woensdag 18 augustus 2021

REIS SCANDINAVIE – WEEK 6 – 11 t/m 17 augustus 2021

Woensdag 11 augustus 2021 – Sandvika tot Hotagen (N 64.017127 E 14.21139) – 89 km

We rijden tot aan Sandvika en verlaten dan de weg 74 om af te slaan naar de 765 richting Zweden. Als we de 74 hadden gevolgd waren we ook in Zweden gekomen en wel op de Wildernisroute. Daar hebben we 2 jaar geleden al een deel van gereden, we kiezen nu voor een andere weg. Dachten we door alleen een natuurgebied te rijden. Nou tot aan de grens staan flink veel huizen en aardig wat dorpjes. Bij de grens deze keer geen enkele corona controle, de weg heeft nu nummer 340. Een klein stukje verder vinden we onze overnachtingsplek. Een plek aan een rivier waar veel gevist wordt. Er zijn droogtoiletten en verschillende vuurhutjes. Er staat een caravan en wat kleine tentjes. Maar er is plek genoeg om ook onze camper neer te zetten. Wel een beetje moeilijk om een recht plekje te vinden. Wat is het lekker weer, snel de stoelen naar buiten maar. Ik buig me over de verdere reisplannen. Na het eten lopen we even een rondje, die gaat gedeeltelijk over de rijweg, maar er rijdt geen enkele auto hier.

De grens naar Zweden.

In Zweden een camperplaats bij een rivier in de buurt van Hotagen.

Het is een plek met 2 vuurplaatsen, droogtoiletten. Er staan nog wat caravans en tentjes.

Donderdag 12 augustus 2021 – Hotagen tot Hallen (N 63.17424 E 14.10401) – 150 km

Jippie ons oudste kleinkind Luca is vandaag jarig, 15 jaar alweer. Niet te geloven toch? Zo groot al. Dan merk je helemaal dat de tijd echt wel heel erg snel gaat.

We rijden de 340, die hier in Zweden Fiskevågen (visweg) heet, helemaal af tot Krokom. Dan een stukje E14 om dan af te slaan naar de 321 waarmee we langs het Storsjön meer rijden. Het is een erg mooie route door natuur. Weinig dorpjes en huizen, veel rivieren en meren. Weer volop genieten dus. In Hallen nemen we even een kijkje bij een loppis. Iets verder is ons overnachtingsplekje, direct aan het enorme Storsjön meer. Als we wat hebben gegeten, lopen we even het dorpje in. Er is hier een kerkje met een prachtige houten klokkentoren uit 1756. We krijgen Nederlandse buren, zo toevallig dat we elkaar blog volgen. Hoe toevallig dat je elkaar dan treft! Zij hebben hun huis verkocht en wonen nu in hun camper. Altijd leuk om de verhalen en ervaringen van andere mensen te horen. Dan zetten we de stoelen buiten en genieten van het lekkere weer. Nou ja, ik ga zitten. Aad gaat vissen want in het Storsjön meer mag je zonder vergunning vissen. Even later moet ik toch de stoelen weer opruimen want het gaat onweren. Er komt een Zweed aanrijden die zegt dat we 20 Zweedse kronen moeten betalen voor het schoonhouden van deze plaats. Haha ja dat was dus een grapje. Hij vertelt dat in de winter de weg niet te berijden is. Ze maken dan een tweebaansweg over het bevroren meer. Hoe apart! Gelukkig is de regen weer snel voorbij maar helaas krijgen we de zon niet meer te zien.

We stoppen even op een parkeerplaats om onze vieze voorruit schoon te maken.

Ook vandaag gaat een stuk van de route over een gravelweg.

In Hallen vinden we een leuk plekje aan het grote Storsjon meer.

Bijzondere kerkje en klokkentoren van Hallen.

We worden weer verwend met een prachtige zonsondergang.

Vrijdag 13 augustus 2021 – Hallen tot Asarna (N 62.76434 E 13.71989) – 85 km

Voor we weg gaan, kletsen we nog heel wat af met onze Nederlandse buren. Dan gaan we op pad, eerst nog een stukje langs het meer met de 321 maar bij Kovra slaan we af. Dit is een gravelweg, erg goed te rijden. We hopen dat we hier wat rendieren tegen gaan komen en die verwachting wordt meer dan waargemaakt! Wat krijgen we er veel te zien! Altijd zo leuk om die beesten te zien. Ze zijn dan ook totaal niet schuw en lopen rustig langs de weg terwijl wij er voorbij rijden. Leuk dat we ze zo op de foto kunnen zetten. We hebben een plekje uitgezocht bij een stuwdam. Een heerlijk eenzaam plekje met uitzicht over het stuwmeer. We gaan een stuk lopen en zien in de verte een rendier staan. Maar als we dichterbij komen, loopt hij het bos weer in. Op de stuwdam hebben we nog een gezellig praatje met een Zweedse motorrijder. Weer terug bij de camper genieten we van het lekkere weer. Ineens zien we hetzelfde rendier weer staan, nu vlakbij de camper. Hij kijkt af en toe wel naar ons maar als hij ziet dat we niets doen, gaat hij weer verder met eten. Zo houdt hij ons de hele middag gezelschap, hoe gaaf!

Vandaag hebben een route door een natuurgebied die helemaal over een gravelweg loopt. Daardoor zien we heel veel rendieren, zo leuk!

Oude huisjes onderweg.

We vinden een erg mooi plekje aan een stuwmeer. Het is heerlijk weer dus lekker buiten zitten.

Waar we de hele middag gezelschap hebben van een rendier.

Prachtige beesten toch?!

Zaterdag 14 augustus 2021 – Asarna tot Los Hamra NP (CC 82652 N 61.76672 E 14.76567) – 200 km

Verandering van plannen. We gaan niet naar de hoogste weg van Zweden Flatruet. Waarom niet? Omdat de voorbanden van de camper niet al te best meer zijn en deze weg is ook weer een gravel weg van 40 km. Niet zo goed voor de banden. Dus veranderen we onze plannen. We rijden een heel stuk over de wel bekende E45 tot voorbij Sveg. Daarna is de afslag naar het Hamra Natuurpark. Dit park bestaat uit oerbossen en moerassen en er leven beren, veelvraten, wolven, bevers, otters en elanden. Na een km of 5 is een parkeerplaats waar diverse wandelingen zijn uitgezet. Allemaal erg goed aangegeven en niet al te lang. Over de moerassen zijn houten paden gelegd, door het bos loopt een smal bospaadje. Helaas zien we geen spannende dieren maar het is echt een mooi gebied. Was het de hele ochtend aan het regenen, terwijl wij lopen is het weer gelukkig weer helemaal opgeknapt.

In het Hamra natuurpark zijn veel wandelingen uitgezet.

In dit park zijn ook beren (hebben wij niet gezien).

Delen van de wandeling gaan via een moeras, hier liggen houten paden over.

Door het bos smalle wandelpaadjes.

Zondag 15 augustus 2021 – Los Hamra NP tot Solvarbo (CC 76959 N 60.37154 E 15.64650) – 225 km

En weer worden we wakker met regen. De vooruitzichten zijn ook niet al te best. Ja ook dat hoort bij een vakantie in Scandinavië. We gaan weer op pad over de E45. Alsmaar door bossen met af en toe meren, weinig huizen. Tot we bij de stad Mora komen. Dan volgen we de weg 70 en nu is het ook een heel andere belevenis. Veel meer auto’s, veel stadjes, overal auto’s, weinig bossen maar juist meer velden met landbouw. Heel veel plaatsen langs de weg waar je pizza’s of hamburgers kunt kopen. Wat een verschil met het noorden! Nou worden we niet echt vrolijk van een flinke trip met regen maar we weten er toch een erg leuke dag van de maken. In Leksand stoppen we bij een grote loppis winkel die zowaar op zondag open. Het is een flink gebouw vol met spullen. We halen ons hart op met snuffelen in alle spullen en vinden ook nog eens wat leuks. Een eland van glas is onze favoriet. Echt super leuk. Een klein stukje verder is nog een loppis, nog groter dan de vorige. Heerlijk om doorheen te struinen maar de prijzen zijn super hoog. Natuurlijk is dat niet zo’n probleem als je echt iets vindt wat je wilt hebben. Maar het blijft hier bij kijken, kijken, niet kopen. Erg fijn dat de regen eindelijk is gestopt. We rijden door Borlange wat echt een flinke stad is. Zo’n 20 km onder Borlange rijden we naar ons overnachtingsplekje in Solvarbo. De plek is bij een meer met strand. Er is verder helemaal niemand, precies zoals wij het graag hebben. Lekker alleen staan, heerlijk rustig.

We bezoeken een erg leuke loppis.

Ons overnachtingsplekje in Solvarbo.

Veel plek hier maar wij staan heerlijk alleen.

Glazen elandje wat we bij de loppis hebben gekocht.

Maandag 16 augustus 2021 – Solvarbo tot Strängnäs (N 59.491054 E 17.083151) – 150 km

Onze eerste stop vandaag is in Hedemora waar we naar een Rode Kruis winkel gaan, even snuffelen. In het zuiden van Zweden zijn ook weer Lidl winkels en daar vullen we onze voorraad weer aan. Dan nog even naar een Dollar Store en dan hebben we wel weer even genoeg winkels gezien. We volgen nog steeds de 70 naar het zuiden. We rijden nu toch weer door aardig wat bossen en weinig bewoning tot we in de buurt van Enköping komen. Dan zien we weer velden met landbouwgrond. In Enköping stoppen we bij een pizzeria. Heerlijk om eens een dagje niet te hoeven koken. Net onder Enköping zoeken we een camperplaats op maar we vinden hem helemaal niets. Dus weer verder richting Strängnäs waar we een plek vinden die niet geweldig is, maar prima voor 1 overnachting. We staan op een parkeerplaats met aan de andere kant van de weg een klein strandje. Het is gelukkig de hele dag droog gebleven, wij blij dat de weersverwachtingen van veel regen (in ieder geval vandaag) niet zijn uitgekomen. We stoken weer eens een lekker vuurtje op. Dat houdt de muggen lekker op afstand. Jammer genoeg gaat het regenen en dat blijft het ook de hele nacht.

We zijn nu bij de Mälardalen een gebied met een enorm meer het Mälarenmeer. Rondom dit meer staan 100 robuuste kastelen, chique landhuizen en prachtige landhuizen. Het wordt gezien als bakermat van Zweden. Een derde van de Zweedse bevolking woont in deze regio.

We halen vandaag een pizza, een keertje niet koken is ook erg fijn.

Leuk zitje.

Het meer bij ons overnachtingsplekje bij Strangnas.

Ook hier staan we weer alleen.

Hoog tijd om weer eens een vuurtje te stoken.

Dinsdag 17 augustus 2021 – Strängnäs tot Taxinge Slot (N 59.240968 E 17.301032) – 60 km

Ja het is weer zover, weer een jaartje ouder. Maar ik heb mezelf het afgelopen jaar voorgenomen om niet meer naar die cijfertjes te kijken. Gewoon genieten van de dag, van de dingen die je op dit moment kunt doen (en dat is nog heerlijk veel). Niet over in zitten wat de toekomst brengt, hoe lang je nog je huidige levensstijl kunt volhouden. Stoppen met dat gepieker, dat zie ik in de toekomst wel. Voorlopig gaat alles nog prima en dat moet meer dan genoeg zijn. Zo dat waren even mijn gedachtenspinsels over het ouder worden.

We rijden eerst naar het stadje Mariefred, een stadje met smalle straatjes en fleurig geschilderde typisch Zweedse houten huisjes. We zetten de camper op de parkeerplaats van het Gripholm slot, een kasteel van het koninklijk huis uit 1537. Het kasteel ziet er prachtig uit en ligt aan het Mälarenmeer. Vanaf het kasteel lopen we het stadje in, bezoeken nog even de kerk en dan gaan we op weg naar Taxinge Slot. Niet voor de geschiedenis van dit kasteel (een rijke industrieel heeft dit landhuis met stoeterij twee eeuwen geleden gebouwd). Nee dit kasteel staat nu bekend als het Kakslottet (taartkasteel). In het café staat een buffet met minstens 65 soorten cake, taart en andere soorten gebak. Echt iets wat ik bij mijn verjaardag vind passen. Zo komen we voor de moeilijke keus te staan, welke lekkernijen willen we op ons bordje? Het lukt ons toch om te kiezen en wauw wat smaakt dat super lekker! Echt genieten. Een beetje misselijk en met volle buiken gaan we na een uurtje weer weg. Iets verder is een oud treinstation wat een prima plekje is om te blijven staan.

Het Gripholm slot.

Binnenplaats bij het Gripholm slot.

Nog maar eens een foto van het Gripholm slot.

Rondom het Malaren meer staan heel veel paleizen en landhuizen.

Mooie oranjerie bij het kasteel.

Het oude station van Mariefred.

Malle straatjes in Mariefred.

Het Taxinge slot wat ze nu taartkasteel noemen omdat hier dagelijks een buffet is van heerlijke taarten en lekkernijen.

We moeten even wachten tot we naar binnen mogen.

En dan volgt de moeilijke keuze. Waar gaan we voor?

In Taxinge is ook een oud station waar wij onze camper neerzetten om te overnachten.

In dezelfde stijl ook een kerk.

En zo hebben we weer een prima overnachtingeplekje.

1. Alsnog Proficiat en dank weer voor het delen van de mooie foto's!!!!

2. Wat heerlijk als je weer iets leuks kan vinden in een Loppis, daar wordt je toch weer bij van. Ik wil ook wel een verjaardag in zo'n theehuis.