donderdag 23 januari 2020

REIS PORTUGAL/SPANJE – WEEK 1 – 17 t/m 23 januari 2020

Vrijdag 17 januari 2020 – Rotterdam tot Grenay (CC 54837 N 50.44811 E 2.73816) – 270 km
Voor de vierde keer gaan we in de winter op zoek naar de zon. Net als vorig voorjaar willen we ook naar Noord Spanje. Dat stond vorig jaar ook al op de planning maar door het slechte weer is dat niet gelukt. De 13 weken thuis waren heerlijk. Heel veel geverfd in huis, daarna genoten van de gezellige decembermaand. Nu is het weer tijd om op reis te gaan. Aad heeft nog even een niet dakluikje in de douche gemaakt, en een nieuwe startaccu geplaatst.
Nadat we een aantal keer via het binnenland van Frankrijk hebben gereden, willen we nu via de westkant rijden. We vertrekken niet al te vroeg, zo hopen we file’s te vermijden. En dat lukt prima want zonder enig oponthoud komen we aan in Grenay. Hier zijn 3 camperplaatsen met stroom. Die plekken zijn allemaal al bezet, maar we kunnen we nog prima bij staan en zelfs nog stroom pakken. Dat laatste vind ik altijd prettig zo aan het begin van de reis. Dan weten we zeker dat de accu’s goed vol geladen zijn. Even wat eten en dan lopen we het dorpje rond. We zijn weer op reis!

Even wat eten.

De camperplaats in Grenay.

We lopen een rondje en Aad vindt deze lekkernij bij een boulangerie.

De camper iets verplaatst zodat we tv ontvangst hebben.

Zaterdag 18 januari 2020 – Grenay tot Sees (N 48.606201 E 0.167437) – 330 km
Ons elektrische kacheltje hield ons goed warm gisterenavond, dus vanmorgen voor het opstaan maar weer aangezet. Tegen 10 uur zijn we weer op pad. Richting Rouen gaat snel via de tolvrije A28, dan volgen we de D438 en dat gaat met de nodige rotondes en dorpjes. Maar wel door prachtig landschap. We tanken bij de Intermache (pfff wat is die diesel toch duur in Frankrijk) en eten maar gelijk wat. Rond vier uur komen we aan in Sees. Hier is een camperplaats die in CamperContact staat, maar op Park4Night staan nog twee andere. Wij kiezen de camperplaats bij een vijvertje. Een erg mooi en rustig plekje. Natuurlijk lopen we Sees in wat een enorme kerk heeft. Maar er zijn nog meer mooie gebouwen waar we van kunnen genieten.

We hebben onderweg allerlei types weer, zonnig.

Maar af en toe rijden we ook door hele lage wolken.

Na 330 km stoppen we in Sees, hier het mooie stadhuis.

Er staat een enorme kerk.

Ons plekje in Sees.

Zondag 19 januari 2020 – Sees tot Ste. Maure de Touraine (CC 3440 N 47.11098 E 0.61656) – 200 km

Als ik wakker wordt, zet ik natuurlijk eerst de kachel aan. Hmmm dat is nou toch jammer, hij wil niet aangaan. De boiler doet het wel. Dus douchen en dan snel aankleden want met 2 graden in de camper is het geen pretje om in je blootje te staan, dat kan ik je wel vertellen! Buiten ligt er allemaal rijp op het gras. Wel een mooi gezicht, dat dan weer wel. Snel eten en gaan rijden, kachel voluit aan, zon op de voorruit en voor we het weten is het weer lekker warm. De route gaat nog een klein stukje over de D438, daarna de D338 tot aan Tours. Daar gaan we de D910 op richting Portiers. Maar zover komen we niet want we stoppen in St. Maure de Touraine. Genoeg gereden vinden we. Even wat eten en kijken waar we terecht zijn gekomen. Het stadje is deze keer niets bijzonders. Ach het is maar voor 1 nachtje. Als we ’s avonds weer de kachel willen aanzetten, lukt dat weer niet. Blijkt dat er 1 LPG gasfles leeg is. Dat is vreemd. We vullen ze toch altijd voordat we op reis gaan? Oh oeps deze keer vergeten. Ja dan is het niet zo gek dat er eentje leeg is. Snel de andere aansluiten en de kachel aan. Veel beter!

Het was koud vannacht, maar in ons bedje heerlijk warm. Jammer genoeg wil de kachel niet aan, dus snel douchen en aankleden.

Wel een mooi plaatje zo 's morgens in Sees.

Ons plekje in Ste. Maure de Touraine is een stuk minder mooi, maar ach het is hier rustig en het is maar voor 1 nacht.

Maandag 20 januari 2020 – Ste. Maure de Touraine tot Verteuil-sur-Charente (CC 189 N 45.97981 E 0.23538) – 145 km
Vanmorgen is het dan ook heel anders opstaan. Lekker eerst even de kachel aan en dan pas uit bed en douchen. Dat is het betere werk. De zon schijnt volop maar warmer dan 6 graden wordt het toch echt niet. Tot Portiers rijden we over de D910 naar dan gaat het verder over de N10 en dat is een vierbaansweg. Dat schiet natuurlijk een stuk sneller op. Geen dorpjes waar je maar 50 km mag, geen eindeloze rotondes. Zo zijn we al snel in Verteuil-sur-Charente waar een prima camperplaats is. Het dorpje is erg mooi met de rivier de Charente er doorheen. Er is ook een kasteel maar het lukt ons niet om erbij te komen. In deze tijd van het jaar is alles in het dorp aardig uitgestorven, alleen de apotheek is open. Het is nog 400 km naar Spanje! Aan de oostkant van Spanje is bij heel veel provincies code rood afgegeven. Er wordt veel regen, sneeuw, harde wind en hoge golven verwacht. Maar aan de westkant in Noord Spanje waar wij heen willen, zijn de vooruitzichten heel goed. Zou het dan dit jaar lukken om dit gebied te gaan bekijken?

Verteuuil-sur-Charente.

Met een flink kasteel aan de rivier Charente.

En een oude watermolen waar een restaurant in is gevestigd. Vandaag is alles gesloten.

Nog maar een blik op de oude watermolen en daarachter het kasteel.

De camperplaats in Verteuil-sur-Charente.

Via een parkje loop je naar de Charente en het dorpje.

Dinsdag 21 januari 2020 – Verteuil-sur-Charente tot Morcenx (CC 21124 N 44.03806 W 0.90926) – 275 km
We hebben in Verteuil onze watertank gevuld maar als we een kopje thee hebben gezet smaakt dat niet echt lekker. Wij vinden het water in Frankrijk vaak een vieze bijsmaak hebben. Dan maar even stoppen bij de Lidl om water flessen water te halen, dat kost maar 11 cent per liter, daar kun je ook niet arm van worden. De route van vandaag verloop grotendeels over vierbaanswegen. Eerst de N10 tot aan Bordeaux. Dan de A63, die in het begin nog tolvrij is. Daarna wordt het wel een tolweg, maar de TomTom stuurt ons net voor het tolstation eraf om bij de volgende afslag de weg weer op te rijden. Zo zijn we al snel in Morcenx. Dit is geen plekje waar je leuk staat of wat een leuke omgeving heeft. De enige reden dat we hier terecht zijn gekomen is omdat we niet in 1 keer naar Hondarribia in Spanje wilden rijden. We hebben geen zin in lange trips. Vandaar deze tussenstop. We staan langs het spoor waar af en toe een trein langs rijdt. Verder zijn er allerlei loodsen. Inmiddels is het voor het eerst deze reis bewolkt maar nu wel ietsje warmer met 10 graden.

Bij Bordeaux rijden we eerst over de Dordogne, daarna over de Garonne.

Ons plekje in Morcenx verdiend niet bepaald de schoonheidsprijs.

Woensdag 22 januari 2020 – Morcenx tot Hondarribia (CC 24688 N 43.367676 W 1.96958) – 145 km
Erg fijn de bewolking want we hoefden gisterenavond daardoor de kachel niet aan te doen. En ook vanmorgen was het niet nodig. Jammer genoeg ziet alles met bewolking er wel wat somberder uit. We krijgen zelfs wat spetjes regen. We hoeven niet ver te rijden vandaag maar nemen toch voor dit laatste stuk van Frankrijk de tolweg. Dat scheelt een uur rijden en voor de kosten hoef je het ook niet te laten (€ 11,=). Het eerste stadje in Spanje is Hondarribia en een kleine 3 km de bergen in, ligt de camperplaats waar we blijven staan. Een enorm grote parkeerplaats vlakbij een vesting. ’s Zomers schijnen veel Spanjaarden hier te komen picknicken maar nu is het erg rustig. Als we wat hebben gegeten, gaan we de omgeving verkennen. Je kunt rondom de vesting lopen, erin lukt niet want het is afgesloten. Iets verder is een uitzichtpunt over Hondarribia en de zee. Als het zonnetje zich nog even laat zien, krijgen we echt een lente gevoel.

Het is bewolkt.

Voor het laatste stuk van Frankrijk nemen we de tolweg, dat scheelt een uur rijden.

En dan komen we in Spanje bij het plaatsje Hondarribia.

Vanaf Hondarribia rijden we 3 km de bergen in naar deze camperplaats.

Achter de camerplaats ligt een enorme vesting. We lopen er omheen, erin kan niet want het is helemaal afgesloten.

Uitzicht over Hondarribia en de zee.

Kerkje vlakbij de camperplaats.

Donderdag 23 januari 2020 – Hondarribia tot Zumaia (CC 71356 N 43.29221 W 2.24755) – 60 km
Het heeft de hele nacht zachtjes geregend en ook vandaag blijft het tot twee uur miezeren. We gaan eerst even diesel en LPG tanken. En dan op weg langs de kust van Noord Spanje. We wilden eigenlijk de stad San Sebastian bekijken, er zijn twee camperplaatsen, maar ik lees zoveel verhalen over inbraken in campers dat we deze stad toch maar overslaan. Voorbij San Sebastian rijden we de D634 op, eerst een stuk langs een rivier en bij Zarautz komen we bij de zee. Het is dan niet ver meer naar Zumaia, maar het is wel een super mooie route want we rijden vlak langs de zee. In Zumaia zetten we de camper langs een rivier, vlakbij het stadje. Als we wat hebben gegeten, regent het niet meer. Dus jassen aan en op pad. Hoog boven het stadje is de enorme kerk. Niet mooi, maar wel flink aanwezig. De huizenblokken zelf zijn wel allemaal erg mooi. Typisch Spaans, appartementsgebouwen die er ook nog eens mooi uit zien. We lopen langs de rivier tot aan de zee. Echt mooi hier. Ben zo blij dat het weer goed genoeg is om langs deze kust te rijden. Bij het toeristenbureau horen we dat hier bijzondere rotsformaties zijn. We kunnen ze morgenochtend met laag water bekijken. Voor vandaag genoeg gelopen. Een koplamp doet het niet meer, dus Aad gaat die nog even vervangen.

Voorbij Zarautz rijden we langs de zee.

In Zumaia steekt de kerk hoog boven de huizen uit.

Zumaia ligt aan zee en aan een rivier.

Een oud stations gebouw.

Rondom de kerk, smalle straatjes.

Met natuurlijk de overbekend ijzeren balkonnetjes.

We lopen langs de rivier tot we bij de zee zijn.

Een appartemensgebouw, super mooi toch?

Wij hebben onze camper op een parkeerplaats langs de rivier gezet. We zitten vlakbij het stadje.