maandag 19 juni 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 3 - 18 t/m 24 juni 2017

Zondag 18 juni 2017 – Pape tot Sabile (N 57.033590 E 22.566921) – 200 km
Eigenlijk wilde we een dag blijven staan op Pape, maar de zon zit verscholen achter dikke wolken en de harde wind staat er nog steeds. Niet echt lekker weer dus. Dus besluiten om weer op pad te gaan. Eerst 65 km langs de kust omhoog naar Liepaja. Hier bekijken we de wijk Karosta, gebouwd in de 19e eeuw als Russische marine haven, verboden terrein voor burgers. Hier staat een orthodoxe St.Nicolaarskathedraal die tijdens het Sovjet regime dienstdeed als bioscoop als gymzaal. Nu is het weer een kerk en als wij er zijn is er zojuist een mis aan de gang. De kerk ziet er van buiten prachtig uit, van binnen is hij vrij sober. Maar wat ons het meest verbaasd, zijn de flats die tegenover de kerk staan. Wat een bouwval! Maar nog wel bewoond. Wat een contrast is dit zeg.

We gaan verder, nu 90 km het binnenland in naar Kuldiga. Deze stad ligt aan de rivier de Venta en hier is de breedste waterval van Europa met daarbij een bakstenen brug van 164 meter, ook één van de langste van Europa. De wolken zijn nu helemaal weg, het is heerlijk weer. Dus zoeken veel mensen verkoeling in het koude water. Wij lopen het oude centrum in, echt een erg leuke stadje. In het WoMo boekje staat een plek waar we zouden kunnen overnachten, maar wij vinden het een beetje te druk met allerlei jongelui, dus gaan we weer verder.

Nog 45 km verder richting Riga, ook weer een overnachtingsplek uit het WoMo boekje. Dit keer een parkeerterrein voor een museum in het plaatsje Sabile. Het ziet er niet echt geweldig uit maar het is er wel erg rustig en we vinden het genoeg geweest voor vandaag. Stoelen naar buiten en nog lekker van de zon genieten. We horen wel dat we 5 euro moeten betalen om hier te mogen overnachten. Beetje apart, want er is verder helemaal niets. Wel kunnen we in het museum (zolang het open is dan) naar het toilet.

Liepaja, lekker verwaarloosd houten huis.

Liepaja, een typische flat uit de Sovjet tijd.

Tegenover een prachtige Russisch orthodoxe kerk, staan deze verschrikkelijke flats. Ze zijn nog bewoond ook.

Echt onvoorstelbaar dat mensen gewoon hier wonen.

En daar dus tegenover deze prachtige kerk.

De bakstenen brug bij Kuldiga.

De breedste waterval van Europa bij Kuldiga.

De waterval, het is heerlijk weer, dus heel veel mensen genieten van het koele water.

Op een pleintje genieten de kinderen van een fontein.

Pleintje in Kuldiga.

Beetje verwaarloosde houten huizen in Kuldiga.

Aad koopt (natuurlijk) honing.

Onze overnachtingsplek in Sabile.

Maandag 19 juni 2017 – Sabile tot Riga (CC 7038 N 56.95616 E 24.08092) – 110 km

Maar eerst weer wat vertellen over Letland: ook Letland is 1,5 keer zo groot als Nederland maar er wonen hier maar 2 miljoen inwoners waarvan 600.000 in de hoofdstad Riga. Van alle inwoners van Letland is  44% Rus. Was Litouwen vnl katholiek, Letland is vnl protestants.
De route is weer prima te rijden, alhoewel er best ook stukken tussen zijn die wat minder zijn. We zien nog een Nederlands echtpaar fietsen, helemaal bepakt fietsen ze langs deze wegen. Ik vind het knap van ze. O.k. het landschap is maar zwak heuvelachtig maar om zo langs deze wegen te fietsen waar veel vrachtwagens langs sjezen, ik zou er niet voor kiezen. In Riga is geen camperplaats maar wel 2 campings die vlakbij de oude stad liggen. Wij kiezen voor Riga City camping. Veel bijzonders is het niet, het aantrekkelijkste is dat het maar 2 km van de oude stad ligt. Wel is er een wasmachine en droger, dus tijd om ons beddengoed te wassen. Het is trouwens weer heerlijk weer. Niet zo warm als in Nederland met 30 graden, maar met 23 graden vinden wij het een heerlijke temperatuur. Als de was is gedaan, is het 3 uur. Hoog tijd om op de fiets naar Riga te gaan. Even de brug over en dan zijn we in de oude stad. We zetten de fietsen op slot en lopen kris kras door de straatjes. Wat een prachtige gebouwen hier. De stad is heel anders dan Vilnius. Hier zijn de gebouwen veel meer op elkaar gebouwd en er zijn veel meer mooie panden. Ook veel Jugendstil gebouwen. We zien het vrijheidsbeeld uit 1935, de orthodoxe kathedraal, de Petruskerk en weet ik wat nog meer. Overal klinkt muziek, er lopen heel veel mensen (weinig Chinezen deze keer), heel veel te zien dus. Wij genieten volop van deze mooie stad. Omdat we wat later de stad in zijn gegaan, blijven we hier ook eten. Het is even zoeken naar een betaalbaar restaurant, maar we vinden er eentje waar we voor 19 euro echt heerlijk eten. Om acht uur zijn we weer terug bij de camper, het was een zeer geslaagd bezoek aan Riga.

We zijn in Riga!

Allemaal op een rijtje op de City camping in Riga.

Riga!

Dinsdag 20 juni 2017 – Riga tot Treimani Estland (N 57.955882 E 24.398524) – 125 km
Ik moet toch nog even wat vertellen over de camping in Riga. Er stonden namelijk 2 groepen van een georganiseerde kampeerreis. De ene van de ANWB de andere van de NCRV. Moet zeggen dat we geen tafrelen hebben gezien zoals in het programma “we zijn er bijna” maar het naar de douche lopen in badjas zagen we wel heel veel. De groep van de ANWB vertrok vandaag weer en al ver voor 7 uur was dat heel goed te horen. Ach, lekker vroeg op zo zullen we maar denken. Ik prop nog de laatste was in de machine, deze ook nog in de droger doen, lukt niet meer want de droger is bezet. Dan maar een draadje spannen in de camper want we gaan weer verder. We zouden best nog een dag in Riga kunnen doorbrengen want er schijnt nog een grote markt te zijn in 5 hallen waar vroeger het onderhoud van zeppelins werd gedaan. Daarnaast is er nog genoeg te zien. Maar we gaan toch weer verder. Er staat nog zoveel op onze verlanglijst voor deze reis. We rijden richting Tallin. Bij het plaatsje Saulkrasti is een camperplaats vlakbij zee en de monding van een rivier. Hmm wij vinden het niets, gewoon een parkeerplaats tussen de huizen. Weer verder en al snel komen we bij de grens van Estland. Dan gaan we de doorgaande weg af en nemen de kustweg. In het WoMo boekje staat een parkeerplaats aangegeven aan de zee, dus daar maar eens kijken. Dat bevalt ons veel beter, middenin de bossen en vlakbij de zee. Het is 17 graden en de wind maakt het erg fris. Gelukkig vinden wij een plekje uit de wind en dan is het heerlijk genieten van de zon. Enige minpunt hier is dat de zee erg stinkt. Er liggen allemaal rottende planten langs het strand. Maar verder een heerlijke rustige plek om te staan en te overnachten. Maar ook om te overleggen hoe onze verdere reis er uit gaat zien. Eigenlijk willen we best wel wat van Estland zien, maar aan de andere kant trekt de Noordkaap en de Lofoten ook erg. Het is natuurlijk nu al 20 juni en je wilt bovenin Noorwegen toch wel in de maand juli bekijken. O.k. we rijden morgen naar Tallin, gaan dat morgen bekijken en dan overmorgen overvaren naar Helsinki.

Nog even wat over Estland. Dit land is net zo groot als Nederland maar er wonen maar 2 miljoen mensen waarvan 400.000 in de hoofdstad Tallin.

De was uitgehangen in de camper.

Jawel, daar is Estland!

Ons plekje vlakbij de zee.

Leeg strand, maar ja wat wil je, het is maar 17 graden en met de koude wind voelt het heel wat kouder.

Gelukkig zitten wij beschut achter de bomen en dan is het heerlijk is in de zon.

Woensdag 21 juni 2017 – Treimani tot Tallin (CC 50344 N 59.44331 E 24.75672) – 185 km
We hebben heerlijk geslapen op onze parkeerplaats aan zee, echt super rustig. De 185 km naar Tallin gaan zonder problemen, het rijdt lekker door. In Tallin zelf duurt het allemaal wat langer, veel stoplichten. We rijden langs flinke grote villa’s vaak van hout en soms van steen. We tanken nog even wat diesel maar ondanks dat we langs heel veel benzinepompen rijden, zien we er niet één meer met LPG. Hmm LPG is niet te krijgen in Finland, vandaar dat we ervoor willen zorgen dat onze tanks wel vol zitten. Helaas, we zijn al op de parkeerplaats bij de haven. Hier kun je voor 6 euro 24 uur staan en hier blijven we ook overnachten. Meer dan een grote parkeerplaats is het niet, maar wel vlakbij het kantoor van Tallink waar wij tickets willen kopen en vlakbij de oude stad. We lopen eerst maar eens rond op zoek naar een supermarkt voor onze laatste goedkope boodschappen. Maar een supermarkt vinden we niet. Dan maar naar het Tallink kantoor. We willen morgen overvaren en dan het liefst om 09.30 zodat we om 11.30 in Helsinki zijn (Nederlandse tijd dan want het is hier een uur later). Het ticket kantoor is snel gevonden en wij kunnen inderdaad op deze tijd mee, kost ons 162 euro. Ook weer geregeld. In de camper eten we wat en dan weer op pad naar de oude stad. Dat is 1 km van de parkeerplaats dus prima aan te lopen. Er staat nog steeds een koude wind en met maar 17 graden, voelt het dan nog kouder. Jas en dichte schoenen maar aan. En ondanks dat dit nu al de zoveelste grote stad is die we gaan bekijken, genieten ook hier weer volop. Tallin is dan ook heel anders dan Vilnius of Riga. De oude stad is vrij klein, allemaal smalle straatjes en pleinen. De oude stadsmuur is er ook nog grotendeels. Ook hier veel winkels met barnsteen maar ook heel veel winkels met kunst zoals glaswerk, keramiek en prachtig geweven of geverfde doeken en wandkleden. Wat wel hetzelfde is als in Riga is de markt op het Raadhuisplein. Daar zien we dezelfde spullen zoals houtwerk, gebreide spullen, mutsen, vesten etc. Vanavond willen we nog uit eten gaan. Bij de haven zijn heel veel eettentjes, dus laten we nog maar een keertje lekker voor ons koken nu we het nog betaalbaar vinden. Morgenochtend naar een LPG pomp (die ik in mijn app met LPG pompen heb gevonden) en hopelijk nog even naar de supermarkt en dan vanaf 8 uur inchecken. Ik maak me, zoals altijd, wel zorgen over de overtocht. Er staat best een harde wind, dus ik duim dat het morgen wat minder is. Ik heb in ieder geval mijn super reispillen (Mercalm) uit Frankrijk bij me. Dus het moet goed komen. Maar spannend blijf ik het altijd vinden.

De hoofdstad van Estland: Tallin.

Mooie spullen te koop op de markt, maar wel prijzig.

Veel verkopers zijn verkleed.

Erg mooie wandkleden te koop.

Ook hier een Russisch orthodoxe kerk.

De oude stadsmuur doet ons een beetje aan de Efteling denken.

Het Raadhuisplein in Tallin met een markt.

Aparte buurman op de parkeerplaats in Tallin.

Donderdag 22 juni 2017 – Tallin tot Saari (N 60.763874 E 25.44929) – 190 km (90 met de boot).
We staan op tijd op, even douchen, thee zetten en dan op weg naar een bezinepomp waar LPG verkocht wordt. Dat is maar 4 km rijden en snel gevonden. Toch weer een fijn gevoel als het LPG is bijgevuld want in Finland is dit niet te krijgen. Dan rijden we weer terug naar de haven en checken ons in. Dat gaat heel gemakkelijk, je hoeft de camper er niet voor uit. De boot Star ligt er al maar wordt nog gelost, dus mooi tijd om te ontbijten. Het laden van de boot gaat super snel, er kwam meer af dan er op gaat. Precies 09.30 uur vertrekken we. Dag Estland, dag Baltische Landen! We vonden het een ervaring om jullie te bezoeken. We vinden een plekje op het zonnedek en kijken zo hoe Tallin steeds kleiner wordt. Dan snel naar binnen, want de wind is best koud. Gelukkig geen deining, dus geen reispil nodig. De 2 uur naar de overkant gaan razendsnel voorbij en dan rijden we Finland in. Het begint wel gelijk te regenen, dat is dan weer wat minder. We hebben de TomTom ingesteld op de camperplaats 5 km van het centrum vandaan (CC 43906 N 60.18190 E 24.99201). Als we door Helsinki rijden, valt ons op dat het een ruim opgezette stad is. Geen klein knus oud centrum. Als we dan op de camperplaats staan (wat trouwens niet meer is dan een gewone parkeerplaats) overleggen we wat we gaan doen. We beslissen dat we toch niet zo’n zin hebben in deze wijds opgezette stad en kiezen ervoor om naar Porvoo te rijden. Deze stad ligt 50 km naar het oosten. Porvoo is een leuk oud stadje met veel houten huizen in oorspronkelijk stijl. Wij eten eerst wat en gelukkig is het daarna ook droog en dat blijft het ook de rest van de dag. Er zijn inmiddels ook wat bussen met andere toeristen gestopt, drukte genoeg. Maar het stadje is het bezoeken dan ook zeker waard. We zijn natuurlijk ook nieuwsgierig wat hier te koop is en lopen een aantal van de leuke winkels in waar van alles en nog wat te koop wordt aangeboden. Erg mooie spullen, maar wij vinden het allemaal te duur. We vinden ook nog een grote supermarkt waar we ook nieuwsgierig inlopen, Hoe duur is Finland nu eigenlijk? Nou best duur, maar dat wisten we eigenlijk ook wel. Toch vindt Aad een paar crocks zonder gaten in de bovenkant. Ideaal voor in de camper. We vinden zelfs een binnenband voor onze fietsen. Dan nog even wat boodschappen meenemen en wij zijn weer blij. We lopen ook naar de Dom van Porvoo waar zojuist een orgel concert wordt gehouden. Ik ben niet zo van zo’n kerkorgel maar het maakt toch wel indruk. Tijd om weer naar de camper te gaan. Waar zullen we gaan overnachten? Op de app van Campercontact staat niet veel in de buurt. Gelukkig heb ik nog 2 andere app’s en daar zie ik een plek aan een meer 50 km naar het noorden. Die plek is heel mooi in het bos en bij het meer. We zien zelfs een hertje lopen. Prima om te overnachten! We zijn in Finland!

Op de kade in Tallin, in de rij voor de boot naar Helsinki.

Dag mooi Tallin, dag Baltische landen! We komen zeker nog eens terug.

Helsinki, het regent, we rijden door de stad naar de camperplaats maar besluiten toch om Helsinki te laten voor een andere keer.

Flinke regenwolken onderweg naar Porvoo.
Het mooie oude stadje Porvoo, 50 km ten oosten van Helsinki.

Porvoo is een prachtig oud stadje met veel hele oude houten huizen.

Porvoo.

De Dom van Porvoo.

Porvoo ligt echt mooi aan een rivier.

In ieder huisje zit wel een winkeltje met super mooie spullen.

Ons overnachtingsplekje in Saari aan een meertje.

Prima plekje om te overnachten.

Vrijdag 23 juni 2017 – Saari tot Pihtipudas (N 63.367296 E 25.588517) – 385 km
Het is a.s. zaterdag midzomerfeest in Finland en vandaag hebben ze daarom een vrij dag. De meeste Finnen gaan in dit lange weekend naar hun zomerhuisjes en dat is goed te merken op de weg. Nog niet te vergelijken met de drukte in Nederland. Hoe verder weg van Helsinki we komen, hoe rustiger het wordt. Er wonen in Finland 5,5 miljoen inwoners en daarvan woont een kwart in en rondom Helsinki. Finland is een van de dunstbevolkte landen van Europa. Wij rijden over de E75 en dat is een prima weg om te rijden en we schieten lekker op. We rijden door prachtige natuur, veel meren natuurlijk, veel bossen. Tot onze verbazing ook heel veel berken. Wat we niet meer zien, zijn ooievaars. Die missen we wel. In Vitasaari  is een camperplaats bij een ABC supermarkt (CC 19688 N 63.07527 E 25.86618) waar wij willen overnachten. Er is daar tot onze verbazing ook een Lidl, daar gaan we even broodjes halen (en ja ik weet niet hoe het komt, maar uiteindelijk zit er veel meer dan alleen maar broodjes in mijn mandje). We kunnen hier ook water bijvullen, ideaal. Maar voor het overnachten moet toch betaald worden. Nou om voor deze parkeerplaats bij een supermarkt te moeten betalen, nee dat vinden we het niet waard. Dus weer op weg naar een volgende camperplaats, 80 km verder. Als we 40 km gereden hebben, zien we ineens een aantal campers staan bij een meer (N 63.346226 E 25.606924). Eens kijken wat dat is. Het blijkt een nieuw aangelegde camperplaats bij een restaurant. Het ziet er allemaal nog erg kaal uit maar verder erg mooi. Er staat nergens iets aangegeven dat er betaald moet worden of waar je je zou moeten melden. We rijden het terrein op en zetten de camper neer. Als er steeds meer campers het terrein op komen rijden met een sleutel voor de elektriciteit gaan we toch maar even in het restaurant vragen hoe of wat. Daar blijkt dat het 22 euro per nacht kost om hier te mogen staan. Dat vinden we echt te veel. Dus  weer op weg. Een klein 5 km verder zien we een benzinepomp met een redelijke prijs diesel. Hoog tijd om te tanken. Naast de benzinepomp is een verlaten gebouw met parkeerplaats waar wij prima kunnen overnachten (N 63.367296 E 25.588517).

Zo ziet de E75 er voornamelijk uit, lange rechte weg met bomen.

Afgewisseld door meren.

Maar ook wilde lupinen, die zie je echt altijd overal in Scandinavië.

Even water pakken in Vitasaari.

De camperplaats in Pihtipudas wat 22 euro moet kosten, we zijn weer weggereden.

En na 5 km hier gaan staan, achter een leeg gebouw. Prima plek om alleen maar te slapen.

Nog maar een fotootje van ons overnachtingsplekje.

Zaterdag 24 juni 2017 – Pihtipudas tot Kulvaniemi (N 65.627398 E 25.003013) – 270 km
Dat was een heel goed slaapplekje, ondanks dat we vlakbij de E75 stonden, was het erg rustig. Na het ontbijt gaan we weer op pad. Einddoel is de plaats Haparanda bovenaan de Botnische Golf en net over de grens van Finland in Zweden, 330 km rijden. Ook vandaag is het een mooie route met weer de meren, rode houten huizen en veel bomen. Het is minder koud dan gisteren. Als er een benzinepomp is, dan is dat gelijk een soort pleisterplaats met winkels en 1 of 2 restaurants. Daar staan altijd veel auto’s en camper bij geparkeerd. Je komt we heel veel tegen. Verder kun je gewoon met de toegestane 100 km rijden, af en toe afgewisseld door 80 km bij een kruising of 60 km in een dorp. Als we 270 km hebben gereden (het is inmiddels half één) zie ik een bord wat naar een vuurtoren wijst. Daar willen we wel even kijken, dus naar links richting de Botnische Golf. We rijden over een smal weggetje tussen allerlei houten bungalows door tot we bij het water aankomen. Verder kunnen we niet en dat hoeft ook niet want hier is een parkeerplaats waar we kunnen staan. Het is een schitterend plekje met picknicktafels, een barbecue, droogtoilet en een piepklein eettentje. Echt wauw! Prima plek om te lunchen. Aad gooit ook nog een hengeltje uit. We raken in gesprek met het meisje wat de eettent beheerd en volgens haar is het geen probleem om hier vannacht te blijven. Het vuur voor midzomernacht was hier gisterenavond al, dus vanavond is het hier rustig. Mooi, dan hebben wij ons overnachtingsplekje gevonden. Ik geniet van mijn e-reader lekker in de zon en Aad geniet van het vissen (en zoeken naar wormen die er helaas voor hem niet zijn). We voelen ons maar wat rijk zo.
Ook vandaag weer de E75, rechte weg met bomen erlangs.

Ons overnachtingsplekje in Kulvaniemi.

Ondanks dat het maar 15 graden is, is het erg lekker in de zon.

Hier mag je bbqen.

Uitzicht op de Botnische Golf.

Even gevraagd of we hier mogen overnachten en gelukkig was dat geen probleem.

Mooi steigertje voor Aad om te vissen.

1. Dat wordt weer een dik fotoalbum met alles wat jullie zien.

2. Wat ziet het er toch allemaal mooi uit echt weer een heel avontuur.

3. Geweldige overnachtingsplek zeg in kulvaniemi!