zondag 19 maart 2017

REIS SPANJE/PORTUGAL - WEEK 10 - 15 t/m 21 maart 2017

Woensdag 15 maart 2017 - Barragem da Povoa (N 39.48394 W 7.5476 (CC 21807).
Wat een super rustige plek hier. Zoals zo vaak in Portugal is het ’s morgens eerst even bewolkt. Wij maken een wandeling met Balou en dat vindt ze erg leuk. Ze loopt heerlijk mee te stappen met ons. Jammer genoeg zien we na een kleine kilometer processierupsen op de grond liggen. Dat is schrikken! Snel rechtsomkeer dan maar. Dat willen we niet hebben. Deze rupsen zijn super gevaarlijk voor je hond. Als ze de haren in hun neus krijgen, gaat hun tong opzwellen en stikken ze. Dat kan met 1 dag gebeurt zijn. Dus super voorzichtig zijn. De vorige keer dat we processierupsen tegenkwamen hebben San en ik nog weken lang last gehad van uitslag op onze huid wat vreselijk jeukte. Dus weg van die beesten. We houden de grond goed in de gaten en lopen een stuk de andere kant op. Het is hier ook echt erg mooi, er ligt hier zelfs een prehistorisch graf. Er zijn ook picknicktafels met bbq’s erbij. Goed geregeld hier dus. Als we weer bij de camper zijn, is het warm genoeg om lekker buiten te kunnen zitten. Korte broeken aan en genieten dan maar. Zo komen we de dag lekker door.
’s Middags krijgen we bericht dat onze kleindochter Kyra in het ziekenhuis is opgenomen vanwege blindedarmontsteking. Ze had gisteren ineens erg buikpijn met koorts en overgeven. Vannacht ging het wel maar bij bezoek aan de huisarts toch doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar blijkt haar blindedarm flink ontstoken te zijn en werd ze gelijk geopereerd. Ach gossie, arm Kyra. Wat een waardeloos nieuws! Gelukkig is ze goed uit de narcose gekomen alhoewel ze daar dan weer flink misselijk van is. En met een wond op je buik, is dat natuurlijk helemaal niet prettig. Maar hopen dat ze snel weer opknapt en morgen weer naar huis!

Even lekker wandelen bij Barragem da Povoa.

We hebben tot nu toe alleen maar gele brem gezien, maar hier zien we alleen de witte brem.

Het mooie stuwmeer Barragem da Povoa.

Er is een verhard stuk waar de campers kunnen staan, maar rondom het stuwmeer is ook ruimte genoeg om je camper neer te zetten. Wij staan links achter grote rotsen en dus lekker uit de wind.

Barragem da Povoa.

Lekker van het zonnetje genieten, uit de wind door de grote rotsblokken die hier staan.

Donderdag 16 maart 2017 Barragem da Povoa (N 39.48394 W 7.5476 (CC 21807).
Gelukkig mag Kyra inderdaad naar huis, we zijn blij voor haar. Nu maar hopen dat ze snel weer opknapt. Wij doen vandaag niet heel veel. Genieten van het heerlijke weer. In Nederland is het ook al twee dagen rond de 17 graden, fijn dat ons thuisfront ook eens kan genieten van die temperatuur. Wat dat betreft zijn wij toch maar enorm verwend al die weken dat we op reis zij

Vrijdag 17 maart 2017 – Barragem da Povoa – Caceres (N 39.48027 W 6.36879 CC 6380) – 150 km
Tijd om weer wat te ondernemen. Eerst even de cassette legen en schoon water bijvullen en dan op weg naar Castelo de Vide, 17 km verderop. We zetten de camper op de camperplaats (N 39.41028 W 7.4494 CC 3939) die wij totaal niets bijzonders vinden. Ach je kunt er met de camper staan en zo het stadje bezoeken. Maar verder heeft het totaal geen sfeer. Wij lopen naar het centrum en zien daar een marktje, altijd leuk! Er zijn wat tweedehands spullen maar allemaal niet de moeite waard. Een krukje van kurk vind ik dan nog wel erg leuk, maar koop het toch niet. Wel slaag ik (alweer) voor een bloes. We lopen de oude Joodse wijk in met zijn smalle straatjes die omhoog en omlaag lopen. Zo komen we bij een kleine  overdekte markt terecht. Aad slaagt hier voor honing. We hebben geen zin om naar het kasteel te lopen en gaan maar weer terug naar de camper. Zo’n 15 km verder ligt het kleine stadje Marvao. Het ligt op 862 meter hoogte met uitzicht op Spanje. Het hele stadje is ommuurd met muren uit de 13e eeuw met daarin een kasteel. Het stadje zelf bestaat uit witte huizen en smalle straatjes. Wij zetten onze camper op de camperplaats (N 39.39432 W 7.37349 CC 6156) die net voor het stadje ligt en klauteren omhoog. Het is inderdaad een erg mooi stadje maar het is wel ongelofelijk stil, zeg maar uitgestorven. We hadden hier uit eten gewild, maar dat gaat het niet worden. Dan maar wat eten in de camper en overleggen wat we nu gaan doen. Blijven we hier overnachten? Gaan we nog naar Elvas, 60 km zuidelijker? Of gaan we de grens over naar Spanje naar de stad Caceres? We kiezen voor het laatste en zijn al snel de grens over. We hebben dan gelijk weer een enorm goede weg. Dat is in Spanje toch wel beter geregeld. We rijden door prachtige afwisselende natuur. Zien veel ooievaars en zo komen we aan bij Caceres. Wauw, wat een grote stad is dit! We zien allemaal enorme flats. Hmm is deze stad een bezoek waard? Eerst maar eens naar de camperplaats. Helaas, die staat al helemaal vol. Veel mensen die naar het zuiden reizen, overnachten in Caceres, dus de 20 plekjes zijn dan snel vol. Wij zetten onze camper dan maar op de parkeerplaats voor bussen. Het schijnt dat je hier wel kan worden weggestuurd. Als Aad dan toch besluit om iets verder op een grasveld te gaan staan, rijdt er net een camper van de camperplaats weg. Daar kunnen wij dan mooi staan en hoeven we geen zorgen te hebben of we weggestuurd worden. We lopen Caceras is en komen al snel bij het historische centrum dat inderdaad de moeite waard is. Wat ons ook opvalt is dat het gezellig druk is. Heel anders dan de Portugese steden. Hier veel winkels, cafe’s en restaurants en veel mensen op de been. Echt weer even lekker na de Portugese steden die dat toch veel minder hebben. Aad ziet al snel een echte Italiaanse ijszaak en die heeft inderdaad super lekker ijs. Het Plaza Major is erg mooi en zo typisch Spaans. Huizen met prachtige balkons, vierkante oude gebouwen. Morgen gaan we een kijkje nemen bij de historische gebouwen, nu winkels kijken en kijken waar we wat kunnen eten. Natuurlijk wordt ook hier in Spanje de hoofdmaaltijd rond 2 uur gegeten, dus ja rond 6 uur wordt dat moeilijker. We zien weer heel wat schoenenwinkels, wat zijn de schoenen hier toch goedkoop! We eten een broodje kip kebab en lopen daarna weer terug naar de camper. De parkeerplaatsen voor de bussen staan nu helemaal vol met campers.

Castelo de Vide, hoog op de berg.

Castelo de Vide.

Marktje in Castelo de Vide.

Ze zorgen hier goed voor de zwerf poesjes, er ligt een hele berg brokjes voor ze.

De smalle straatjes in de oude Joodse wijk in Castelo de Vide.

De oude Joodse wijk in Castelo de Vide.

En nog maar een straatje in de oude Joodse wijk van Castelo de Vide.

De overdekte markthal in Castelo de Vide.

Aad koopt hier honing.

De camperplaats in Marvao met prachtig uitzicht.

Marvao.

Kanonnen op de muren van Marvao.

Binnen de muren van Marvao allemaal witte huizen.

Het kasteel van Marvao.

Ook hier in Marvao natuurlijk ooievaarsnesten.

Weer onderweg naar Caceres zien we overal ooievaarsnesten, hier op een oud fabrieksgebouw.

Hier op palen die ze er speciaal voor hebben neergezet.

De arena van Caceres.

Caceres met het prachtige grote plein.

Vandaag bezoeken we nog niet het oude historische deel, we houden het op bekijken van dit plein en lekker winkelen.

Zaterdag 18 maar 2017 – Caceres (N 39.48027 W 6.36879 CC 6380).
Erg rustig is het niet op deze camperplaats zo middenin een stad. Omdat er natuurlijk veel campers op doorreis zijn, horen we al vroeg campers starten en vertrekken. Al snel worden de lege plekken weer opgevuld met campers die op de busparkeerplaats stonden. Wij doen het rustig aan, eerst zoals altijd lekker douchen, dan ontbijten en daarna lopen we weer naar de oude stad. We gaan eerst naar de kapper die we gisteren gezien hebben. Mijn haar moet nodig geknipt worden. Gelukkig kan ik bij deze kapper terecht en ondanks dat we elkaar totaal niet verstaan, wordt ik super naar mijn zin geknipt. Ik ben helemaal blij met mijn weer korte haar. Dan lopen we naar de oude historische stad. Wauw, dat is geweldig mooi zeg. Ongelofelijk wat een prachtige gebouwen zijn hier. De stad is na 1227 tot bloei gekomen en de verschillende koop- en edellieden staken elkaar de loef af met landhuizen en paleizen met wachttorens. Veel van deze torens moesten op last van het koningspaar Isabella en Ferdinand in 1427 worden afgebroken om een eind te maken aan de machtsstrijd. Gelukkig zijn niet alle torens afgebroken en staan er nog genoeg. Er staan ook verschillende kerken. Om deze oude stad staat nog een muur met daarin prachtige poorten. De muren van de huizen zijn vaak versierd met allerlei versieringen. Bovenop de dakens zien we ooievaars op hun nesten zitten. Het hele complex is ook erg groot, iedere keer als we weer een hoek om lopen, staan we weer verbaasd. Genieten hoor hier. We hebben al heel wat steden gezien, maar zoiets als deze nog nooit. Als we alles bekeken hebben, lopen we weer terug naar het grote plein. Dan zien we ineens een winkel waar ze ook kurken krukjes hebben. Als ze dan ook nog eens goedkoper zijn dan in Portugal, moet er natuurlijk eentje met ons mee. Ik ga ook nog even wat winkeltjes bekijken terwijl Aad op het grote plein van het zonnetje geniet. Ik vind ook nu weer twee leuke bloesjes en blauwe laarzen. Dat maakt het totaal aantal laarzen wat ik heb gekocht op… oh jee 6! Volgens mij moet ik nu maar eens ophouden met kijken naar laarzen! ’s Middags genieten we van het heerlijke weer, kletsen wat met onze Nederlandse buren. Dan gaat de telefoon: Fay heeft haar zwemdiploma B gehaald! Knappe meid! Erg jammer dat wij daar niet bij waren!

Mooi gebouw aan het grote plein in Caceres.

Deze toren mocht nog wel blijven staan in Caceres.

En ook hier... ooievaars.

Vorig jaar december is dit historische gedeelte van Caceres gebruikt voor seizoen 7 van de serie Games of Thrones!

Wij kijken echt onze ogen uit hier. Wat is het hier mooi. Om iedere hoek is weer wat bijzonders te zien!

Een binnenlaatsje.

Op de muren zijn veel van deze versieringen te zien.

Ook op de hoeken, het ziet er allemaal echt prachtig uit.

Even uitrusten.

Onderaan deze prachtige kerk.

Ja sorry hoor voor de vele foto's van ooievaars. Ik blijf het zoo bijzonder vinden.

De prachtige historische stad van Caceres.

Poort naar het grote plein in Caceres.

Alle Spaanse kinderen zijn echt super mooi aangekleed. Misschien een beetje te ouderwets naar onze smaak, maar echt erg leuk om te zien.

Caceres.

Mooie panden aan het grote plein.

Het grote plein van Caceres.

Dit is de camperplaats van Caceres, je ziet, iedereen staat bovenop elkaar gepropt. Gelukkig kunnen we nog achter de camper zitten.

Kijk maar, hier zit Aad, die vindt het (met 24 graden) echt te warm in de zon.

Zondag 19 maart 2017 – Caceres tot Logrosan (N 39.3323 W 5.47969 CC 19910) – 90 km
Het is vandaag vaderdag in Spanje. Wij trekken 45 km verder naar de stad Trujillo. We zetten de camper op de camperplaats (N 39.45708 W 5.87312 CC 46484) vlak voor de arena en lopen dan naar het oude centrum. Al snel zijn we bij het Plaza Mayor, een erg mooi plein omgeven door prachtige gebouwen. Er staat een grote feesttent waar vanaf 12 uur een band gaat spelen. Ook hier veel terrasjes waar het al gezellig druk is. Veel jonge kinderen zijn prachtig aangekleed, alhoewel het naar onze smaak wel wat ouderwets aandoet. We lopen het plein rond, bekijken een kerk en klauteren dan omhoog naar een Moors fort wat natuurlijk bovenop een heuvel staat. Ach we hebben inmiddels best wel conditie opgebouwd hoor. Want je doet natuurlijk niet anders dan omhoog klauteren, of het nou in dorpjes is of aan de rotskust. Maar vandaag is het best ook nog eens erg warm, 24 graden en als je dan in de zon omhoog loopt, kost dat toch best extra energie. Maar het is meer dan de moeite waard. Eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We zien zelfs de arena liggen waar onze camper geparkeerd staan. Ook hier weer overal ooievaars, ik blijf dat toch heel erg bijzonder vinden. We brengen zo’n 3 uur door in het stadje en lopen dan weer terug naar de camper. We vinden dat Balou wel weer lang genoeg alleen heeft gezeten en zijn bang dat het misschien toch te warm is geworden in de camper. Dat valt gelukkig erg mee, maar Balou is natuurlijk altijd super enthousiast als ze ons weer ziet. Nou ja, dat is ze ook als we maar 1 minuut zijn weggeweest. We liepen zelfs nog langs een zaakje waar ze kippen aan het grillen waren, dus jullie begrijpen vast wel dat dat onze lunch is voor vandaag. We blijven niet op deze camperplaats, het is prachtig weer en het nodigt hier niet echt uit om buiten te zitten. Dus zetten we de coördinaten van de camperplaats in Logrosan in de TomTom. Deze camperplaats ziet er op de foto’s goed uit, je staat op gras onder de bomen. Dat lijkt ons wel wat. Dus hup camper starten en gaan voor de volgende 45 km. We rijden door prachtige natuur en over een super goede weg. We zien schapen, koeien maar ook veel varkens in de weides staan. Wat is Spanje toch mooi en afwisselend. Al snel zijn we bij de camperplaats. Nou ja, camperplaats! Wat is dit nu toch? O.k. je kunt er water pakken en lozen, maar waar zou je de camper moeten neerzetten? Naast de weg staan wat bomen, daar maar onder dan. Maar het is super ongezellig, vlakbij een industriegebied en vlak langs de weg. Blijven we hier? Aad vindt dat het wel kan voor 1 nacht. Hij leeft zich lekker uit met het water en boent alle insecten van onze voorkant. Ach, de stoelen kunnen naar buiten, het is best rustig hier, dus dit wordt het dan voor vandaag. Het is wel 1 van de minste plekken die we deze vakantie hebben gehad. Aangezien Aad nog heel veel data heeft en we niet weten tot wanneer hij dat blijft houden, zet ik ons blog maar alvast op internet.

Ook in Trujillo zijn de kleintjes weer prachtig aangekleed. Het is trouwens vandaag vaderdag in Spanje.

Midden op het Plaza Mayor, dit grote beeld.

Trujillo.

Het Plaza Major van Trujillo.

Kerk met twee verschillende toren in Trujillo.

1 x per jaar wordt hier een week lang een kaasmarkt gehouden, vandaag de vele winkeltjes met allerlei soorten kaas. Ik kan niet zeggen dat het lekker ruikt in die winkels, wat een sterke geur!

Wat een mooie kleur mos op deze muur.

Het Moorse fort bovenop de heuvel bij Trujillo.

Weer overal ooievaarsnesten.

Vanaf het kasteel een prahtig uitzicht over Trujillo.

Ook vandaag flink warm, 24 graden. Aad puft even uit in de schaduw.

In de verte de arena waar onze camper bij staat.

Kijk wij staan er voor geparkeerd, niet echt een leuke plek om buiten te zitten, dus gaan we verder.

We kiezen voor de camperplaats in Logrosan maar die valt enorm tegen. Op deze foto lijkt het heel wat, maar het is helemaal niets. Toch blijven we hier de rest van de dag.

Maandag 20 maart 2017 – Logrosan tot  La Estrella (N 39.68589 W 5.10166 CC 22127) – 80 km
Ondanks dat ik plekje niet veel bijzonders vond, is het wel een super rustig plekje. Het was echt heel stil en donker vannacht. Er is zelfs nog een Zwitserse camper bij ons komen staan. Na het ontbijt gaan we op weg naar Guadalupe waar we de camper op de camperplaats zetten (N39.45251 W 5.3308 CC 15357). Een erg ongezellige camperplaats waarvan bij de beoordelingen stond vermeld dat de bewoners ’s nachts je campers met sinaasappels bekogelen. Dus nee, overnachten doen we zeker niet op deze plaats maar we willen Guadalupe wel bekijken. Toen we aan kwamen rijden zagen we al het enorme klooster hoog boven Guadalupe liggen. Wat een enorm gebouw is dit! Het klooster stamt uit 1340. Het ziet er erg apart uit met die hoektorretjes. Dit klooster wordt jaarlijks bezocht door duizenden pelgrims uit de hele wereld. Een gedeelte is een hotel, dan heb je het klooster en aan het andere einde de enorme basiliek. Erg indrukwekkend hoor! Ondanks het vroege uur, zijn er al veel Spaanse toeristen. We lopen de basiliek in die enorm groot is. Er is een hekwerk wat is gemaakt van de kettingen van bevrijde slaven. Voor de basiliek is een pleintje met restaurants en veel winkels met lokale producten. Aad koopt hier een pot honing van 2 kg. Na een klein 1,5 uur zijn we uitgekeken en gaan we weer terug naar de camper. We gaan na het kleine stadje La Estrella. Niet omdat dit zo’n bijzonder stadje is. Nee, hier is een erg mooie camperplaats (N 39.68589 W 5.10166 CC 22127). Ook nu rijden we weer door werkelijk prachtige natuur van de Sierra Altamira. Gelukkig zien we een parkeerplaats waar we kunnen stoppen. Wat een prachtige plek. We zien allerlei roofvogels vliegen, we herkennen de zwarte ooievaar en de steenarend. Ze vliegen vlak boven ons hoofd en met de verrekijker kunnen we echt goed zien. Prima plek om even te eten en natuurlijk te genieten. Dan gaan we weer verder en komen al snel in La Estrella. Het laatste stukje door het stadje is een beetje spannend, want ze straten zijn best smal. Gelukkig lukt het wel en zo komen we aan de achterkant van het stadje waar een plek is gemaakt voor campers. Zelfs met toilet, water en een loosput voor je cassette. Maar het mooiste is het uitzicht. Wat prachtig! We kijken uit over velden met schapen. San en Ger hebben hier ook gestaan en van San hoor ik dat ik uitzicht moet hebben op bergen met sneeuw. Nou die zijn vandaag niet echt duidelijk te zien, het is daar erg mistig. Heel zwak zie ik inderdaad wat sneeuw. Het is ook vandaag weer heerlijk warm, 25 graden. Dus jullie raden vast wel wat we de rest van de middag gedaan hebben. San belt me nog en verteld dat het met Suus echt niet goed gaat, heel veel pijn. Suus houdt alleen maar vol omdat ze haar kleinkind nog wil zien. Anita is nu 38 weken zwanger, dus het zou nu geboren kunnen worden. Ik kan maar niet over uit hoe triest dit toch allemaal is. Wordt je oma en het enige waar je op kan hopen is om de kleine nog even te kunnen zien. Maar wat moet ze daar allemaal voor doorstaan, wat een pijn. Hoe triest toch voor haar en voor haar hele gezin. Je kunt er alleen maar super verdrietig van zijn.

We rijden weer door prachtige natuur op weg naar Guadalupe.

Vlakbij Guadalupe komen dit enorme viaduct tegen.

En daar is dan de prachtige stad Guadalupe met het enorme klooster erboven.

Prachtige raam in het gedeelte van het klooster wat hotel is.

Prachtige torens bovenop het klooster.

Ook allemaal vierkante torentjes.

Binnenkant van de basiliek van het klooster met het hekwerk wat is gemaakt van de kettingen van slaven.

Tegenover de basiliek is dit gezellige pleintje met winkels en terrassen in Guadalupe.

De indrukwekkende basiliek van Guadalupe.

Aardig veel winkels met prachtige kopere spullen.

Een van de souvenirwinkels.

Ons lunchplekje met prachtige rotsen en heel veel roofvogels en zwarte ooievaars.

Bij de camperplaats in La Estrella heel veel schapen, hier volgens ze heel erg mak de auto.

's Avonds een prachtige zonsondergang.

Dinsdag 21 maart 2017 – La Estrella (N 39.68589 W 5.10166 CC 22127).
Gisterenavond was er een prachtige sterrenhemel. Echt ongelofelijk hoeveel sterren er stonden. Ze leken heel dichtbij en dat was super indrukwekkend. Vandaag een erg rustige dag. We blijven op deze mooie camperplaats staan. In de ochtend is het niet zo warm en zijn er veel wolken. Wij gebruiken dit wat mindere weer om alles weer eens lekker schoon te maken. Vooral in de douche zie je toch wat kalk aanslag, ondanks dat ik hem iedere dag na het douchen helemaal droog maak. Dus wordt dat flink aangepakt door ons en daarna ziet hij er weer picobello uit. Ook het keuken gedeelte wordt flink onder handen genomen. Verder bekijken we hoe we de rest van onze reis gaan voortzetten. We moeten natuurlijk wel eens een keertje weer naar het noorden gaan rijden. Dus stippelen we leuke route uit met nog allerlei leuke dingen om te zien. Mooie natuur, leuke steden, mooie routes.
’s Middags breekt toch nog het zonnetje door en kunnen we gelukkig weer buiten zitten. Alhoewel het wel een stuk minder warm is, nu maar 18 graden tegen de 25 van gisteren. Dus geen korte broeken aan vandaag. We hebben inmiddels gezelschap gekregen van nog twee Engelse campers.

Camperplaats in La Estrella.

Camperplaats La Estrella.

1. Wat een mooie blog weer Hen en hopelijk is de wond van je kleindochter weer spoedig hersteld.

Ook nog gefeliciteerd met Aad z'n verjaardag.

Kom verder goed naar huis, maar voorlopig nog genieten hoor!

Groetjes Lia

2. Ja de camperplaatsen zijn niet altijd wat je er van verwacht maar ach de meeste zijn geweldig dus dan dan deze maar voor lief nemen.

3. Wat een reis maken jullie en wat goed dat je het allemaal vastlegt
    En wat een heerlijk weer, het is hier gelukkig droog maar mag van mij wat warmer worden

4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.