vrijdag 15 september 2023

REIS SCANDINAVIË – WEEK 4 – 9 t/m 15 september 2023

Zaterdag 9 september 2023 – Tennes tot Vikran (CC 99856 N 69.54431 E 18.76919) – 60 km

Een kleine trip vandaag, iets verder richting Tromsø. Het is (alweer) een prachtige route. De hoge bergtoppen, de zee, het groen van de bomen en de grasvelden. Het is volop genieten. We stoppen in Vikran bij een haventje met steiger wat natuurlijk ideaal is om vanaf te vissen. Ondanks de dikke bewolking is het toch een prima temperatuur met 16 graden. Aad spreekt vier Nederlandse mannen die een speciale vis vakantie hebben geboekt en hier in een vakantieverblijf zitten. Morgen gaan ze met een boot de zee op in de hoop wat vis te vangen. Vanaf de kant vangt Aad en onze Duitse buurman in ieder geval niets.

Mooie plaatjes onderweg.

Daar verderop in de wolken ligt Tromso.

Het plekje in Vikran.

Vikran.

Zondag 10 september 2023 – Vikran via Sommarøya naar Brensholmen (P4N 83461 N 69.607589 E 18.030954) – 50 km

Het plan was om vandaag weer iets verder te rijden, maar er zijn van die harde windstoten, dat we toch twijfelen of het wel verstandig is. Ja dat het weer in Noorwegen erg wisselvallig is, wordt ook vandaag weer bewezen want om elf uur is de harde wind weg en besluiten we om toch te vertrekken. Eerst gaan we met een tunnel van bijna 3 km onder het fjord door en komen zo op het eiland Kvaløya. We rijden langs de zuidkant van het eiland en rijden langs de zee, een werkelijk prachtige route. Wat is het hier mooi, we blijven het maar tegen elkaar zeggen. Met een hoge smalle brug (verkeer wordt geregeld met een stoplicht) komen we op het kleine eilandje Sommarøya. Verder dan die eilandje kun je niet rijden. Er zijn hier veel strandjes en de zee heeft een heel aparte licht blauwe kleur. Veel toeristen hier. Bij de haven is een sani station waar we weer dankbaar gebruik van maken. Als we even hebben rondgekeken, rijden we het eiland weer af want op het eiland zelf zijn geen mogelijkheden om vrij te staan. Een vrije plek is er wel net over de brug en op deze parkeerplaats eten we even een boterham. Je zou hier ook prima kunnen overnachten maar we besluiten om toch iets verder te rijden naar Brensholmen waar de ferry naar het eiland Senja vertrekt. Dit is een prima plek met een weids uitzicht op o.a. Sommarøya. Er is een lange steiger, ideaal voor Aad om een hengeltje uit te gooien. Er zijn zelfs toiletten hier. Goede plek om de rest van de dag door te brengen.

De route langs de zuidkant van het eiland Kvaloya.

Brug naar Sommaroya.

Het sani station op Sommaroya waar we dankbaar gebruik van maken.

De zee heeft hier een aparte blauw/groene kleur.

Sommaroya.

We overnachten bij Brensholmen, hier vertrekt de ferry naar Senja.

Daar komt de ferry.

Maandag 11 september 2023 – Brensholmen via Tromsø tot Ramfjordbotn (CC 67639 N 69.47145 E 19.24688) – 85 km

We gaan weer weg van deze erg mooie plek met het prachtige uitzicht. Op naar Tromsø. De zon schijnt volop, rond de bergen hangen wat slierten van wolken, het levert weer prachtige plaatjes op. Op een gegeven moment kunnen we niet verder door wegwerkzaamheden. Er staat een man met auto die ons verteld dat het nog zeker een uur duurt voordat we over de weg kunnen. Hmmm wat gaan we doen? Omrijden is maar 30 minuten extra maar dan rijden we wel dezelfde route die we gisteren hebben gereden. We besluiten om toch maar te wachten. Hadden we geweten over wat voor weg (nou ja weg) we moesten rijden, dan hadden we dit echt niet gedaan. Efin na een uur komen er wat auto’s aanrijden achter een volgauto. Dan mogen wij ook achter de volgauto aan. Maar wat een slechte weg! Drama gewoon en dat zo’n 25 km lang. We zijn blij dat de voorruit nog heel is als we eindelijk weer op gewoon asfalt rijden. Na alle ellende worden we wel getrakteerd op een prachtig berggebied. Dat maakt toch weer veel goed. Dan komt Tromsø in zicht. Tromsø ligt op een eiland, de hoofdwegen liggen hier allemaal onder de grond. We zetten de camper op een betaalde parkeerplaats en dan is het de stad in. We zijn hier al eens geweest en weten dat het geen heel bijzondere stad is. Waarom om dan terug naar deze stad? We hebben zin om even wat reuring van de stad om ons heen te hebben. Leuke afwisseling met alle dagen in de natuur. Al snel zien we een second hand shop waar we een heel bijzonder schilderij van marmer kopen. Op de achterkant zit een sticker in het Russisch. Als we de tekst vertalen met Google Lens, komen we erachter dat het schilderij is opgebouwd met allemaal mineralen die zijn gevonden in het Oeral gebergte. Echt een heel leuke vondst. In het centrum verwennen we onszelf met broodjes worst en pizza stukken. Op een bankje laten we het ons lekker smaken. Ja gewoon buiten. Niet dat het warm is met 14 graden maar met een lekker vest aan is het prima te doen. Het is al fijn dat het de hele dag droog blijft. We slenteren verder door het oude centrum, snuffelen af en toe in een winkeltje. Na drie uur hebben we genoeg gezien en gaan we terug naar de camper. Het valt nog niet mee om te stad uit te komen want er is een tunnel afgesloten. Eenmaal van het eiland af, zoeken we snel een Rema 1000 op want de voorraad eten is nu echt wel helemaal op. Dus dat wordt flink inslaan. Om de gemakkelijk eten dag af te sluiten halen we nog een pizza bij een pizzeria. Er wordt niet gekookt vandaag. Omdat het inmiddels al bijna zes uur kiezen we voor een overnachtingsplekje vlak langs de E8. Het is heel wat anders dan de plek waar we afgelopen nacht hebben gestaan. We staan wel omringt door prachtige bergen waar zelfs een gletsjer op ligt.

Afgesloten weg, we kunnen pas na 1 uur verder.

Staan wel op een heel mooi plekje, dus het wachten is geen straf.

Als we dan eindelijk verder mogen rijden, hebben we spijt dat we niet zijn omgereden.

Echt waardeloos om zo te rijden.

Maar daarna worden we wel getrakteerd op prachtige natuur.

Even op bezoek in Tromso.

Hoeveel duiven passen op mijn dak?

De kerk van Tromso.

Rechts zie je de bijzondere kerk van Tromso.

Oude pakhuizen.

Ook hier stopt de Hurtigruten.

We overnachten langs de E8, geen bijzonder plekje maar wel middenin de mooie herfstkleuren.

Uitzicht op een gletsjer.

Dinsdag 12 september 2023 – Ramfjordbotn tot Samuelsberg (P4N 147478 N 69.541221 E 20.37862) – 110 km

We worden wakker met ons hoofd in de wolken. Helaas, geen uitzicht meer op de gletsjer en de herfstkleuren. Gelukkig was er weinig verkeer op de E8 vannacht en zo hebben we prima kunnen slapen. Al snel zijn we weer op pad. We tanken onderweg even Ad Blue, want de vorige tankbeurt was alweer 3000 km geleden. Daar hoeven we ons voorlopig geen zorgen over te maken. Na 25 km komen weer op de ons vertrouwde E6 en zo komt er ook een eind aan ons rondje Tromsø waar we een dag of vijf hebben rondgetrokken. We trekken langzamerhand richting Alta. Jammer dat het alsmaar zo bewolkt is. Zo kunnen we natuurlijk niet het noorderlicht zien wat toch ook een doel van deze reis was. Maar we houden moed. Eens zullen die wolken toch wel weggaan. De temperatuur zal de komende dagen ook minder zijn. Hadden we nu nog 14 tot 16 graden, de komende dagen zal het rond de 8 graden liggen. Dat is dan overdag hé, ’s nachts zal de temperatuur rond het vriespunt liggen. Ja voor de warmte hoef je in deze periode niet in Noord Noorwegen te komen maar dat wisten we vooraf en daar hebben we ons ook op ingesteld. De camper is prima geïsoleerd en daarnaast hebben we ook onze kachel die de camper snel opwarmt. Vandaag hebben we ons overnachtingsplekje op een plekje aan de zee, steiger erbij, prima voor Aad om te vissen.

De bergen in de wolken.

Ons overnachtingsplekje aan zee in Samuelsberg.

Woensdag 13 september 2023 – Samuelsberg tot Burfjord (P4N 20764 N 69.940903 E 22.0462) – 150 km

Deze keer worden we wakker met blauwe lucht. Wat hebben we dan een prachtig uitzicht over het fjord met aan de overkant de bergen omringt door wolken. Het wordt wellicht een beetje saai om te lezen maar onze trip van vandaag gaat weer door prachtige natuur. Op een hoogvlakte zien we heel wat rendieren. Ze zijn een beetje te ver weg om ze goed op de foto te krijgen. Maar wat een uitzicht over de zee met zijn kleine eilanden. We stoppen in Burfjord waar we met de camper neus direct aan de zee staan. We eten even een boterham en gaan dan aan de slag. Het is hoog tijd dat ons ondergoed gewassen wordt. Er is hier een sani station, dus water genoeg. Nu maar hopen dat het een beetje wil drogen want het is maar 8 graden. Aad gaat gelijk ook aan de slag met de camper want die ziet er echt niet meer uit. Zo zijn we lekker bezig. Jammer genoeg ook vanavond geen Noorderlicht want was het de hele dag lekker zonnig, ’s avonds trekt de lucht weer dicht en ondanks dat de app aangeeft dat er genoeg beweging in de lucht zit, kunnen wij het door de wolken nog steeds niet zien.

's Morgens zijn de wolken weg en hebben we prachtig uitzicht op de bergen aan de overkant van het fjord.

Dit zagen we gisteren niet, echt zo mooi.

Mooie plaatjes onderweg.

Ruige kale bergen aan de andere kant van het water.

Ons plekje in Burfjord alweer met uitzicht op de zee.

De zon schijnt, er is een kraan vlakbij, dus wordt er gewassen.

Donderdag 14 september 2023 – Burfjord via Alta tot Kvalsund (P4N 288596 N 70.26843 E 24.09317) – 150 km

Op naar Alta, een iets groter plaatsje. Er rijdt echt weinig verkeer over de E6. De helft van alle weggebruikers zijn campers,  die zijn echt nog in grote aantallen  aanwezig hier. Wij zijn echt niet de enige. We rijden langs fjorden met uitzicht op hoge kale bergen, alweer zo mooi. Vervelen doe je je nooit als je door Noorwegen rijdt, er is altijd wat moois te zien. In Alta bezoeken we nog een second hand shop en we vullen onze LPG tank bij. Dit is het laatste LPG station wat we hier in het Noorden zullen vinden, dus een beetje zuinig aan met de kachel maar de komende tijd. Iets voorbij Alta stoppen we op een parkeerplaats met uitzicht over het water. Tijd om even wat te eten. Als onze buiken weer gevuld zijn, rijden we verder. We laten de zee achter ons en rijden een hoogvlakte op. Al snel zijn we omringt door herfstkleuren en met de zon erbij is het weer volop genieten van al het moois. Nog iets hoger zijn er geen bomen meer, nu zien we het landschap bedekt met allerlei kleuren mos. Ook weer erg mooi. Onderweg zien we de nodige rendieren, helaas geen foto. We stoppen bij een klein kerkje wat een klein stukje van de E6 afligt. Een prima plek om te blijven overnachten. Oh jongens, wat is het hier toch mooi! Het blijft helder deze nacht en daardoor krijgen we inderdaad eindelijk het Noorderlicht te zien. Nog niet met heel veel kleuren maar het is een gekke gewaarwording om, terwijl we in de middle of nowhere staan en het pikke donker is, ineens de hele lucht verlicht te zien worden. Geweldig, wat een bijzondere ervaring. Dit hebben we nu in ieder geval een keertje gezien. Ik hoop nog wel dat we het nog een keertje mogen zien met wat meer kleur. We wachten af. We hebben een koude nacht met 0 graden.

Weer verder en genieten van de prachtige natuur.

Even proberen een visje te vangen.

Dan laten we de zee even achter ons en rijden een hoogvlakte op.

Met de bomen in prachtige herfstkleuren.

Als we iets hoger komen, zijn de bomen weg, nu zorgt het mos voor mooie kleuren.

Ondanks dat de E6 de hoofdweg is, is er maar weinig verkeer. De helft van het verkeer bestaat uit campers. Voor de rest vrachtwagens en af en toe een auto.

Bij dit kerkje blijven we overnachten.

Prachtige kleuren met de ondergaande zon.

En jawel, we zien voor het eerst het Noorderlicht. Niet heel helder maar wel een heel bijzondere belevenis.

Vrijdag 15 september 2023 – Kvalsund tot Havøysund (P4N 98055 N 70.995952 E 24.634297) – 150 km

Ik word wakker door hele vreemde vogels die op de grond rondom de camper zitten. Ze maken een heel apart geluid. Ik moet goed kijken of het inderdaad vogels zijn en geen bergmarmotten of zoiets. Geen idee wat voor vogels het zijn. Het is pas 5 uur dus kruip ik nog lekker onder de dekens om pas om half negen weer wakker te worden. De zon schijnt weer volop en dat is heel fijn voor onze route van vandaag. Eerst rijden we nog verder over de E6. Dan volgt de afslag naar de Noordkaap. We gaan niet naar de Noordkaap omdat we die al een keer hebben bezocht. Nee vandaag slaan we iets ver af naar de weg 889. Zo komen we op de route naar Havøysund en dat is één van de 18 bijzondere Scienic routes in Norowegen. Nou en bijzonder is deze route zeker. Bijzonder en héél afwisselend. We rijden langs grillige rotspartijen, hoogvlaktes met rendieren, uitzicht op kale verlaten eilanden, af en toe wat huizen tot we bij het stadje Havøysung aankomen. Hier stoppen om even wat te eten. Dan rijden we nog een klein stukje verder tot het Artic View punt, een kaal rotsplateau hoog boven de zee. Eigenlijk lijkt het wat op de Noordkaap, behalve dat hier heel wat windmolens staan. Een bijzondere plek maar, vanwege de wind, blijven we hier toch niet overnachten. Dat doen we bij de begraafplaats van Havøysund waar we beschut staan. Ook hier een prachtig uitzicht op de zee. Het is maar 9 graden maar de zon maakt het toch heerlijk warm. Zo is het alweer het einde van de vierde week. Wat hebben we al veel moois gezien. Zo bizar dat we steeds weer opnieuw verrast worden door steeds nog mooiere natuur. We hebben het Noorderlicht gezien en zitten middenin de prachtige herfstkleuren. Wat is het toch genieten. Zo fijn dat we nog heel wat weken in het vooruitzicht hebben!

We trekken weer verder, eerst nog over de E6.

Maar dan slaan we af naar de bijzondere route naar Havoysund.

De route is echt een aanrader, zo mooi en zo afwisselend.

Het stadje Havoysund, bovenop de heuvel achter het stadje is het uitzichtpunt Artic View.

Waar we natuurlijk ook naar toe rijden, deze keer een gravelweg.

Tot we echt niet verder kunnen. Je kunt hier ook overnachten maar vanwege de wind, doen we dat niet hier maar vlakbij het stadje.

En dus rijden we weer naar beneden, wat is het hier toch mooi!

1. Wat fijn dat al je wensen voor deze reis al zijn uitgekomen. Nu nog maar veel meer van dit.

2. Fantastisch dat je in ieder geval al 1x het noorderlicht hebt gezien. En een rendier op de foto hebt gekregen. Ik duim voor nog meer noorderlicht: Wilma

3. Lia van Wingerden-Been16 september 2023 om 13:30

Echt genieten hoor en heerlijk om jullie verslag weer te lezen.