dinsdag 3 augustus 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 4 – 28 juli t/m 3 augustus 2021

Woensdag 28 juli 2021 – Fiskebøl tot Henningsvaer (N 68.163637 E 14.215006) – 55 km

Begin van onze vierde week, wat een mazzelaars zijn we toch dat we zulke lange reizen kunnen maken. We gaan verder richting het stadje A wat helemaal aan het eind van de Lofoten ligt. Om iedere bocht zeggen we weer tegen elkaar ‘’ kijk nou, hoe mooi ‘’. Dan komen we in Solvaer, de grootste stad van de Lofoten. Hier zijn ook wat supermarkten en kunnen we onze voorraad weer aanvullen. Sommige dingen zijn echt super duur zoals een emmertje Griekse yoghurt voor € 5,35 en weer een brood voor € 4,90 maar 800 gram gemarineerde speklapjes kosten € 8,00 dat valt dan weer mee. Niet dat we ons druk maken over wat iets kost, we kopen wat we nodig hebben zonder op de prijs te letten. Na Solvaer rijden we naar Henningsvaer. Vanaf de doorgaande weg moeten we een smalle weg op maar er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden om langs elkaar te kunnen rijden. Ook hier is het super mooi, er is een zandstrand waar het, op deze mooie dag, erg druk is. Er zijn twee hoge bruggen die echt heel smal zijn, het verkeer wordt hier geregeld met stoplichten. In Henningsvaer is een camperplaats maar helaas, die staat helemaal vol. Een klein stukje buiten het stadje is nog een camperplaats en daar is plek genoeg. Deze camperplaats kost € 15,= en is onze eerste betaalde camperplaats van deze reis. Betalen gaat met een speciale app, gelukkig lukt het om deze aan de praat te krijgen. We hebben een prachtig uitzicht over de zee met de bergen van het laatste stuk van de Lofoten op de achtergrond. Omdat het best warm is, besluiten we de rest van de dag van de zon te genieten en pas morgenochtend naar Hennignsvaer te gaan. We hebben dit stadje 4 jaar geleden ook bezocht en het is zeker leuk genoeg om het nog een keer te bekijken. Aad gaat op pad met zijn hengel en vangt weer een aantal makrelen. Aan het eind van de middag gaan we weer bbqen.

De prachtige Lofoten.

Het rijden over de E10 is echt geen straf met deze mooie natuur.

Baai met strand richting Henningsvaer waar, zoals jullie zien, veel gebruik van wordt gemaakt.

De camperplaats in Henningsvaer staat helemaal vol, maar 1 km ervoor is er ook eentje waar nog genoeg plek is.

Het is lekker weer, dus steken we de bbq weer aan.

Donderdag 29 juli 2021 – Henningsvaer tot Napp (CC 81155 N 68.12945 E 13.43733) – 70 km

Op weg naar Henningsvaer. We zijn hier 4 jaar geleden ook geweest, maar het charmante stadje is een tweede bezoek zeker waard. Zo in de ochtend is het nog lekker rustig en kunnen we genieten van alle mooie doorkijkjes die hier zijn. Als we genoeg genoten hebben, trekken we weer verder. Eerst weer 6,5 km terug over het smalle weggetje voor we bij de E10 zijn. Dan richting A wat nog maar 100 km rijden is. Wat is de natuur toch overweldigd mooi hier overal. Met een hoge brug komen we op het volgende eiland. Onderweg stoppen we bij een parkeerplaats waar je cassette toilet gratis wordt schoongemaakt en gevuld met een biologisch middel. Wat een service zeg. Het volgende eiland bereiken we met een lange tussen en dan komen we bij het dorpje Napp. We gaan hier bij het haventje staan. De plek zelf is niet bijzonder, maar het uitzicht is een dikke 10 waard. Echt weer super mooi. Er is een flinke pier, ideaal voor Aad om te vissen. Enige wat roet in het eten gooit, is de harde wind. Daardoor kan Aad niet lekker vissen, dat is echt jammer. Door de wind is het ook wat kouder, waardoor we ook niet buiten kunnen zitten. Ach ja, je kunt niet alles hebben. We hebben niets te klagen hoor!

We lopen naar Henningsvaer en hebben vanaf de hoge brug mooi uitzicht over de camperplaats.

Het altijd mooie Henningsvaer.

We trekken weer verder over de E10.

De eilanden van de Lofoten zijn met bruggen of tunnels met elkaar verboden. De bruggen in Noorwegen zijn altijd enorm hoog zodat de schepen er zonder problemen onderdoor kunnen.

Super service om je cassette te legen op een parkeerplaats bij de E10.

En weer verder.

We stoppen bij het plaatsje Napp waar we aan een haven kunnen staan met dit uitzicht. Daar wordt een mens toch blij van?

Ook niet verkeerd om met dit uitzicht te vissen hoor!

Vrijdag 30 juli 2021 – Napp tot Sund (N 68.005203 E 13.2066) – 80 km

Ook vandaag komt de temperatuur niet boven de 13 graden uit maar gelukkig is het nog steeds droog. We trekken weer verder naar het laatste puntje van de Lofoten. Plan was om bij Fredvang te gaan staan. We hebben hier 4 jaar geleden ook gestaan, toen was het nog een gratis plek, nu moet je er betalen. Maar het is een goede visplek dus dat hebben we er graag voor over. Maar als we er eenmaal zijn, staat er zo’n harde wind dat het vissen hier onmogelijk is. Dat gaat hem niet worden. Dus trekken we verder en rijden helemaal door tot A, het eind van de Lofoten. Mocht je op de parkeerplaats vroeger nog overnachten, nu is het parkeren beperkt tot 6 uur. We lopen natuurlijk even naar de pier waar je een prachtig uitzicht op het stadje hebt. Het is maar een klein gehucht hoor, je hebt het zo gezien. Maar mooi blijft het, dat zeker. Als we wat hebben gegeten gaan we weer op pad, op zoek naar een plek waar we kunnen overnachten. Het valt niet mee hier aan het eind van de Lofoten, veel plekken staan al vol met campers en auto’s. Er is een camping in Moskenes maar die is zo belachelijk duur, dat zien we niet zitten. Vanaf Moskenes is ook een ferry naar Bodø, dat scheelt je 650 km rijden. We twijfelen of we dit zullen doen, maar ja ik wordt altijd zo misselijk in een boot en deze overtocht duurt 4 uur. Ik weet het niet hoor. In Rheine vullen we onze watertank en dan rijden we een klein stukje door naar een parkeerplaats langs de E10. Niet een echt ideaal plaatsje direct aan de doorgaande weg en het waait ook nog eens hard, de camper staat aardig te schudden. Maar Aad klautert gelijk de rotsen af naar de zee en vangt hier echt heel veel koolvis. Als hij terug is, besluiten we om toch nog een stukje verder te rijden. In Sund is een plekje in de haven, veel rustiger en ook minder wind. Een betere plek dus en wat ook fijn is, er staat verder niemand.

Weer verder over de E10 richting het dorpje A.

Allemaal meeuwen die hun nest hebben gebouwd op de smalle richels boven de ramen.

Het mooie dorpje A. Hier is het einde van de Lofoten, verder rijden gaat niet.

Dus rijden we weer terug.

We overnachting in het plaatsje Sund.

Zaterdag 31 juli 2021 – Sund tot Stamsund (N 68.123712 E 13.841598) – 65 km

Vandaag tikken we de 11 graden aan, maar…. Niet zeuren want het is nog steeds droog. We rijden naar het plaatsje Vikten wat 3 km van de E10 af ligt. Er zijn een aantal plaatsen langs het weggetje waar je kunt staan. Ondanks het wat donkere weer, is het nog steeds genieten van de prachtige natuur hier. Aad vindt nog een geocache. Na onze lunch, besluiten we toch om nog iets verder te rijden. Even tanken in Leksand en dan door naar Stamsund. We krijgen zelfs nog even zon, dan warmt het in de camper lekker op, kunnen zelfs onze vesten uit. Het moet niet gekker worden! Na het eten gaat Aad op de fiets naar een kade een stukje verderop. Wat zou hij daar nou gaan doen? Ach de vissen van gisteren hebben we inmiddels opgegeten, heerlijk smaakte ze.

We gaan nu de kleinere weggetjes rijden en komen zo bij Vikten waar we even blijven eten.

Het blijft, waar je ook bent, zo mooi hier.

Deze wegen zijn een stuk smaller maar er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden om elkaar te passeren.

En zo komen weer bij een mooi plekje om te overnachten, nu in Stamsund.

's Avonds komt hier de Hurtigruten even aanleggen.

Zondag 1 augustus 2021 – Stamsund tot Grimsoy (N 68.314247 E 14.246663) – 65 km

Via een prachtige route komen we op de E10, steken die over naar het gedeelte Grimsoy. Erg leuk die witte weggetjes met die indrukwekkende natuur om ons heen. In Grimsoy is een grote vlaktes met daarop een puist van een berg. Het kost wat moeite om een plekje te vinden maar uiteindelijk lukt dat op een niet erg bijzondere plek, maar goed genoeg van 1 nacht.

Hebben jullie al genoeg van de foto's? Ik niet, dat zien jullie wel.

Het is dan ook zo mooi hier.

Grimsoy, veel vlak land met midden op deze puist van een berg.

Maandag 2 augustus 2021 – Grimsoy via Straumnes (N 68.399844 E 14.498501) naar Fiskebøl (N 68.437883 E 14.818297) – 100 km

Het heeft de hele nacht geregend, de vooruitzichten zijn ook niet al te best. Vandaag gaan we wel een stuk via de E10. In Svolvaer halen we weer wat boodschappen, gelukkig is het inmiddels droog. Een klein stukje verder gaan we weer van de E10 af, tijd om weer een wit weggetje te rijden. Die weggetjes zijn best smal maar er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden om langs elkaar te rijden. Kwestie van goed opletten en vooruit kijken. We stoppen op een plekje met uitzicht op zee. Tijd om wat te eten, het net gekochte brood smaakt weer prima. Dan gaan we een stukje lopen. Oh nee… als we net een kleine kilometer op weg zijn, gaat het heel hard regenen. Dan maar terug, tegen de wind in dus worden we lekker nat. Bah, minder hoor. Als het weer droog is, probeert Aad hier te vissen. Als dat niet lukt dan weten jullie het al, hij wil weer verder. En dus rijden we deze prachtige weg helemaal af tot we bij Fiskebøl zijn. Hier een paar dagen geleden gestaan op een pier vlakbij de ferry naar de Vesteralen. Verder gaan we niet, genoeg gereden. De regen is weg, zonnetje schijnt weer. Aad gaat weer met zijn hengel in de weer en ik ga mijn blog bijwerken. Als Aad om 10 uur ’s avonds nog een keer gaat vissen vangt hij een echt grote kabeljauw. Hij blij, kan niet meer stoppen met vissen. Ik lig al in mijn bed als hij het tegen 12 uur ook voor gezien houdt.

En weer verder over de smalle weggetjes.

Tussenstop waar we een stuk zijn gaan wandelen en behoorlijk nat zijn geregend.

We trekken weer verder.

Op deze weggetjes is het een stuk rustiger dan op de E10.

We stoppen weer in Fiskebol waar Aad deze flinke kabeljauw vangt.

Dinsdag 3 augustus 2021 – Fiskebøl tot Storfjord (CC 60668 N 68.24427 E 16.06351) – 75 km

Ook vanmorgen vangt Aad een flinke kabeljauw maar oh oh wat is hij verdrietig als hij hem tussen de rotsen laat vallen. Hij probeert nog van alles om hem er tussenuit te krijgen maar helaas, dat lukt niet. We gaan een klein stukje verder naar een parkeerplaats langs de E10 waar we op de heenweg ook gestopt hebben. Toen weggegaan vanwege een irritante andere camperaar. Wat een regen! Het komt met bakken naar beneden. We hopen dat het straks wat minder is. De irritante camperaar staat er niet meer dus willen we hier blijven overnachten. Aad gooit natuurlijk zijn hengel in het water. Dan even eten. Het blijft maar regenen. We bespreken hoe we zullen rijden als we eenmaal van de Lofoten af zijn. Met de E6 naar beneden of toch nog een stuk van de 17 meepakken. Dit is een route die helemaal langs de kust loopt. Vier jaar geleden het onderste stuk gereden, we besluiten dat we nu het bovenste stuk gaan doen. We hebben uiteindelijk nog alle tijd met nog 4 weken voor de boeg. Maar jullie snappen, de voornaamste reden om langs de kust te rijden is natuurlijk? Nou, weten jullie het al? Ja inderdaad, dan kan Aad vissen. Die is zo in zijn sas dat kan gewoon nog niet stoppen. Eenmaal bij Namsos, ja dan is het over voor hem en gaan we van de kust af richting Zweden. Maar voorlopig kan hij zijn hart nog ophalen.

Inmiddels is het nog steeds flink aan het regenen en kijk dat vinden wij nou het leuke aan reizen met de camper, je zit nergens aan vast. En zo we besluiten om vanmiddag al de ferry van Lødingen naar Bognes te nemen. Doen we nog wat nuttigs tijdens deze buien. Zo gezegd, zo gedaan. De 30 km naar Lødingen zijn zo gereden, de ferry komt er net aan en zo zitten we om half drie aan boord. Gelukkig valt de overtocht deze keer erg mee en heb ik geen last van de deining. Als we om half vier in Bognes zijn, rijden we 5 km naar het Storfjord. Daar is een prima camperplaats maar Aad wil toch nog even verderop kijken. Nou dat even, dat is dan weer een heel avontuur. Het weggetje wordt steeds smaller, geen asfalt meer, diepe kuilen, we lijken wel een schommelwagen. Natuurlijk geen plekje meer om te keren en zo schommelen we 3 km over deze weg tot we eindelijk kunnen keren en weer terug kunnen schommelen. Moet wel zeggen, het is hier echt prachtig. Zo komen we weer op de camperplaats uit waar nu wel gaan staan. We hebben uitzicht over het fjord waar de ferry’s heen en weer varen en er is zelfs de mogelijkheid voor Aad om te vissen. Wat wil een mens nog meer?

Zo komt er een eind aan onze vierde week alweer. Wat zijn we aan het genieten en wat voelen we ons bevoorrecht dat we dit kunnen doen.

Op dit plekje hebben we ook al op de heenweg gestaan. We willen er nu blijven overnachten maar omdat het maar blijft regenen, besluiten we over te varen en afscheid te nemen van de Lofoten.

In Lodingen komt de ferry al aanvaren en kunnen we al snel aan boord.

De overtocht valt gelukkig mee, niet al te veel deining en een uur later zijn we in Bognes.

Vanaf Bognes rijden we langs het Storfjord en zien de ferry nog aan de kant liggen.

Het fantastische weggetje waar we zeker 3 km over heen hebben gehobbeld.

Het was een enorm slecht weg maar wel met prachtige natuur.

Wij overnachten op deze plek aan de zee met uitzicht op de ferry's.

1. Echte bofkonten zijn jullie. Heerlijk om de blog te lezen en de foto's te bekijken.