maandag 21 augustus 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 12 - 20 t/m 26 augustus 2017

Zondag 20 december 2017 – Vänersborg tot Gaddesanna (N 58.391 E 12.4899) – 40 km
We rijden naar Trollhattän, waar de Trollhattänwatervallen de grootste obstakels vormden in het Göta kanaal, de oost-west verbinding tussen Stockholm en Göteborg. De oplossing was natuurlijk om sluizen te bouwen. Daarvan zijn er inmiddels heel veel in Trollhattän. De eerste sluizen waren in 1800 al gereed maar die waren al snel te klein. Dus werd een tweede serie gebouwd die in 1844 af was. Ook die werd al spoedig te klein en dus kwam er een derde serie. Die was gereed in 1916. Met deze laatste serie wordt het hoogteverschil van 32 meter overbrugd door vier sluizen. Jaarlijks gaan hier zo’n 20.000 schepen doorheen. De watervallen worden inmiddels gebruikt om stroom op te wekken, deze centrale is de grootste van Zuid Zweden. Aan de ene kant van het sluizencomplex is een betaalde camperplaats maar aan de andere kant zijn er gratis parkeerplaatsen. Wij zetten onze camper hier neer en lopen naar het sluizencomplex. We zien de sluis uit 1800 als eerste. Dan komen we bij de vele sluizen die in 1844 gebouwd zijn. Leuk is dat je ze allemaal goed kunt bekijken. In de nieuwere sluizen liggen zeilboten te wachten, wij blijven een half uur staan in de hoop dat de sluis in werking wordt gezet, maar er gebeurt niet veel. We nemen ook een kijkje in het kanaal museum, best aardig om te zien, maar het is erg jammer dat er weinig uitleg in het Engels staat. We eten wat en gaan dan weer verder. Net voorbij Trollhattän zijn twee natuurgebieden, Hunneberg en Halleberg. Wij rijden tussen deze twee natuurgebieden door en gaan dan naar het piepkleine plaatsje Gaddesanna aan het Vänern meer. Hier is een parkeerplaats middenin het bos en vlakbij een strandje. Jammer genoeg kunnen we niet buiten zitten want het is de hele dag al af en toe flink aan het regenen, afgewisseld met zon. We lopen naar het strandje waar een aantal Zweden, ondanks de regen, gewoon aan het zwemmen zijn. Het is een prachtig strand, erg apart zo met het bos erbij. We lopen nog een stukje met Balou en dan is het tijd om de bbq aan te steken. We hadden hiervoor een aantal dagen terug al vlees gekocht en dat moet nu toch echt op. We hebben deze reis weggooibbq’s maar dat is geen succes. Zelfs een de fles brandbare gel helpt niet om de bbq goed aan de praat te krijgen. Gelukkig heeft Aad een lekker vuurtje gestookt, bbq daarop en zo krijgen we ons vlees toch gaar. Het is ook hier weer super, super stil. Als de zon eenmaal onder is, is het ook nog eens enorm donker, je ziet echt geen hand voor ogen. Heerlijk hoor zulke plekken in Zweden.

Trollhattan.

De oude sluizen van Trollhattan.

Dit was de sluis uit 1800 in Trollhattan.

De oude sluizen in Trollhattan.

De kerk in Trollhattan.

Staat er gewoon een prachtige oude Rolls Royce naast ons geparkeerd.

Het strandje vlakbij ons overnachtingsplekje in Gaddesanna.

Het strandje, er zijn wat mensen aan het zwemmen.

Wij staan op een groene parkeerplaats middenin het bos.

Weer een heel rustig en stil plekje.

De weggooibbq wil maar slecht branden, maar op het vuurtje lukt het gelukkig ook om ons vlees gaar te krijgen.
Maandag 21 augustus 2017 – Gaddesanna tot Kinna (CC 51056 N 57.50715 E 12.69989) – 150 km
Wat een stille en donkere nacht was het hier, geweldig. We rijden vandaag naar een overnachtingsplekje bij het dorpje Hedared. Ook weer gevonden met de app Park4night. Onderweg komen we nog rendieren tegen. Niet in het wild deze keer, er zit een hele kudde op een omheind stuk land. Maar toch weer leuk om ze nog een keertje te zien. Als ik later de foto’s zie, zie ik herten. Hmm… wat zijn het nu herten of rendieren? Of alletwee? Ik weet het niet meer.

In Hedared staat het enige staafkerkje van Zweden. In Noorwegen zijn er nog heel veel maar in Zweden alleen nog maar deze ene. Deze kerk is uit 1506 maar er zijn in de constructie delen gevonden die uit de 12e eeuw stammen. Het kerkje is niet groot en we hebben erg veel geluk want we kunnen hem van binnen bekijken. De beheerder wilde net weggaan. De kerk is van binnen prachtig beschilderd. Leuk om dit kerkje gezien te hebben. Het overnachtingsplekje is 2 km verder, het is een picknickplek aan een meertje. Ook weer heel rustig. We zetten de stoelen buiten, maar ook vandaag valt er best vaak een bui. En als het regent, valt er ook flink wat water naar beneden, dus snel de stoelen weer opruimen. Het is nog vroeg in de middag en ondanks dat het een mooi plaatsje is, besluiten we om toch nog een stukje verder te rijden. Eerst naar Boras, daar zijn 2 second hand shops waar we willen rondneuzen. Helaas vallen ze erg tegen, geen mooie spullen hier. Bij Boras is geen overnachtingsplek, maar 25 km verder in de plaats Kinna is er wel eentje. Deze heeft zelfs gratis stroom. Ideaal om onze accu’s weer eens goed vol te laden. Niet dat we problemen met stroom hebben. Met de lange dagen en toch vrij veel zon, houden de accu’s het deze keer goed vol. De camperplaats is helaas niet rustig, er loopt een weg langs waar flink veel verkeer overheen gaat. Maar we blijven hier toch staan. We zitten hier 50 km van het plaatsje Ullared waar we morgen heen willen. Hier zit de mega winkel Bekas en daar willen we eens een keertje rondkijken. Het moet een heel goedkope winkel zijn, eens kijken of we wat winter kleding kunnen aanschaffen. Dus blijven we op ons rumoerige plekje in Kinna staan en laden we alles op wat maar op te laden is.

Onderweg zien we rendieren, of zijn het herten, of roch rendieren? Ik weet het echt niet meer.

Het is in ieder geval een enorme kudde.

Het staafkerkje in Hedared, het enige staafkerkje van Zweden.

Het is maar een klein kerkje maar wel heel erg mooi, aan de binnenkant zijn prachtige beschilderingen.

Het picknickplekje in Hedared waar we wilden overnachten maar toch weer zijn vertrokken.

We overnachten op deze, niet rustige of mooie, camperplaats. Wel gratis stroom dus kunnen we onze accu's volladen.

Dinsdag 22 augustus 2017 – Kinna tot Tvååker (CC 23830 N 57.07804 E 12.53462) 70 km
Gelukkig was er vannacht wat minder verkeer en dus minder herrie. In ieder geval zijn ’s morgens de accu’s weer goed vol en na het ontbijt rijden we naar Ullared. We rijden weer over allerlei binnen weggetjes (af en toe is een deel een grindweg) en weer door prachtige natuur. Als we in Ullared zijn, staat er met borden aangegeven hoe je bij Gekas komt, daar zetten we de camper op een ruime parkeerplaats, vlakbij de winkel. Het is niet zo druk, dus geen rijen mensen voor de winkel. De winkel zelf is niet zo groot als wij hadden gedacht. Eerst komen we in een gedeelte met allemaal verzorgingsmiddelen, daarachter begint de kleding. Aad vindt een spijkerbroek, zelf vind ik de kleding enorm tegenvallen. Saaie kleuren, saaie kleding. Bij de winterjassen word ik wat blijer en daar vind ik voor weinig geld een jas met teddy voering en een kort donsjasje. Ik slaag ook nog voor twee zachte vesten. Als we 2 uur in de winkel hebben doorgebracht, zijn we er wel klaar mee. Even afrekenen en terug naar de camper. Als we wat gegeten hebben, lopen we nog wat andere winkels in maar hebben het al snel gezien. Ik heb een overnachtingsplekje gezien in de natuur een kleine 20 km richting de kust, dus vertrekken we daar naartoe. Ook nu rijden we weer door prachtige natuur. Het plekje is inderdaad middenin het bos, wat een rust weer hier, we zullen het gaan missen in het drukke en volle Nederland. Dat het ook nog eens 20 graden is, maakt het natuurlijk helemaal fijn. Lekker buiten zitten en naar de vogels luisteren. Kopje thee en een boek erbij en genieten maar.

We brengen een bezoek aan de grote Gekas winkel in Ullared.

Een winkel met 68 kassa's. Vandaag zijn er maar een paar open want het is erg rustig.

Ons heerlijke overnachtingsplekje middenin het bos vlakbij Tvaaker.

Het bospad naar ons plekje.

Woensdag 23 augustus 2017 -  Tvååker tot Falkenberg (N 56.8586 E 12.5499) – 40 km
Ook vandaag is het heerlijk weer, volop zon, amper een wolkje te zien. We gaan weer op weg, niet heel ver, 20 km naar Varberg. We zijn dan weer, na lange tijd, terug bij de kust. We rijden naar de haven en kunnen daar gelukkig ook onze camper parkeren. Vlakbij de haven staat het gerenoveerde koudebadhuis in Moorse stijl, het Kallbadhuset. Het is een prachtig houten gebouw met daarvoor een zandstrandje. Op het strand genieten veel mensen van het heerlijk weer. Er is hier ook een vesting uit de 13e eeuw. Maar zijn huidige vorm kreeg het fort in de 17e eeuw. Je kunt er doorheen en omheen lopen. Binnenin is een museum gevestigd. Vanaf de muren hebben we een prachtig uitzicht over de kust. Vlakbij de haven is ook een kleine glasblazerij waar we even kijken. Er is ook een zaak die vissersboottochten organiseert. We vragen of er wellicht plaats is op de boot die vanmiddag uitvaart, maar helaas voor Aad, de boot is vandaag afgehuurd door een gezelschap. We rijden nog even naar een Rode Kruis winkel om tussen de spullen te snuffelen. Er is nog een second hand shop in de buurt, daar gaan we ook nog even een kijkje nemen. We slagen voor wat kleine spullen. We zien een prachtige grote houten kist staan en vinden het super jammer dat we hem echt niet mee kunnen nemen. We rijden verder en nemen de route langs de kust. Net onder het plaatsje Falkenberg zijn 2 parkeerplaatsen vlakbij zee waar we zouden kunnen overnachten. Maar bij de eerste staat een bord dat er tussen 2200-0700 niet geparkeerd mag worden. Dan maar naar de volgende, 1,5 km verderop. Daar staat wel een bord met een tentje en een rode streep erdoor, maar er staan al wat campers en wij wagen het er op. Er zijn toiletten bij en het is op maar 50 meter van de zee. Gewoon een erg goede plek. Lekker de stoelen naar buiten, rum cola erbij en … genieten maar!

Weer op weg, eerst door het bos.

Dan weer langs akkers vol met tarwe.

De haven van Varberg.

Het houten badhuis in Moorse stijl vlakbij de haven van Varberg.

Op het strand leuke speeltoestellen voor de kleintjes.

Het is heerlijk weer en veel mensen zijn al op het strandje.

Het fort in Varberg.

Uitzicht vanaf het fort over de prachtige kust.

Het fort van Varberg.

Een klein eilandje voor de kust van Varberg.

Nog maar een foto van het mooie badhuis.

Varberg.

Een kleine glasblazerij.

Prachtige houten kust, die we graag  hadden meegenomen.

Vraagprijs: 44 euro. Zo jammer dat we hem niet mee konden nemen.

De kust bij ons overnachtingsplekje.

Ons overnachtingsplekje is vlakbij de zee.

Weer eens een prachtige zonsondergang.

Donderdag 24 augustus 2017 – Falkenberg tot Ängelholm (CC 46023 N 56.26433 E 12.83864) – 95 km
We hebben hier prima overnacht, geen enkel probleem, niemand die kwam vertellen dat het niet mocht. De andere campers die hier hebben overnacht waren voornamelijk busjes. Die vinden het vooral handig dat hier toiletten en water is. We rijden verder langs de kust, ook dit landschap is erg mooi om te zien. We zien heel veel akkers die geoogst worden. Maar altijd is daar in de verte de zee met daar ver achter Denemarken. We rijden naar het stadje Halmstad, kunnen de camper vlakbij het oude centrum parkeren. Even een parkeerkaartje kopen en dan kunnen we het stadje gaan bekijken.  Er zijn nog leuke oude straatjes in Halmstad, een gigantische kerk met een enorm orgel. We lopen het stadje door tot onze twee uur parkeertijd op is, dan zoeken we een rustig plekje op om te lunchen. Dat plekje is voor een grote second hand shop. Deze winkel is maar 3 dagen per week open en er staat weer een aardige lange rij mensen te wachten tot de winkel open gaat. Wij gaan natuurlijk ook een kijkje nemen. Ze hebben mooie dingen voor leuke prijzen. Ook hier zien we prachtige grote houten kist voor 55 euro. Maar ja, zo’n joekel past echt niet in de camper. We genieten van het rond snuffelen met de hoop dat we wat leuks vinden. Veel vinden we deze keer niet. We rijden weer verder langs de kust tot het plaatsje Ängelholm. De eerste plek die we hebben uitgezocht, ligt erg mooi vlak aan zee, maar de plaats is echt enorm schuin, dat wordt hem niet. We rijden verder, nu naar een grote parkeerplaats ook vlakbij zee. Er staan hier al een aantal campers, het is dan ook een prima plek om te overnachten. Het is inmiddels wel 6 uur, tijd om aan het eten te beginnen. Aad gaat na het eten nog even proberen of er een vis aan zijn haak wil komen. Maar helaas het is te ondiep hier, dus is het vissen snel weer over.

Veel akkers voor met tarwe hier, het tijd oogsttijd.

Ergens onderweg deze paal met heel veel vogelhuisjes.

Oude straatjes in Halmstad.

Ziet er best wel Deens uit, maar we zitten ook al in de buurt van Denemarken.

Halmstad.

De grote kerk van Halmstad.

Binnenkant van de kerk van Halmstad.

Weer zo'n mooi grote houten kist.

Maar ja, echt te groot om mee te nemen.

Onderweg zien we zo'n typisch Deens kerkje.

Ook deze second hard winkel komen we tegen, maar de prijzen hier zijn enorm hoog.

Het strand bij ons overnachtingsplekje in Angelholm.

Ja het is echt niet goed voor de lijn, en zeker niet handig als je (zoals ik) wilt afvallen, maar we konden de verleiding niet weerstaan.

Vrijdag 25 augustus 2017 – Ängelholm tot Vikhög (CC 22517 N 55.73304 E 12.95827) – 120 km
Het waait vandaag heel hard, maar… het is nog steeds erg goed weer. Heerlijk hoor! We gaan vandaag naar de plaats Lund, vlakbij Malmö. We gaan over de snelweg, dus de 85 km zijn zo gereden. Lund is een universiteitsstad die ruim 1000 jaar geleden werd gesticht. Er staat een enorme dom die in 1145 werd ingewijd. In de dom is een prachtige astronomische klok uit de 14e eeuw. In de crypte staat een beeld van de reuze Fin die de gewelven van de kathedraal draagt. De stad Lund werd in 1666 gesticht op het terrein van het bisschoppelijke paleis. Nu is dat gebouw de universiteit en telt Lund 40.000 studenten. In het hart van de stad liggen prachtige middeleeuwse straten, huisjes en stadswoningen. Het is gezellig druk in de stad. We zien overal bankjes waar veel mensen gebruik van maken en genieten van de zon. Het is een erg leuke stad en wij genieten volop van al het moois. Als we genoeg hebben gezien, rijden we richting de kust. Eerst naar het plaatsje Lomma (CC 20853) waar een parkeerplaats is vlakbij zee. Maar deze parkeerplaats is al helemaal vol. Dan maar een andere plek proberen, nu in Vikhög. Dat blijkt dan een nog veel beter plaatsje te zijn. Totaal geen verkeer hier, dus super rustig. De parkeerplaats is op gras zo aan zee. Ruimte voor heel veel campers, maar wij zijn de enige. Later komen er nog 2 campers bij. We zien in de verte de Øresundbrug naar Denemarken. We lopen naar het gehucht Vikhög waar de huizen zo aan zee staan. Wat een prachtig plekje om hier te wonen! Wij kunnen ons een huis hier vast niet veroorloven, maar ach wij hebben onze eigen hotelkamer met uitzicht op zee. Echt zo fijn om met een camper overal naar toe te kunnen en op de meest prachtige plekjes te staan. Ons laatste overnachtingsplekje in Zweden is in ieder geval super mooi!

Ons overnachtingsplekje in Angelholm.

Het paadje naar het strand langs heel veel rozenbottelstruiken.

Flink windje bij de zee.

Dat vindt deze surfer natuurlijk helemaal geweldig.

Lund met een prachtig middeleeuws centrum.

Met prachtige grote gebouwen.

Lekkere relaxbanken, gericht naar de zon.

De universiteit van Lund.

We lopen even naar binnen en zien deze prachtige hal.

Met giga kroonluchter.

De enorme dom van Lund.

In de dom deze prachtige astronomische klok uit de 14e eeuw.

Echt een enorme kerk, de mensen vooraan zijn aan het oefenen voor hun bruiloft.

Onderin de kerk.

Het beeld van de reuze Fin.

Het prachtige plekje bij Vikhog, een parkeerplaats op gras zo aan zee.

Weer een heerlijke vrije plek, echt een geweldige afsluiting van onze reis door Zweden.

In de verte de Oresundbrug naar Denemarken.
We krijgen een spectaculaire zonsondergang.

Zaterdag 26 augustus 2017 – Vikhög tot Nyborg (N 55.29463 E 10.84629) – 200 km
Vandaag gaan we, na 15 dagen, Zweden verlaten. Eerst bezoeken we nog een een laatste en gelukkig hele leuke second hand shop in Malmö, we maken onze laatste Zweedse kronen op in een supermarkt en dan is het echt tijd om de Øresundbrug over te gaan. We hebben een Bropass en kunnen daarmee door de automatische poortjes rijden. Je betaalt per jaar een bedrag voor deze Bropass, maar daarmee krijg je ook 50% korting op de tol en dus zelfs als je (zoals wij deze keer) maar 1 x over de brug gaat, ben je voordeliger uit. Het blijft een belevenis deze brug. De brug zelf is onderdeel van de 16 km lange verbinding tussen Denemarken en Zweden. Deze verbinding is er sinds 2000. Eerst ga je vanaf Zweden de Øresundbrug over, dan kom je op een kunstmatige eiland van 4 km gevolgd door een tunnel van 4,5 km. Een erg indrukwekkend stukje bouwkunst. In Denemarken komen we zo bij Kopenhagen op het eiland Seeland. We tanken onderweg, de diesel is hier weer wat goedkoper 1,18 i.p.v. 1,47. We kunnen hier ook onze cassette legen en vers water bijvullen. Even wat eten en dan gaan we verder voor de laatste 100 km dwars over het eiland Seeland. Aan het eind gaan we over alweer een enorme watermassa met de Grote Belt brug. Deze brug was klaar in 1998 en bestaat eigenlijk uit twee bruggen, eentje van 6,6 km en eentje van 6,8 km. Deze brug vind ik eigenlijk nog indrukwekkender dan de Øresundbrug. Dat komt omdat hier niet door een tunnel gaat en je dus heel goed ziet over wat voor enorm watervlakte je gaat. Nu komen we bij Nyborg op het eiland Funen. We hebben al eens eerder onder deze brug gestaan en we gaan hier nu ook weer stoppen. Alleen rijden we ietsje verder van de grote weg af. Hier staan we lekker in het groen i.p.v. op een asfalt parkeerplaats met een prachtig uitzicht op de twee bruggen over de Grote Belt. Enige wat jammer is: er is geen zon. Maar gelukkig is de temperatuur prima. Het is hier een prima visplekje, eens kijken hoelang Aad het hier uithoudt. We zijn inmiddels alweer 12 weken onderweg, over maximaal 2 weken willen we weer thuis zijn. We zijn nog zo’n 850 km van huis.

Malmo.

Na 15 dagen gaan we Zweden verlaten.

Met onze Bropass kunnen we door de automatische tolpoortjes rijden.

De Oresundbrug, de verbinding tussen Zweden en Denemarken sinds 2000.

Moeilijk op de foto te zien hoe hoog deze brug is, maar er kunnen grote zeeschepen onderdoor.

In heel Zweden zie je ze, prachtige oldtimers.

Ons overnachtingsplekje bij Nyborg met uitzicht op de Grote Belt brug. Eens kijken hoelang Aad hier wilt vissen.