dinsdag 14 maart 2017

REIS SPANJE/PORTUGAL - WEEK 9 - 8 t/m 14 maart 2017

Woensdag 8 maart 2017 – Fonte da Telha
Ook vandaag weer prachtig weer, het is zo’n 25 graden en daarmee voor ons zomer. We beginnen de dag door naar het dorpje te lopen iets verderop langs het strand. Het is een vreemd dorp. Staat op het strand, de weg bestaat uit aangestampt zand. Best een rommelig geheel. Er is een kleine supermarkt en heel wat restaurantjes. Maar ook vreemde bouwsels op het strand waar de spullen voor het vissen liggen. Maar ook allerlei spullen die op het strand zijn verzameld. Erg apart. Op het strand zit ook een enorme zwerm meeuwen. Die weten precies waar ze moeten zijn. Wij rapen weer heel wat schelpen op. Er liggen hier kleine paarlemoeren schelpen met de kleuren paars, geel en oranje. Erg mooi en we rapen er heel wat. De rest van de dag genieten we weer van de zon en het kijken naar de surfers. Ook vandaag komen daar weer heel veel van aanrijden. Maar ook veel mensen die gewoon genieten van de zon. Er zijn zelfs waaghalzen die een duik in de zee nemen. Brrr dat lijkt mij toch een beetje te koud. Ook deze dag eindigt weer met een prachtige zonsondergang. We proberen een selfie te nemen van ons samen. Dat valt echt niet mee maar we hebben wel de grootste lol om hem te maken.

Fonda de Telha is een apart vissersdorpje, straten van aangestampt zand.

Fonda de Telha, maar wel een supermarkt!

En net achter de straat is het strand met natuurlijk allemaal visserij spullen.

Allemaal spullen die ze op het strand zijn gevonden.

Ook hier worden de boten met een tractor op het strand getrokken.

Die meeuwen zijn echt slim, ze weten precies waar de vissersbootjes aan land komen.

Mega groot strand hier waar we erg veel paarlemoeren schelpen vinden.

Donderdag 9 maart 2017 – Fonte da Telha tot Cascais (N 38.72792 W 9.47483 CC 23596) – 55 km
Vandaag wordt ons jongste kleinkind Jalyna 2 jaar, dus eerst maar eens even bellen om te feliciteren. Wat gaat die tijd toch enorm hard! Dan gaan we op weg, naar Sintra. We gaan lekker op tijd op weg maar omdat het in Portugal een uur vroeger is, komen we in files terecht. We moeten via Lissabon rijden dus druk druk druk. We gaan met een prachtige brug over de Taag, hiervoor moeten we 3,25 tol betalen. Wat is die rivier hier breed, het lijkt het Hollands Diep wel. Gelukkig hebben we niet al te veel oponthoud en komen we al snel aan in Sintra. Hier is een camperplaats (N 37.78889 W 9.37472 CC 23597) waar je voor 5 euro kunt overnachten. Hier vandaan is het 2 km lopen naar de oude stad van Sintra. Maar wij willen naar het Palacio da Pena en dat ligt een flink eind buiten de stad en natuurlijk bovenop een berg. Dus vragen we de beheerder van de camperplaats om een taxi voor ons te bellen. Balou moet in de camper blijven, dus alle gordijnen dicht, bovenluik open, lekker bot aan haar geven en dan gaan we op weg. De taxi brengt ons voor 7 euro naar het paleis. Het paleis is nog dicht, het gaat om 10 uur Portugese tijd open. We kopen tickets voor 11,50 per persoon. Even later mogen we naar binnen. Het is nog een 500 meter omhoog lopen en dan zijn we bij het prachtige kasteel. Het kasteel werd in de 19e eeuw gebouwd door de echtgenoot van koningin Maria II, Ferdinand van Saksen-Coburg-Gotha. Het kasteel is in prachtige kleuren geverfd, het rode gedeelte is waar vroeger een klooster was en het gele gedeelte is later aangebouwd. Wij zijn dus een van de eerste die vandaag het kasteel bezoeken en dat is super prettig, geen grote mensen massa om ons heen. We kijken onze ogen uit, wat is dit een mooi kasteel. Als je aankomt is er een mooie toegangsboog. Op het binnenplein is een enorme Triton boog versierd in Manuel stijl met daarin een woest zeemonster. Overal zijn prachtige tegels op de muren in de kleur blauw. Het is een enorm kleurrijk geheel. We bezoeken eerst het gedeelte wat vroeger een klooster was. Hier is nog de kruisgang van het oorspronkelijke klooster, ook weer versierd met kleurrijke tegels. Er is een enorme kerk met een altaarstuk van albast. Dan volgen vele kamers en die staan helemaal vol met meubels en accessoires het is net alsof de familie het kasteel nog maar net heeft verlaten. Wat is hier veel te zien! Alles is even indrukwekkend. Op het eind van de tour komen we bij de keuken, je want je hier helemaal in de keuken van Downton Abbey, alhoewel deze keuken niet onder het huis is geplaatst. Koning Ferdinand II die dit kasteel liet bouwen, werd geรฏnspireerd door de Duitse romantische stijl en dat zie je inderdaad terug. Denk aan Neuschwanstein en je hebt een idee hoe dit kasteel eruit ziet.  Om weer terug te komen in Sintra zelf, zou je de steile weg naar beneden kunnen lopen. Maar dit is een enorm smalle weg waar de auto’s en bussen naar boven en beneden rijden. Niet echt veilig vinden wij, dus nemen we de lokale bus 433. Deze kost 3 euro per persoon. Zelfs met deze bus is het best spannend om weer beneden te komen. Eenmaal beneden lopen we de smalle straatjes in. Ik ben nog steeds op zoek naar schalen en tegen een paar leuke bloesjes zeg ik ook geen nee! Maar pfff wat een prijzen hier! Dat gaat het niet worden. We kopen wel 8 ansichtkaarten. Ja wie koopt die tegenwoordig nu nog? Nou wij dus, om naar onze kleinkinderen te sturen. We denken dat zij het wel leuk vinden om een kaartje van ons te krijgen. Het valt nog niet mee om kaarten te vinden waarvan wij het idee hebben dat ze leuk vinden, maar het lukt toch. Dan zoeken we een eettentje uit. Ook deze zijn veel duurder dan gebruikelijk in Portugal. Ach, we gaan voor een hamburger in een grappig eetcafeetje. Daar kan ik gelijk alle kaarten schrijven. Eten op, kaarten op de bus en beginnen aan de terugweg naar de camperplaats. Dat is 2 km lopen, niet ver, maar wel aardig omhoog lopend. Met de 25 graden die het is, hebben wij het niet koud. Eenmaal bij de camper vullen onze watertank bij, legen de cassette en de vuilwatertank en gaan op weg. We willen nl liever weer terug naar de kust ipv deze camperplaats bij een voetbalstadion. Het is maar 15 km naar Cascais, dus die zijn snel genoeg gereden. Ook nu komen we uit bij een prachtig stukje kust. Er staan enorm veel auto’s geparkeerd en er zijn heel erg veel mensen op het strand. Gelukkig is er wel genoeg plek om onze camper neer te zetten. Alleen jammer dat het echt op een parkeerplaats is. Niet echt leuk om buiten te zitten. Maar wat is die kust hier toch mooi! En wat is het toch heerlijk weer. Dit is (alweer) GENIETEN!

Het beeld bij Lissabon wat hoog boven de Taag staat.

De tolbrug over de Taag bij Lissabon.

Palacio da Pena, het prachtige kasteel bij Sintra.

Palacio de Pena bij Sintra.

De toegangspoort van Palacio da Pena bij Sintra.

Prachtig, prachtig dit Palacio da Pena bij Sintra.

Palacio da Pena bij Sintra.

Palacio da Pena bij Sintra (sorry voor de vele foto's maar ik vind het hier ZO MOOI!).

Het zeemonster boven de poort van Palacio da Pena in Sintra.

Wat een lieverd hรฉ?

Sorry, nog een foto van dit prachtige kasteel Palacio da Pena bij Sintra.

De eetzaal. Het is toch net alsof de familie hiher nog woont?

Palacio de Pena bij Sintra.

Ze waren al best modern met hun badkamers in Palacio da Pena bij Sintra.

Prachtige slaapkamer in Palacio da Pena bij Sintra.

Ze hadden zelfs telefoon geรฏnstalleerd in Palacio da Pena bij Sintra.

Palacio da Pena bij Sintra.

Mooie kroonluchter in Palacio da Pena bij Sintra.

De prachtige keuken in Palacio da Pena bij Sintra.

De smalle straatjes in Sintra.

Lief hรฉ?

Eetcafe in Sintra waar wij een hamburger eten.

De  prachtige kust bij Cascais waar wij blijven overnachten.

We staan best op een gewone parkeerplaats maar het uitzicht maakt alles meer dan goed!

Want dit is ons uitzicht.

Weer echt een mooie zonsondergang.

Onze camper in de avondzon.

Vrijdag 10 maart 2017  - Cascais tot Peniche (N 39.35809 W 9.37708 CC 10835) – 110 km
Gisterenavond mijn broer nog gesproken, Suus heeft weer enorm veel pijn, dosering is weer verhoogd. Hoe houdt ze het vol? Ze wil erg graag haar kleinkind, die op 2 april wordt verwacht, nog in haar armen houden. Hoeveel kan een mens doorstaan?
Wij hebben een rustige nacht gehad op deze plek boven de zee, natuurlijk hoor je de zee flink maar dat vinden wij alleen maar leuk. Na het ontbijt rijden we eerst 15 km naar Boca da Roca een uitzicht punt bij de zee. Ons valt het een beetje tegen. Er staan wel 3 bussen met Chinezen en die fotograferen heel wat af. We vragen ons af hoeveel foto’s zij van zichzelf willen hebben. Want ze blijven maar foto’s nemen maar altijd met zichzelf erop. Dan rent de hele ploeg naar het informatie punt want daar is open Wifi. Erg apart om te zien. Wij gaan weer verder, nu 95 km naar het noorden. Dat lijkt niet zo ver maar het gaat over kleine weggetjes met veel geslinger. En zo doen wij daar 2 uur over. Wij rijden naar Peniche een stadje uit de16e eeuw gelegen op een schiereiland. Hier zijn 3 camperplaatsen, wij kiezen voor de camperplaats vlakbij de brandweer omdat hier een wasserette vlakbij is. Kunnen we ons beddengoed en ander wasgoed weer even wassen. Over 4 weken zijn we thuis, dus als het mee zit, hoeven we onderweg niet meer te wassen. Maar eerst maar de camperplaats, het is een grote parkeerplaats aan het water. Ook vlakbij de oude stad en die gaan we als eerste bekijken. Het valt ons een beetje tegen. Het enige aantrekkelijke is het grote fort was nu een museum is. Er zijn ook heel veel restaurants. Als we het stadje hebben doorgelopen, gaan we op weg naar de wasserette, die 200 meter verderop zit. Er is een wasmachine waar 20 kg in kan, erg gemakkelijk, hup de hele berg wasgoed erin en 45 minuten later is alles schoon. Dan gaat de hele berg voor 30 minuten in de droger en klaar is alles weer. Er zijn nog meer winkels vlakbij en ik neem daar ook nog een kijkje. Maar het aanbod valt tegen. Wel wat kledingwinkels maar niets wat een beetje de moeite waard is. Natuurlijk ook weer heel veel China winkels, die hebben we wel gezien. Wij vinden daar niets aan. Weer terug bij de camper valt ons op dat bij geen enkele camper de stoelen buiten staan. Terwijl het toch zeker 25 graden is. Nou is camping gedrag hier niet toegestaan. Maar wij hebben daar maling aan. Als iemand er een probleem mee heeft dat we buiten zitten, dan horen we dat vanzelf wel. Als wij eenmaal buiten zitten, volgen er nog meer mensen. Het is heerlijk in de zon want er staat ook een lekker windje.

Onderweg naar Boca da Roca.

De vuurtoren bij Boca de Roca.

De rotsen van Boca da Roca.

De kust bij Boca da Roca.

Naambordje in Peniche.

Peniche.

Smalle straatjes in Peniche waar het wasgoed buiten hangt.

De vis hangt te drogen in Peniche.

Het fort is nu een museum in Peniche.

Het fort in Peniche, nu een museum.

Het fort in Peniche.

Lekker weertje, dus genieten op de camperplaats in Peniche.

Zaterdag 11 maart 2017 – Peniche tot Nazare (N 39.59696 W 9.07027 CC 48655) – 67 km
Er zijn heel wat campers bijgekomen gisterenavond, vooral veel Portugezen. Wij trekken verder, niet veel maar 40 km en tot onze verbazing gaat het over een enorm goede weg. We willen naar de camperplaats in Foz do Arelho (N 39.42837 W 9.21950 CC 10004). Maar als we er aankomen, vinden we het helemaal niets. De campers staan op elkaar gepropt en dat voor 4 euro. Verder is er ook niets te beleven. Nee dat wordt hem niet. Dan maar iets verder, naar Sao Matinho do Porto. (N 39.50186 W 9.14158 CC 10832) hier is een gratis camperplaats. Het is een parkeerplaats vlak langs de weg, dus zou je denken dat wij dat ook niet veel bijzonders vinden. Maar hier hebben we een prachtig uitzicht op de baai die bijna geheel van zee is afgesloten. De baai heeft een enorm breed zandstrand. Iets verder ligt dan Sao Martinho do Porto. Wij lopen over het strand naar het stadje. Hier is een gezellige boulevard waar ik zowaar een winkeltje zie met leuke kleding. Ik ben natuurlijk helemaal super blij als ik kan slagen voor twee bloezen. Iets verder zit een Italiaanse ijszaak, dus dan weten jullie het al. Aad koopt een beker ijs. Het ijs is super lekker, ik kan het niet laten om er ook wat van te snoepen. Zo slenteren we de boulevard langs en daarna weer terug naar de camper. Vanaf de camper hebben we dus dat prachtige uitzicht over de baai en het stadje. Het is ook lekker weer, maar door de opening in de rotsen staat er precies op de parkeerplaats een enorm harde wind. Daardoor kunnen we niet buiten zitten. Op een gegeven moment wil Aad toch naar een andere plek. Dat wordt Nazare, 15 km verder. Ik wil Nazare erg graag zien omdat hier nog vrouwen in klederdracht moeten lopen. Ook schijnt de vis hier op een aparte manier te worden binnengehaald. De camperplaats niet veel bijzonders, gewoon een groot parkeerterrein net achter de boulevard. Wel gratis, dat dan weer wel. Dus gaan we ook Nazare bekijken. Het is maar 200 meter tot de boulevard en wauw wat is het daar druk! Gezellig druk hoor. Ook hier een prachtig breed zandstrand en een prachtige boulevard met allemaal leuke kleine winkeltjes, cafe’s en restaurants. We zien al snel de oudere vrouwen in klederdracht. Ze hebben wel 7 rokken over elkaar aan, het ziet er erg apart uit. We slenteren langs de boulevard en al snel zien we een erg goedkope schoenenwinkel waar ik slaag voor een paar laarzen. Maar ik vind ook hier weer twee bloezen, jippie! Zo wordt mijn nieuwe garderobe al lekker aangevuld. Het is super gezellig op de boulevard en wij genieten volop. Het leuke is dat op de boulevard allemaal heel smalle straatjes uitkomen. Hier hangt gewoon het wasgoed, daar zijn geen toeristen te zien. Dat vinden wij juist zo leuk, een stad vol met toeristen en toch een stad waar de bevolking ook gewoon woont en leeft. En zo genieten we volop van alles, wat heerlijk toch dat we dit kunnen doen!
Vandaag gaat we niet koken want Aad heeft trek in kebab. Dus, erg ongezond voor mij, maar dat wordt het dus. Wel weer gemakkelijk natuurlijk want zo hoef ik niet te koken.

Dit is de camperplaats in Foz do Arelho, allemaal op elkaar, niets voor ons.

Camperplaats Foz do Arelho, allemaal op een rijtje. Wij willen hier dus niet staan.

De camperplaats Foz do Arelho, deze twee mega campers vinden het hier wel prima.

De camperplaats in Sao do Matinho.

Het houten pad langs het strand vanaf de camperplaats naar Sao do Matinho.

Wat denken jullie? Is dit ijsje voor mij?

Sao do Matinho is echt mooi, ligt aan een bijne hele ronde baai met een enorm breed zandstrand.

De camperplaats in Sao do Matinho.

Prachtig uitzicht vanaf de camperplaats in Sao do Matinho.

Het vissersdorp Nazare, bekend om zijn vissersvrouwen in klederdracht.

De brede boulevard van Nazare, gezellig druk.

Allemaal leuke kleine winkeltjes op de boulevard in Nazare.

Overal zien we de vrouwen in klederdracht in Nazare. Het zijn wel altijd wat oudere vrouwen die dit dragen.

Smalle straatjes komen uit op de boulevard, ook hier hangt wasgoed.

Daar komt weer een oudere dame in klederdracht in Nazare.

Mooi pandje in Nazare.

Naast de boulevard ook hier in Nazare een enorm breed zandstrand.

Nazare.

Voorbeelden van de boten die hier zijn gebruikt.

Weer een dame in klederdracht.

Zondag 12 maart 2017 – Nazare tot Vila Nova de Barquinha (N 39.45796 W 8.4324 CC 12324) – 70 km
Heel even miezert het een klein beetje als we wakker worden maar gelukkig is dat al snel voorbij. We lopen weer naar het strand van Nazare, nu de andere kant op. Hier zien we de houten stellingen waar de vissen op gedroogd worden. Zelfs nu, op zondagochtend, zijn er toch al een aantal vissers en vissersvrouwen bezig. Een leuk gezicht. We lopen tot de haven maar veel is er niet te zien. Als we teruglopen, kopen we een aantal broodjes bij een bakker, 17 cent per stuk, wauw wat een bedrag! Dan is het tijd om te vertrekken. We gaan de kust verlaten, helaas. Genoeg kust gezien deze vakantie. Wij gaan richting Fatima. Onderweg komen we langs Pataias (N 39.65977 W 9.01563 CC 41542) waar bij de Intermarche een sani station is. Hoog tijd om onze cassette te legen! Je kunt hier ook wassen, echt ideaal geregeld bij de Intermarche. Dan verder naar Fatima waar we onze camper vlakbij de basiliek op een parkeerplaats kunnen zetten (N 39.63339 W 8.67029 CC 5368). We zijn erg benieuwd wat we te zien krijgen. Fatima is een bedevaartsoort, hier is Maria een aantal keren verschenen aan drie herderskinderen: Francisco, Jacinta en Lucia. Francisco en Jacinta zijn op jonge leeftijd overleden en liggen begraven in deze basiliek. Lucia is in 2005 overleden en ook haar lichaam is in de kerk begraven. De basiliek maakt indruk op me. Hij is echt prachtig van binnen. Niet overdadig. Nee juist erg simpel en ingetogen. Erg stijlvol vind ik hem. Heel veel wit met goud. Aan de ene kant is het graf van Francisco en aan de andere kant van Jacinta en Lucia. Als we buiten komen, zien we het enorme plein. Het schijnt groter te zijn dan het St. Pietersplein in Vaticaanstad. Midden over het plein is een weg van marmer waar boetelingen op hun knieรซn naar de basiliek kruipen. Er is ook een hele grote kapel waar juist een mis wordt opgedragen. Daarnaast is de ruimte waar kaarsen worden gebrand. Er staat een lange rij mensen te wachten met kaarsen in allerlei afmetingen. De kaarsen worden in een grote bak gegooid waar al een enorm vuur is ontstaan. Ook al geloven wij niet, wij vinden het toch erg indrukwekkend. Tegenover de basiliek is nog een enorm modern kerkgebouw voor de vrede. Ook weer zo stijlvol. De straatjes rondom het hele gebeuren zijn afgeladen met winkeltjes waar je allerlei religieuze spullen kunt kopen. Als we genoeg hebben gezien, rijden we weer verder. We zouden ook op deze parkeerplaats kunnen overnachten maar er staat een erg harde wind en die waait juist ook over de parkeerplaats. Zo’n 40 km verder gaan we op de camperplaats van Vila Nova de Barquinha (N 39.45796 W 8.4324 CC 12324)  staan. Deze gratis camperplaats ligt aan de rivier de Taag en in een park. Er staan niet veel campers en wij vinden een plek met uitzicht op de rivier. Ook hier is een sani station en zelfs gratis WiFi. Prima plek dus.

Nazare staat ook bekend om zijn gedroogde vis.

Hier gedroogde inktvis.

Iedere morgen wordt er verse vis te drogen gelegd door de vissers en hun vrouwen.

Ook deze oudere dame is bezig met de gedroogde vis.

Je kunt hier ook de gedroogde vis kopen.

De camperplaats in Nazare, niet veel bijzonders maar wel vlakbij de boulevard.

De basiliek van Fatima.

Boetelingen op hun knieรซn, best indrukwekkend ook al ben je niet gelovig.

Het plein voor de basiliek is enorm groot, 2 x zo groot als het St. Pietersplein in Vaticaanstad.

Allemaal kleine winkeltjes met religieuze souvenirs in Famita.

In de rij met allerlei soorten en maten kaarsen in Fatima.

De souvenirwinkeltjes in Fatima.

Maandag 13 maart 2017 – Vila Nova de Barquinha tot Castelo do Almourol (N 39.462907 W 8.382829) – 4 km
Gelukkig is de wind vandaag iets minder, het zonnetje schijnt volop maar toch is het ’s morgens in de camper maar 12 graden. De verwachting zegt dat het 18 graden gaat worden vandaag. Naast de camperplaats is een groot en mooi park waar we met Balou lekker doorheen wandelen. Brrr die wind is echt weer koud, nog geen lekker weer om buiten te zitten. Wat doen we: blijven we of gaan we iets verder kijken? Ja ach en dan kiezen we toch eigenlijk altijd om verder te gaan en dat doen we dus ook deze keer. Doel is Constancia, 9 km verder. Onderweg zien we borden naar kasteel Almourol. Daar willen we wel even een kijkje nemen, dus gaan we die richting uit. De weg eindigt vlak voor het kasteel. Het kasteel ligt middenin de rivier de Taag en stamt uit 1171. Helaas is het wel gesloten op maandag. Maar voor het kasteel is een flink terrein waar we prima kunnen staan (zeker nu het vandaag gesloten is) en nog uit de wind ook. We besluiten direct om hier te blijven. Dus stoelen naar en genieten van het zonnetje. Onze thermometer geeft inmiddels 22 graden aan, dat is een betere temperatuur! ’s Avonds komt er nog even politie langsrijden, maar die heeft er blijkbaar geen probleem mee dat we hier staan.

De camperplaats in Vila Nova de Barquinha aan de rivier de Taag.

De camperplaats Vila Nova de Barquinha ligt naast een heel mooi park.

Het park in Vila Nova de Barquinha.

Uitizicht op de rivier de Taag bij de camperplaats Vila Nova de Barquinha.

Castelo do Almourol, een kasteel middenin de rivier de Taag.

Uitzicht bij Castelo do Almourol over de rivier de Taag.

Castelo do Almourol in de rivier de Taag.

Wij blijven hier de hele dag staan (en overnachten), lekker genieten in de zon.

Dinsdag 14 maart 2017 – Castelo do Almourol tot Barragem da Povoa (N 39.48394 W 7.5476 (CC 21807) – 90 km
Hieperdepiephoera, Aad is jarig!!! Hij heeft de prachtige leeftijd van 65 jaar bereikt! En dat terwijl hij er geen dag ouder uitziet dan gisteren! Hij blijft een knappe vent, vind ik dan, maar belangrijker super lief en gezellig. Ik kan me geen betere partner wensen en ik hoop dat hij nog veel en veel ouder wordt.
We rijden eerst naar de camperplaats in Constancia (N 39.4773 W 8.34384 CC 15832) maar deze vinden we niet leuk genoeg om de rest van de dag te gaan staan. Dus rijden we verder naar Abrantes, eerst naar de Lidl om onze boodschappen aan te vullen. We zien nog een schoenenzaak en nu slaagt Aad voor een paar leuke schoenen voor de enorme prijs van 35 euro. In Abrantes zijn ook camperplaatsen, wij rijden naar de plaats aan de Taag (N 39.45333 W 8.19056 CC 12321). Hier is ook een restaurant bij en daar gaan we eten. Als we aan een tafeltje gaan zitten, worden er gelijk diepe borden neergezet en wordt er soep opgediend. Er wordt verder niets gevraagd. Wij kijken elkaar aan? Geen menu kaart? Nou ja, het zal wel goed zijn. Dan wordt er gevraagd of we inktvis of vlees willen. Wij kiezen voor vlees. We krijgen ieder een groot bord met patat en drie soorten vlees en een bakje met couscous. Het smaakt heel erg lekker. Als toetje kunnen we uit van alles kiezen, wij kiezen de chocolade mousse. Daarna kunnen we nog koffie krijgen. Natuurlijk zijn we erg benieuwd wat we moeten betalen. Dat is dan het hele bedrag van 15,80. Niet te geloven, wat goedkoop! We zitten beide enorm vol. Sowieso zijn we natuurlijk niet gewend om tussen de middag warm te eten en dan ook nog eens zo veel. Pfff echt volle buiken maar het was erg lekker. We besluiten om niet op deze plek te blijven staan (vinden we dus ook weer niet leuk genoeg). We rijden verder richting Spanje. Net boven Castelo de Vide is een stuwmeer waar een camperplaats bij is. Het is 70 km rijden maar het gaat over goede wegen, dus met een uurtje kunnen we daar zijn. Onderweg zien we nog een ander stuwmeer waar we over de smalle dam moeten rijden. Erg mooie natuur hier, veel mimosa bomen en prachtige grote rotsblokken. Iets verder komen we bij ons stuwmeer: Barragem da Povoa (N 39.48394 W 7.5476 (CC 21807). Een prachtige gratis camperplaats met een sani station. Je kunt op de verharde officiรซle plekken staan, maar rondom het meer staan overal campers in het gras. We zien een mooie plek en gaan daar staan, maar we staan nu wel heel erg op de wind. Dus verplaatsen we de camper tot we net achter rotsen staan. Beter, nu staat de camper tenminste niet zo te schudden. Overal staan hier weer mimosa bomen, wel al wat aan het uitvallen, maar ze blijven erg mooi om te zien en ze ruiken ook zo lekker. Echt een erg fijn plekje hier. Wij zijn blij dat we toch nog zijn doorgereden. We drinken samen een rum cola op Aad zijn verjaardag.

Jarige Aad, 65 jaar! Uit eten en wat krijgen we nu voor ons neus? Oh kippensoep.

De camperplaats in Abrantes, rechts achteraan het restaurant. Na het eten gaan we weer verder want we vinden deze camperplaats niet echt leuk.

Het restaurant in Abrantes waar we hebben gegeten, mooi uitzicht over de rivier de Taag.

Onderweg naar het stuwmeer.

Onderweg komen we deze arena tegen.

Dit soort auto's zie je overal in Portugal.

Onderweg komen we bij dit kleine stuwmeer, over de dam rechts gaat de weg.

Even stoppen bij een klein maar super mooi stuwmeer.

De camperplaats bij Barragem da Povoa, echt mooi met heel veel vrije plekjes.

Heel veel mimosa bomen en prachtige rotsblokken hier.

Wij zetten onze camper uit de wind achter wat rotsblokken.

Mijn lief!

1. Er komen weer mooie plaatjes voorbij๐Ÿ˜Š. We hebben je al toegezongen, maar nogmaals van ๐Ÿ’œe met je 65e opa Aad๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š

2. Proficiat Aad en rest van de de familie. Blijf nog maar lekker genieten. En wat jammer te lezen dat Suus weer zo'n pijn had. Hopelijk slaan de nieuwe medicijnen aan.

3. Proficiat Aad en rest van de de familie. Blijf nog maar lekker genieten. En wat jammer te lezen dat Suus weer zo'n pijn had. Hopelijk slaan de nieuwe medicijnen aan.

4. Proficiat Aad en rest van de de familie. Blijf nog maar lekker genieten. En wat jammer te lezen dat Suus weer zo'n pijn had. Hopelijk slaan de nieuwe medicijnen aan.

5. Wat een mooie plekjes weer en wat wil een mens nu nog meer in maart 22 graden dat is pas genieten.