vrijdag 1 september 2023

REIS SCANDINAVIË – WEEK 2 – 26 augustus t/m 1 september 2023

Zaterdag 26 augustus 2023 – Kinsarvik tot Gol (N 60.769301 E 9.002800) – 165 km

Het weer is niet al te best maar het landschap maakt eigenlijk alles goed. We rijden nu op de weg 7 en rijden door een smalle kloof waarbij je soms denkt tegen een rotswand aan te rijden. Maar dat gebeurt natuurlijk niet want de weg gaat verder in een tunnel. We rijden langs de Voringfossen, een prachtige waterval. Dan rijden we bovenlangs de hoogvlakte van de Hardangevidda. Dit is een enorm uitgestrekte hoogvlakte waar geen wegen overheen lopen. De enige manier om deze (beschermde) hoogvlakte te bekijken is om er doorheen te wandelen. Of, als er sneeuw ligt, op een slee getrokken door husky’s. In Geilo onderbreken we de reis om even in een second hand shop te gaan kijken. Iets wat we beide erg leuk vinden. Als we zijn uitgesnuffeld is het hoog tijd om een bammetje te eten en dan weer verder. Wauw wat krijgen we nu toch een plensbui over ons heen! Net voorbij Gol verlaten we de weg 7 en draaien de 51 op. Een klein stukje verder is een mooi plekje aan een meertje. Genoeg gereden, hier blijven we overnachten. Maar eerst de kwalificatie van formule 1 bekijken, deze keer is het circus in Zandvoort en dat maakt het helemaal speciaal. Gelukkig pakt Max ook nu weer pole positie. Daarna ga ik toch nog maar een keertje aan de slag met de Nederlandse Vodafone kaart en onze Huawei router. Ik had weer wat ideeën die ik wil uitproberen. En jawel hoor, ik ben best trots om mezelf dat het me lukt om alles aan de praat te krijgen. Zo hebben we, net als thuis, gewoon data op al onze apparaten. Misschien denk je nu wel, wat moet je met al die data? Die data hebben we nodig om formule 1 te kunnen kijken. Bijkomend voordeel is dat we nu ook tv kunnen kijken via internet. Een data sim kaart in Noorwegen is een erg dure optie. Daarom was ik heel blij om via het camperforum de optie van de Vodafone prepaid sim kaart te krijgen. Deze is unlimited in Nederland maar zou dat ook in Europa moeten zijn, dat zullen we gaan ondervinden.

De hoogvlakte Hardangervidda.

Zelfs met regen is het genieten van de mooie natuur.

We stoppen even bij een second hand shop, we vinden het beide heerlijk om in zulke winkels rond te snuffelen.

Net voorbij Gol stoppen we op een mooie plekje aan de weg 51.

Tijd om eens te proeven van het kado wat we hadden gekregen.

Zondag 27 augustus 2023 – Gol tot Otta (CC 102509 N 61.77078 E 9.53832) – 185 km

Wat was het hier donker vannacht! Jammer dat het nog steeds regende, anders hadden we heel wat sterren kunnen zien. Ook vandaag weer een dag vol met regen, het is niet anders. We rijden verder over de weg 51 en die gaat door het natuurpark Jotunheimen, hoogste punt is op 1389 meter. In de winter is deze weg afgesloten. We hebben deze weg al vaker gereden en toen was het uitzicht veel mooier dan nu met de regen. We wilden eigenlijk deze weg 51 helemaal afrijden maar 20 km voor het eind is de weg afgezet. Er schijnt een brug onbegaanbaar te zijn. Dus slaan we af naar weg 257 en draaien daarna de E6 op tot we in Otta komen. Daar stoppen we op een camperplaats middenin het dorp. Niets bijzonders, maar we staan op asfalt en dat is wel prettig met de regen. Zo kijken we naar de race in Zandvoort waar ook af en toe flinke buien zijn. Met die regen in Zandvoort zien we een erg leuke race die alweer door Max Verstappen gewonnen wordt. Wat een sfeer daar in Zandvoort zeg!

Maandag 28 augustus 2023 –Otta tot Soknedal (P4N 266497 N 62.966092 E 10.191944) – 185 km

We gaan eerst even wat winkels in, op zoek naar een regenjas voor mij. Helaas vinden we niets geschikts en dus gaan we weer op pad. Jawel, weer in de regen, de vierde dag op rij met regen. Maar we houden moed. Het moet toch een keertje ophouden? Sowieso zijn we al blij dat we niet het extreme weer hebben wat in de rest van Europa heerst: in Frankrijk op veel plaatsen code rood door het extreem warme weer (zelfs ’s nachts 30 graden! Dat wil je toch niet?), in Oostenrijk en Zwitserland valt dan weer extreem veel regen met modderstromen tot gevolg. Dan maar de gestage regenbuien hier in Noorwegen. Door de regen maken we wel veel kilometers want ook vandaag trekken we een flink stuk omhoog. We stoppen 50 km voor Trondheim op een rustige plek aan een rivier.

We stoppen onderweg op de weg 51 die door de Jotunheimen gaat.

Ons lunchplekje langs de weg 51.

We komen op de E6.

Ons overnachtingsplekje een klein stukje van de E6 af.

Dinsdag 29 augustus 2023 –Soknedal tot Aremmen (P4N 130211 N 63.571839 E 9.786891) – 100 km

Ja hoor, ons geduld wordt beloond want het is droog vandaag! We rijden verder richting Trondheim maar net voor deze stad gaan we naar het westen via de E39 tot aan Børsa. Hier is een parkeerplaats direct aan zee, kan Aad zijn hengel weer pakken. Het is zulk lekker weer dat ik mijn stoel buiten zet en kan genieten van het prachtige uitzicht over de zee. Als we hebben gegeten, wil Aad toch naar een andere plek rijden (hij kijkt nu zelf op de P4N app). Hij heeft een plek bij een haventje gevonden. Hallo Aad, het is wel weer 50 km verder hé! Je wilde vandaag toch maar een kleine route rijden? Maar Aad wil heel graag naar die plek en dus eten we een boterham en gaan weer op pad. De plek is inderdaad erg mooi en vanaf de pier kan Aad lekker vissen. Wat een uitzicht weer en wat een stilte. De zon laat zich ook af en toe zien. Toch wel fijn hoor om weer buiten te kunnen zitten.

Het plekje bij Borsa, we staan nu weer aan zee en dus pakt Aad snel zijn hengel.

Prachtig uitzicht over de zee.

Ons plekje in Borsa.

We trekken toch weer verder om naar een plekje 50 km verderop te gaan.

Er wordt overal veel aan de weg gewerkt.

Dan staan we in Aremmen waar we aan dit haventje staan.

Links zie je de camper staan.

Woensdag 30 augustus 2023 – Aremmen tot (P4N 130211 N 63.571839 E 9.786891) – 0 km

We blijven lekker een dag op deze mooie plek staan, genietend van het lekker weer want de zon schijnt volop. Aad gaat regelmatig vissen, helaas zonder succes. Ach we hebben nog heel wat weken te gaan, genoeg tijd om nog vis te vangen.

Donderdag 31 augustus 2023 – Aremmen tot Steinsdalen (CC 29123 N 64.30117 E 10.45622) – 135 km

We trekken verder, op naar het schiereiland Fossen. Om daar te komen moeten we een veerboot pakken. Was het vroeger nog zo dat er gevraagd werd hoe lang je camper was. Tegenwoordig wordt er helemaal niets gevraagd of afgerekend. Ze maken een foto van je kenteken en de rekening wordt naar je huis gestuurd, heel gemakkelijk. Met een kwartiertje zijn we aan de overkant. Onderweg stoppen we in Aford bij een sanistation. Echt zo goed geregeld in Noorwegen, je komt altijd wel een sanistation tegen. Vuil water eruit, cassette toilet legen, schoon water erin. Dan weer verder tot aan Steinsdalen waar een prachtige camperplaats is waar we 4 jaar geleden ook hebben gestaan. Was het in de ochtend nog bewolkt, nu schijnt de zon en is het weer genieten. Zeker met het mooie uitzicht op de bergen. Aad gaat natuurlijk vissen maar dat is niet het enige waar hij blij van wordt. Hij heeft een bouwpakket meegenomen wat een enorm  werk blijkt te zijn. Ik snap niet waar hij het geduld vandaan haalt, maar hij gaat er alsmaar mee verder. Ik moet zeggen dat het ook echt leuk wordt. Zelf ben ik ook met een leuk project bezig, ik ben een Mochilas tas aan het haken. Niet heel gemakkelijk maar wel erg leuk om te doen. Zeker als je zo lekker buiten kunt zitten met het zonnetje op je, echt genieten.

We trekken weer verder door het mooie landschap.

Om bij het schiereiland Fossen te komen, moeten we verder met de veerboot.

Je hoeft niet meer aan boord te betalen, er wordt een foto gemaakt van je kenteken en de rekening wordt naar je huis gestuurd.

Prachtige natuur weer ook hier op het schiereiland Fossen.

We stoppen in Steinsdalen waar Aad al snel klaar staat om te gaan vissen.

Het prachtige plekje in Steinsdalen.

We genieten van het lekkere zonnetje en het mooie uitzicht.

Mijn haakproject: een Mochilas tas.

En Aad is met een enorm bouw project bezig, niet alleen huis, nee tassen, hoeden, jurken, banken etc etc worden allemaal met de hand gemaakt. Hij is er flink zoet mee.

Vrijdag 1 september 2023 – Steinsdalen (CC 29123 N 64.30117 E 10.45622) – 0 km

Ook vandaag prachtig weer en dus besluiten we nog een dag te blijven op deze mooie plek. Gisteren heeft Aad nog aardig wat gevangen en ook vandaag lukt het hem flink wat vis te vangen. Zelfs zoveel dat hij vis uitdeelt aan andere camperaars die ook aan het vissen zijn maar niets vangen. Ze zijn er maar wat blij mee, zo hebben ze toch een vis op de barbecue. Ook wij eten vanavond weer vis, lekker hoor zo’n vers gevangen visje! Ja dan is het toch alweer het eind van de tweede week. We zijn maar wat blij dat de regen is verdwenen en we nu alweer een aantal dagen volop genieten van het lekkere weer. Lekker genieten van de zon op je huid en de mooie natuur. Wat fijn dat we nog acht weken te gaan hebben in deze mooie natuur.

1. Lekker bezig jullie twee ! 👍groetjes Eveline

2. Lia van Wingerden-Been1 september 2023 om 13:32

Heerlijk dat het dan weer droog is en dat jullie zulke leuke hobby's hebben😀

3. Wat is Noorwegen toch mooi en wat fijn dat jullie nu weer zon hebben dat maakt het dat je toch altijd iets meer geniet. Gelukkig hebben wij dan ook nog acht weken om van jullie blog te genieten. Kijk nu al uit naar de volgende.