woensdag 11 augustus 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 5 – 4 t/m 10 augustus 2021

Woensdag 4 augustus 2021 – Korsnes tot Godøynes (N 67.265513 E 14.721787) – 215 km

Bij de ferry is weer zo’n machine om je cassette te legen waar we natuurlijk even gebruik van maken. We volgen de E6 tot aan de stad Fauske. Ondanks de regen is het een genot om hier te rijden want het gaat weer door prachtige natuur. Behalve de vele tunnels waarvan er sommige niet heel prettig zijn om doorheen te rijden. De tunnels zijn ook niet zo lullig klein hoor, 1 km is de kleinste maar meestal zijn ze 3 tot 5 km. En het zijn er veel, heel veel. Bij Fauske gaan we richting Bodø. Bij een tankstation kunnen we, behalve diesel, ook onze watertank bijvullen. Iets verder is de Saltstraumen waar we op de parkeerplaats gaan staan. Bij de Saltstraumen is het sterkste getijstroom en maalstroom van de hele wereld. Tot 400 miljoen m3 zeewater passeert elke zes uur door een 3 km lange en 150 meter brede zeestraat met snelheden van 37 k/u. Waar de stroming op zijn sterkst is, kunnen draaikolken van 10 meter in diameter en 5 meter diep ontstaan.

Wij lopen naar de plek waar de stroming is en we hebben geluk want de stroming is op dit moment heel sterk. Dus veel draaikolken. Wat een geweldig gezicht, we blijven een lange tijd staan kijken. Weer terug bij de camper, gaat Aad vissen. Het is bijna zeven uur als hij weer terugkomt. Wat heeft hij nou toch bij zich?! Een enorme koolvis. We proberen die joekel te wegen op ons kleine keuken weegschaaltje. Hij lijkt 3,5 kg te wegen en is 85 cm lang. Als Aad hem heeft gefileerd, komt er 1800 gram filet vanaf. Pfff dat wordt heel vaak vis eten. Aad is helemaal in zijn nopjes. Zo leuk om te zien.

We mogen op deze parkeerplaats niet overnachten maar in de buurt zijn genoeg vrije plekken. We kiezen voor een plek aan zee 9 km verderop. Er staan al een aantal camperbusjes, er is ruimte genoeg voor onze camper.

De draaikolken van de Saltstraumen.

Echt een bizar gezicht.

Aad vangt zijn grootste kabeljauw tot nu toe, 85 cm en 3,5 kg.

Bij de Saltstraumen mag je niet overnachten maar in de buurt zijn genoeg vrije plekken.

Donderdag 5 augustus 2021 – Godøynes tot Sandhornøy (CC 62559 N 67.06228 E 14.24252) – 35 km

We rijden weer terug naar de Saltstraumen en lopen weer naar de maalstroom. Wat een verschil met gisteren, totaal niet spectaculair nu. Vanmiddag maar weer gaan kijken. We maken een lange wandeling. Er is hier ook een camping, hier hebben we 4 jaar geleden gestaan. Dat houden we nu ook kunnen doen, maar we vinden de bijna 40 euro voor 1 nacht te veel om alleen ergens te kunnen slapen terwijl er zoveel vrij plekken in de buurt zijn. Dat geld besteden we dan liever ergens anders aan. ’s Middags gaat Aad weer op pad. Hij komt na 3 uur weer terug, geen grote vis deze keer maar wel een stuk of 10 pollak- en koolvissen. Hij heeft weer heel wat te fileren. Maar eerst gaan we naar ons overnachtingsplekje en dat ligt een stuk op de weg 17 die bekend staat als Kystriksveien. Hij loopt van Bodø tot Steinkjer. Het is een alternatief voor de E6 maar wel eentje die meer tijd kost met op het hele stuk 6 ferry’s. Dus rijden we nu daar de eerste 35 km en al zeggen we weer constant tegen elkaar ‘’wauw wat is het hier toch mooi’’. Echt hoor, kan het niet goed op foto’s laten zien hoe mooi het hier is. We stoppen op een parkeerplaatsje wat aan een zijweg van de 17 ligt. Uitzicht over het mooie water met de bergen er achter. Een mens kan zich niets mooiers wensen.

Lekker wandelen in de buurt van de Saltstraumen.

Weg gaan vanaf de Saltstraumen de kustweg 17 rijden, weer erg mooi hier.

Onderweg weg 17.

En als je dan vanuit je camper dit uitzicht hebt op je overnachtingsplek, dan heb je echt niets te klagen. Sandhornoy.

Ja en als je zoveel vis vangt, heb je ook heel veel werk om de vis te fileren.

Vrijdag 6 augustus 2021 – Sandhornøy tot Ørnes (CC 42804 N 66.89491 E 13.65025) – 50 km

Het zonnetje schijnt! Het wordt een super heerlijke en zonnige dag. Sorry als het een saai verhaal wordt hoor, maar ook nu rijden we door prachtige natuur. We stoppen bij een winkel waar we ook onze cassette kunnen legen. Er zijn hier ook toiletten met warm water en die kans neem ik gelijk waar door te wassen. Inmiddels hoognodig. Als alles gewassen is, rijden we een klein stukje verder naar een parkeerplaats met uitzicht over het water. Alweer een erg mooie plek. We draaien de luifel uit en spannen waslijntjes, zo kunnen we onze was lekker drogen. En dat drogen gaat erg goed met de zon. Zo ligt aan het eind van de dag alles weer lekker fris in de kast. Dit is ook een dag rust voor Aad want op deze plek valt niet te vissen. Ach een dagje genieten van de zon vindt hij ook geen straf hoor.

We gaan weer verder met de weg 17, wat is het hier toch mooi.

Net voor Ornes vinden we een prima plek. We draaien de luifel uit, hangen we waslijnen aan en zo kan onze was drogen.

En ook vanaf deze plek weer een prachtig uitzicht.

En een mooie zonsondergang.

Zaterdag 7 augustus 2021 – Ørnes tot Tsjong (N 66.658956 E 13.543547) – 70 km

Ik wil beginnen met iets te vertellen over de rode huizen van Zweden en Noorwegen. Dat was altijd heel normaal, de houten huizen zijn altijd rood geverfd. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo. De meeste huizen zijn tegenwoordig wit, maar je zit ook geel, groen en grijs. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor we helemaal geen rode huizen meer gaan zien.

Het is gelukkig alweer een erg mooie dag. We lopen eerst even naar het strand wat vlakbij de camperplaats ligt. Als we er lopen komt er ineens weer een boot van de Hurtigruten langs varen. Deze boten hebben we toch super vaak gezien deze reis. We We doen even wat boodschappen in Ørnes, de prijzen zijn toch echt wel erg hoog. Maar goed, wat spullen gekocht voor de bbq van vandaag. Dan gaan we verder over de 17 en zien op een gegeven moment een enorme gletsjer. Deze is 400 m2 kilometer groot en op sommige plekken 600 meter dik. Er gaan begeleide trips naar toe, daarvoor wordt je met een bootje naar de overkant gebracht. Wij houden het op een blik op de gletsjer en rijden verder naar de eerste ferry van deze kustweg die ons met een kwartiertje aan de overkant brengt. Een klein stukje verder stoppen we bij een parkeerplaats. Wat een mooi plekje weer zeg, rondom ons hoge kale bergen en voor ons het fjord. Echt een top plekje waar ook Aad weer kan vissen. Dat lukt hem ook met twee flinke makrelen. We zitten lekker de hele middag in de zon, aan het eind van de dag de bbq aan en zelfs tot laat in de avond zitten we buiten te genieten van het heerlijke weer.

's Morgens lopen we nog even naar het strand, zoals je ziet zijn er veel campers op deze camperplaats blijven overnachten.

Dan zien we ineens weer een boot van de Hurtigruten langs varen. Die heeft een stop in Ornes gehad.

In Ornes staat deze kraam waar worst te koop is van de locale dieren.

Er ligt hier ook een enorme gletsjer. Je kunt met een boot naar de overkant en dan naar de gletsjer klimmen. Hebben wij niet gedaan.

Ja en de kustweg 17 houdt in dat je veel ferry's hebt, hier staan we in de rij te wachten.

In de buurt van het plaatsje Tsjong vinden we weer een mooie plek waar we helemaal alleen staan.

Zondag 8 augustus 2021 – Tsjong tot Utskarpen (CC 11914 N 66.31379 E 13.28343) – 80 km

Op naar de volgende ferry, deze keer een overtocht van meer dan een uur. We moeten wel een uur wachten voordat de boot vertrekt, het is zondag en dan varen ze een stuk minder. Eenmaal aan boord vinden we een plekje buiten. Het is maar goed dat we onze vesten aanhebben want eenmaal aan het varen, waaien we zowat van het dek af. We hebben mazzel dat de wind recht voor ons staat want anders zou het voor mij een vreselijke tocht zijn geweest. Maar gelukkig is dat niet het geval en genieten we volop van de prachtige tocht. Terwijl we varen gaan we weer over de poolcirkel. Nu nog een stuk over de 17 en dan stoppen we bij een parkeerplaats langs de weg. Hier zijn toiletten en een sani station voor de camper. Maar, veel belangrijker, je kunt hier erg goed vissen. Althans dat staat op de reviews. Dus blijven we hier staan zodat Aad zich weer kan uitleven. Jammer genoeg gaat het regenen, dus buiten zitten is er niet bij. Plan was om morgen naar ons laatste plekje aan zee te gaan, maar Aad vindt dat hij genoeg gevist heeft en is toe aan weer eens wat anders. Ik vraag nog of hij het echt zeker weet, maar nee zijn besluit staat vast. We gaan weg van de kust. De hengels worden opgeborgen, tijd voor wat anders.

In de rij voor de volgende ferry, omdat het zondag is, moeten we best lang wachten.

Deze ferry doet er een uur over, geen straf want het uitzicht is prachtig.

Er staat wel een enorm harde wind maar gelukkig recht voor ons zodat de boot niet aan het deinen is (waar ik heel blij mee ben).

En hier zijn we aan de andere kant.

Onderweg.

Overnachten bij Utskarpen op een parkeerplaats. Met die trap kom je bij de zee. Ideaal voor Aad om te vissen.

Maandag 9 augustus 2021 – Utskarpen tot Namosskogan (CC 66018 N 64.93022 E 13.13677) – 260 km

Zo komt het dat we de kust gaan verlaten. Eerst rijden we naar Mo I Rana, een vrij grote stad waar we LPG kunnen tanken. Even een brood kopen en dan weer verder. We rijden nu weer over de E6 en het valt ons op dat de E6 hier een stuk beter te rijden is dan het stuk wat we eerst gereden hebben. Heel veel stukken zijn echt enorm verbeterd. Af en toe staan er camera’s voor tol. Die tol is meestal maar een euro of 3. Ze heffen tol op stukken weg die we verbeterd hebben. Nou van ons mag het want de verbeterde E6 rijdt een stuk gemakkelijker dan de oude E6. We stoppen bij de prachtige waterval Laksfossen waar we gelijk wat eten. Als Aad niet kan vissen, is hij altijd bezig om iets in de natuur te vinden en hier vindt hij heel veel frambozen. Lekker op de yoghurt vanavond! Dan is het nog 90 km tot ons overnachtingsplekje. We hebben een plekje aan een rivier uitgezocht, er zijn maar een paar plekjes voor campers maar we hebben geluk, we hebben een prima plekje. Langs de rivier loopt een wandelpad, heerlijk om weer even de benen te strekken. Het weer is trouwens weer erg goed vandaag, zon en 22 graden. Niets te klagen, dus dat doen we ook niet. Terwijl ik na onze wandeling lekker een boek aan het lezen ben, gaat Aad op onderzoek uit en komt met heel veel bosbessen terug.

We verlaten de kust en via Mo I Rana komen we op de E6. Onderweg stoppen we bij de waterval Laksfossen.

De E6 is op veel plaatsen erg verbeterd. Soms staan er camera's voor tol, dat is meestal maar zo'n drie euro.

Er stoppen bij Namosskogan, een plekje bij een rivier.

We lopen een flink stuk langs deze rivier, weer erg mooi.

Langs de wandeling staan overal van deze hutten. Het hout ligt al klaar om te stoken.

En weer een erg mooi uitzicht vanaf ons plekje.

Dinsdag 10 augustus 2021 – Namosskogan tot Sandvika (CC 18965 N 64.47958 E 13.21213) – 127 km

Ondanks dat ons plekje echt vlakbij de E6 was, hebben we prima geslapen. ’s Nachts rijdt er niet zoveel. We volgend de E6 tot we in het plaatsje Grong zijn. Daar kunnen we onze watertank vullen bij een Esso tankstation. Gelijk maar weer even wat boodschappen halen en dan verlaten we de E6 om met weg 74 richting Zweden te rijden. We weten dat dit een prachtige route is, we hebben dezelfde weg 2 jaar geleden andersom gereden. De weg gaan langs het natuurpark Blafjella-Skjoederfjella. Echt heel erg mooi hier. Aan de rand van dit natuurpark is een parkeerplaats waar we 2 jaar geleden samen met San en Ger hebben gestaan. Hier gaan we nu ook weer staan. Toen regende het, nu schijnt de zon en dan ziet het er wel heel anders uit. Er is een ronde vuurplaats met daarachter een kleine waterval. We stoken natuurlijk weer een vuurtje, Aad rookt/verbrandt een makreel boven het vuur en dan zien we ineens een rendier op zijn gemakje vlakbij staan. Gaaf! Wat een groot gewei heeft hij/zij! Er vallen nog heel even wat regendruppels maar al snel knapt het weer op. Als we even met een Noorse camperaar staan te praten, komt het enorme rendier vlak langs ons rennen. Wauw die zagen we niet aankomen! Te laat om een foto van dichtbij te maken. Gelukkig lukt dat wel als hij iets verder op de weg loopt. Zo komt er een eind aan onze 5e week, nog 3 weken in het vooruitzicht. Heerlijk!

Uitzicht onderweg op de E6.

Bij Grong verlaten we de E6 om met de 74 richting Zweden te rijden.

Aan de rand van een natuurpark blijven we overnachten op deze plek. We waren hier 2 jaar geleden met San en Ger, zij richting Zweden, wij richting Noorwegen.

Er is hier een erg mooie schuilhut waar we natuurlijk een vuurtje stoken.

Dit rendier hebben we een aantal keer gezien, hij liep zelfs vlak langs onze camper.

Het is ook weer een prachtig overnachtingsplekje. Onze laatste in Noorwegen.

1. Goede vangsten, prachtige plekjes, heerlijk om met deze camper nog een mooie tocht te maken.

2. Dat was weer een week om niet te vergeten. Zo leuk ook ons plekje van 2 jaar geleden weer te zien, ziet er toch weer heel anders uit zo met de zon.

3. Leuk nadat we jullie blog wel eens lazen, nu bij puur toeval jullie in mooi Zweden onmoet hebben.
    Was gezellig en ga vooral door met blog schrijven.