donderdag 9 juni 2016

VAKANTIE DENEMARKEN, ZWEDEN - WEEK 2

Woensdag 8 juni 2016, dag 8
We zijn alweer een week weg, wat gaat dat hard! Maar als we terugdenken aan alles wat we al gezien hebben, lijkt het toch weer langer. We vinden het gewoon erg prettig om weg te zijn met onze camper. Lekker keutelen op een klein oppervlakte. Je gebruikt 2 kopjes, 2 glazen, 2 messen en af en toe een pannetje en dat is het dan wel. Heerlijk toch? Even een schoonmaakdoekje door je badkamer en toilet en klaar ben je weer. Maar goed, weer verder over vandaag. We zien voor het eerst wat wolken. We trekken weer verder en gaan eerst naar de waterval Forsakar. Er is een grote parkeerplaats bij en we moeten even klimmen om bij het uitzichtpunt op de waterval te komen. Eenmaal daar, blijkt het uitzichtpunt via een ijzeren trap en plateau gaat. Daar durf ik met mijn hoogtevrees niet op. Aad natuurlijk wel en die ligt al snel in een deuk omdat de waterval niets voorstelt. Ja ach we hebben in Noorwegen natuurlijk zoveel spectaculaire watervallen gezien, daar kan moeilijk is overheen. We rijden verder over de saaie E22 tot we bij Solvesborg komen. Hier slaan we af naar het plaatsje Hovik. Bij de haven is een camperplaats, niet gratis deze keer, 130 ZKR (13 euro) maar dat is dan wel inclusief stroom, toiletten en douches. De camperplaats ligt echt prachtig met onbetaalbaar uitzicht over de haven en de zee. Aad blij met de haven want dan kan hij vanaf de kade gemakkelijk vissen. Het is nog steeds 21 graden maar omdat we op een landtong zitten die helemaal uitsteekt in zee, is de wind wel koud. Aan het eind van de middag komen er hele donkere wolken over zee aandrijven. Ineens komen er enorme windstoten, niet normaal meer. We verplaatsen de camper even om naast een gebouw wat uit de wind te staan. Na een uurtje wordt het allemaal weer rustiger, er valt geen regen.

De ''enorme'' waterval van Forsakar.

En hier durfde ik dus niet op. Stevig genoeg hoor, maar je kunt door de bodem heen kijken, brrr!

camperplaats Hovik.

Camperplaats Hovik.
Donderdag 9 juni 2016, dag 9
We bellen eerst met het ziekenhuis om te vragen of we de afspraak van Aad een week kunnen verzetten. Dat is geen probleem en zo kunnen we in totaal 5 weken weg blijven. Wat een luxe! We hebben zin in verse broodjes en dus rijden we eerst naar een supermarkt. Dit is een vrij grote en het is erg leuk om te kijken wat er allemaal voor andere dingen te koop zijn hier. Natuurlijk ook leuk om prijzen te vergelijken en ook nu zijn we weer aangenaam verrast, de prijzen liggen nagenoeg gelijk met Nederland. Ontbijten doen we maar op de parkeerplaats bij de supermarkt. Niet een prachtige plek maar onze buiken willen graag eten. Als alles naar binnen is gewerkt, gaan we weer op pad. We rijden naar de stad Karlskrona. Midden in het centrum vinden we een parkeerplaatsje en gaan eens kijken wat hier te beleven valt. Valt ons een beetje tegen. We zijn met een uurtje uitgekeken. Op naar de camperplaats Torhamn. Ook deze ligt aan een haventje en natuurlijk aan de zee. Hier is een restaurantje die wel open is. We betalen 17,50 per nacht en krijgen daar stroom, douche, toilet en internet voor. We blijven hier twee nachten staan. Tijd genoeg! We zien nog twee Nederlandse dames die samen een erg leuk klein campertje hebben gehuurd. We zagen ze ook al op de vorige camperplaats. Ze zijn heerlijk aan het stuntelen met alle attributen van de camper en hebben daar samen de grootste lol in. Leuk stel en gezellig om mee te babbelen.

Karlskrona.

Ja wat moet ik hier nu bijschrijven?

Het leuke campertje van onze Nederlandse buren.

Camperplaats Torhamn.

Vrijdag 10 juni 2016, dag 10
’s Morgens krijgen we onze eerste regen van deze vakantie. Die is dan ook gelijk enorm heftig! Onweer, hagel, binnen korte tijd verandert de bodem in een grote waterplas. Wat een noodweer! Maar na een half uurtje is het alweer over. Wel dikke wolken nog, maar droog. Nu we hier internet hebben, probeer ik het probleem op te lossen van mijn Turbo Wifi antenne. Dat is een antenne die wij bovenop de camper plaatsen en die het signaal van Wifi enorm versterkt. Hiermee al heel vaak open netwerken gevonden. Maar mijn nieuwe Windows 10 laptop herkent hem maar niet. Helaas lukt het mij ook niet om het probleem op te lossen. Thuis Olav maar eens naar laten kijken, die weet alles altijd te fixen! Eigenlijk wilde we vandaag gaan fietsen, maar het blijft de hele dag regenen. Aad probeert tussen de buien door een vis te vangen, maar dat lukt niet erg. Aan het eind van de dag klaart het toch nog op, tijd om nog wat foto’s te maken.

Hier mag je douchen en naar de wc natuurliljk. Wel met code!

Camperplaats Torhamn.
Zaterdag 11 juni 2016, dag 11
’s Morgens het gebruikelijke ritueel voor een camperaar: cassette toilet legen, vuil water eruit en de schoonwatertank vullen. En zo zijn we weer klaar om op pad te gaan. We trekken nu naar het Noorden. We zien nu wat meer houten huizen. Onderin Zweden waren het meer stenen lage huizen die typisch zijn voor Skane. Maar nu dus de vertrouwde houten huizen weer. We komen al snel in de stad Kalmar. Daar zien we het prachtige Kalmar Slot liggen, een enorm gebouw uit de Middeleeuwen. Er zijn nu appartementen, tentoonstellingen en een trouwzaal in. Als we alles bekeken hebben, rijden we naar een camperplaats die onder de brug naar het eiland Oland ligt. Dit is een gratis camperplaats, met toilet, water en mogelijkheid om je cassette te legen. Natuurlijk is er wel geluidsoverlast van de auto’s die over de brug gaan. Dat nemen we maar voor lief, want je staat hier wel prachtig aan het water. En ach, ’s avonds wordt het verkeer minder en minder en hebben we nog weinig last.

Slot Kalmar.

De brug naar Oland, gezien vanaf de camperplaats Kalmar.
Zondag 12 juni 2016, dag 12
Eerst maar even naar de supermarkt op het eiland Oland. De supermarkten zijn echt enorm lang open hier in Zweden. Sowieso iedere dag, dus ook op zondag en deze is van 0700-2200 uur open. We halen weer heerlijke verse broodjes, wat groeten en wat flessen water. We kunnen er weer even tegen. Na het ontbijt rijden we Oland verder op. We zien overal houten molens staan, er schijnen we wel 400 van te zijn op het eiland. Net voor het stadje Borgholm komen we bij slot Borgholm. Een gigantisch, tot ruïne vervallen Middeleeuws kasteel. Binnen is een museum maar wij blijven aan de buitenkant van dit enorme gebouw. We lopen er om heen, erg indrukwekkend! Iets verder is het Sollidens Slot een zomerresidentie van de Koninklijke familie, het kasteel is niet te bezoeken maar de tuinen wel. Er zijn wat winkeltjes bij en een barretje. We rijden weer verder tot aan het uiterste Noorden van Oland. We lopen naar de vuurtoren Lange Erik, wat een bijzondere plek, alleen maar water water water. We proberen een plekje te vinden waar we vrij kunnen staan om te overnachten maar dat lukt niet echt op dit eiland met enorm veel campings overal. En zo eindigen we weer in Farjestaden bij dezelfde supermarkt. Hier is nl ook een gratis camperplaats. Prima geregeld, lekker ruime plekken. Stoelen naar buiten en genieten van de zon! We hebben zelfs open Wifi hier!

Heel veel van deze houten molens op Oland.

Bij de vuurtoren Lange Erik.

Slot Borgholm.

Vuurtoren Lange Erik op het noordelijkste puntje van Oland.

De gratis camperplaats bij Farjestaden, niets mis mee.

Maandag 13 juni 2016, dag 13
Alweer zo’n prachtige zonnige dag. Natuurlijk kopen we weer broodjes bij de supermarkt waar we vlakbij staan. Ik loop met mijn laptopje naar het winkelcentrum om mijn blog op internet te zetten. Dat is supersnel voor elkaar. Ik download ook nog een driver die mijn problemen met de TurboWifi antenne moet oplossen (helaas merk ik aan het eind van de dag dat ik nog steeds geen verbinding kan maken met mijn laptop). Dan is het tijd om te vertrekken, weer de brug van 6,5 km over richting Kalmar. Vandaag is een dag van glas bekijken. Er zijn heel wat glasfabrieken net voorbij de plaats Nybro. We rijden naar de glasfabriek in Boda. We bekijken het museum, hier is ook de glasblazerij. Op zich natuurlijk altijd leuk om dat te bekijken, maar de glasblazers zijn drukker met zichzelf en het is erg onduidelijk wat ze allemaal doen. Leerlingen staan ook steeds ervoor, zodat we weinig zien. Het museum is wel aardig. In het winkeltje is glaswerk te koop, erg duur en niets waarvoor je echt zo’n prijs neer zou willen leggen. We rijden over een klein weggetje naar een volgende glasfabriek in Orrefors. Na veel zoeken vinden we inderdaad de glasfabriek. Hij is helemaal verlaten. Dat is echt jammer! Wat doen we nu? Rijden we weer naar de kust en laten we het glas maar verder zitten? Of toch nog naar een andere fabriek. We besluiten om toch naar het plaatsje Kosta te rijden. Hier zit een hele grote glasfabriek met outlet stores erbij. Onderweg vinden we een prachtig plekje aan een meer en hier blijven we heel lang hangen. Aad probeert weer een vis te vangen, maar helaas, dat lukt niet. Aan het eind van de dag rijden we de laatste paar km’s naar Kosta. We lopen nog even de enorme winkel in waar Kosta Boda glas verkocht wordt. Wat een grote winkel en wat veel verschillend glas! We kijken onze ogen uit. Maar wat is alles enorm duur. Niet echt iets voor onze portemonnee. Maar wel erg mooi om te bekijken. We overnachten op de parkeerplaats bij de outlet stores.

Onderweg

Pauze plekje.

Kosta Boda glas.

Echt een enorme winkel.

Dinsdag 14 juni 2016, dag 14
Als we wakker worden, blijkt dat het water in de boiler niet is opgewarmd. De gasfles is leeg. Dus sluit Aad de tweede gasfles aan en wachten we een kwartiertje tot het water warm is. Na ontbijt met voorgebakken broodjes, bekijken we nog een winkel met glas van Orrefors, dit is meer glas om te gebruiken, dus veel glazen en vazen. Maar ook hier zijn de prijzen echt enorm, daarbij zien we ook niets wat ons kan verleiden. In het naastgelegen winkelcentrum gaat Aad nog even een sportzaak in. Die zijn altijd erg bijzonder, er wordt van alles verkocht. Spullen voor dieren, speciale kleding, kluizen maar ook geweren en natuurlijk visgerei. Daarna gaan we nog naar een outlet winkel waar ook glas verkocht wordt. We kopen hier glas van Mats Olafsson, dat vinden we erg leuk, ook duur, maar nog acceptabel. Tijd om te vertrekken. Via allerlei binnenwegen komen we weer bij de kust. We stoppen op een camperplaats in Monsteras. Ook nu weer aan een haventje, we betalen 125 ZWKR (12,50) daarvoor is weer het gebruik van toilet en douches. Maar ook: gratis gebruik van de wasmachine en droger! Kijk daar hebben we wat aan, want het is echt wel even tijd om wat te wassen. De dag begon bewolkt maar de zon breekt toch al snel door. Er staat een lekker windje en zo zijn mijn shirts (die ik niet in de droger stop) heel snel droog. Geeft toch ook weer een lekker gevoel weer zoveel schone kleding. We maken nog een praatje met Nederlandse camperaars. Zij vinden de prijzen in de supermarkten wel erg duur, een bloemkool voor 4 euro. Nou ja, dat koop ik dus niet, dus geen idee. Of zouden ze een verkeerde wisselkoers in hun hoofd hebben? Ik vind de prijzen erg meevallen. Aad vangt zijn eerst vis in Zweden: stekelbaarsje, ze zijn wel 3 cm groot! Hij gebruikt ze maar als aas. En dan vangt hij toch echt een vis. Wel een zoetwatervis, is Aad nog niet blij mee! Visje mag weer gaan zwemmen. Daar ben ik dan weer blij mee.
’s Avonds gaan we het dorpje in op zoek naar een restaurantje. We vinden er wel eentje maar die is vandaag dicht. Er is alleen een pizza/kebab zaakje open dus is de keus snel gemaakt. Het smaakt in ieder geval prima. Als we weer terug zijn in de camper en de schotel willen aanzetten, lukt dat niet. De weinig stroom in de accu’s terwijl er toch 12,9 volt in zit. Verbruikt onze schotel dan zoveel? We weten het niet. We leggen maar een stroomkabel en daarmee kunnen we toch tv kijken. En natuurlijk gelijk de accu’s maar weer opladen.

Een typisch Zweeds huis.

Wasje draaien op de camperplaats in Monsteras.

Hmm... deze vis wilde Aad dus niet vangen.