43024 N 69.42959 E 20.97024) – 0 km
Vandaag is het precies 1 jaar geleden dat we begonnen zijn met lijnen. Dat lijnen bestaat voornamelijk uit niet teveel koolhydraten eten. Aad is al heel lang op zijn gewicht en is in totaal 16 kg lichter. Ik ben, helaas, nog steeds niet op mijn streefgewicht, maar al wel 37 kg lichter. Maar ik ben er nog niet, dus we gaan gewoon verder. Sowieso bevalt deze manier van eten ons super goed en of ik nou op mijn gewicht bent of niet, we blijven dit gewoon doen.
We hebben besloten dat we vandaag lekker hier blijven. Het is zo’n super mooie plek, zonde om gelijk weer te vertrekken. Daar komt nog bij dat er heel mooi weer wordt verwacht vandaag. We gaan eerst maar eens een huishoudelijk werkje doen en dat is wassen. Genoeg water hier in het riviertje. Wel erg koud, maar ook daarmee kun je prima wassen. Met een uurtje zijn we klaar en hangt de was gezellig om onze camper heen. Met het zonnetje en een klein beetje windje, droogt het snel. Verder doen we niet zoveel vandaag. Ja super genieten van de mooie omgeving en van het zonnetje.

Wassen met het super koude water uit de rivier.

Kijk, met de hand wassen is natuurlijk niet een geweldig leuk werkje. Zeker niet met steenkoud water. Maar in deze omgeving? Geen straf hoor!

En als alles dan hangt, ach dan is je huisvrouwenhart toch weer zeer tevreden.

Lekker drogen in de zon.

Het is echt zo'n prachtige plek hier.

Sorry hoor, kan het niet laten, nog maar een foto.

Woensdag 12 juli 2017 – Birtavarra tot Vikran (N 69.5599 E 18.8357) – 200 km
Heel anders uitzicht vanmorgen want er hangen dikke wolken boven de bergtoppen. Af en toe valt er wat regen uit. Gelukkig nog wel een prima temperatuur. We trekken weer verder vandaag, natuurlijk weer met de E6. In Storsfjord is een parkeerplaats waar je je cassette kunt legen en drinkwater kunt pakken waar we natuurlijk gebruik van maken. We vinden de plek niet mooi genoeg om te blijven staan, dus weer verder. We gaan van de E6 af en gaan met de E8 naar Tromsø. Onderweg bij Sandvika staat nog een goede plek aangegeven in een app dus daar maar eens kijken. Helaas, deze plek is gewoon een uitwijkplaatsje op een smalle weg. Dat wordt hem ook niet. We rijden door tot Tromsø, wat we eigenlijk pas morgen van plan waren. Maar dingen lopen niet altijd zoals gepland en dat geeft ook niets. We zetten de camper bij een ijszaakje en lopen eerst even naar de bijzondere kerk die hier is met de naam Ishavnkatedralen of te wel IJszeekathedraal. Hij heeft de vorm van een tent, maar door de bijzondere dakconstructie is het heel licht in de kerk. Aan de achterkant is een glasmozaïek van 140 m2. Weer terug bij de camper neemt Aad een softijsje, nou ja ijsje, het is een heel bouwwerk. Eigenlijk zoiets als hij in Polen heeft gekregen. Hij smaakt erg goed (ja tuurlijk neem ik ook een paar happen!). Er moet bij het Polaria voldoende ruimte zijn om de camper te parkeren  dus rijden we daarheen. Tromsø ligt op een eiland dus gaan we eerst over een hoge brug (de bruggen in Noorwegen zijn over het algemeen heel erg hoog om het scheepverkeer niet te hinderen). Na de brug gaat de weg gelijk onder de grond. De doorgaande wegen liggen hier allemaal onder de grond, heel bijzonder. Je komt allerlei rotondes tegen. Voordeel is wel dat in de stad zelf, weinig verkeer is. Bij het Polaria is inderdaad voldoende ruimte om te camper neer te zetten. Maar pff wat een prijzen, het kost 22 NOK (2,40 euro) per uur. Dat wordt wel een heel duur grapje om hier een nacht te blijven staan. We rijden nog iets verder en zien een parkeerplek waar we voor 50 NOK (5,50 euro) 3 uur mogen staan. Mooi, kunnen we even de stad gaan bekijken. Het eerste wat we zien is een winkel van het Leger des Heils met allerlei tweedehands spullen. Daar moeten we natuurlijk even in snuffelen. We zien veel leuke dingen en allemaal ook nog eens goed betaalbaar. Daar word ik wel blij van. We lopen verder de stad is, die erg gezellig aan doet met leuke winkels, veel verschillende eet gelegenheden, mooie gebouwen en natuurlijk de haven. Gelukkig is het ook droog. Als we zo’n beetje door het hele centrum en havengebied zijn gelopen, bestellen we een enorm grote pizza van 40 cm doorsnee. Dat wordt ons avondeten, lekker gemakkelijk dus vandaag. We moeten wel enorm veel geduld hebben voordat we de pizza eindelijk krijgen (sorry er was iets fout gegaan, krijgen we te horen) maar hij smaakt echt heel erg lekker. Als we Balou uitlaten, onderzoeken we of er toch niet een plek is in de stad waar we kunnen overnachten. Waar we staan geparkeerd mag je ’s nachts niet staan. Jammer genoeg vinden we, buiten de dure plaatsen bij het Polaria, niets. Helaas, dan moet het bij de paar uurtjes Tromsø blijven en zoeken we een plek op onze vervolg route. Aan de andere kant van het eiland verlaten we Tromsø, we zijn daarmee op het eiland Kvaloya en gaan dan de weg 858 op. Met een toltunnel (100 NOK - 11 euro)gaan we dit eiland weer af en vlak daarna is een erg mooie parkeerplaats waar we blijven overnachten. We kijken zo op het eiland Tromsø. Aad probeert nog wat te vissen.

Vandaag ziet het er heel anders uit, maar wij vinden het nog steeds erg mooi zo.

Zo die wolken over de bergtoppen, prachtig toch?

De hoge brug naar Tromso.

De IJszeekathedraal van Tromso.

Uitzicht over Tromso van de kathedraal, zie je onze camper staan? Net achter de rode auto bij het ijszaakje.

De kathedraal heeft een beetje de vorm van een punttentje.

Helemaal blij met zijn ijsje.

Veel mooie houten gebouwen in Tromso.

Souvenirswinkel met daarvoor een opgezette beer waarmee iedereen op de foto wil

Grote houten kerk in Tromso.

Maar ook een klein houten kerkje.

Aan de haven.

Hier weer de brug met daarachter de kathedraal.

Mooie gebouwen bij de haven.

Onze pizza van 40 cm doorsnee. We hebben hem op gekregen!

De doorgaande wegen liggen allemaal ondergronds bij Tromso met heel veel rotondes.

Ons plekje in Vikran met uitzicht op Tromso.

Donderdag 13 juli 2017 – Vikran tot Balsfjord (N 69.3111 E 19.3461) – 55 km
Nog steeds dikke bewolking vandaag, maar geen regen en dus vinden wij het prima. We rijden de weg 858 af tot bijna aan het eind van het schiereiland. Dan rijden we naar een gehucht met de naam Balsfjord, hier staat een oude kerk uit 1855. Hier is een parkeerplaats met toilet en hier blijven we staan. Na de lange dag van gisteren, is het lekker om vandaag een klein tripje te doen. De kerk is jammer genoeg dicht, maar je kunt hier wandelen naar rotstekeningen van 4600 voor Chr. Dat willen we natuurlijk graag zien. Als we de tekeningen zien is het best gek om de bedenken dat deze al zou oud moeten zijn. Beneden bij de kerk is ook een verlaten haventje en Aad zet de camper daar neer. Zo hebben we prachtig uitzicht over de Balsfjord, aan de overkant de E8 die richting Tromsø gaat. Aad gaat natuurlijk vissen en ik ga onderzoeken hoe onze verdere reis eruit gaat zien. Natuurlijk naar de Lofoten, maar daar wordt tot en met zondag veel regen verwacht. Beter om daar om maandag pas naartoe te rijden. Ideaal ook dat we nu gewoon internet kunnen gebruiken, daar kan ik lekker veel informatie over dit gebied vinden.

Begin van de wandeling in Balsfjord naar de rotstekeningen.

We staan op de parkeerplaats bij een oude kerk.

Het begin van de wandeling gaat over vlonders.

Dan komen we al snel bij de rotstekeningen.

De rots waarin de tekeningen zijn, wordt speciaal mos vrij gehouden. Je mag er ook niet op staan, dat zou haarscheurtjes kunnen veroorzaken.

Tegenover de kerk een paar oude kruizen.

We staan ook vlakbij een haventje.

Ons plekje, eerst stonden we bij de kerk, later beneden om voor de nacht toch weer terug te gaan naar de kerk.

Hier staan we dus beneden bij het haventje.
Vrijdag 14 juli 2017 – Balsfjord tot Mefjordvaer (N 69.52137 E 17.43889) - 175 km
Wat is het toch enorm rustig in Noorwegen. Ook hier was het zo ongelofelijk stil. We zullen weer heel erg moeten wennen straks in Rotterdam. We rijden verder het schiereiland af en komen zo weer op de E6 en zien gelijk weer veel meer campers rijden. In Olsfjord is een mooie parkeerplaats langs een rivier waar heel veel zalm in moet zitten. Hier kunnen we weer water bijvullen. Je mag hier ook vissen, de vergunning kost 250 NOK (zo’n 27,50 euro). Het was de bedoeling om hier te overnachten maar als we onze lunch op hebben, trekken we toch weer verder. We gaan het eiland Senja op. Senja moet heel erg mooi zijn, maar er staat haast niets over vermeld in de reisgidsen. Gelukkig is er genoeg informatie op internet over te vinden. Aan de zuidkant van het eiland is een enorm natuurgebied maar wij zijn geïnteresseerd in de noordkant waar kale hoge bergen zijn. Bij Finnsnes is een hoge brug waarmee we het eiland op rijden. Vroeger kon je alleen met 1 weg het eiland over tot aan Gryllefjord. Om daar met de ferry verder te gaan naar de Vesteralen. Er waren wel een aantal zijwegen, maar dan moest je altijd weer terug naar de hoofdweg. Tegenwoordig hebben ze die zijwegen verbonden met tunnels en kun je dus een rondje over het eiland rijden. Dat gaan wij doen. Dus de weg 86 af en de kleinere weg 861 op. In het begin is het landschap niet anders dan we al vaak in Noorwegen hebben gezien. Bij Stønnesbotn gaan we wel even van deze rondweg af, want we hebben gelezen over het piepkleine eilandje Husøy wat tussen de hoge fjorden ligt en helemaal is volgebouwd. Met een lange brug moet je daar kunnen komen. Maar helaas, de weg er naartoe is afgezet. Er is een vrachtwagen naast de weg gegaan en er wordt door sleepwagens druk geprobeerd om te vrachtwagen weer op te weg te takelen. We wachten het een half uurtje af, maar het dan besluiten om maar weer om te keren. We komen nu in echt spectaculaire natuur terecht. Kale spitsen bergen en daarachter de open zee. De tunnels waar we doorheen moeten, zijn enorm smal. In de tunnel wel wat uitwijkplaatsen waar we gebruik van moeten maken als er een tegenligger komt. Al met al goed te doen. Dan komen we in Melfjordvaer, een dorpje wat helemaal in het teken staat van visvangst. Grote visverwerkingsbedrijven langs de haven en heel veel vissersboten. Net voorbij het dorp is een parkeerplaats met toilet. Er staan al een aantal campers en die van ons kan er nog prima bij. Wat een mooie plek weer. Uitzicht rondom op de kale bergtoppen. We staan naast een Finse camper die is gehuurd door een Nederlands echtpaar. Zij komen net van de Lofoten af en hebben daar alleen maar slecht weer gehad. Gelukkig hebben wij alle tijd en kunnen wachten met ons bezoek aan de Lofoten tot maandag, dan wordt er geen regen meer voorspelt. We hebben een gezellig praatje met ze. Het is tijd om te eten. De gevangen vis van eergisteren gaat eraan en hij smaakt super lekker. Aad wil ook hier gaan vissen, maar het begint net met regenen. Hij zal even geduld moeten hebben tot het weer droog is.

Onderweg aan de E6 een Sami souvenirs winkel. Erg leuk om te zien, maar deze was wel heel erg duur.

Het souvenir wat je natuurlijk moet hebben (wij konden de verleiding weerstaan hoor, al was het maar net).

De parkeerplaats in Olsberg, hier water tappen en lunchen.

Zo ging het voordat er een brug was.

Geen verkeerde plek in Olsberg, maar wij kozen er toch voor om verder te gaan.

Met een hoge brug kom je op het eiland Senja.

Vrachtwagen van de weg en zo konden we niet naar het eiland Husoy, helaas.

Echt prachtige ruige natuur hier aan de zuidkant van het eiland Senja.

Grappige picknicktafels toch?

Door een aantal tunnels aan te leggen, kun je nu een rondje rijden over het eiland Senja.

Het is hier echt heel erg mooi.

Ook weer zo'n leuke picknickplaats, hier zelfs met een barbeque.

We komen bij het plaatsje Mefjordvaer.

In Mefjordvaer heel veel vissersboten en bedrijven om vis te verwerken.

Als je goed kijkt, zie je rechts wat campers staan. Daar zijn wij ook bij gaan staan (verder gaat de weg ook niet).

Ja Aad doet zijn best om voor ons eten, deze smaakte weer jammie!!!

Gelukkig wordt het droog en kan Aad gaan vissen. Helaas vangt hij niets. Om 10 uur ’s avonds lopen we nog even naar het dorp. Ook nu weer grote groepen (nou ja, grote groepen, voor zo’n klein dorpje dan) Noren die bij elkaar komen, bbq aan, drinken erbij. We zien de huizen en schuren die het dichts bij de kust staan, vast gemaakt met kettingen. Het zal hier dus wel flink kunnen spoken.

We lopen 's avonds nog even een stukje in Mefjordvaer.

Best een leuk dorp, er zijn appartementen en boten te huur. In de omgeving zijn 4 wandelingen uitgezet.

Boten te huur.

Zaterdag 15 juli 2017 – Mefjordvaer tot Skatvik Camping (CC 30165 N 69.1595 E 17.59352) – 95 km

Vandaag is mijn zussie jarig, eerst maar eens even feliciteren!  Vannacht kwam de zon lekker door. Natuurlijk slapen wij ’s nachts en zien we de zon niet, maar het was in ieder geval lekker warm in de camper toen we wakker werden. We hebben ’s morgens ook nog even lekker buiten gezeten. Zelfs nog getwijfeld of we niet zouden blijven staan vandaag. Maar toen er toch weer wat wolken voor de zon kwamen, toch maar besloten om verder te rijden. We blijven wel op het eiland Senja. Doel is de camping Skatvik aan de zuidkant van het eiland. Eerst volgen we de weg 862 en komen we al snel in Ersfjord. Hier is een prachtige baai met wit zandstrand. Er staan allemaal koepeltentjes waar Noorse families genieten van het lekkere weer. Echt een super mooie baai. Iets verderop is alweer een prachtig uitzichtpunt, nu op de spitse bergen rondom een fjord. Dan volgen een paar smalle tunnels. Als we flink zijn gestegen, komt alweer een erg mooi uitzichtpunt. Pfff ik kan wel zeggen dat deze kant van Senja echt super mooi is. Wat saaier wordt het als we weer op de weg 86 komen. We rijden tot we weer bijna bij Finsness zijn, dan slaan we af naar  het zuiden over een gravelweg van 8 km tot we in het gehucht Skatvik komen. Hier is een camping waar we gaan staan. Het is n.l. hoog tijd om alle handdoeken en beddengoed te wassen en op deze camping is een wasmachine. Verder mag je ook gratis gebruik maken van de roeiboten en dat vindt Aad natuurlijk erg leuk. Dus schrijven we ons in en betalen 170 NOK (18,70 euro). De boot kan Aad niet gebruiken, er staat teveel wind. Een droger hebben ze ook niet en de wasmachine is zo’n ouderwetse met een draaiding in het midden. Hmm… nou ja, het moet maar. Dan maar hopen dat het droog blijft zolang de was ophangt. Het gaat steeds harder waaien en daardoor wordt het weer flink kouder. Jammer hoor, het was zo lekker in de zon vanmorgen. Nou ja de vooruitzichten voor de komende tijd, zijn nog steeds goed. Geen regen en zon. Temperatuur natuurlijk maar rond de 12 graden, maar dat is ook wel logisch zo hoog in het noorden. In Nederland zal het 30 graden worden. Best wel een klein beetje jaloers daarop!

's Morgens schijnt de zon in Mefjordvaer op het eiland Senja.

Dan is het lekker warm in de camper.

Mefjordvaer.

Ze hebben hier zelfs een kerkje.

De prachtige baai van Ersfjord met wit zandstrand.

Omrings door hoge spitse bergen, veel koepeltentjes met Noorse families die van het weekend en het mooie weer genieten.

De baai van Ersfjord.

Baai van Ersfjord.

Weer een uitzichtpunt iets verder, nu op de open zee, fjord en de spitse bergtoppen.

Ook weer zo prachtig hier.

Super smalle tunnels.

Prachtige natuur, wel een smalle weg, bij de borden met M kun je elkaar passeren.

Erg apart gemaakt uitzichtpunt.

Met alweer een prachtig uitzicht.

Maar het uitzichtpunt is best spannend, zo uitstekend over de afgrond. Ik heb er wel opgestaan! Dapper hé?

De gravelweg naar camping Skatvik.

Op de camping, de was hangt te drogen. Gelukkig ging het niet regenen en is alles goed droog gewaaid.

1. Wat een fantastische reis en verslag en foto"s. We volgen jullie al lang. Ook wij waren ooit op de Noordkaap....helaas koud, regen en heel veel wind in 2008. Dus geen zon gezien. Toch vaak weer in Scandinavie. 2x Finland in de winter en 1x in zomer van 2006(hittegolf en veel muggen boven de poolcirkel), 3 x Noorwegen en Lofoten (ook een aanrader, maar helaas wij daar meestal frisse temperaturen) en 3 x Zweden(o.a. 2x Wildernisroute, ook heel mooi en aan te raden). In 2018 planning weer Zweden. Jullie reis naar Spanje en Portugal ook stukjes van gereden. We blijven jullie volgen. Veel plezier nog in Noorwegen en de verdere planning. Heel mooie verslagen. Ga zo door. Een groet uit Gorssel van Herman en Ria.

1. Wat leuk om te lezen dat je het verslag leuk vindt! Dank je wel! De Lofoten staan ook nog op de planning deze reis en dan met de weg 17 langs de Noorse kust weer naar beneden. We genieten volop in de mooie Scandinavische landen.

Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

2. Ik wordt wel een beetje jaloers hoor van al die mooie foto's. Ik weet mijn tijd komt nog wel maar ik zou er toch graag bij hebben willen zijn. Nou geniet er nog maar lekker van jullie hebben nog wel een paar weken voor de boeg en ik dus ook met het genieten van al dat moois.

1. Ja wij zijn voorlopig nog niet terug in Nederland. Doen het heel rustig aan en willen ons hoofddoelen zoals de Noordkaap en de Lofoten echt alleen met mooi weer zien. Zou wel zo gezellig zijn als jullie er weer bij waren en we samen konden genieten van al het moois. Maar jullie maken ook weer een heerlijke trip met de boot!

3. Jan Konter 23-01-2018
    Wat een prachtige reis maken jullie.En fantastische vergezichten maken jullie.
    Als ik vragen mag; Aad welk toestel en lens maak je de foto's?
    En wat voor aas gebruik je bij het vissen?

1. Ik heb een Nikon 3200 met een Nikon lens 18-200 erop. Maar daarnaast ook een klein compact fototoestel de Panasonic DMC-TZ100 wat een geweldige krachtpatser is. Hij is lekker compact, maakt fantastische foto's met een enorm zoombereik. Daarnaast maak ik ook foto's met mijn telefoon een Samsung S7 die ook een erg goede camera heeft.
      Aad gebruikt oranje pilkers om makrelen te vangen, deze pilkers kun je overal in de supermarkten kopen in Noorwegen. Daar gaat het makrelen vissen dus heel erg goed mee.