woensdag 7 juni 2017

REIS NOORDKAAP - WEEK 1 - 4 t/m 10 juni 2017

Zondag 4 juni 2017 – Rotterdam tot Bad Helmstedt (CC 555 N 52.23700  E 11.06230) – 491 km
We zijn dus niet op dinsdag vertrokken. Er moest een wiellager van de camper vervangen worden. Maar wat veel leuker was, het verjaardagsfeestje van Tygo op zaterdag. Het was een super grote wens van Tygo dat wij op zijn feestje zouden zijn. Hij is pas de 27e jarig, maar feestje vervroegd zodat wij er ook bij zouden zijn. Leuk!
We hebben op de valreep ook nog een Maxxfan gekocht en geïnstalleerd (Aad natuurlijk). De Maxxfan vervangt een dakluik en kan ook open blijven staan als het regent. Aangezien dit dakluik boven ons bed zit, vind ik het wel super fijn om frisse lucht boven mijn hoofd te hebben. Dus die paar dagen extra voordat we vertrokken, hebben we wel enorm goed besteed. Zo vertrekken we op deze Pinkster zondagmorgen om half negen voor de eerste 500 km van deze lange reis. Zoals altijd toch weer een verdrietig gevoel in me, zoals altijd denk ik ‘’ik heb het thuis ook zo naar mijn zin, waarom wil dan toch weg? Lekker de kleinkinderen en kinderen om mij heen, daar draait het toch om?’’ Maar als Vera me er op wijst dat ik vrij ben om te doen wat ik wil en als ik naar huis wil, dat gewoon kan doen, kan ik dat gevoel van me afschudden.

Aad installeerd de Maxxfan.

Niet veel ruimte meer op onze dak!

Het is lekker rustig op de weg en we schieten lekker op. Om half twaalf stoppen we even om wat te tanken en we besluiten onze lunch uit te stellen tot we in Helmstedt staan want dat is nog maar 2 uur rijden. Helaas is er onderweg een ongeluk gebeurd en moeten alle auto’s van drie naar één rijbaan en ja dan staat er natuurlijk een file. Daardoor komen we om half drie in Helmstedt. Op de camperplaats staat ook nog eens een kermis, daar kunnen we niet terecht. Gelukkig is er 4 km verder, in Bad Helmstedt, ook een camperplaats. Daar staat geen enkele camper en we zitten midden in een bos gebied, vogels fluiten, heerlijk wat een fijne plek. Als we wat hebben gegeten, gaan we het bos in. Lekker even onze benen strekken na een rit van 6 uur. Ook Balou vindt het heerlijk om een stukje te lopen. De rest van de middag zitten we lekker te genieten van het zonnetje, Bacardi colaatje erbij, wat wil een mens nog meer? Om zes uur rijden we even terug naar Helmstedt om een pizza te halen en wat voor pizza, echt erg lekker. Ben niet zo’n grote pizza fan, maar deze is echt heel erg lekker.

De camperplaats in Bad Helmstedt.

Even onze benen strekken in het prachtige bos wat aan de camperplaats grenst.

Er daarna genieten van de zon (oh ja en van een bacardi/cola).

Maandag 5 juni 2017 – Bad Helmstedt tot Lebus (CC 29506 N 52.42913 E 14.54340) – 275 km
We rijden weer even naar Helmstedt en bekijken de oude binnenstad. Die is erg mooi, vooral het universiteitsgebouw maakt veel indruk. Rond elf uur gaan we op weg, ons doel vandaag is Lebus en dat ligt net boven Frankfurt a/d Oder, tegen de Poolse grens. Onderweg veel wegwerkzaamheden die natuurlijk een beetje ophouden. Maar om twee uur rijden we de camperplaats op. Er staan geen borden dat hier een camperplaats is. Het is eigenlijk een gewone parkeerplaats bij een restaurant aan de rivier de Oder. Maar wel een prima plek en met het lekker weer erbij, hebben we niets meer te wensen. Natuurlijk gaan we even onze benen strekken, zitten we in het zonnetje en genieten we volop. Het is hier best druk met mensen die even een kijkje bij het water nemen, veel fietsers ook. Aan het eind van de dag eten we heerlijk in het restaurant. Wat hebben we het slecht hé! Langzaam vertrekt iedereen en hebben we een heel rustige avond.

De universiteit van Helmstedt.

Universiteit van Helmstedt.

Op weg naar Lebus, net boven Frankfurt a/d Oder.

Mooie naam heeft deze autoweg.

De camperplaats in Lebus, gewoon een parkeerplaats voor een restaurant, maar wel zo aan de rivier de Oder.

En dat levert dit mooie plaat vanuit onze camperraam.

Even lekker eten in het restaurant. Ik ben super blij met mijn grote berg sla (je ziet dat ik de kruidenboter opzij heb gelegd, knap he?)

Dinsdag 6 juni 2017 – Lebus
Wakker worden met heel veel fluitende vogels, heerlijk is dat! Het is lekker weer, zon met af en toe een wolkje. Het weerbericht zegt dat het ’s morgens droog blijft, dus besluiten we hier te blijven en een stuk te gaan fietsen. Oh jee, Aad zijn band is lek. Dus eerst maar weer plakken. Dom genoeg hebben we geen reserve binnenbanden bij ons, terwijl we dat wel van plan waren. Ik kijk op google en zie dat er in Lebus een sportzaak moet zitten waar ze ook fietsenspullen verkopen. Eerst maar even daarheen dan. Maar nee, deze zaak zit er niet meer of is er gewoon nooit geweest. Aad ziet wel kersenbomen met heerlijke kersen. Jammer dat we er maar een paar kunnen plukken. De rest hangt gewoon te hoog. We willen langs de Oder fietsen tot het volgende dorp, 12 km. Maar dat plan gaat niet door want het begint te regenen. Dan maar terug naar de camper en de fietsen weer op het fietsenrek. ’s Middags wordt het toch nog erg lekker weer, korte broeken aan en lekker buiten zitten. Goed uit te houden met een lekker windje en 22 graden. Om vier uur gaat het onweren en het blijft verder de hele avond en nacht regenen. Wij gaan nog maar een keertje eten in het restaurant want het smaakte gisteren wel heel erg goed, en voor de prijs van 25 euro hoef je het ook niet te laten.

Oh oh, een lekker band.

Waarom hangen die lekkere rijpe kersen zo hoog?

Even de zelfontspanner van ons fototoestel uit proberen zodat we ook een keertje samen op de foto staan.

Genieten van het lekkere weer en het mooie uitzicht op de Oder.
Woensdag 7 juni 2017 – Lebus – Poznan (CC 28456 N 52.38702 E 16.98434) – 200 km
Het zonnetje schijnt weer heerlijk als we wakker worden. We overleggen even of we de tolweg zullen nemen, zoals we vooraf bedacht hadden. Of toch via binnenwegen te gaan. Omdat we via de binnenwegen wat meer van Polen hopen te zien, kiezen we daarvoor. Achteraf een prima keuze want de wegen waren heel erg goed te rijden. Net over de grens tanken we diesel. Onderweg zien we veel bossen maar ook veel uitgestrekte velden. De dorpjes zijn klein, een paar huizen, dat is alles. Zonder problemen komen we aan in Poznan. De TomTom brengt ons snel bij Camping Malta. Er is geen camperplaats hier in de buurt, vandaar dat we maar eens een keertje op een camping gaan staan. Dus naar de receptie en inchecken. Het kost hier 100 Zloty per nacht, als je een camping kaart hebt, betaal je 90 Zloty. De plaatsen zijn prima, flink van afmeting, afgescheiden met heggetjes. Als we net staan, komt er een flinke onweersbui. Maar even later is het alweer droog, blauwe lucht, dus hup de fietsen eraf en op naar de oude stad van Poznan. Eerst langs een meertje en al snel zijn we op het grote plein waar ook het stadhuis staat. Wauw, wauw, dit is wel heel erg mooi zeg! Het stadhuis is prachtig, daarnaast smalle gekleurde huizen. We kijken onze ogen uit naar al het moois op dit plein. Heel langzaam aan lopen we het plein over om alle prachtige gebouwen te bekijken. Er zijn heel veel terrasjes waar je voor weinig geld wat kunt drinken. We bezichtigen nog twee prachtige kerken. We willen ook de kathedraal bezoeken, die ligt wat buiten het oude centrum, maar als er weer een flinke onweersbui aankomt, besluiten we terug te gaan naar de camper. Zul je altijd zien dat deze onweersbui gewoon voorbij drijft. Nou ja, dan maar genieten van de zon met een bacardi cola erbij, ook niet verkeerd.

Polen!!!

Camping Malta in Poznan.

De prachtige gekleurde huizen op het grote plein van Poznan.

Poznan.

Het stadhuis van Poznan.

Dit vind ik toch wel de meest bijzondere huizen van Poznan.

Prachtige interieurs in de kerken.

Maar ook dit is Poznan, een rijtje garages.

Donderdag 8 juni 2017 – Poznan – Lipce Reymontowscie (CC 5735 N 51.92795 E 19.92847)  – 255 km
Ook vandaag heerlijk weer en ook vandaag kiezen we voor de binnenwegen. Eigenlijk willen we niet zo ver rijden, maar de campings of camperplaatsen zijn erg schaars in dit gebied. Vandaar dan ons 1e doel Lodz is en dat is 200 km rijden. Via de binnenwegen zouden we daar, volgens de TomTom, 3,5 uur over doen. Ach, we hebben geen haast. Ook vandaag zijn de wegen goed. Maar ik moet wel wat kwijt over de rijstijl van de Polen. Vaak rijden ze enorm onverantwoordelijk. Inhalen waar het eigenlijk niet kan en dan net voor de tegenligger snel naar rechts, zodat je gesneden wordt. We rijden ook een stuk over de tolweg, die op bepaalde stukken tol vrij is. Daar rijden de Polen helemaal als gekken echt heel hard. Als wij dan op de linkerbaan rijden om een vrachtwagen in te halen, razen ze ons rechts voorbij om dan weer net voor de vrachtwagen naar links te schieten. Ook nu worden wij daarmee natuurlijk gesneden. Nee als chauffeurs kunnen ze nog wel wat leren.

De reis van vandaag geeft hetzelfde landschap als gisteren. Misschien iets meer dorpen. Onderweg stoppen we om even te eten en dan is het nog een uurtje naar Lodz. Lodz is vooral bekend omdat het in het begin van de 20e eeuw een heel belangrijke textielstad was. In de grootste Europeese 19e eeuwse textielfabriek is nu een enorm winkelcentrum met de naam Manufaktura. Wij zetten de camper op de parkeerplaats en lopen rond het complex. Wat een mooie architectuur! Aan de andere kant van de weg staan ook oude gebouwen, deze zijn bewoond. Deze gebouwen  zien er een stuk minder uit. Wellicht worden deze gebouwen ook ooit nog gerestaureerd. We lopen zo’n oud gebouw in en komen in een wel heel aftands trappenhuis, echt bizar! Dat hier ook gewoon mensen wonen! We zien ook nog een oude houten kerk. Dan is het tijd om het enorme Manufaktura complex te gaan bekijken. Het is echt erg mooi met zijn rode bakstenen muren, prachtige smeedijzeren hekken en mooie ramen. Rondom een groot binnen plein zijn vooral veel terrassen waar je voor weinig geld wat kunt eten of drinken. Verder zitten alle bekende winkels in het grote complex. Er is ook een foodcourt waar Aad een broodje gefrituurde kip haalt. Na twee uur zijn we de drukte wel weer zat. Tijd om verder te trekken. De enige camperplaats die op de route ligt, is nog 55 km rijden. Gelukkig gaat deze over de A2 en dat schiet wat sneller op. Behalve dan dat we vaak ons hart vasthouden met onze Poolse medeweggebruikers. Over een flink smalle weg komen we om half zes op camping Bumerang aan. De camping is niet meer dan een klein terrein achter het woonhuis. Heel rustig en een lekker wijds uitzicht over de velden. Genoeg gereden vandaag. Morgen blijven we hier ook staan. Even rust voordat we naar Warschau gaan.

Lodz, we zetten de camper bij de verbouwde textielfabrieken.

Dit complex is nog niet gerestaureerd, wel bewoond.

Kijk maar, planten voor de ramen, het is hier echt bewoond.

En dit is dan het trappenhuis van het gebouw.

Wordt wel tijd dat ze dit ook gaan aanpakken, wat erg toch?!

Aan de overkant van de weg de gerestaureerde textielfabrieken.

Prachtig, die ramen en dan die ijzeren trappen.

Het is echt zooo mooi (vinden wij dan).

We komen ook deze oude houten kerk tegen.

Maar het mooiste blijven toch de textielfabrieken.

Maar er staan echt ook wel andere heel mooie gebouwen.

Prachtig hekwerk.

Op het grote plein staan erg aparte banken.

Maar dit is ook Lodz.

Even een fotootje van mezelf.

Buiten zijn mega veel restaurants, maar er is ook een ruimte met nog veel meer eettentjes.
Vrijdag 9 juni 2017 Lipce Reymontowscie (CC 5735 N 51.92795 E 19.92847)
Heerlijk geslapen om de boerderij camping, wel de haan en de kippen gehoord en af en toe een koe maar dat stoorde ons niet. Juist gezellig die geluiden. Ook vandaag heerlijk weer. Even lekker lang douchen bij het sanitair gebouwtje wat trouwens erg schoon is. Ik zie ook een wasmachine staan, dus besluit maar gelijk een wasje te draaien. Is alles maar weer lekker schoon, even ophangen en na een uurtje is het alweer droog. Moet zeggen dat we niet veel doen vandaag. Beetje uit de zon blijven want in de zon is het ons te warm. Met het thuisfront bellen, altijd gezellig. Ik lees wat over Litouwen in het WoMo boekje. WoMo boekjes zijn er speciaal voor camperaars en daar staat heel veel informatie in over bezienswaardigheden maar ook heel veel plekken waar je met je camper kunt staan. Wel in het Duits, dus zit ik vaak op Google Translate en zo is het wel te begrijpen. Verder niet zoveel te melden over deze dag behalve dat er rond zeven uur een enorme Concorde camper komt aanrijden, ook Nederlandsers, een super aardig stel met weer veel verhalen, vooral enthousiast over Marokko. Zij gaan een rondje Baltische landen doen.

Op camping Bumerang in Lipce Reymontowscie, prima boerderij camping. De was hangt te drongen.

Uitzicht op de ooievaars die hier rond lopen.

Helemaal alleen op de camping.

Zaterdag 10 juni 2017 – Lipce Reymontowschie – Warschau (CC 8702 N 52.25167 E 21.01458) – 100 km
Via de A2, die hier tolvrij is, rijden we naar Warschau. Ook nu weer erg spannend met de Poolse chauffeurs, goed opletten dus. In Warschau is een betaalde bewaakte parkeerplaats waar je ook mag overnachten. Niet goedkoop (25 euro) maar wel vlakbij de oude stad. Ook nu loodst onze TomTom ons zonder problemen naar de parkeerplaats. Aan de ene kant is de rivier de Wisla, aan de andere kant op een heuvel de oude stad. Even de trap oplopen en we zijn er. De oude stad is oorspronkelijk uit de 14e eeuw maar in de 2e Wereldoorlog is er veel verwoest. Daarna is het allemaal weer opgebouwd, erg bijzonder. Wij lopen al snel het Oudestadsplein op, erg mooi met prachtige panden, maar ook veel kunstenaars die hun spullen te koop aanbieden. We lopen langs de Sint Janskathedraal en het Koninklijke Slot. We zien veel winkels met amber, een steensoort die veel gevonden wordt op de Poolse stranden. Dan komen we in een vrij brede straat die de Koninklijke route (Trakt Kwolewski) heet. Prachtige grote gebouwen en kerken langs deze straat. We komen bij het monument van de onbekende soldaat, dat ligt in een erg mooi park. Dan lopen we weer terug en via de oude stad en door de stadsmuren en komen in wat ze noemen, de nieuwe stad. Deze wijk is in de 15e eeuw gebouwd. Ook hier gezellig druk met heel veel terrasjes. Ideaal om hier vanavond te gaan eten. We hebben inmiddels 4 uur gelopen, het is erg warm (27 graden) en hoog tijd om weer naar de camper te gaan. We zetten onze stoelen achter de camper in de schaduw, even rust voor de benen! ’s Avonds gaan we uit eten, de keus aan restaurants is echt enorm. Moeilijk kiezen en als we uiteindelijk dan ergens gaan zitten en ons eten voor ons hebben, valt het erg tegen. Niet te vergelijken met het lekkere eten in het Duitse Lebus. Helaas! Het is wel super gezellig druk in de stad en zo slenteren we nog een eindje rond.

Het oudestadsplein. Verwoest in de 2e Wereldoorlog maar weer helemaal opgebouwd in de oorspronkelijk stijl.

Rechts het koninklijke paleis.

Vooral al die mooie kleuren, maakt de steden in Polen echt heel bijzonder.

Monument van de onbekende soldaat.

Park bij het monument van de onbekende soldaat.

Onze parkeerplaats is dus echt vlakbij de oude stad. Rechts de trap die we omhoog moeten lopen.

Super klein ijsje voor Aad.

De prijslijst, 10 Zloty is 2,50. De Polen zijn gek op deze ijsjes, je ziet overal dit soort zaakjes en iedereen loopt met een ijsje.

Uitzicht vanaf een toren.

De oude stadsmuren omringen de oude stad.