maandag 30 augustus 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 8 – 25 t/m 29 augustus 2021

Woensdag 25 en donderdag 26 augustus 2021 – Fredericia (CC 67586 N 55.55898 E 9.75715)

We blijven twee dagen in Fredericia staan. Er is hier een grote loppis waar we vroeger best leuke dingen hebben gevonden. Maar helaas, deze keer valt het enorm tegen. Aad vangt best veel makrelen en deelt ze uit waar de mensen erg blij mee zijn. Als hij een aantal makrelen aan een Nederlandse camperaar geeft, krijgen we een stuk hertenvlees terug. We lopen ook eens de winkelstraat van Fredericia in. Dat hebben we in al die jaren dat we hier komen, nog nooit gedaan. Ze hebben best een aardig centrum. Zo hebben we twee rustige dagen aan de Deense kust. Jammer genoeg is het een stuk kouder, dus buiten zitten is er niet bij.

De enorme loppis in Fredericia.

Vrijdag 27 augustus 2021 – Fredericia tot Kaltenkirchen (CC 1011 N 53.8375 E 9.946) – 230 km

Op weg naar Duitsland, op een parkeerplaats in Denemarken kunnen we weer onze cassette legen en schoon water bijvullen. Bij de grens van Duitsland is geen corona controle. We schieten lekker op. Maar helaas, 5 km voor de afslag van Kaltenkirchen komen we in een file terecht. Er schijnt net voorbij de afslag een ongeluk te zijn gebeurt. Het duurt 3 kwartier voordat we eindelijk bij de afslag zijn. Dan even naar de Lidl om brood te kopen en op naar de camperplaats. Hé wat is dat nu? Het bord waarop staat dat het een camperplaats is, staat doorgestreept. We komen hier toch al jaren. Wat is er ineens veranderd? We lezen op reviews verschillende berichten, of het in vanwege de corona test locatie die hier vlakbij is, of het wordt een betaalde camperplaats. We gokken het er maar op om te blijven staan. Natuurlijk gaan we eten bij het Griekse restaurant Thassos. Ik was wat huiverig omdat er wat slechte reviews op Google staan. Maar wij worden hartelijk ontvangen, bediening is snel, eten is heerlijk. Niets te klagen. We drinken de gebruikelijk Samos wijn erbij. Erg lekker wijntje, enige probleem is het terug lopen naar de camper na 2 glazen wijn. Even een schepijsje eten van het ijs café wat naast de Griek zit, helpt een klein beetje.

Lekker gegeten bij de Griek Thassos in Kaltenkirchen, Duitsland.

Zaterdag 28 augustus 2021 – Kaltenkirchen tot Schüttorf (CC 48465 N 52.32134 E 7.22602) – 315 km

We staan op tijd op in de hoop files bij de Elbetunnel van Hamburg te ontlopen. Dat lukt prima, geen file! Tussen Bremen en Osnabrück wordt er veel aan de weg gewerkt. Op de heenreis hebben we dit stuk weg vermeden. Maar omdat het zaterdag is, gokken we dat er niet al te veel files zullen staan. Die gok loont zich. Natuurlijk is het hele stukken over twee smalle banen rijden en dan rijdt je echt niet hard, maar we hoeveel nergens echt stil te staan. Zo komen we om 1 uur in Schüttorf aan. De camperplaats is simpel, een grote parkeerplaats waar je gratis kunt overnachten. Prima voor vandaag. Voor het avondeten halen we mihoen bij een Chinees restaurant, altijd spannend of het wel lekker is maar we zijn blij, het smaakt erg goed.

De camperplaats in Schuttorf.

Vandaag niet eten in een restaurant maar we halen mihoen af, smaakte erg lekker.

Zondag 29 augustus 2021 – Schüttorf tot thuis – 210 km

Zonder oponthoud rijden we in twee uurtjes naar huis. Tijd om de camper helemaal leeg te halen. Dan goed schoonmaken voor de volgende eigenaar. Want ja zeer waarschijnlijk krijgen we onze nieuwe camper deze week en dan wordt deze ingeruild. Spannend! Gelijk een mooie gelegenheid om eens kritisch naar al onze spullen te kijken.

Even namijmeren over deze reis:

Het was heerlijk dat het weer mogelijk was om een lange trip te maken na alle corona beperkingen. En voor ons was het een goede keuze om naar Scandinavië te gaan. Wat hebben we op prachtige plekken gestaan. Maar ook zo genoten van de mooie natuur, de rust en de ruimte. We kunnen weer terugkijken op een prachtige reis.

Nog wat cijfertjes: Op twee dagen na, waren we 8 weken weg. We hebben 53 nachten gratis gestaan en 1 betaalde van € 15 bij Henningsvaer. We hebben 7710 km gereden wat ons € 1400 aan diesel heeft gekocht. Andere kosten van de bruggen, ferry’s en tolkosten  kwamen op € 450. De boodschappen waren iets duurder dan in Nederland. Samen met onze loppis uitgaven  heeft ons al met al maar € 500 extra gekost.

1. welkom thuis en straks genieten van jullie nieuwe camper en ...., dan Griekenland. Wilma