zaterdag 21 september 2019

REIS FRANKRIJK – WEEK 2 – 15 t/m 21 september 2019

Zondag 15 september 2019 – St. Hippolyte tot Ribeauville (CC 56818 N 48.1981 E 7.30305) – 9 km
Ondanks dat we het een prachtig plekje vinden, besluiten we toch om ergens anders heen te gaan. Het wordt vandaag nog warmer en dus gaan we op zoek naar een plekje met schaduw. Dat vinden we 9 km verder bij een municipal camping bij Ribeauville. Deze camping kost normaal 5 euro per nacht maar blijkbaar is de camping nu gesloten en hoeft er niet betaald te worden. Er staan al heel wat campers lekker in de schaduw en wij zetten die van ons erbij. We halen de fietsen van de camper en fietsen naar Ribeauville. Je zou denken dat het misschien saai zou worden, want ook dit is weer zo’n prachtige plaatsje. Maar wij vinden het alleen maar geweldig en genieten van al het moois. Het is trouwens flink druk in het stadje, wellicht komt dat doordat er een antiek markt is. Dat vinden wij natuurlijk ook geweldig leuk! Moet zeggen dat er ook prachtige spullen te koop staan. Wel veel te duur voor ons, dat wel. Maar wel leuk om te kijken. We eten wat in het dorpje. Mooi, dan hoef ik vanavond niet te koken. Weer terug bij de camper, gaan we samen lekker buiten zitten knutselen. Ik met mijn bullet journal en Aad met zijn fimo klei. En zo genieten we volop van onze relax reis. Heerlijk!

Ribeauville is ook weer zo'n prachtig plaatsje.

Hoe leuk! Er is een antiek markt.

Met erg mooie spullen maar voor ons liggen de prijzen wel een beetje te hoog.

De antiek markt in Ribeauville.

Je krijgt toch geen genoeg van deze mooie panden?

Ribeauville.

Deze zijn leuk!

De antiek markt met op de achtergrond een prachtige kerk.

De municipal camping van Ribeauville. We staan nu nog in de zon, maar dat is nog maar heel even en dan, gelukkig, schaduw. Erg warm vandaag met 29 graden!

Maandag 16 september 2019 – Ribeauville (CC 56818 N 48.1981 E 7.30305)
Vandaag wordt het weer een warme dag met 28 graden. We blijven lekker op ons schaduwplekje staan. Ik maak mezelf nog wel even nuttig door de was van de afgelopen week te wassen. Lekker ouderwets, met de hand. Oeps wat is dat water koud! Nou ja het is verder warm genoeg dus niet zeuren Hennie! Als alles gewassen en wel aan de lijn hangt, geeft dat toch weer een voldaan gevoel. Ik moet zeggen dat ik verder eigenlijk niet heel veel uitspook vandaag. Beetje lezen, beetje kletsen, stukje met Balou lopen. Aad gaat nog wel een keertje op de fiets naar het dorp. Hij heeft daar iets gezien wat hij van klei na wil maken. Maar heeft er geen foto van genomen, dus nog maar even die kant op. Ach het is op de fiets ook maar 5 minuutjes naar het stadje.

Een wijnhuis vlakbij de camping.

De camping is open van 1/7 tot en met 31/8. Wel fijn dat we er nu nog gewoon mogen staan.

Ik maak mezelf nuttig door de was van de afgelopen week te doen. Heel ouderwets: met de hand.

Dinsdag 17 september 2019 – Ribeauville tot Kaysersberg (CC 1359 N 48.13607 E 7.26189) – 20 km
Tijd om weer eens verder te trekken. Niet dat we veel verder rijden. Het is maar 5 km naar het stadje Riquewihr. We hebben gelezen dat daar echt niet normale prijzen voor het parkeren worden gevraagd. Natuurlijk omdat het een enorme toeristische trekpleister is. Maar gelukkig hebben we de app Park4Night en daarin staan een aantal plekjes net buiten het stadje die gratis zijn. Zelfs eentje onder de bomen. Ideaal voor ons omdat we natuurlijk Balou achter moeten laten in de camper. Omdat ze niets ziet, is het voor haar niet te doen om met ons door een stadje te lopen. Dat is voor haar veel te inspannend. Vandaar dat ik erg blij ben met een plekje onder de bomen. Het is maar een kleine 10 minuten lopen naar Riquewihr en eenmaal daar zijn we weer erg onder de indruk. Wat een stadje, hoog Anton Piek gehalte. Er is een stadsmuur met een poort met daarachter een hoge toren met weer een poort. Daarachter de prachtige vakwerkhuizen alweer in die felle kleuren. Wat is het weer mooi! Ook hier weer de vele winkels met wijn. Veel boulangeries en natuurlijk veel souvenirs winkels. Maar het meest kijk je toch omhoog naar alle prachtige huizen. Weer terug bij de camper eten we even een boterham en gaan dan op weg naar Kayserberg, ook weer een mooi wijnstadje. Hier is een enorme camperplaats, eigenlijk gewoon een grote parkeerplaats waar je met je camper kunt staan. Voor € 10,= kun je hier een nacht staan en dat doen we ook. De camperplaats ligt vlakbij het centrum en ook Kaysersberg is weer een plaatje. Heel anders dan de andere stadjes maar ook weer erg mooi. We vinden zelfs een pizzeria, dat wordt vanavond pizza eten!

Hmmm… nou dat ging dus mooi niet door. Toen Aad voor de deur stond, bleek dat hij op dinsdag gesloten is. Dan maar noodplan, Aad een zak erwtensoep (grrr) en ik kwark met cruesli. Zo zijn onze buiken ook weer gevuld.

Overal, echt overal velden vol met druivenstruiken.

De buitenmuur van Riquewihr.

Riquewihr.

Eenmaal door de poorten is het weer genieten van de prachtige, fel gekleurde, vakwerkhuizen.

Onderweg naar Kayserberg weer volop heuvels met druivenstruiken.

Het mooie Kayserberg.

Ook weer een prachtig stadje.
De camperplaats in Kayserberg is niets bijzonders maar goed genoeg voor 1 nachtje.

Woensdag 18 september 2019 – Kaysersberg tot Voegtlinshoffen (CC 29958 N 48.01837 E 7.28213) – 25 km
Het is ’s morgens flink druk bij het sani station van deze camperplaats. Ook campers die hier niet gestaan hebben komen even alles lozen en weer vullen. Ook niet zo gek natuurlijk, want alles is hier gratis. Als bij ons ook alles weer is gedaan, gaan we op weg naar Colmar. In Colmar zijn parkeerplaatsen die speciaal voor campers zijn bestemd waar je voor een paar euro een aantal uur kunt staan. Prima geregeld. Er is (op dit vroege uur) nog plek genoeg en zo lopen we al snel het gezellige oude centrum van Colmar in. We zijn hier wel eens eerder geweest maar dat is al zeker 20 jaar geleden. Na alle prachtige dorpjes die we hebben gezien, hopen we maar dat Colmar ons niet tegen gaat vallen. Gelukkig is dat ook niet zo. Er zijn allerlei kronkende straatjes met de meest prachtige panden. Er staat ook een enorme kerk en dan is er natuurlijk petit Venetië, heeft helemaal niets met Venetië te maken, maar is wel erg mooi om te zien. Met twee uur hebben we het wel gezien allemaal. Met de camper rijden we even langs een Lidl en dan naar een plekje een klein stukje onder Colmar. Het dorpje stelt niet veel voor, ja de gebruikelijke enorme wijnhuizen en natuurlijk velden vol met druivenstruiken. Maar wat deze plek zo bijzonder maakt, is het prachtige uitzicht. Kilometers ver kun je kijken over de druiven velden, de Rijn vallei en daarachter de bergen van het Zwarte Woud. Erg leuk om te staan. We zetten de stoelen lekker buiten. Het is vandaag dan wel geen 28 graden meer maar met 19 graden is het ook nog heerlijk genieten in de zon.

Onderweg naar Colmar.

Ik blijf het mooi vinden, die velden vol met druivenstruiken en dan af en toe zo'n klein dorpje.

Colmar is ook erg mooi met zijn vele prachtige panden.

Colmar.

Ze noemen Colmar ook wel klein Venetië omdat hier een riviertje doorheen loopt. Maar met Venetië heeft het helemaal niets te maken.

Ons plekje in Voegtlinshoffen met een prachtig uitzicht over de druiven velden, het Rijn dal en daarachter de bergen van het Zwarte Woud.

Donderdag 19 september 2019 – Voegtlinshoffen tot Valvre et Montroille (CC 1355 N 47.63742 E 6.1077) – 140 km
Vandaag is mijn broer Tars jarig, 68 jaar alweer. Ik ga hem zeker even bellen vandaag, maar ja, mijn actieve broer is gewoon nog steeds aan het werk dus het bellen zal tot vanavond moeten wachten.
Wij gaan de prachtige Elzas streek verlaten. Het is ons super goed bevallen. De eindeloze velden vol druivenstruiken, de enorme wijnhuizen, de prachtige dorpjes. Het is ons meer dan goed bevallen. Maar vandaag gaan we daar afscheid van nemen. We rijden eerst nog een stuk richting Mulhouse maar draaien dan de N66 op richting de bergen. Net voorbij Le Thillot heb ik een plekje aan een meer gevonden via de app Park4Night. Maar dat plekje blijkt toch moeilijker te bereiken dan dat er stond vermeld. Dat gaat hem dus niet worden. We stoppen er wel even om een boterham te eten en rijden dan verder naar de stad Vesoul. Daar net voorbij is het stadje Valvre et Montroille met een groot meer. Direct aan het meer is een gratis camperplaats waar 5 campers kunnen staan. De plekken zijn schuin zodat iedere camper een vrij uitzicht over het meer heeft. Een prima camperplaats en gelukkig is er nog een plekje voor ons vrij. We zijn helemaal blij als het eerste plekje vrij komt. Aad verplaatst onze camper en zo hebben we helemaal een vrij uitzicht. Stoelen naar buiten en genieten van het prachtige weer.

De hele familie is druiven aan het plukken.

We rijden nog door een laatste wijndorpje.

Het blijft echt zo mooi, die wijndorpjes.

Maar we gaan de wijndorpjes achter ons laten en gaan richting de bergen.

Net voorbij Vesoul is een mooie camperplaats aan een meer bij het stadje Valvre et Montroille.

Prima plekje zo, snel de stoelen naar buiten en genieten van het prachtige weer.

Vrijdag 20 september 2019 – Valvre et Montroille (CC 1355 N 47.63742 E 6.1077)
Zo lekker hé dat we alle tijd hebben en niets hoeven. Zo blijven we vandaag lekker op deze mooie plek staan. Het is ’s morgens nog wel wat kouder, de temperatuur loopt langzaam op van 9 naar 12 naar 16 naar 19 en uiteindelijk tot 21 graden. Zo is het ’s morgens nog te koud om buiten te zitten. Prima! Ik pak al mijn bullet journal spullen en de foldertjes die ik bij de toeristen informatie buro’s heb verzameld en ga lekker zitten knutselen. Aad kiest ervoor om een aantal Geocaches te zoeken, hij vindt er vier. Als het wat warmer is buiten, gaan we rond het meer fietsen. Aan de andere kant van het meer is een camping en nog een camperplaats. Weer terug bij de camper gaan we lekker buiten zitten. Er komen nog een aantal Nederlandse camperbusjes bij staan waar we even een praatje mee houden. Als je dan hoort dat deze mensen maar twee weken vakantie hebben, voelen we ons weer enorm bevoorrecht.

Zaterdag 21 september 2019 – Valvre et Montroille tot Nans sous Ste. Anne (CC 28010 N 46.97158 E 5.99679)  – 105 km
Vandaag begint de herfst. Maar dat is totaal niet te merken. Wat is het warm vandaag! Wij rijden naar Besancon waar we op de camperplaats bij de citadel willen gaan staan (CC 28397 N 47.23145 E 6.03935). Maar helaas, de hele parkeerplaats staat stampvol. Daar kunnen we echt niet meer bij. Er is nog een andere camperplaats in de stad maar daar kunnen maar 7 campers staan, we denken dat die zal vast wel vol zal. Dus wijzigen we onze plannen en laten Besancon voor een andere keer. Nu op naar Ornans. Niet een heel bijzonder stadje, eigenlijk is het enige wat mooi is de huizen op palen in de rivier de Loue. Maar we hebben geluk want op het marktplein is een bijzondere markt. Er staan allemaal kraampjes met lokale producten met een enorm terras erbij. Je kunt voor een klein bedrag een menu kopen en zo bij ieder kraampje wat te eten of te drinken halen. Nog nooit gezien. Moet wel zeggen dat ik het eten er niet erg aantrekkelijk uit vind zien. Het water loopt me niet in de mond zal ik maar zeggen. Maar de Fransen zelf leven zich helemaal uit, het hele terras zit afgeladen. Wel leuk is het brocante winkeltje wat ook aan het marktplein zit. O.k. ook hier vinden wij alles te duur, maar het blijft leuk om even rond te kijken. Al met al zijn we snel uitgekeken en gaan we weer verder naar Nans sous Ste. Anne waar een camperplaats voor zes campers is. We hebben geluk want er zijn maar twee plekjes bezet. De camperplaats kost € 5,35 per nacht. Eerst maar wat drinken en dan lopen we naar de bron van de rivier de Lison. Het is maar een klein stukje lopen van 1,5 km en gelukkig lopen we lekker in de schaduw. De bron is een grote grot waar het water uit stroomt, gevolgd door een kleine waterval. Erg mooi hier.  Weer terug naar de camper pakt Aad de fiets om onze overnachting af te rekenen bij de kaaswinkel in het dorp. ‘s Avonds komt de burgemeester controleren of iedereen wel betaald heeft.

Een monument in Ornans.

Huizen in Ornans aan de rivier de Loue.
Ook in Ornans deze pizza machine, je kunt kiezen uit 2 pizza's, betalen en je pizza komt er gebakken uit. Geen idee of het dan ook nog te eten is!
Op het marktplein in Ornans is deze markt met allerlei lokale producten.
Aan het marktplein ook een erg leuk brocante winkeltje.
Ornans.
De camperplaats in Nans sous Ste. Anne.
Even wandelen naar de bron van de rivier de Lison.

En hier zien we de bron, het water komt uit de grot en valt dan met een kleine waterval naar beneden.

De bron van de rivier de Lison.