woensdag 25 augustus 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 7 – 18 t/m 24 augustus 2021

Woensdag 18 augustus 2021 – Taxinge Slot tot Klereto (N 57.854082 E 14.07774) – 335 km

Mariëlle is jarig! Weer een verjaardag die we missen deze reis!

We zijn nog 1750 km van huis en we besluiten om vandaag eens flink wat kilometers richting huis af te leggen. We rijden voornamelijk over de snelweg, dus best saai. Maar wij hebben het toch gezellig in de camper met muziek van Paul Simon en Neil Diamond. We beginnen de dag met regen maar gelukkig is dat na een uurtje weg. Dat rijdt toch een stuk fijner. Onderweg stoppen we om wat te eten. We hebben nergens brood kunnen kopen, dus moeten we genoegen nemen met een afbakbroodje. Smaakt niet echt maar ach het vult de maag. Tegen drie uur komen we bij Jönkoping wat aan het enorme Vattern meer ligt. We gaan deze stad niet bekijken maar rijden hier wel naar een second hand winkel. Het is echt een enorme zaak dus verwachten we er veel van. Maar helaas, we vinden hier niets leuks. Dan rijden we naar Habo waar een heel bijzondere kerk staat. Deze kerk is uit de 12e eeuw, de kloktoren is uit de 18e eeuw. Het is een houten kerk die van binnen helemaal is beschilderd. Echt heel bijzonder, mooi om te zien. Vlakbij Habo vinden we een mooi overnachtingsplekje in Klereto aan een klein meertje.

Een loppis.

De houten kerk van Hoga.

De kerk is van binnen helemaal beschilderd.

Erg mooi om te zien. Het ruikt ook altijd zo lekker in een houten kerk.

De klokkentoren staat apart.

Een klein stukje voorbij Habo vinden we een rustige overnachtingsplek in Klereto.

Donderdag 19 augustus 2021 – Klereto tot Tvååker (N 57.078098 E 12.5345) – 170 km

De rit van vandaag gaat gelukkig niet meer over snelwegen. Het is nu weer genieten van de mooie natuur. We zien dat de hei al een beetje in bloei komt te staan. Wat een natuur hebben ze toch in Zweden. Dat je gewoon kilometers lang door natuurgebied rijdt, echt niet te bevatten voor een Nederlander. Ons doel vandaag is Gekas in Ullared. We hebben wat spulletjes wat we willen kopen en hopen bij Gekas hiervoor te slagen. Om 12 uur zijn we er, eerst maar even wat eten en dan gaan we de enorme winkel in. Het is een complex zo groot als Ikea. We slagen voor jassen, vesten en een werkbroek voor Aad maar andere dingen zoals iets voor in de tuin, vinden we hier niet. Al met al een geslaagd bezoek. We verwennen onszelf met een ijsje en aan het eind van de dag met een broodje kebab. Dan is het toch echt tijd om een overnachtingsplekje op te zoeken. Die vinden we 20 km verder. Een plekje middenin het bos. Ooit eerder gestaan hier, toen helemaal alleen, nu staan er veel auto’s van wandelaars. Gelukkig past onze camper er prima bij.

Even shoppen bij Gekas in Ullared, een mega grote winkel met heel betaalbare spullen.

Zoals altijd, is het ook vandaag flink druk.

Iets voorbij Ullared vinden we een plekje om te overnachten bij Tvaaker.

Vrijdag 20 augustus 2021 – Tvååker tot Steninge (N 56.764301 E 12.6327) – 65 km

Het is super lekker weer vandaag. We gaan op weg naar Falkenberg en dat gaat weer door heel erg mooie natuur. Overal bossen, meertjes, rotsen, kleine dorpjes. Ook weer zo mooi. In Falkenberg gaan we naar een rode kruis winkel, weer even snuffelen. We kunnen het niet laten en blijven het leuk vinden ook al vinden we in deze winkel niets wat we leuk vinden. Dan rijden we naar een camperplaats om even onze cassette te legen en weer schoon water bij te vullen. Onze volgende stop is bij een second hand winkel. Deze heeft wel heel veel leuke spullen. We vinden een prachtige Finse glazen schaal. Die moet natuurlijk met ons mee. Als we uit gesnuffeld zijn, rijden we een kleine 30 km verder om een mooi plekje aan de Zweedse kust te vinden. Een erg mooie kust hier, nodigt uit tot een heerlijke wandeling zeker met het prachtige weer. We vinden het heerlijk om de zee weer te zien. De dag eindigt met een prachtige zonsondergang.

In Steninge vinden we een plaatsje aan de kust.

Hier is een natuurgebied waar we even doorheen wandelen.

Het plekje in Steninge bij de zee.

Met alweer een prachtige zonsondergang.

Zaterdag 21 augustus 2021 – Steninge tot Loddekopinge (N 55.820734 E 12.95097) – 140 km

We worden verwend hoor, ook vandaag volop zon en een heerlijke temperatuur. Als we wat boodschappen hebben gedaan, bezoeken we nog een second hand shop. Dit is onze laatste van Zweden want morgen gaan we naar Denemarken. We snuffelen er wat rond maar vinden weinig. In Zweden zijn veel Biltema winkels, daar wordt van alles en nog wat verkocht, net zoals als een Hornbach. Andere camperaars schijnen hier vaak voor iets te slagen en dat maakt ons nieuwsgierig genoeg om eens zo’n zaak te bekijken. Daarna gaan we de snelweg op. We rijden Helsingborg voorbij en zien in de verte de Sontbrug liggen. Net voor Malmö stoppen we bij een meer met een groot strand. Er zijn best veel mensen lekker aan het genieten van het water en strand. Er is hier voldoende parkeerruimte, geen enkel probleem om de camper neer te zetten. We genieten de hele middag van het heerlijk weer. Fijn om weer lekker buiten te kunnen zitten en van de zon te genieten.

Vlakbij Malmö vinden we ons volgende plekje aan een meer met een enorm strand.

We staan hier prima, het is lekker weer dus genieten maar.

Zondag 22 augustus 2021 – Loddekopinge tot Kalundborg DK (N 55.749163 E 10.944501) – 190 km

We geven onze laatste Zweedse kronen uit aan een brood en nog wat kleine dingen en dan gaan we richting Denemarken. Natuurlijk weer over de Sontbrug. Het is prachtig weer en zo helder als vandaag hebben we de brug nog nooit gezien. Je ziet Denemarken goed liggen aan de andere kant van het water. Als we de brug over zijn, rijden we Denemarken binnen. Het Deense stuk gaat via een tunnel. We vragen ons af of er nog corona checks zijn, maar die zijn er helemaal niet. Normaal gesproken zouden we nu richting de grote Belt brug rijden, maar dat doen we deze keer niet. We rijden langs Roskilde tot aan de andere kant van het eiland in Kalundborg. Een eind buiten de stad, bijna helemaal op de punt van het schiereiland, is een parkeerplaats bij een pier. Wat een mooi plekje weer. Overal zien we de zee, mooi, mooi, mooi. Echt weer genieten op zo’n mooie plek. Natuurlijk scheelt het dat het zulk heerlijk weer is. Het is zelfs te warm voor ons om in de zon te zitten. Wat is en blijft het toch bijzonder dat je met je huisje op wielen op al die prachtige plekken kunt staan.

De Sontbrug tussen Zweden en Denemarken.

En zo komen we weer in Denemarken.

In Denemarken geen brug meer maar een tunnel.

In Kalundborg vinden we een heerlijke plek, weer aan zee.

Nog steeds lekker weer, heerlijk hoor.

Maandag 23 augustus 2021 – Kalundborg tot Kalungborg (N 55.729241 E 10.958412) – 12 km

We blijven op dit schiereiland maar rijden wel even naar het uiterste puntje waar een vuurtoren staan. Op de parkeerplaats hier zou je ook kunnen overnachten. Wij lopen even naar de vuurtoren en gaan dan weer terug naar het dorpje Ulstrup om naar de andere kant van het schiereiland te rijden. Hier is een ‘’badeplats’’ waar we weer prima kunnen staan. De hele dag is het een komen en gaan van Denen die even komen zwemmen. Het is ook zulk heerlijk weer. We genieten volop. Ergens trekt het ook aan me om weer snel naar huis te gaan, zeker nu we dichter bij Nederland komen. Maar door het mooie weer kan ik dat gevoel toch aardig onderdrukken. ‘’Geniet nou nog even van al het moois in Denemarken’’ denk ik maar steeds. ‘’Je huis loopt niet weg’’. Maar ja het trekt wel hoor om ons mooie nieuwe huis weer te gaan zien.

We rijden tot het puntje van het schiereiland waar een vuurtoren is.

Nu aan de andere kant van het schiereiland op ons volgende plekje.

Deze Hollandse molen staat in het dorpje Ulstrup.

En dan zien we ineens een grote rode bal, de maan komt op.

Dinsdag 24 augustus 2021 – Kalungborg tot Fredericia (CC 67586 N 55.55898 E 9.75715) – 170 km

Ook op deze plek was het super stil. Gisterenavond kwam de maan op, zo apart om te zien. Een grote rode bol die ineens heel langzaam boven de horizon uit kwam. We gaan vandaag de bijzondere kerk van Kalungborg bekijken. Deze 12e eeuwse kerk heeft vijf achthoekige torens, in de vorm van een Grieks kruis. Echt een enorm bouwwerk! Er omheen liggen middeleeuwse huizen. Een erg mooi historisch stukje Denemarken. Onze volgende stop is net voor de Grote Belt brug kunnen we onze schoonwatertank weer vullen. Voor de Grote Belt brug moet tol betaald worden en met onze Bropass rijden we snel door de tolpoorten heen. Ook vandaag een zonnige dag en daarom mooi uitzicht op en vanaf de brug. Nu komen we op het eiland Funen waar we verder niet stoppen. Met de Kleine Belt brug komen we in Jutland. Zoals al heel vaak, gaan we naar de haven van Fredericia. Ondanks dat er in de stad een betaalde camperplaats is, is het geen enkel probleem om hier vrij te staan. Er staan ook nu weer heel wat campers. Ze staan allemaal op elkaar, niets voor ons. Maar er is genoeg ruimte om lekker alleen te staan, wat we dan natuurlijk ook doen. Even wat eten en dan gaat Aad aan de slag met zijn hengel. De drie kleine makrelen die hij in de middag vangt, geeft hij weg. Het is vandaag weer heerlijk weer met 23 graden. Aan het eind van de middag lopen we nog een stuk en verwennen onszelf weer eens met schepijs. Twee bollen is het minste wat je kunt kiezen maar het lijkt wel of we ieder zo’n half liter ijs hebben. Echt niet normaal zo veel, het smaakt trouwens wel lekker. Zo komt er een einde aan onze 7e week. Nog 1 week te gaan.

Kwamen er overdag nog veel mensen zwemmen, 's nachts stonden we lekker alleen.

Middeleeuwse straatjes in Kalundborg.

Kalundborg.

De bijzondere kerk van Kalundborg.

Tolpoorten voor de Grote Belt brug, de groene zijn voor de Bropass houders.

De Grote Belt brug.

Aan de haven in Fredericia, een favoriet visplekje van Aad.

We wilden een ijsje eten, maar deze waren wel heel erg groot.

1. En zo is er weer een week voorbij wat gaat dat toch snel. Ik zou nog even lekker genieten in Denemarken wantzoals je zeg je huis loopt niet weg.

2. Prachtige foto's weer Hennie. Nu nog ff varen op de Linge en in oktober november gaan wij nog even naar Denemarken, om dan na de 40 jarige bruiloft van mijn zusje en zwager te verkassen naar het zuiden. Het grote trekken lijkt nu ook voor ons weggelegd, nu de coronaversoepelingen doorzetten.