dinsdag 4 juli 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 5 - 2 t/m 9 juli 2017

Zondag 2 juli 2017 – Hesseng - 0 km
Vandaag niet verder gereden. Het is heerlijk weer (25 graden) en hoog tijd om daar lekker van te genieten en niet verder te rijden. We lummelen lekker de dag door, beetje op internet surfen, beetje lezen en veel van de zon genieten. Enige actieve was we hebben gedaan is Balou scheren, weg met die vuile haren van haar. Weer lekker glad en schoon kan ze er weer even tegen. We laten weer een aardig schapenvachtje achter.

Mooie luchten 's avonds om half twaalf.
 Maandag 2 juli 2017 – Hesseng tot voor Ilfjord (N 70.4651 E 27.1005) - 200 km
Nog steeds heerlijk weer maar we trekken vandaag toch verder, vanaf nu dus een heel stuk naar het westen. Eerst volgen we de E6. Een erg mooie route langs de kust en de fjorden. Ze zijn wel flink bezig aan de weg, vaak rijden we over stukken grind, we moeten ook vaak wachten omdat er de helft van de weg is opgebroken. Maar het is geen straf om hier te rijden. De natuur is geweldig mooi. Als we in Tana Bru aankomen, gaan we van de E6 af en volgen we de weg 98. In Tana Bru is ook een sani station waar we natuurlijk gebruik van maken. Er is ook een zilver winkel waar ik natuurlijk een kijkje ga nemen. Aad zegt dat het verspilde moeite is omdat het toch wel enorm duur zal zijn. Maar dat is het niet en ik koop een erg mooie ring van zilver met drie kleuren barnsteen erin. We gaan hier maar gelijk eten. De weg 98 is wel wat slechter dan de E6, we schudden heel wat af in de camper. Als we in Ruostefielbma komen, zien we een kerk. Even stoppen! Als ik uitstap komt er gelijk een vriendelijke dame uit de kerk die ons uitnodigt voor een kopje koffie of thee. Ze spreekt (zoals bijna alle Noren) goed Engels en zo komen we te weten dat de oude kerk in 1944 in verbrand door de Duitsers. Dat veel mensen werden meegenomen door de Duitsers. Direct na de oorlog is deze nieuwere kerk gebouwd. Als ik aan haar vraag hoe het leven is hier in het hoge noorden, vertelt ze dat ze hier zeggen dat ze 9 maanden winter hebben en 3 maanden een groene winter. Maar de afgelopen winter duurde wel heel erg lang. Heel de maand mei heeft het iedere dag gesneeuwd. Niet 1 mooie dag erbij. En in de maand juni waren er maar 3 dagen een beetje aangenaam. Nou dan hebben wij wel erg veel geluk met het weer, vandaag is het met 22 graden ook erg lekker. Ze vertelde ook dat er momenteel heel weinig muggen zijn, die schijnen nu wel in grote getale in Zuid Noorwegen te zijn. Ja, dat hadden wij ook al gemerkt. Beneden in Finland veel muggen en hoe hoger wij kwamen, hoe minder muggen. Gelukkig! We hebben ze vele flessen anti muggenspul nog niet hoeven te gebruiken. Na ons kopje thee en het gezellige praatje, gaan we weer op weg. Net voorbij het dorpje Torhop stoppen we, hier kan Aad even prima vissen in het fjord. En dat vissen loont deze keer heel erg: 5 koolvissen! Gaaf! Dus we weten wat we gaan eten vanavond. We rijden nog een klein stukje verder tot we een prima parkeerplaats zien die we prima uit ziet om te overnachten. Aad maakt de vissen schoon. Er staat een erg koude wind en daarom kiezen we na het eten ervoor om toch nog een stukje verder te rijden. Kijken of we een iets beschuttere plek kunnen vinden. We rijden al snel op een hoogvlakte met heel veel sneeuw om ons heen. Prachtig! We blijven wel 20 km op deze hoogvlakte rijden. Parkeerplaatsen genoeg, maar brrr hier is het helemaal erg koud. Dus rijden we door tot we weer gaan dalen. Zo’n 10 km voor Ilfjord vinden we een  prima plek om te overnachten. Dat mag ook wel want het is inmiddels half negen. Hoogste tijd voor een bakkie!

Onderweg op de E6.

Prachtige natuur, echt een mooie route zo over de E6.

Sani stop bij Tana Bru

Hier de zilver shop waar we ook gelijk gaan lunchen.

We volgen nu de weg 98 en komen al snel bij deze kerk in Ruostefielbma waar we een kopje thee en een leuk gesprek krijgen.

Bij de kerk een monument om niet te vergeten wat er in 1944 is gebeurd.

Onderweg heel erg veel rendieren gezien.

Aad vangt zijn eerste vissen: 5 koolvissen.

Ze worden gelijk schoongemaakt door hem want dit is ons avondeten.

Een heel mooi plekje waar we wilden overnachten, maar door de koude wind pal op de camper, na het avondeten toch weer verder gereden.

In de verte veel sneeuw op de bergen.

En als wij verder rijden, komen we ook in de sneeuw terecht.

Niet verkeerd op te rijden toch? Wij genieten volop van al het moois.
Heel veel sneeuw op de hoogvlakte.

Dinsdag 3 juli 2017 – Ilfjord tot 20 km voor Lakselv (CC 55570 N 70.09304 E 25.07558) – 100 km
Was er vannacht nog een hele blauwe lucht met zon, vanmorgen is het bewolkt. Geen verassing want we hadden al gezien dat het tot en met donderdag bewolkt zal zijn. Ons plan is om pas op vrijdag op de Noorkaap te komen, want daar willen we natuurlijk wel een beetje helder weer hebben. Als we zitten te ontbijten, komen er nog een aantal rendieren langs. Wat is en blijft dat toch een gaaf gezicht! Onze route loopt weer over hele verlaten stukken, overal sneeuw, super mooi. De weg zelf is nog steeds vol met hobbels en kuilen, maar ach dat is niet zo’n probleem. We genieten van het prachtige landschap. Op een gegeven moment horen we een raar geluid, iets tikt er. Aad denkt gelijk aan de lagers van het linker voorwiel. Omdat de lagers van het rechter voorwiel pas zijn vervangen, verwacht hij alsmaar dat deze bij het linker voorwiel ook kapot zullen gaan. We stoppen op een parkeerplaats, Aad kijkt maar natuurlijk is er niets te zien. Weer een stukje verder en ja hoor weer een tikkend geluid. Iets verder dan maar een picknickplaats op, dan staan we wat meer van de weg af. Aad krikt de camper omhoog en draait aan het wiel, niets te horen. We overleggen even, wat kan het zijn? Ik zeg “het enige wat we onderweg verandert hebben, is het linkerwiel. Daar is de reserveband onder gegaan op de Poolcirkel”. Dat brengt Aad op een idee, en jawel, euvel gevonden: twee bouten konden nog wat strakker aangedraaid worden. We rijden weer verder en horen gelukkig geen getik meer. Ik had al op een app zitten kijken waar de dichtstbijzijnde fiat garage was, maar dat was 200 km terug in Kirkenes of 500 km verder in Tromso. We zaten de Noordkaap al in het water vallen. Maar gelukkig, het is weer opgelost en we kunnen verder. Net voor Lakselv zien we een picknickplaats aan het fjord. Mooie plek om te lunchen en natuurlijk voor Aad om zijn hengel uit te gooien. Maar we blijven hier niet overnachten. Daarvoor rijden we nog 20 km verder naar Hamnbukt Havn. Dat is een heel klein haventje aan het einde van een zijweg. Het is een lekker rustige plaats met zelfs gratis WiFi. Ook hier probeert Aad een visje te vangen maar zonder succes. Het gaat nu echt doorregenen. Het is ook echt koud, we zetten de kachel aan, gelukkig is het dan snel warm.

Onderweg over de weg 98.

Lekker verlaten gebied hier.

We genieten volop van de prachtige natuur.

Jammer dat het niet zo helder is met door de regen. Maar ondanks dat, blijft het prachtig.

Ons overnachtingsplekje in Hamnbukt Havn.

Beetje mistig aan de andere kant van het fjord.

Wij staan hier prima en lekker rustig.

Maar warm is het niet, brrr wat een koude wind.
Woensdag 5 juli 2017 – Lakselv tot Russenes (CC 21010 N 70.62751 E 25.33305) – 90 km
Regen, regen, regen. In Lakselv kunnen we diesel tanken en daar is ook water dus dat ook maar gelijk bijgevuld. We moeten ook boodschappen doen en duiken een Coop in. Pfff wat is het toch duur. Je weet dat natuurlijk van te voren, maar als je de prijzen zien, dan is het toch weer slikken. Een broccoli voor 2 euro voor een klein stronkje, tomaten 5 euro per kg en ga zo maar door. Nou ja, het is gewoon niet anders, onze groente voorraad moet aangevuld worden. Na Lakselv gaan we in plaats van naar het westen, weer pal naar het noorden. Wat een campers zien we rijden. Het lijkt wel of iedereen naar de Noordkaap gaat of daar vandaan komt. We rijden tot een picknickplaats in een baai. Prachtige plek waar we ook weer rendieren voorbij zien komen. Er is ook een klein hutje waar vooral Sami souvenirs verkocht worden. Aad koopt een gewei van een rendier. We lopen ook nog een stuk naar een waterval. Lekker om weer even de benen te strekken en de regen is nu iets minder. Balou heeft het echt koud nu, het is ook maar 5 graden vandaag. Als ik de fleece deken om haar een doe, is ze helemaal tevreden. Zo kan ze het wel uithouden. Wij ook hoor, wel met de kachel aan natuurlijk! Het is nog 100 km tot de Noordkaap. De vooruitzichten voor het weer zijn nog steeds dat het vrijdag zonnig zou zijn, dus nog 1 dag treuzelen en dan hopen we er toch echt te komen! We overnachten met vrij veel campers en zelfs een Eriba caravan op deze plek. Van een Noors gezin gaan zelfs de 3 kinderen even het water in. Niet lang, maar toch. Om met 5 graden sowieso al in je zwembroek naar het water te lopen!

Balou zit te rillen van de kou, dus maar even bij me onder de fleece deken, en dat vindt ze geweldig!

Maar ja, we gaan ook weer rijden, dan maar in haar mandje met de deken erover.

Ook vandaag regen maar toch, zooo mooi hier!

Die zijn pas stoer!

Mooi, mooi, mooi.

We zien hekken waar vis aan gedroogd wordt, helaas nog geen visje eraan.

Lekker vlak langs de zee rijden.

Het typische souvenirswinkeltje bij onze overnachtingsplek. Aad koopt een gewei van een rendier.

Als het iets minder hard regent, lopen we naar de waterval.

En ook hier lopen veel rendieren.

De baai met picknickplek waar we overnachten.

Donderdag 6 juli 2017 – Russenes tot Skarsvåg (CC51284 N 71.11313 E 25.82818) – 120 km
Het regent nog steeds. Deze keer erg jammer dat de weersvoorspellingen zo goed uitkomen. Wij trekken verder naar het noorden. Gaan even van de E69 af naar het dorpje Repvåg. Het is een klein vissersdorpje maar er staan ook heel veel vakantiehuisjes. Erg leuk, typisch Noors dorpje. We trekken onze donsjassen aan, Aad doet zijn wintermuts op en lopen zo even rond. Brrr… wat een koude wind toch! Dan rijden we verder door schitterende natuur tot we aan het eind van het schiereiland Porsanger komen. Met een bijna 7 km lange tunnel komen we op het eiland Magerøya. Deze tunnel is er pas sinds 1999 en wat eerst een toltunnel maar vanaf 2012 hoeft er geen tol meer betaald te worden.
Ik wil ook even wat vertellen over de rendieren. Het eiland Magerøya is een van de belangrijkste weidegronden voor de rendierenteelt. In het vroege voorjaar, als er nog volop sneeuw ligt, worden de rendieren vanuit het binnenland over het schiereiland Porsanger naar de kust gedreven. Dit is een barre tocht die heel moeizaam verloopt. Omstreeks eind mei/begin juni bereikt de kudde het Magerøysund die het eiland van het vaste land scheidt. Vroeger zwommen de rendieren hier over, maar tegenwoordig worden ze overgezet met landingsvaartuigen van de Marine. Bijzonder hé?
Op het eiland ligt het stadje Honningsvåg, een belangrijke vissershaven maar ook de plek waar vele cruiseschepen aanmeren. Wij parkeren onze camper en gaan ook een kijkje nemen. Natuurlijk weer goed ingepakt, paraplu erbij en zo kunnen we het wel even uithouden in deze barre omstandigheden. Natuurlijk zijn er de nodige souvenirswinkels, Aad koopt een warme muts met Norway erop. We zijn snel uitgekeken en gaan weer verder. Als we 15 km voor de Nordkaap zijn, is er nog een klein vissersdorpje Skarsvåg. Hier is een prima parkeerplaats aan de haven waar we blijven overnachten. Morgen dan zonder regen en met zon, naar de Noordkaap!

Verder naar het Noorden met de E69.

Nog steeds lekker langs de zee.

Kerkje van Repvag.

Het leuke piepkleine dorpje Repvag.

Allemaal om te huren.

Repvag.

Onderweg, ook allemaal vakantiehuizen die je kunt huren.

De tunnel van het schiereiland Porsanger naar het eiland Mageroya.

Honningsvag, allemaal aangespoelde laarzen opnieuw gebruikt.

Er ligt maar 1 cruiseschip in Honningsvag.

Honningsvag.

Vrijdag 7 juli 2017 – Skarsvåg tot de Noordkaap (CC 10202 N 71.1683 E 25.77828) – 15 km
Jippie! Het regent niet meer! We zien stukken blauwe lucht! Wat heerlijk! Niet dat het warm is, maar dat geeft niet. Dat het na 3 dagen niet meer regent is al zo fijn. De kou en de harde enorm koude wind, ach dat nemen we maar voor lief. Aad gaat nog even vissen en ik neem van foto’s van het dorpje. Dan gaan we toch echt op weg voor de laatste 15 km naar de Noordkaap. Het landschap is kaal met heel veel rendieren. Voor de Noordkaap moet toegang betaald worden en dus staan we in een lange rij met auto’s en campers te wachten tot we kunnen betalen. Voor 1 nacht is het NOK 540 voor 2 nachten NOK 640 (69 euro). We kiezen voor 2 nachten en zoeken een plekje op de grote parkeerplaats. Die parkeerplaats stelt niets voor, moeilijk om een recht plekje te vinden maar wij staan erg mooi met uitzicht over de rotsen en de zee. Niets te klagen. Sowieso niets te klagen want we zijn op de Noordkaap! Na 5150 km gereden te hebben en 5 weken onderweg, zijn we bij het noordelijkste puntje van Europa!
We gaan natuurlijk snel de camper uit en lopen over de vlakte. Harde wind hier en loei koud daardoor. Maar prachtig, wat een apart gevoel om hier te zijn. We staan op kliffen van 300 meter hoog, ver beneden is de zee. Er is een grote hal met een restaurant, shop, postkantoor en een bioscoop. Maar wij gaan natuurlijk eerst buiten alles ontdekken. Als het ineens gaat regenen, is het fijn dat we in het gebouw kunnen schuilen. We bekijken een prachtige film over de Noordkaap en het landschap in de 4 seizoenen. Aad koopt een pet in de shop en natuurlijk kopen we weer ansichtkaarten voor de kleinkinderen. Op de Noordkaap krijgt de post een speciale stempel. Gelukkig is de regen alweer snel voorbij en lopen we nog verder over de rotsen. ’s Middags bedenken dat we 1 nacht hier toch wel genoeg vinden. Als we dat melden bij het ticketkantoor, is dat geen probleem en krijgen we NOK 100 terug. De wind waait echt behoorlijk hard hier, maar de zon schijnt lekker. Daarmee is het in de camper zonder kachel een heerlijke 20 graden. Tegen de avond gaat het nog harder waaien en af en toe flink regenen. Maar toch ook de zon. We zetten de kachel maar weer aan. Om middernacht zien we inderdaad nog steeds de zon boven de zee. Erg apart. Natuurlijk hebben we al dagen dat de zon niet onder gaat, maar hier zie je hem echt nog boven de zee schijnen. Leuke ervaring.

Skarsvag waar we hebben overnacht, 's morgens kan ik gelukkig foto's maken zonder regen.

Allemaal staarten van vissen die de lokale bevolking heeft gevangen, naam, datum en gewicht erbij.

Aad probeert het ook nog even, maar vanaf de kant weinig geluk. Dan moet je echt met een boot de zee op.

Kijk daar staan we, bij de haven van Skarsvag.

En hier staat Aad met zijn hengel.

Skarsvag is het meest noordelijke vissersdorpje.

Op weg naar de Noordkaap zien we, alweer, rendieren.

Laatste km's naar de Noordkaap, hier een souvenirs winkeltje van de Sami.

Laatste stukje en dan...

Zijn we na 5150 km op de Noordkaap!

De Noordpool ligt dichterbij dan Rotterdam.

Het bekende symbool van de Noordkaap.

Ook een monument voor alle kinderen van de wereld.

En natuurlijk uitzicht over de zee.

Ach ja, iedereen doet het, dus wij ook maar.

Waaide echt super hard, vooral hier bovenop.

Selfie poging nummer 50, wij staan recht, maar het symbool scheef, maar we hadden er nu echt genoeg van. Dit is goed genoeg!

De zon zakt al een beetje richting de zee, het is nu negen uur 's avonds.

Dit is om 23.30.
Zaterdag 8 juli 2017 – Noordkaap tot Alta (N 70.0215 E 23.3621) – 240 km
Vannacht is de wind gaan liggen en gelukkig is dat ’s morgens nog steeds zo. Daarbij schijnt de zon nu volop en zo is het weer een andere ervaring om over de Noordkaap te lopen. Het is nog erg rustig en zo krijgen we nu de kans om een foto van ons beiden bij het monument te laten maken door een vriendelijk Duitse vrouw. Zij vertellen ons dat ze na hun pensioen 2 jaar aaneen gesloten zijn rond getrokken met hun camper. Eerst een jaar in Australië, daarna een jaar in Amerika. De camper werd natuurlijk steeds via schip vervoerd, zelf gingen ze met het vliegtuig. Ze hadden zoiets van “onze droom waarmaken voordat we 70 zijn”. Dan zijn ons trips van 3 maanden toch niet veel!
Om half 11 vertrekken we van deze bijzondere plaats. Weer dezelfde weg terug tot we bij Olderfjord komen. Maar het ziet er wel erg mooi uit nu met zon en blauwe lucht. Dan gaan we richting het westen met de E6. In Skaldi is een sanistation waar we ons water weer aanvullen. De cassette hebben we onderweg bij een picknickplaats al geleegd. Daar zijn altijd droogtoiletten waar je natuurlijk geen chemisch spul in mag doen. Maar dat hadden we deze keer ook niet in de cassette gedaan, zodat we onze cassette met een gerust hart hier kunnen lozen. Het is inmiddels al 15 graden en volop zon. Dat voelt super lekker aan. Dikke vesten uit, laarzen uit, heerlijk die warmte! We rijden alsmaar langs een rivier op een hoogvlakte van 350 meter, erg mooi. Zien natuurlijk weer veel rendieren. Onderweg stoppen we om wat te eten en iets verder stoppen we weer want daar is een mooie stroomversnelling in de rivier waar we al de hele tijd langs rijden. Vlak voor de plaats Alta gaan we richting Russeluft, een smalle weg langs het Altafjord. Aan het einde van deze weg is een parkeerplaats en hier blijven we overnachten. Zo aan het water, super mooi en super stil. Jammer genoeg zijn er inmiddels wel weer wolken voor de zon, dus buiten zitten is er niet bij. Maar Aad is allang blij, hij kan hier vissen. En ik werk mijn blog bij en ga eens bekijken hoe onze verdere reis eruit gaat zien.

Zaterdagmorgen en weg is de wind, strak blauwe lucht. Ook fijn om dit toch nog mee te maken hier op de Noordkaap.

Kijk zo staan de bijna 200 campers bovenop de rotsen.

Toch nog een foto van ons tweeën.

Hier kun je zien hoe de zon verschuift. Je ziet dat hij niet in de zee zakt maar er goed boven blijft.

Dan gaan we echt weg van de Noordkaap, onderweg natuurlijk heel veel sneeuw. We moeten er gewoon even op gaan staan.

En weer de nodige rendieren.

Maar vooral de prachtige, indrukwekkende natuur. Vooral nu met zon is het helemaal super mooi!

Daar komt weer een cruiseschip aan voor de Noordkaap.

Zo mooi hier. Ik blijf maar foto's maken.

Gave stroomversnelling langs de E6.

Even iets dichterbij gehaald.

Aan het eind van een wit weggetjevan 7 km is deze parkeerplaats, 7 km voor Alta. Verder kun je niet.

Maar dat hoeft ook niet want het is hier weer enorm mooi.

1. Aad eindelijk voldoening van het vissen, dat werd wel tijd hè. Fijn dat jullie toch nog heerlijk weer hebben zo hoog in het noorden.