woensdag 7 maart 2018

REIS MAROKKO – WEEK 10 – 1 t/m 7 maart 2018

Donderdag 1 maart 2018 - Rissani (CC 19323 N 31.38119 W 4.27172)
Het waait gelukkig niet zo hard meer als gisteren en we kunnen lekker buiten zitten. Ik heb inmiddels al wat haakwerk af (een boodschappen tas en een trui voor mezelf). Kan ik weer aan het volgende project beginnen. Ondanks dat deze camping echt in de middle of nowhere ligt, is het behoorlijk druk met 18 campers. Wellicht ook allemaal aan het wachten tot de wind wat minder is? De dag kabbelt zo lekker voorbij. ’s Avonds is het volle maan en die geeft toch veel licht! Het lijkt wel alsof er sneeuw ligt en het daardoor heel licht buiten is. Een heel apart gezicht.

Niet veel foto's gemaakt vandaag, dan maar een foto van mijn gehaakte boodschappentas.

En mijn zelf gehaakte trui.

Het zwembad op de camping (ijskoud water) op de achtergrond de steenwoestijn.

Ondanks dat de camping in the middle of nowhere ligt, is het flink druk met 18 campers.

Vrijdag 2 maart 2018 Rissani tot Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039) – 50 km
Het is weer windstil dus tijd om te vertrekken. Eerst even water bij tanken. Vanaf een muurtje kan Aad het zand van de zonnepanelen spuiten. In Rissani stoppen we nog een keer bij een kleine kruidenier voor nog meer kannen water, wat flessen cola en een brood. Ik word aangesproken door een aantal jonge jongens. Ondanks dat ik geen frans spreek, hebben we toch een heel gesprek. Als Aad met zijn water aankomt en de camper open doet, zien ze Balou. Ja dat geeft altijd veel bekijks, een kleine hond, dat kennen ze niet. Dus iedereen wil Balou even aaien. Veel zielige geluiden dat ze merken dat ze blind is. Ze vragen om pennen maar helaas, die heb ik niet. Ik heb nu pas begrepen dat de kinderen hier op school zelf voor pennen en schriften moeten zorgen. Als ik dat thuis had geweten, had ik best wel wat mee genomen. Het zijn erg vriendelijke knullen, niet dat opdringerige want dan was ik al heel snel klaar met ze geweest. Onder heel veel bonjours gaan we weer verder. In het dorpje bij de camping kopen we nog wat kleine potjes yoghurt. Als we weer in de camper komen, is ons brood blijkbaar op de grond gevallen en daar was Balou erg blij mee. Er is niet veel meer van over. De rest van de dag ligt Balou dan ook met haar buik omhoog tevreden te knorren.
De camping is nog erg leeg, twee mega grote Franse campers met quads die er ook al stonden toen wij weggingen, het Duitse stel wat naar Zuid Afrika gaat en er ook al stond. Verder twee bus campers en dat is het. In de loop van de dag komen er nog twee campers. Wij begrijpen niet dat het zo rustig is hier. Het is een prima camping, zelfs met zwembad. We krijgen uit Nederland filmpjes te zien van onze kleinkinderen op het ijs. Bizar! Hier is het 26 graden en zitten we in de schaduw in onze korte broeken en in Nederland is het super koud. Wat een verschil!

Met het muurtje kan Aad mooi het zand van de zonnepanelen afspuiten.

Weer onderweg naar Merzouga komen we langs het fossielen museum.

Hier kun je dromedarissenmelk kopen.

Zaterdag 3 maart 2018 Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039)
Als we weer hebben genoten van de warme douche en ons ontbijt, gaan we een stuk lopen. Het is nu nog niet zo warm. We lopen de duinen in maar nu lopen we langs alle hotels en campings richting Merzouga. Er staan best mooie hotels, vooral hotel Tombouctou is er mooi. Eigenlijk verwacht je bij een woestijn een groot gebrek aan water. Dat is hier helemaal niet aan de orde. Via de duinen schijnt er veel water in de grond te zitten. Overal zien we waterputten en dikke zwarte slangen die het water bij de hotels en huizen brengt.
We komen een Berber tegen waar we een praatje mee maken. Hij vertelt dat de mensen in het hotel vaak een rit op een dromedaris doen en dan in een Berber tent in de Sahara blijven overnachten. Behalve de Chinezen, die maken alleen een dagtocht en overnachten liever in het hotel. De man haalt ook fossielen uit de grond, samen met zijn familie. Natuurlijk laat hij een aantal stukken zien maar als we zeggen niet geรฏnteresseerd te zijn, is dat ook prima. Heerlijk iemand tegen te komen die niet zo opdringerig is. Uiteindelijk kopen we toch een schaaltje bij hem voor maar 50 Dirham. We vonden het een goede prijs en leuk dat hij het zelf heeft gemaakt. Het wordt zo langzamerhand al flink warm met de zon op ons rug, Balou loopt ook al flink te hijgen. Maar weer snel terug naar de camping.

We wandelen door de duinen richting Merzouga en zien erg mooie hotels.

Even wandelen, we zien mooie hotels.

Maar ook overal deze waterputten, met een dikke waterslang wordt het water naar de hotels en huizen gebracht.

Ingang van een hotel.

De dromedarissen hebben rust tot ze weer een stuk de duinen in lopen met een toerist op hun rug.

Voorlopig kunnen ze nog lekker eten.

Tot onze verbazing gaat het ’s middags toch weer flink hard waaien. Het duurt niet lang of het zand stuift weer overal rond en de lucht is weer grijs van het stof. Ik had gisteren de hele camper zandvrij gemaakt. Het rode Sahara zand zat werkelijk overal. Nou dat is dus voor niets geweest, je kunt niet voorkomen dat ook nu weer alles onder een laagje rood zand zit. Helaas.

Zondag 4 maart 2018 Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039)
Vandaag is er gelukkig geen wind. Moet natuurlijk ook niet gaan lopen klagen over wind. De temperatuur is prima hier met 27 graden. En ja, als je bij de Sahara wilt staan omdat het zo lekker weer is, dan is het logisch dat je last van zand hebt. Dus geen geklaag Hennie! We lopen even naar het kleine dorpje om wat boodschapjes te halen. Aad wil weer koekjes bakken en heeft boter nodig. Zijn jam is ook op en met een brood en 10 eieren zijn we weer helemaal blij. Balou loopt ook lekker mee, ze houdt wel van een wandeling iedere dag. Verder doen we niet zo veel, beetje lezen, ik ben natuurlijk ook aan het haken, we lopen af en toe de duinen in. Ik zie op de weersverwachting dat het vrijdag beter weer wordt bovenin Marokko, kunnen we weer verder gaan met onze rondreis.

Maandag 5 maart 2018 Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039)
Ook vandaag heerlijk warm weer. We lopen door de duinen naar een hotel 1 km verder en gaan daar ’s middags uit eten. We kunnen kip met patat krijgen. We verwachten dan eigenlijk een lekkere gegrilde kip, maar helaas, het is wel kip maar niet gegrild en erg droog. De patat is slap, vet en zoutloos. Nee, deze keer was uit eten gaan geen feest. Maar waar we zitten, dat ziet er wel allemaal heel mooi uit. Het is een prachtig hotel, zwembad erbij, duinen voor ons neus. Geweldig om hier zo te zitten en dus genieten we daar maar dubbel van. In de loop van de dag komen er aardig wat campers bij en zo staan we met 15 campers.

Uit eten bij een hotel iets verderop.

Met dit als uitzicht, niets te klagen toch?

Poesje krijgt natuurlijk ook wat.

Dinsdag 6 maart 2018 Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039)
Een bewolkte dag, temperatuur nog steeds heel hoog, 27 graden. We besluiten om via de R702 naar het gebied te rijden waar fossielen worden gevonden. Het is best een aardig stuk rijden (30 km) voor we de heuvels zien waar de fossielen worden gevonden. We rijden met de camper een stuk onverharde weg op en gaan daar eens kijken of we wat kunnen vinden. Er liggen genoeg stenen. Aad neemt zijn hamer mee om de stenen stuk te slaan. We zien heel wat fossielen zo in de gladde rotsen zitten, maar die kunnen we er niet uitkrijgen. Gelukkig vinden we er wel een aantal. Altijd leuker als je ze zelf vind. Tegen 2 uur zijn we weer terug op de camping. Hoog tijd om wat te eten, Aad maakt pannenkoeken en die smaken prima. De rest van de dag lummelen we wat buiten.

We zetten de camper neer bij de heuvels waar fossielen worden gevonden.

Je ziet ze zo in de rotsbodem zitten, maar deze krijgen we er niet uit.

Tussen deze lagen meer kans om wat te vinden.

Ook hier in de heuvels overal het rode Sahara zand.

• Heel veel van deze  borden langs de weg.

Ook vandaag is er een rally, deze auto's gaan iets verderop de duinen in.

We krijgen een prachtige zonsondergang.

Woensdag 7 maart 2018 Merzouga  (CC 30530 N 31.13342 W 4.02039)
Het is inmiddels 2 weken geleden dat we hier zijn aangekomen en ik merk aan mezelf dat ik graag weer verder wil reizen. Het is hier prachtig, het weer is erg lekker, maar om zolang op 1 plek te staan is niet echt mijn ding. Er is natuurlijk verder ook niet heel veel te doen. In Tafraoute kun je nog prima naar het leuke stadje lopen waar je erg lekker uit eten kunt gaan. Waar leuke winkeltjes zijn en 2 x per week een markt. Maar hier, ja je kunt een stuk in de duinen lopen en natuurlijk iedere keer als we een sliert dromedarissen zien lopen, vinden we dat erg leuk. Maar het wordt toch echt tijd dat we weer eens een ander landschap gaan zien. Maar gelukkig is het weerbericht voor het noorden van Marokko weer een stuk beter en besluiten we dat vandaag onze laatste dag hier in de Sahara zal zijn.
Ook vandaag is het weer flink warm met 28 graden. Wij gaan ’s morgens eerst weer een stuk door de duinen lopen, maar met de zon zo pal op ons hoofd, hebben we het al snel erg warm. Dat wordt maar een klein rondje. Ik doe nog even ons week wasje die natuurlijk super snel droog is. Aad haalt nog een doek over de zonnepanelen om het laagje zand eraf te halen. Maar ze doen hun werk erg goed, de accu’s zijn helemaal vol geladen. We nemen nog een kijkje in het souvenirs winkeltje op de camping, daar verkopen ze ook wat fossielen maar ze vragen twee keer zoveel dan de Berber verkoper die we een paar dagen geleden hebben gezien. Omdat Aad toch nog iets wil kopen, loopt hij weer de duinen in en koopt bij een Berber verkoper een fossiel voor een normale prijs. We overleggen ook even waar onze reis in september en oktober naar toe zal gaan. Dat wordt een rondje Zuid Italiรซ.
Er zijn vandaag heel wat campers weggegaan maar in de loop van de dag komen er ook weer heel wat bij en staan er weer 16 campers.
Zo eindigt onze 10e week van deze reis, we zijn al 8 weken in Marokko. Zoals al eerder gezegd, bevalt Marokko ons erg goed. Het einde van onze rondreis is nu natuurlijk wel in zicht maar met Fez en Chefchaouen en de kust van de Middellandse zee nog in het vooruitzicht, hebben we nog genoeg te bekijken.

Een rondje lopen door de duinen.

Overal zie je sporen van de grote zwarte torren die hier heel veel zitten.

Uitzicht op onze camping.

De dromedarissen hebben hun zadel weer op en wachten op de toeristen.

Aan het eind van de dag loopt de camping weer goed vol, in het rondje gebouwtje worden wat souvenirs verkocht.

Wij hebben hier prima gestaan op de camping Haven La Chance, maar het is echt tijd om weer verder te gaan met onze rondreis. Gelukkig is het weer in Noordelijk Marokko nu eindelijk opgeknapt.

Aad komt aanlopen met de Berber verkoper.

1. Leuk die verhalen Hen en mooi gehaakt. Nog veel reisplezier op de terugweg. Groetjes, Lia

2. Na twee weken zand happen is het idd wel weer tijd voor verandering. Maar ik zou nog even heerlijk genieten want wij rijden nu in Belgiรซ en dat is het grijs en vies. Maar ook wij mogen niet klagen als je 5 maanden van het heerlijke weer hebt mogen genieten.

3. Hoi wat een leuke fotos en wat maken jullie veel mee en nu richting de zee lijkt mij ook een verademing na dat zand
    Blijf genieten
    Hier word het +15 graden
    Terwijl een week geleden min 5 graden was gevoelsmatig temperatuur min 10 gr.