woensdag 18 januari 2017

REIS SPANJE/PORTUGAL - WEEK 1 - 11 t/m 17 januari 2017

Woensdag 11 januari 2017 – Rotterdam tot Favieres (net onder Toul) - 540 km
Om acht uur zijn we op weg, helaas komen we niet ver want als we net op de snelweg op gereden zijn, staan we zeker 3 kwartier stil voor de Brienenoordbrug. Er is een ongeluk gebeurt. Maar om negen uur rijden we dan toch de brug over en kunnen we echt aan onze reis beginnen. Bij Antwerpen is ook weer een ongeluk gebeurt en staat alles richting Brussel vast, maar wij gaan via Luik en hebben daardoor geen file. Voorbij Luik zien we sneeuw, mooi om te zien! Er hangt ook aardig veel mist. In Luxemburg houden we eerste stop, tanken! Gelijk ook eten want het is al 1 uur. San en Ger zijn hier ook gestopt om te eten. Na een half uurtje gaan we weer op pad. De autobaan tot Toul en dan nog een stukje binnendoor. Gelijk is het genieten van het landschap en de leuke dorpjes. Ook hier veel sneeuw. We stoppen op de camperplaats van Favieres (2362). Een prima gratis plekje aan een meertje. Je kunt hier mooi wandelen, maar het regent en er staat een erg koude wind. Dus laten we Balou en Vira even uit en dan snel weer naar binnen. Even gezellig met elkaar een bakkie thee. Krijg nog een foto van een huilende Fay, ze mist ons nu al heel erg. Dan heb ik het natuurlijk ook weer even moeilijk. Altijd zo dubbel, je wilt graag weg en je wilt de kleintjes niet missen. Maar al met al ben ik toch heel happy dat we weer op weg zijn. Weet echt niet waarom wij dat zo hebben, maar lekker rondtrekken met de camper vinden we beide echt super leuk. Het is echt wel erg koud, maar met de kachel in de camper blijft het lekker warm.

Camperplaats in Favieres, erg koud hier.

Camperplaats Favieres.

Donderdag 12 januari 2017 – Favieres tot Aigueze – 560 km
Om negen uur zijn we weer op weg. Er wordt veel sneeuw verwacht en daarom hebben we besloten om de tolweg te nemen om daarmee zo snel mogelijk naar het zuiden te rijden. Het scheelt 3 uur rijden, ipv 9 uur wordt de reistijd nu 6 uur. Zo gezegd, zo gedaan en we zonder problemen komen we om 4 uur aan op de de prachtige camperplaats van Aigueze. Wat een super prachtig plekje is dit. We gaan gelijk een stukje lopen en hebben al snel uitzicht over de rivier de Ardeche. In de verte zien we de Mont Ventoux. Prachtig is het hier! Ook het dorpje Aigueze ziet er uit als een plaatje. Dat gaan we morgen bekijken. De temperatuur is ook een stuk beter nu. Onze thee drinken we buiten. Ik bel nog met de klantendienst van Tele2 want ik kan geen telefoon gesprekken ontvangen. Ze zouden me terug bellen, maar helaas gebeurt dat niet.

Weer onderweg in de een dorpje, San en Ger rijden voor ons.

De Rhone onderweg.

In de buurt van de Ardeche.

Wandelen bij de camperplaats Aigueze, uitzicht over de rivier de Ardeche.

Uitzicht de andere kant op, natuurlijk nog steeds de rivier de Ardeche.

Dit is de camperplaats bij Aigueze, echt een super mooie plek om te staan.

De ondergaande zon op het dorpje Aigueze.
Vrijdag 13 januari 2017 – Aigueze tot Vallabregues – 75 km
Het zonnetje schijnt als we wakker worden, nog wel een koud windje maar in de zon is het heerlijk. Ik bel nog een keer met Tele2, die ook niet echt begrijpen waarom ik niet gebeld kan worden. Als ik net het opgehangen, belt Katja en blijkbaar kan ik nu dus wel gebeld worden. Gelukkig maar want mijn telefoonnummer staat bij iedereen bekend en ik wil echt wel bereikbaar zijn. Moet eerlijk zeggen dat zonder telefoon en internet het voor mij een stuk moeilijker zou zijn om zo’n lange tijd van huis te zijn. Maar gelukkig is het probleem opgelost.

De mooie camperplaats bij Aigueze.

De druivenstruiken vind ik gewoon altijd mooi, ook zo kaal in de winter.

Het prachtige middeleeuwse dorpje Aigueze.

Aad met zijn schone zussie.
Twee zussies.

Met natuurlijk weer een mooi uitzicht op de Ardeche.

De "Marie", zo echt Frans vind je niet?

Aigueze.

Een oude gerestaureerde wasplaats in Aigueze.

Het is erg lekker in de zon uit de wind.

De begraafplaats in Aiguize.
Na het ontbijt lopen we naar het middeleeuwse dorpje Aigueze. Wat is dit een prachtig dorpje! Echt onbeschrijfelijk mooi. Ik had er nog nooit van gehoord, het is ook niet groot, maar echt prachtig! Op een aantal punten kun je over de rivier de Ardeche kijken. We lopen de kerk even in, hij is helemaal  beschilderd. Iets verder een gerestaureerde wasplaats. We genieten volop van al het moois. Weer terug bij de camper kunnen we heerlijk buiten zitten in de zon. Omdat er toch wat regen wordt voorspeld, gaan we na de lunch toch weg van deze prachtige plek. We rijden binnendoor naar Vallabregues. Hier is een camperplaats net achter de Rhone. Ook weer een prachtige gratis plek. We lopen even naar de Rhone, drinken wat thee en maken plannen voor de volgende bestemmingen. Aad voelt zich al sinds het begin niet echt lekker, dus het hangt van hem af hoever we morgen gaan rijden. Of tot een camperplaats aan de Franse kust of naar een camperplaats net over de grens in Spanje. We zien het morgen.

Onderweg overal velden vol met druivenstruiken.

De camperplaats in Vallabargues, vlakbij de Rhone.

De Rhone met een haventje, mega harde wind hier, wat zul je lekker schommelen op de bootjes. Brrr... niets voor mij!
Zaterdag 14 januari 2017 - Vallabregues tot Lac du Salagou – 150 km
Het is niet de Franse kust of Spanje geworden. We zijn naar het Lac du Salagou gereden. Dat ligt vlakbij de plaats Clermont-Herault. We hebben hier wel eens eerder gestaan. Je staat achter een camping vlakbij het meer. De omgeving is prachtig. In 2013 stuurde de TomTom ons over een vreselijk smal weggetje en ja hoor, dat geeft hij nu weer aan. Dat gaan we natuurlijk niet nog een keer doen. Terug naar Clermont-Herault en dan via een normale weg naar het meer. Als we daar aankomen is de camperplaats afgesloten met een lint. Zo te zien worden er wat werkzaamheden uitgevoerd. Ach het is zaterdag, dus veel gewerkt zal er niet worden. We rijden over het lint de camperplaats op. Als we weggestuurd worden, kunnen we altijd nog vertrekken. Het is echt mooi weer want de zon schijnt volop maar oh oh wat een enorm harde en koude wind! Mijn oren vriezen er af. Dat wordt helaas niet buiten zitten. Jammer hoor! Ik heb alweer problemen met mijn telefoon. Ik kan nu wel bellen en gebeld worden, maar nu kan ik mijn roaming weer niet aanzetten. Als we de simkaart bij Aad erin doen, werkt het wel. Wat is dit nu weer? Ik vraag het thuisfront maar om hulp. Er zal in mijn toestel wel iets niet goed zitten. Aad heeft nog steeds (of is het alweer) hoofdpijn en gaat ’s middags weer even naar bed. Ik hoop maar dat hij snel opknapt, niet fijn voor hem zo.

Onderweg even gestopt bij het kasteel van Beaucaire.

Ook onderweg, aan twee kanten van de weg zee.

Lac du Salagou.

De camperplaats bij Lac du Salagou, eigenlijk afgesloten maar ach...

Zondag 15 januari 2017 – Lac du Salagou tot  Sant Joan de Les Abadesses – 265 km
We zijn niet weggestuurd en dus hier overnacht, echt heel stil hier. We zijn al snel weer op weg. Nu richting Spanje. De zon schijnt maar de wind is nog steeds heel koud. Via vele rotondes komen we bij de grens. En dan zijn we voor het eerst met de camper in Spanje! We rijden naar de camperplaats in Navata. Maar die ziet er niet echt geweldig uit, kaal terrein naast een restaurant. Staan ook pal op de harde en koude wind. Hier blijven we niet. Ja om even te eten. Ger ontdekt een everzwijn en San en ik gaan, gewapend met fototoestel, natuurlijk ook kijken. De everzwijn ziet ons eerder dan wij hem. Hij rent recht op mij af! Ik zet het op een lopen en kan maar net voor dat enge beest blijven. Gelukkig geeft hij het op en gaat de andere kant op. Beetje jammer dat ik wordt uitgelachen door San, die komt haast niet meer bij, kreng! Na het eten gaan we op weg naar de camperplaats van San Joan de Les Abadesses. Onderweg stoppen we bij het stadje Besula. Wat een prachtig stadje is dit! Je komt in het stadje met een prachtige oude brug uit 1100. Het stadje zelf is ook geweldig mooi. We zien leuke winkeltjes met smeedijzer en natuurlijk het vrolijk gekleurde Spaanse aardewerk. Ik wil wat van die mooie schalen kopen, maar nu nog even niet. We zullen nog wel genoeg tegenkomen. We genieten volop van de mooie stadje. Dan gaan we verder naar de camperplaats in Sant Joan de Les Abadesses. Deze gratis camperplaats bestaat uit drie plateaus. Er vlak naast is alweer een prachtige oude brug. Gelukkig kunnen we water pakken, het werd ook tijd om onze watertank weer eens bij te vullen.

Jammie, jammie, eerste Franse stokbrood (in Spanje, logisch toch?).

Past niet bij mijn eet schema, maar wel super lekker!

Souvenierswinkeltje in Besalu.

Besalu, zo ongelofelijk mooi!

En nog maar eens de brug van Besalu, nu van de andere kant.

Nog een prachtige oude brug vlakbij de camperplaats van Sant Joan de Les Abadesses.

Links van de brug zie je de camperplaats.

Het 2e plateau van de camperplaats Sant Joan de Les Abadesses.
Maandag 16 januari 2017 – Sant Joan de Les Abadesses tot Vic – 50 km
Als we wakker worden is het aan het sneeuwen! Mooi gezicht maar gelukkig blijft de sneeuw op de weg niet liggen. We zijn nog maar net onderweg of we zijn uit het sneeuw gebied en schijnt de zon volop. Heerlijk dat zonnetje op je zo achter glas. We rijden naar de camperplaats van Vic. Dit is een prima plek, het is inmiddels warm genoeg om buiten te kunnen zitten. Maar San en ik doen dat niet, wij pakken de fiets en gaan Vic bekijken. Het is maar een kleine 2 km fietsen en dan staan we op het Placa Major, een prachtig plein met erg mooie panden er omheen. We lopen de route Touristico die ons langs allerlei mooie panden brengt. Dan nog even een zaak in waar we een prepaid sim kaart van Movistar kopen. Voor 13 euro hebben we 2,5 gb. Dit is een maand geldig. Wel moeten we 6 euro betalen voor de sim kaart. In ieder geval lekker even genoeg data om te gebruiken! Ik kijk er naar uit dat de roaming kosten eraf gaan, dan een goed abonnement in Nederland nemen en nooit meer problemen hebben met internet en bellen. De hele middag zitten we heerlijk in de zon. Er komen nog veel andere campers aanrijden. Tegen vijf uur is de zon weg en dan koelt het direct enorm af en gaan we naar binnen. Weer een heerlijke dag gehad!

Wakker worden met sneeuw! Ja wij zoeken echt de zon op!

Maar 's middags op de camperplaats van Vic zitten we in ons t-shirt lekker in de zon.

Het Placa Major in Vic, erg mooi en ik vind het typisch Spaans.

Overal zie je de Catalaanse vlag.

Dit gebied staat bekend om zijn lekkere worsten en die kun je hier vast wel kopen.

Sim kaartje kopen, erg fijn dat de dame Engels spreekt.

Dinsdag 17 januari 2017 – Vic tot Barcelona – 85 km.
Het gaat inmiddels gelukkig een stuk beter met Aad, geen last meer van migraine. We rijden naar de camperplaats van La Colonia Guell, deze camperplaats is niet bijzonder maar wel vlakbij een treinstation. Zo ben je in 20 minuten in het centrum van Barcelona. Ger blijft bij de campers en honden en wij gaan met ons drieën op pad. Het is even zoeken hoe we een ticket kunnen kopen en dan moeten we nog een half uur wachten voor de trein komt. We gaan naar de Placa Esplanada en dan willen we lopend naar de Sagrada Familia maar dat is toch verder dan we dachten. Dus pakken we de metro en zo zijn we er super snel. Als we de trap op zijn gelopen zien we de prachtige Sagrada Familia. Wat een gebouw! Ik kan het niet omschrijven hoe mooi het is. We zijn hier geweest in 1995 maar inmiddels is er erg veel bijgebouwd. We kopen een kaartje en dan kunnen we naar binnen. Dat is helemaal een ervaring! Zo groot en zulke mooie vormen. Die glas in lood ramen waar het licht doorheen schijnt. Het is allemaal even mooi. Er is ook een hele tentoonstelling over de bouw van de kerk en veel schaalmodellen. We brengen heel wat tijd door in dit prachtige bouwwerk. Alles is zo mooi, zoals ook de deuren, helemaal van brons met de prachtigste figuren erin. Als we genoeg hebben gezien, gaan we even ergens een broodje eten en dan gaan we met de metro naar de gotische wijk. Ook dat is erg mooi, prachtige smalle straatjes met erg leuke winkels. We eindigen op de Rambla wat het laatste stuk is wat we van Barcelona bekijken. Het is half zes, tijd om terug te gaan. We vinden tot onze verbazing vrij snel de goede trein en zijn rond half zeven weer terug bij de camper. Wat was het genieten vandaag van het mooie Barcelona! Erg blij dat we de stad hebben bezocht.

De camperplaats in Colonia Guell.

Wij gaan naar Barcelona!

Prachtige panden in Barcelona.

Eerst bezoeken we de Sagrada Familia.

Topje van de Sagrada Familia.

Sagrada Familia.

Prachtige deuren, helemaal van brons.

Even inzoomen hoor. Is toch echt prachtig?

In de Sagrada Familia, prachtig licht door de glas in lood ramen.

Bomen dienden als voorbeeld voor de pilaren.

Sagrada Familia.

Winkeltje met heerlijk gebak in de Gotische wijk van Barcelona.

De kathedraal van Barcelona.

Deze meneer maakt gigantische zeepbellen.

La Rambla in Barcelona.

En nog een prachtig pand in Barcelona.