zaterdag 4 juni 2016

VAKANTIE DENEMARKEN, ZWEDEN - WEEK 1

Woensdag 1 juni 2016, dag 1 – 435 km
Eigenlijk zouden we in mei een week vakantie hebben en was het plan om dan naar Denemarken te gaan zodat Aad weer lekker kan vissen. Maar, door Aad zijn ziekte ging dat allemaal niet door. Inmiddels heeft Aad dus nieuwe medicijnen en hebben we besloten dat Aad maar wat eerder moet stoppen met werken zodat hij de weinige energie die hij heeft, voor leuke dingen kan gebruiken. Volgende ziekenhuis bezoek staat pas gepland op 4 juli dus we vinden het nu echt de hoogste tijd om te vertrekken.
Rond half tien zijn we op weg, de eerste 250 km neem ik voor mijn rekening. Het rijdt allemaal lekker door. Dan pauze om Balou even zijn pootjes te laten strekken en wat te eten. Dan rijdt Aad weer voor de laatste km naar het plaatsje Sittensen. Hier is de camperplaats Wassermuhle. Een leuke camperplaats naast dus een watermolen. Altijd leuk om te staan naast een riviertje vinden wij. Er is een trouwerij aan de gang, ook leuk! Samen met het prachtige weer, hebben we al helemaal vakantie gevoel. Aad heeft een Italiaanse ijszaak gezien, dus nadat we ’s avonds hebben gegeten bij een Donner tentje, wordt er natuurlijk een ijsje gekocht. We blijven lekker lang buiten zitten, want het is echt heerlijk weer. ’s Avonds weer problemen met tv kijken. Canaal Digital heeft alle zenders op de Astra 3 satelliet gezet, je moet nu alle zenders op HD kwaliteit opnieuw inlezen. Ik had dat vorig jaar al gedaan dus dacht dat dat niet nodig was. Nou wel dus. Ik heb het een aantal keren opnieuw moeten doen, oude zenderlijst wissen, weer opnieuw inlezen. Eindelijk bij poging vijf, hebben we alle zenders weer. Wat een gedoe altijd. Je kunt natuurlijk zeggen, mens wat moet je nu met tv op je vakantie, maar wij kijken toch wel graag het nieuws.

De watermolen bij de camperplaats in Sittensen.

Camperplaats Wassermuhle in Sittensen.

En nog maar een keertje de camperplaats.

Deze mevrouw kwam ook voorbij.
Donderdag 2 juni 2016, dag 2 – 300 km
Een heerlijk rustige nacht gehad met nog 8 campers. Na ontbijt rijden we naar de supermarkt om wat afbakbroodjes in te slaan. Het is een grijze lucht nu, als we Hamburg voorbij zijn, krijgen we zelfs wat buien. Maar daarna verdwijnen de wolken en hebben we heerlijk weer. Om twaalf uur zijn we bij de ferry van Puttgarden naar Rodby (Denemarken). We hoeven maar even te wachten en kunnen aan boord. Ik heb altijd een beetje stress dat we de camper wel terug kunnen vinden. Dus vaak kijken op welk dek, op welke plaats en dan naar boven. We gaan natuurlijk aan dek zitten, anders wordt ik te misselijk. De overtocht duurt maar 3 kwartier en voor we het weten rijden we de boot af. Maar voor we Denemarken in mogen, worden vooral de busjes en campers goed gecontroleerd, de camperdeur moet open en alles wordt bekeken. Zou dat met alle vluchtelingen te maken hebben? Nou ja, bij ons wordt niets gevonden. Het is 65 km naar de camperplaats bij Stubbekobing. We rijden door echt typische Deense dorpjes, het lijken wel super de luxe bungalowparken, wat een ruimte om alle huizen heen. Die Denen hebben het echt wel erg goed. Dan draaien we een smal weggetje op en helemaal aan het eind is een parkeerplaats pal aan zee. Wauw wat een plek! Onbetaalbaar mooi! Om hier zo aan zee te kunnen staan met onze camper, daar kan (volgens ons dan) geen 5 sterren hotel tegenop. Wat een uitzicht! Wat voelen we ons rijk, rijk, rijk! Af en toe komt er een auto parkeren, hond eruit en langs het strand lopen ermee. ’s Avonds komt er ook een visser. Aad gaat natuurlijk ook aan de slag. Dan weer met de ene, dan weer met de andere dobber aan zijn lijn. Het gaat best wel iets beter met hem want vandaag heeft hij alles gereden en natuurlijk is hij wel moe. Maar niet zo moe dat hij gelijk in slaap valt als hij in zijn stoel zit. Dus dat is al erg hoopvol! ’s Avonds vangt hij zijn eerste vis: een Geep.

Brug in Duitsland.

Zelfde ferry als waar wij op zitten.

Op weg naar de camperplaats in Stubbekobing.

Prachtige plekje in Stubbekobing.

Aad aan het vissen.

Camperplaats Stubbekobing.

Vrijdag 3 juni 2016, dag 3
We blijven nog lekker hangen op deze mooie plek. De hele dag komen er mensen, net als gisteren. Ze vinden het totaal niet vreemd dat er een camper staat, het zal wel vaker voorkomen. Alhoewel wij de enige zijn en blijven. We hebben weer een prachtige zonsondergang.

Lekker een dag lummelen op onze mooie plekje.

Is toch prachtig?!
Zaterdag 4 juni 2016, dag 4
Na lang twijfelen of we nog een dag op dit prachtige plekje zullen doorbrengen, besluiten we toch om verder te trekken. We gaan eerst naar het eiland Bogo. Hier kunnen we water pakken en de wc lozen. Altijd belangrijk voor een camperaar. Met het uitzicht op de brug ontbijten we hier. Dan gaan we verder naar het eiland Mon. Hier bezoeken we de witte klifrotsen van Mons Klint. De camper kunnen we kwijt op een grote betaalde parkeerplaats. Hiervandaan gaan diverse wandelingen boven langs de rotsen. Je kunt ook met een mega trap helemaal naar beneden, maar dat is ons een beetje te inspannend. Het weer naar boven gaan dan natuurlijk! Het is erg warm en met al dat geklauter krijgen we het natuurlijk nog warmer. Weer terug bij de camper snel wat kouds drinken en dan rijden we weer terug over het eiland Mon. Bij Elmelunde bekijken we een prachtige witte kerk. Aan de buitenkant ziet deze kerk er net zo uit als de meeste Deense kerkjes. Maar dit is wel de oudste kerk van Denemarken, uit 1075 met fresco’s uit de 14e en 15e eeuw. Erg bijzonder! Dan gaan we het eiland Mon af en rijden we Seeland op. We zien nog een prachtig haventje. Overnachten doen in Praesto. Hier is een camperplaats bij de haven voor 140 DKR (16,10) dat is inclusief stroom, wifi en douches. Het is een gezellig druk plekje, heel veel mensen zijn op de been. Veel bootjes varen uit of komen juist aan. Gezellig plekje dus! We duiken eerst alle twee de douche in, even het zweet en stof af spoelen. Nog even gezellig bellen met Katja en dan is het tijd voor het avond eten: een broodje gezond.

De witte krijtrostsen van mons Klint, helemaal beneden zie je mensen lopen.

Kerk van Elmelunde.

Gave fresco's.

Erg mooie binnenkant van de kerk.

We zien veel van deze rieten daken met op de nok houten balken.

Camperplaats in Praesto.
Zondag 5 juni 2016, dag 5

Ook gisterenavond weer een prachtige zonsondergang. Aad kon de verleiding niet weerstaan en heeft nog maar een ijsje gehaald, vier bollen deze keer. Lekker genieten Aad! We hebben tot laat buiten gezeten. Steeds vriendelijk begroet door de Denen die voorbij lopen. Al met al een erg gezellig plekje om te staan.
De volgende morgen haalt Aad heerlijke broodjes voor het ontbijt. De supermarkten in Denemarken zijn de hele week open van 8-20 uur. Ideaal voor de reiziger! Na ons ontbijt trekken we verder naar de plaats Koge, de best bewaarde Middeleeuwse stad van Denemarken. Het oudste vakwerkhuis heeft maar twee ramen en is uit 1527. Verder staat er nog een mooie kerk uit 1324. Dan laten we Denemarken achter ons. Eigenlijk wilde we nu naar Kopenhagen maar we vinden het te mooi weer om in een stad te zijn, dus passen we onze plannen aan en gaan we de Oresundbrug over. Deze brug verbindt Denemarken met Zweden sinds 2000. De brug is 16 km lang met masten van 104 meter hoogte. Met onze BroPass zijn we snel door de tolpoortjes, maar ook nu is er weer controle van paspoorten. We rijden naar Klagshamn, hier is een stuk strand met een groot parkeerterrein. Het is natuurlijk erg druk met dit mooie weer. Je hebt hier prachtig uitzicht op de brug. Er is ook een haventje. Alhoewel ik het niet echt heel leuk vind om met de camper op deze parkeerplaats te blijven, besluiten om hier toch te overnachten. Morgen weer verder, op zoek naar een mooier plekje. De zonsondergang is wel heel erg bijzonder zo met het uitzicht op de Oresungbrug. Aad ontmoet nog een stel heel vriendelijke Denen die nu in Zweden wonen.

Koge

Het oudste vakwerkhuisje van Koge.

Kerk in Koge.

Bij bij het midden van de Oresundbrug.

Windmolens in zee bij de Oresundbrug.

En dan...over de Oresundbrug.

Strand bij de camperplaats Klagshamn met mooi uitzicht op de Oresundbrug.

Oresundbrug.

Maandag 6 juni 2016, dag 6
Een heel rustige nacht gehad, zo rustig dat we later wakker worden dan we gewend zijn. Na het ontbijt op weg. We nemen de weg 9 die helemaal langs de Zweedse zuidkust loopt. Onze eerste stop is bij Skegriedosen, dit is een hunebed uit 6000 v.Chr. Volgende stop is het stadje Ystad. We kunnen de camper heel gemakkelijk vlakbij het centrum parkeren. We nemen Balou mee in haar nieuwe buggy. Deze buggy is kleiner op te vouwen en dus veel praktischer voor in de camper. Balou vindt het allemaal prima. We zetten haar in de buggy en ze gaat lekker liggen met haar kopje op de rand. Ook nu wordt ik natuurlijk vaak uitgelachten, maar ach, het is niet anders. Het is een nationale feestdag in Zweden en vandaar dat het gezellig druk is. Er is van alles te doen. We kunnen nu ook Zweedse kronen pinnen. Erg fijn om wat geld in onze zakken te hebben. Dat geven we dan ook snel uit aan iets te eten. De prijzen vallen erg mee in Zweden, we kopen twee giga broodjes kebab voor 50 Zweedse kronen (5 euro). Het is zo’n groot broodje dat we ’s avonds genoeg hebben aan een beetje Griekse yogurt. We rijden weer verder naar het dorpje Kaseberga, hier ligt het stenen monument Ales Stenar. Het monument is 67 meter lang en bestaat uit 59 stenen. Het ligt hoog op een heuvel met prachtig uitzicht op de kust. Heel bijzonder. Hier is ook een camperplaats, maar daar sta je gewoon op een grasveld, geen zee te zien. Daarom besluiten we verder te rijden naar Skillinge. Aan de haven is een mix parking waar je ook met de camper mag staan. Dit is veel en veel beter. Prachtig uitzicht op de haven en de zee. Geweldig plekje. Hier worden we blij van. Na ons enorme avondeten bestaande uit  yogurt, gaat Aad zijn hengeltje uitgooien, jammer genoeg vangt hij niets. Ook vandaag weer alleen maar zonneschijn. We treffen het wel met het weer!

Uit 6000 jaar v.Chr.

Ystad, de stad van de detective Wallander.

Balou is blij, ze mag lekker mee in haar nieuwe buggy.

Veel mensen in klederdracht op deze nationale feestdag.

Nog meet klederdracht.

De kust van Skane.

Ales Stenar, een monument in de vorm van een Vikingschip.

Ales Stenar

De camperplaats in Skillinge.
Dinsdag 7 juni 2016, dag 7
Alweer een stralende dag. Heerlijk weertje, met een zacht windje erbij is het super lekker in de zon. We lopen eerst even naar de supermarkt die vlakbij is. Ons eerste bezoek aan een Zweedse supermarkt! De prijzen vallen prima mee. Eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Broodjes 0,50 euro per stuk. Dus jullie snappen wel dat we ontbijten met lekkere verse broodjes! Dan is het tijd om op te stappen. We lozen ons vuile water in een rioolput en tanken water bij de haven. We rijden naar Simrishamn wat een mooi plaatsje moet zijn. We staan naast toiletten, dus kunnen mooi onze wc ook even legen. Dan het stadje in. Hmm… niets bijzonder eigenlijk. Daar zijn we al snel uitgekeken. Maar wel even aardbeien gekocht op het kleine marktje. Een klein stukje verder is het stadje Kivik. Op de app van campercontact staat dat daar een km voorbij een mix parking is, zo aan zee. Dat is wat wij natuurlijk erg leuk vinden. Het is dan ook een schitterend plekje. Lijkt wel Griekenland zeg om zo aan de zee te staan. Natuurlijk er zijn verschillen: In Griekenland zitten we zelden zo in de zon en in Griekenland zouden we gelijk het water in springen. Dat doen we hier maar niet. Dus genieten van het heerlijke weer. Vermaken ons met lezen en rondwandelen. ’s Avonds de gasbbq aan en daarna genieten van de aardbeien. Wat ook erg prettig is van Scandinavië is dat het ’s avonds afkoelt en je dus heerlijk slaapt. Ja ja, we zijn erg blij hier te zijn. Zo blij dat we er zelfs over nadenken om het ziekenhuis bezoek een weekje uit te stellen.

Lekker plekje zo aan zee, vlakbij Kivik.

Niet verkeerd toch om hier te staan?

En nog maar een foto...
 de rest van het verslag in week 2!

1. Schitterend zeg. Geniet maar lekker: Wilma

2. Ziet er super uit! Moeten wij ook maar onthouden als vakantieland

3. Ziet er super uit! Moeten wij ook maar onthouden als vakantieland

4. Dat ziet er allemaal heel goed uit wat zullen jullie genieten. Wat een.mazzel met al dat mooie weer