zaterdag 23 maart 2024

REIS SPANJE – WEEK 7 – 16 t/m 22 maart 2024

Zaterdag 16 maart 2024 – Palomares tot Cabo de Gata (PN 20721 N 36.778749 W 2.242908) – 105 km

We trekken weer verder, de 3 nachten op Palomares vonden we genoeg. Nadat we de kust een beetje achter ons hebben gelaten, rijden we door het woestijn gedeelte van Spanje. Het maakt niet uit hoe vaak je dit ziet, het blijft indrukwekkend mooi. Daarna komen we in een stuk Spanje wat er een stuk minder mooi uitziet, namelijk de plastic kassen. Zo ver als je kunt kijken, overal zie je plastic kassen. Dat verandert weer als we het natuurpark Cabo de Gata binnenrijden. Het is een bijzonder stukje Spanje want deze grillige kust met steile rotsen is nog niet aangetast door massatoerisme. Hier nog rust en stilte en prachtige natuur. We zijn hier al vaker geweest en er zijn heel veel prachtige baaien en stranden waar je overdag mag staan. Overnachten met je camper is in dit natuurpark verboden. Wij hebben besloten om een baai met prachtige gele rotsen opnieuw te bezoeken (PN 41435 N 36.861 W 2.00659). Het is nog vroeg en daardoor is er nog genoeg plek om de camper te parkeren. Wat is het hier toch mooi, echt hoor, die gele rotsen en dan die prachtige kleur van de zee. Echt zo bijzonder. We wandelen een stuk over de rotsen en genieten van al het moois. Dan rijden we weer verder door het prachtige natuurpark. Tot we het park weer uitrijden en weer terecht komen in de velden vol met plastic kassen. Wat een contrast! We rijden naar het dorpje Cabo de Gata waar we de camper op een parkeerplaats vlakbij de zee neerzetten. Hier mag je wel overnachten. Het is verder totaal geen bijzondere plek, de campers en auto’s staan echt dicht op elkaar geparkeerd. Maar ach we hoeven hier alleen te slapen, wij zetten onze stoelen op het strand en genieten van het heerlijke weer. Tot onze verbazing komen aan het eind van de dag de ‘vriendelijke’ Fransen hier ook staan. Gezellig! Nee hoor, ze staan achteraan de parkeerplaats en we hebben geen last van ze.

We rijden door het woestijngebied van Spanje.

Maakt niet uit hoe vaak je dit ziet, het blijft indrukwekkend.

Ja dit is dan weer een heel ander landschap met heel veel plastic kassen.

We rijden het natuurpark Cabo de Gata in.

Op weg naar de plek met de gele rotsen.

Echt een prachtig stuk natuur hier.

In het natuurpark mag je niet overnachten maar wel hier in het dorpje Cabo de Gata.

De vissersbootjes liggen hier op het strand.

Genieten van het lekkere weer.

Zondag 17 maart 2024 – Cabo de Gata tot Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 77 km

Ja de plek in Cabo de Gata is natuurlijk (althans voor ons) geen plek waar je langer dan 1 nacht wilt zijn en dus trekken we weer verder. We rijden om Almeria heen en ook dat gaat door prachtig berglandschap. Ons doel is vandaag een bekende plek en dat is in de haven van Almerimar. Het is ons hier vorig jaar zo goed bevallen, dat we hier zeker deze reis weer wilden staan. Het staat veel voller dan vorig jaar, maar helemaal achteraan is nog een erg mooie plek met direct uitzicht op het water. Op dit achterste gedeelte zijn geen stroom aansluitingen maar die hebben we niet nodig. Wat een top plek weer! Je betaalt hier 13 euro per nacht en dat is een prima prijs. Rondom de haven zijn vele restaurantjes en barretjes. Het is zondag en dus is het mega druk, alle terrassen zitten afgeladen met Spanjaarden. Een ijsje halen kost best wat moeite, wat een drukte. Weer terug bij de camper genieten we van, alweer, het lekker weer en het kijken naar de boten die de haven in en uit varen.

Onderweg naar Almerimar rijden we weer door prachtig berglandschap.

Ons plekje bij de haven van Almerimar.

Uitzicht op de bergen van de Sierra Nevada.

Almerimar.

De haven van Almerimar.

Wij staan helemaal achteraan en zien de boten in- en uitvaren.

Midden op de foto zie je onze camper.

Maandag 18 maart 2024 – Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 0 km

Tijd om weer eens de fietsen te pakken. Langs de zee loopt een prachtig fietspad. We fietsen naar Guardias Viejas, hier staan campers op een vrije plek en als we er zijn, beseffen we ons ineens dat we hier wel eens gestaan hebben. Er staan grote borden dat je hier niet mag overnachten en dat er boetes van 96 euro worden uitgedeeld. Maar of dat echt gebeurt? We denken van niet want er staan best veel campers en zo te zien staan ze er al een tijdje. Weer terug bij de haven gaan we uit eten.  Was het gisteren overal druk en zat alles bomvol, vandaag is het een stuk rustiger en veel restaurants zijn dicht. Wij kiezen voor een Italiaans restaurant en dat blijkt een goede keuze. Aad kiest voor een Calzone pizza en ik voor een hamburger die wordt geserveerd op een pizza broodje. Ze smaken beide erg lekker. Inmiddels is de zon verdwenen achter zee mist, de toren van de haven is amper zichtbaar. Gelukkig is de temperatuur nog wel goed genoeg om buiten te zitten.

We pakken de fietsen en gaan naar Guirdias Viejas. Hier is een vrije plek waar we ook al eens gestaan hebben.

Een flinke catamaran vaart de haven uit.

Haven Almiramar.

Blik op de toren van de haven waar wij achter staan.

Mijn hamburger in een pizza broodje, was echt erg lekker.

Er komt ineens zeemist opzetten.

Rondom een vissersboot vliegen altijd veel meeuwen.

Dinsdag 19 maart 2024 – Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 0 km

Vandaag fietsen we de andere kant op waar een groot natuurgebied ligt. Daar zou een fietspad doorheen moeten lopen, dus gaan we vol goede moed het zandpad op. Nou erg ver komen we niet. Het is meer een traject voor een mountainbike. Veel modderpoelen, boomstronken en zandvlaktes. Erg jammer want het is echt een mooi gebied. Nou ja, het stukje wat we ervan gezien hebben dan. Via de Mercadona gaan we weer terug naar de camper. Wat is het warm vandaag. Het is 22 graden maar die zon brandt echt flink. De rest van de dag brengen we door met lezen, lummelen, kletsen en kijken naar de vele boten die de haven in- en uitvaren.

We wilden door een natuurpark fietsen, maar het lijkt meer geschikt voor mountainbikes.

Woensdag 20 maart 2024 – Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 0 km

Vandaag, na lange tijd, een wat mindere dag. Ja de zon laat zich wel af en toe zien, maar de wind is fris. We wilden uit eten gaan bij een restaurant waar we vorig jaar erg lekker hebben gegeten, Daar wilden we maandag ook al naar toe, maar toen was hij dicht. Vandaag gelukkig open. Maar wat is dat? Alles gereserveerd! Nou ja zeg, dat is balen. Dan maar weer terug naar het Italiaanse restaurant waar we maandag gegeten hebben. Aad kiest deze keer voor lasagne en ik voor pizza. Het smaakt weer erg lekker.

Weer uit eten, Aad kiest voor lasagne.

en ik voor een pizza.

Volgens mij hoort hier nog iets onder.

Donderdag 21 maart 2024 – Almerimar via Nerja (CC 62207 N 36.74741 W 3.87303) tot Malaga (CC 88983 N 36.68046 W 4.44786) – 190 km

We vinden het weer tijd om verder te trekken, op naar Nerja. De camper kunnen we parkeren op een grote betaalde parkeerplaats vlakbij het oude centrum. Dan lopen we het stadje in met kromme straatjes, veel winkels, heel, echt heel veel toeristen, veel ijszaakjes, veel restaurants. Met andere woorden: gewoon een gezellige boel hier. Ook hier is, net als in Benidorm,  een uitzichtpunt in zee met de naam Bacon de Europa. Je hebt hier een goed uitzicht op de rotskust. We slenteren op ons gemak door alle straatjes. We gaan eten bij een Indiaas restaurant, menu voor 12,50 en het smaakt ons erg goed. Later in de middag hebben nog ruimte voor een ijsje want met zoveel ijszaken is de verleiding wel erg groot. Als we tegen 4 uur weer bij de camper zijn, besluiten we om toch nog door te rijden naar Malaga. Dat is maar 70 km rijden en met een uurtje zijn we er dan ook. We gaan, net als vorig jaar, bij het Sacaba strand staan. Een enorme parkeerplaats waar enorm veel campers staan. Ondanks dat het al 5 uur is, zien we gelijk aan het begin al een prima plek met uitzicht op de zee. Die gaat trouwens flink te keer met flink hoge golven. Heerlijk om hier weer terug te zijn! Inmiddels is de lucht aardig dichtgetrokken. Eerst dachten we aan mist, maar door de oranje gloed moet het toch echt Sahara zand zijn. We hebben steeds minder zicht en de kleur wordt steeds meer oranje.

Als we weer verder trekken zien we nog steeds overal, echt op ieder geschikt plekje, plastic kassen.

We bezoeken het super gezellige Nerja.

Best veel toeristen hier, maar ook echt heel gezellig.

Bij het Balcon de Europa.

Balcon de Europa.

Vanaf het Balcon de Europa zie je de mooie rotsenkust.

Deze keer gaan we bij een Indiaas restaurant eten.

Weer heel wat anders en erg lekker.

Na het bezoek aan Nerja, rijden we naar Malaga. De lucht kleurt oranje van het Sahara stof.

En dan staan we weer op de bekende plek in Malaga. Dit is een vrije plek en er staan enorm veel campers.

Vrijdag 22 maart 2024 – Malaga (CC 88983 N 36.68046 W 4.44786) – 0 km

Het Sahara zand is een beetje uit de lucht en ligt nu natuurlijk op de camper. We gaan eerst even naar de Mercadona en dan pakken we fietsen en gaan naar het centrum van Malaga. Wat voelt dat goed aan om hier weer te zijn. Ik kan het niet goed uitleggen waarom Malaga nou zo goed aan voelt. Het is gewoon een erg gezellige stad. Maar wel druk, heel veel toeristen, echt je kunt over de hoofden lopen. Maar er hangt gewoon een fijne sfeer. We halen even een boekje bij het toeristen buro met informatie over Semana Santa, de Paas week die zondag begint. De tribunes hiervoor worden overal opgebouwd. De balkons waar de processies langs komen, zijn al versierd met paarse doeken. We gaan eerst maar even op een terrasje zitten met wat lekkers. We lopen een prachtige kerk in waar de draagbaren al klaar staan met daarop de grote beelden. Het zal weer flink aanpoten zijn om deze grote dingen door de stad heen te dragen. Wij gaan ook naar de winkel Alfajar die vlakbij de kathedraal zit. Hier hebben we vorig jaar prachtig aardewerk gekocht en daar willen we nu nog wat bij kopen. Maar jeetje kiezen valt toch echt niet mee. Na lang wikken en wegen komen we toch tot keuzes en lopen we met 4 prachtige stukken de winkel uit. We slenteren nog wat rond en gaan tegen 1 uur weer terug naar de camper. We hadden al van San gehoord dat Marco en Moniek hier ook staan. Jawel hoor, we zien ze al snel. Het een leuk weerzien en we babbelen gelijk weer heel wat af. Weer terug bij de camper is het hoog tijd om wat te eten. Daarna gaan de stoelen naar buiten want ondanks dat de zon toch nog achter wat mist zit, is het met 23 graden echt een prima temperatuur. Echt zo raar dat we nu al 7 weken onderweg zijn. Zo voelt het niet, het lijkt veel korter.

En zo lopen we weer in Malaga, de balkons zijn al versiert met paarse doeken voor de processie van Samana Santa, de Paasweek.

Zelfs het gebak is erop aangepast.

Lekkere broodjes met rauwe ham.

Deze man verdient zijn geld als standbeeld.

We gaan naar de winkel Alfajar waar we weer wat van dit prachtige aardewerk willen kopen.

De winkel staat vol met prachtige spullen. Het val dan ook niet mee om een keuze te maken.

Malaga.

Een erg mooie kerk...

... waar de draagbaren al klaar staan voor zondag.

1. Sandra en Gerrit23 maart 2024 om 08:46

Juliie hebben een abonnement op dat Sahara zand, dat wordt weer poetsen voor Aad. Leuk dat jullie Marco en Monique hebben gezien is toch altijd weer even gezellig. Ik heb er genoten van je verhaal en kijk uit naar volgende week

2. Lia van Wingerden-Been23 maart 2024 om 15:07

Mooie blog weer en veel plezier de komende week👍