dinsdag 23 april 2024

REIS SPANJE – WEEK 11 – 13 t/m 21 april 2024

Zaterdag 13 april 2024 – Grau de Castellon tot Sant Sadurni (CC 88431 N 41.43380 E 1.78500) – 250 km

Even de camper verzorgen en dan rijden we naar de Mercadona waar we voldoende boodschappen voor de terugreis halen. Dan is het toch echt tijd en gaan we op weg. We rijden langs allerlei bekende plaatsen waar we op de heenweg hebben gestaan: Benicarlo, Vinaros, L’ Aldea. We rijden over de doorgaande weg AP7 en dat rijdt natuurlijk lekker door. Deze keer hebben we geen camperplaats aan zee maar in het binnenland en dat is ook aan de temperatuur te merken. Pfff…. Echt puffen. Wel een prima camperplaats en in de schaduw met een windje is het toch wel goed uit te houden met de 28 graden die het vandaag is geworden. Zo maken we ons op voor onze laatste nacht in Spanje.

Even de camper verzorgen op de camperplaats in Grau de Castellon.

We rijden eerst nog een stuk langs de kust.

Wat zullen we de bekende mooie zee boulevards van Spanje weer gaan missen.

Over de Ebro.

Langs druiven velden.

Naar de camperplaats in Sant Sadurni.

Het is flink warm met 28 graden maar in de schaduw van de camper is het goed uit te houden.

Zondag 14 april 2024 – Sant Sadurni via Canet en Roussillon (PN 54803 N 42.659401 E 3.03229) tot Treilles (PN 53747 N 42.923314 E 2.948927) – 260 km

Vlakbij zit een benzinestation waar LPG verkocht wordt en dus vullen we onze gastank weer helemaal vol. Als we zien dat ze ook Ad Blue verkopen, tanken we dat ook maar gelijk. Diesel tanken doen we een klein stukje voor de grens met Frankrijk. We moeten daarvoor wel even van de snelweg af, maar het scheelt 30 eurocent per liter, dus dat is wel de moeite waard. Ja dan is het echt zover: 10 weken geleden reden we ook op zondag Spanje in en nu rijden we Spanje weer uit. Omdat het zo warm is, besluiten we om toch nog een tussenstop aan zee te maken. Of dat nu het slimste idee van mij was? Het is natuurlijk mega druk want het is zondag en het is prachtig weer, dus wat doen alle Fransen? Jawel, naar de kust rijden. Dus duurt het wel even voor we bij het parkeerplaatsje komen en natuurlijk staat dat mega vol met auto’s. Maar we hebben geluk want er rijdt net een auto weg. Aan de ene kant van de weg is een binnenmeer aan de andere de zee. Aan de binnenzee staan allemaal oude vissershuisjes waar we natuurlijk even een kijkje gaan nemen. Als we een broodje hebben gegeten, pakken we de stoelen en gaan we naar het enorme strand met uitzicht op de Pyreneeën. Zo genieten we van onze laatste stranddag van deze reis. We denken er nog even over of we hier blijven overnachten maar de parkeerplaats ligt pal aan een doorgaande weg en dus rijden we aan het eind van de middag toch naar het plekje wat we eigenlijk hadden uitgezocht wat een beetje in het binnenland ligt. Soms valt zo’n plekje mee en soms valt het tegen. Nou deze keer valt het tegen. Het is een klein parkeerplaatsje bij een speeltuintje, met moeite kunnen we de camper recht zetten. Maar ach, het is alleen maar voor 1 nacht.

Onderweg naar Frankrijk.

Jawel, afscheid van het heerlijke Spanje... op naar Frankrijk.

We zien heel veel van deze race auto's voorbij gaan.

We rijden naar de kust in Frankrijk en parkeren de camper bij deze oude vissershuisjes.

We zijn nu in Canet, heel veel auto's die op deze warme zondag natuurlijk ook naar het strand willen. Wij hebben geluk dat we een parkeerplaats voor de camper vinden.

En zo genieten we van onze laatste stranddag. Op de achtergrond de Pyreneeën.

Aad gaat nog een keer proberen of hij wat kan vinden. Inmiddels heeft hij toch al bijna 20 euro bij elkaar gesprokkeld.

Dit is het parkeerplaatsje bij Carnet waar we nog net de camper konden parkeren. Maar het is geen geschikte plek om te overnachten dus rijden we aan het eind van de dag weer weg.

Ook aan de Franse kust is genoeg moois te zien.

Het niet bijzondere plekje in Treilles, in de verte zie je de zee.

Maandag 15 april 2024 – Treilles tot Beauchastel (CC 72163 N 44.82298 E 4.80854) – 315 km

Als we wakker worden staat er een stevige wind. Aad moet het stuur stevig vast houden. Maar het is niet te vergelijken met het noodweer wat op dit moment in Nederland huishoudt. Hier schijnt de zon nog en de temperatuur is nog steeds erg hoog. Het rijden over de tolweg is tegenwoordig favoriet bij Aad. Hij vindt het lekker rustig doorrijden. Geen rotondes, geen drempels, niet steeds op je snelheid moeten letten. Het schiet dan ook lekker op want na 3 uur rijden zijn we in Beauchastel. We stoppen eerst bij de Intermache waar we de cassette kunnen lozen. Natuurlijk halen we daar gelijk een stokbrood. Drie kilometer verder ligt de camperplaats waar we vandaag blijven. We zijn hier al veel vaker geweest. Het is een plek bij sluizen en een elektriciteit centrale aan de Rhône. In de schaduw van de camper is het prima vertoeven. Over de Rhône varen ook van die cruiseboten, net als bij de Rijn. We zien er af en toe eentje langs varen, altijd leuk om te zien hoe ze door de sluizen gaan. Het is en blijft een heerlijk overnachtingsplekje.

Over de Rhône.

Langs de Rhône rijden is ook erg leuk. Wellicht idee voor een trip?

De sluizen en de energie centrale van Beauchastel.

Ook nu is het zo warm dat we de schaduw van de camper opzoeken.

Net zoals bij de Rijn, varen hier ook cruiseschepen.

We zien er genoeg langs varen.

Dinsdag 16 april 2024 – Beauchastel tot Allerey sur Saone (PN 78457 N 46.907056 E 5.0045) – 265 km

Brrr het is echt een stuk kouder als we vandaag opstaan. Na het ontbijt gaan we weer snel op pad. Voor we weer op de tolweg komen, rijden we eerst een stuk langs de Rhône. Een echt mooie route, wellicht moeten eens een trip plannen die helemaal langs deze rivier gaat. Eenmaal op de tolweg schiet het weer lekker op. Behalve dan het stuk door Lyon, dat is even opletten, zeker op de snelheid want op hele stukken mag je maar 70 of 50 km. Gelukkig is het niet druk en laten we Lyon alweer snel achter ons. Bij Chalon sur Saone gaan we de tolweg af en rijden nu af en toe door de typische Franse dorpjes. Zo anders dan Spanje maar zeker met net zoveel sfeer. We stoppen bij het stadje Allerey sur Saone, waar een prachtig plekje is direct aan de Saone. Natuurlijk is deze rivier niet te vergelijken met de Rhône want we zien hier geen enkele boot varen. Jammer dat de temperatuur een stuk lager is met maar 12 graden. Ja er is geen ontkomen aan, we zullen er maar gewoon aan moeten wennen.

Lyon.

Ons plekje aan de Saone.

Waar de temperatuur een stuk lager is, dat wordt geen buiten zitten meer.

Woensdag 17 april 2024 – Allerey sur Saone tot Millery (CC 77339 N 48.81571 E 6.12742) – 290 km

Voor we de tolweg weer oprijden, stoppen we weer bij een Intermache om een stokbrood te halen en net genoeg diesel te tanken om naar Luxemburg te rijden. Op de tolweg is er vrij weinig verkeer en dus schier het lekker op. We krijgen nog een flinke hagelbui over ons heen. We stoppen even om het stokbrood te eten en dan rijden we de laatste kilometers naar de camperplaats in Millery. We hebben hier al vaker gestaan, je staat in een heel stil dorpje en direct aan de Moezel. Het is echt flink koud nu met 4 graden. Als avondeten kiezen voor een pizza uit de pizza automaat die hier staat. We kopen ook een stokbrood uit ook weer een automaat. Zo hebben we ons avondeten weer bij elkaar maar ik moet zeggen, ik had beter zelf kunnen koken want het was niets bijzonders. Het wordt ’s avonds zo koud dat we de kachel aanzetten. Dan is het al snel lekker warm in de camper.

Velden met bloeiend koolzaad, altijd mooi om te zien.

In de verte de hagelbui die wij even later over ons heen krijgen.

De camperplaats in Millery aan de Moezel waar we al vaker hebben gestaan.

Hier staat een stokbrood- en een pizza automaat.

We krijgen een onweersbui over ons heen maar even later schijnt toch weer de zon. Maar brrrr wat is het hier koud.

Donderdag 18 april 2024 – Millery tot Lanaken (CC 9990 N 50.92176 E 5.70496) – 215 km

Voor we opstaan, zetten we de kachel aan want jeetje wat is het koud! Dan gaan we weer snel op weg, rijden langs Metz en daarna Luxemburg in. We gooien de dieseltank weer vol en gaan weer verder richting Luik. Onderweg stoppen we weer om te eten en dan volgt Luik. Altijd een uitdaging om hier doorheen te rijden. Maar het lukt zonder veel opstoppingen en even later rijden we Nederland alweer binnen. Daar blijven we niet want we rijden naar Lanaken en dat ligt net over de grens in België. De camperplaats ligt aan de Zuid-Willemsvaart en bij het plaatsje Rekem. Rekem is een verrassend mooi stadje met veel mooie oude gebouwen. Er is ook een kasteel maar dat staat verscholen achter een hoge muur. In ieder geval een erg leuk stadje om even doorheen te lopen. Weer terug bij de camper kunnen we genieten van de binnenvaartschepen die voorbij varen.

De camperplaats in Lanaken, België.

De camperplaats ligt aan de Zuid-Willemsvaart. Zo kunnen we ook nu weer boten kijken.

Maar eerst lopen het Rekem in, een prachtig klein stadje.

Er is hier ook een mooi kasteel maar dat ligt zo verscholen dat je er amper een foto van kunt maken.

De oude stadspoort uit 1640.

Vrijdag 19 april 2024 – Lanaken tot Kleef (CC 12147 N 51.78914 E 6.14822) – 140 km

Op naar Kleef, daarvoor rijden we het grootste gedeelte door Nederland en wat is het dan weer wennen aan de volle, drukke wegen. Zonder problemen komen we aan in Kleef en kunnen we eindelijk de camper van San en Ger bewonderen. En wauw wat een mooie camper. Enorm ruim van binnen met een prachtig Italiaans design. Echt een bizar mooie camper. Kan me helemaal voorstellen dat ze hier gelijk verliefd op waren want dat gevoel heb ik zelf ook. ’s Avonds gaan we uit eten bij de Griek. Het smaakt allemaal weer erg lekker en met volgegeten buiken lopen we weer terug naar de campers.

Zaterdag 20 april 2024 – Kleef (CC 12147 N 51.78914 E 6.14822) – 0 km

We kijken eerst even naar de kwalificatie van Formule 1 die deze keer in China wordt gereden. Leuk dat we Max alweer pole positie zien pakken. Dan gaan San, Aad en ik naar de winkels van Kleef. Kleef is altijd leuk om te winkelen want er zijn veel verschillende soorten winkels waar we alle drie een flink lange tijd in kunnen rond snuffelen. Natuurlijk verwennen we onszelf met het heerlijke Duitse gebak. Daarna past er bij Aad en mijzelf toch ook nog een braadworst bij. We shoppen heel wat af. Tussen de buien door lopen we weer terug naar de campers. Ja en ook vanavond gaan er uit eten want er moet hier een heel goed schnitzel restaurant zitten en ja dat willen we natuurlijk zelf eens proberen. We worden niet teleurgesteld en zo smikkelen we een heerlijke schnitzel naar binnen.

Altijd lekker gebak in Duitsland.

Genieten van heerlijke schnitzels.

Zondag 21 april 2024 – Kleef tot Capelle aan den IJssel - 145 km

We kijken natuurlijk eerst naar de race van China waar we Max zien winnen. San en Ger vertrekken richting België, zo leuk om even bij elkaar te zijn geweest. Als de race voorbij is, doen we even alles lozen, diesel tanken en dan gaan we op pad. Op naar huis, waar we zonder problemen weer aankomen. We halen de hoogstnodige dingen uit de camper, de rest komt morgen wel. We kijken terug op een zeer geslaagde overwintereis met echt heerlijke temperaturen.

Nog even de cijfertjes:

We hebben in totaal 6030 km gereden. We hebben 76 nachten in de camper geslapen op 41 verschillende plekken.

We hebben 12 nachten op een betaalde plek gestaan, wat ons € 162,= heeft gekost.

1. Welkom terug en dit neemt niemand jullie meer af. Schrale troost: ook hier wordt het vanaf komend weekend wat warmer. Wilma

2. Sandra en Gerrit23 april 2024 om 10:10

En zo zit jullie reis weer wat op maar wat hebben jullie enorm mooi weer gehad heel wat beter dan hier in het koude kikkerlandje. Gelukkig zal het niet ook best wel een keertje beter worden dus nog even doorbijten.

3. Lia van Wingerden-Been24 april 2024 om 11:30

Welkom thuis en bedankt weer voor het mooie reisverslag.