donderdag 8 september 2016

REIS KROATIE GRIEKENLAND - WEEK 3

Vrijdag 2 t/m zondag 4 september. We doen niet zo veel, genieten van het lekkere weer. Ok we draaien wel een was. Lekker het beddengoed en alle handdoeken verschonen. De bezwete t-shirts etc even lekker wassen zodat de kast weer vol ligt met schone spullen. We fietsen over de camping, wat is die echt enorm groot. Om je een indruk te geven, er zijn: 253 4-sterren appartementen; 344 3-sterren appartement; 1050 campingplaatsen van 80-120 m2; 400 stacaravans. Echt mega dus. We komen erachter dat helemaal achterin de camping ook nog plaatsen zijn. Je bent dan erg ver van het strand maar het is daar wel heel rustig. We bekijken het weggaan en aankomen van verschillende mensen. Het is echt ongelofelijk dat zodra er een plekje vrij is, deze gelijk weer wordt bezet. We zwemmen iedere morgen een flink aantal baantjes in het zwembad. Gaan 1 x uit eten, kijken naar de prachtige zonsondergang, zijn blij met ons schaduwplekje in de 31 graden. Zondagmiddag willen we gaan betalen. We gaan 3 x naar receptie maar iedere keer staat er een enorme rij. Op het laatst sluit ik toch maar achteraan de rij, 40 minuten later ben ik aan de beurt en mag ik betalen. We moeten 87 euro afrekenen voor de 4 nachten.

Uit eten bij het strand op de camping.

Beetje veel!

Aad begint dapper met het eerste stuk vlees.
Iedere avond een mooie zonsondergang.

En altijd maar in de rij voor de receptie, het grote nadeel van een camping.
 Maandag 5 september (80 km). ’s Morgens begint het zachtjes te regenen. Eerst gaan we naar Zadar om de oude stad daar te zien. We kunnen de camper op een grote parkeerplaats zetten en dan is het nog een klein stukje lopen naar de oude stad. Helaas begint het steeds harder te regenen en ook nog eens te onweren. Maar we laten ons niet kennen en gewapend met paraplu gaan we op weg. Balou blijft in de camper. Ondanks de regen genieten we van al het moois in de oude stad. Af en toe moeten we toch echt even schuilen want het komt met bakken uit de hemel. Vooral het zee orgel vind ik erg indrukwekkend. Dit is gebouwd in 2005. Door de deining van de zee, komen er geluiden uit de open gaten, heel apart. Na twee uur gaan we weer verder. Eerst even de nodige groente inslaan bij de Lidl. Daar blijven we maar even staan om te lunchen want het is echt noodweer. Gelukkig knapt het een beetje op en gaan we via de kustweg weer verder. Onderweg zien we nog een enorm rotsblok op de weg liggen, dat is losgekomen door het vele water. We zien ook borden langs de weg waarmee gewaarschuwd wordt voor everzwijnen. Het lukt me om er eentje te fotograferen. Uiteindelijk komen we bij Sibenik, hier gaan we naar het binnenland naar camping Marina in Lozovac. Deze is vlakbij de Krka watervallen, die we morgen willen bezoeken. Op deze camping zien we voor het eerst vrij veel Nederlanders. Altijd leuk voor een praatje. We gaan in het restaurant eten en dat smaakt heel erg goed.

Het zee orgel in Zadar, in de grond zitten ronde gaten waar heel apart geluid uit komt.

Gemaakt in 2005 dus.
Deze waarschuwingsborden voor everzwijnen zie je hier overal..
Dinsdag 6 september. Vandaag is Olav jarig! Alsnog van harte! Het is enorm goed weer, een lekker zonnetje, windje erbij en 25 graden. Perfect voor de wandeling bij de Krka watervallen. Er zijn twee ingangen: Skradin en Lozovac. Wij gaan naar de ingang van Lozovac, daar is een enorm grote parkeerplaats waar we onze camper neerzetten. Balou gaat weer mee in haar buggy. Even kaartjes kopen 110 kuna (15 euro) per persoon. Je wordt met een bus naar het begin van de wandeling gebracht, erg gemakkelijk dus. Hier wordt duidelijk uitgelegd hoe de wandeling van 2 km  loopt en ook dat je nog andere opties hebt zoals met een boot naar een eiland. Maar wij houden het bij de wandeling en wauw wat is die mooi! Veel mensen zeggen dat het hier op een kleine afspiegeling van Plitvice meren zou zijn. Maar daar zijn wij het niet mee eens, het is echt heel anders. Je loopt over een voetpad van planken door prachtige natuurgebied. Overal is er water en lopen kleine stroompjes. We zien heel erg veel vissen in het heldere water. De meeste mensen lopen in een soort versnelde wandelpas langs ons heen. Snel naar de grote waterval denken we. Maar wij vinden de wandeling er naartoe al zo mooi dat wij daar op ons gemak van genieten. Dan komen we bij de grote waterval Skradinski Buk. Wat prachtig! Er zijn veel mensen in het water want hier mag je zwemmen. Op de brug is het super druk met allemaal mensen die foto’s van de waterval staan te nemen. Er zijn ook wat kraampjes en Aad neemt weer een lekker ijsje. Wat is het hier prachtig. Het valt niet mee om met de buggy de brug over te komen, maar voetje voor voetje komen we er wel. Dan moeten we natuurlijk weer omhoog, dit gaat met allerlei trappen, dus flink sjouwen met de buggy. Nu krijgen we op allerlei punten een mooi uitzicht op de waterval. Het was een geweldige ervaring en we zijn super blij dat we hierheen zijn gegaan. Als we weer op de camping zijn, genieten we van het lekker weer, we kunnen zelfs in het zonnetje zitten want door de frisse wind is dat goed uit te houden.

Bij de Krka watervallen, enorm veel vissen hier.

Even lekker genieten Aad (en dan toch nog afvallen, ik snap er niets van!).

Even meedoen met de huidge tijd en maar een selfie gemaakt van ons.
Camping Marina in Lovozac.
Woensdag 7 september (290 km). Op ons gemak gaan we op weg. Toch nog maar even langs een supermarkt want we zijn op zoek naar Spaanse pepers, die niet gevonden maar wel gelijk onze yoghurt weer aangevuld. We volgen weer de kustweg (weg 8) en komen voorbij Trogir en de enorm grote stad Split. Dan volgt Omis, een druk toeristisch plaatsje en het duurt wel even voordat we daar doorheen zijn. Het valt ons op dat het hier veel meer bebouwd is, veel dorpjes dus. Maar het blijft mooi mooi mooi! Het is erg goed weer om te rijden, lekker bewolkt. We krijgen zelfs even wat regen. Dan komen we in de buurt van de stad Ploce, hier is een grote vlakte waar enorm veel verbouwd wordt. Dus veel kraampjes langs de weg die allerlei groente en fruit aanbieden. Even verder is de grens met Bosnië met de lelijke stad Neum. Bosnië heeft een kustlijn van 19 km, dus iets verder rijden we alweer Kroatië in.  De grensovergangen geven geen oponthoud, we mogen zo doorrijden. We hebben camping Rogac uitgezocht in het plaatsje Slano, 40 km voor Dubrovik. We moeten via een heel smal weggetje en vragen ons af waar nou toch die camping is. Gelukkig vinden we hem wel, maar hij is erg klein en staat helemaal vol. Hmm… wat nu? Dan maar weer verder, er is een camping 20 km voor Dubrovnik in het plaatsje Orasac met de naam Camp Pod Maslinom. Gelukkig is hier wel plaats. Wel niets bijzonders helaas, de mooie plekjes met uitzicht op zee zijn natuurlijk bezet. Maar het is inmiddels bijna 6 uur en wij hebben het wel gehad. Tijd om eten te koken. Morgen maar weer verder trekken op zoek naar een betere plek.

De kustweg tussen Sibenik en Omis.

Dan komen we bij het stuk wat de Makarska riviera genoemd wordt.

Rondom de stad Ploce is een heel vlak stuk waar van alles verbouwd wordt.

En wat dus met wel 100 kraampjes langs de weg wordt aangeboden.

Echt een heel apart gebied deze vlakte bij Ploce.

Even Bosnië door, wat 19 km kust heeft gekregen. Dit is de stad Neum.

Onderweg naar Dubrovnik.

Camping Pod Maslimon in Orasac.

Donderdag 8 september (25 km). Net voorbij Dubrovnik in het plaatsje Mlini is camping Katie, daar gaan we naartoe. We zouden natuurlijk ook verder kunnen trekken naar Montenegro, maar dan willen we de stad Kotor gaan bekijken en we hebben nog geen puf dat te doen na de lange reis van gisteren. Dus op naar camping Katie. Onderweg zien we natuurlijk Dubrovnik. Dit prachtige oude stadje hebben we in 2012 gezien en we hebben beide niet te behoefte om het nog een keer te zien. Het is een prachtig stadje hoor, maar deze keer dus niet voor ons. Natuurlijk maken we wel foto’s vanaf de weg. Je hebt zo een prachtig uitzicht over de oude stad. Iets verder vinden we dus camping Katie. Een simpele camping, helaas niet aan zee. Wel met open Wifi zoals zo vaak op de campings in Kroatie. Hier blijven we voor 1 nacht staan. Even relaxen en mooi tijd om ons blog op internet te zetten.

Het altijd prachtige Dubrovnik.

Dubrovnik.

Er liggen veel cruiseschepen voor de stad.

Camping Katie in Mlini.

1. Ziet er weer allemaal heel mooi uit. Genoeg foto's voor je fotoalbum, dat wordt nog puzzelen.

2. Ziet er weer allemaal heel mooi uit. Genoeg foto's voor je fotoalbum, dat wordt nog puzzelen.