zaterdag 9 september 2023

REIS SCANDINAVIË – WEEK 3 – 2 t/m 8 september 2023

Zaterdag 2 september 2023 – Steinsdalen tot Otterøya (P4N 80903 N 64.496074 E 11.427258) – 90 km

We gaan weer verder en rijden het schiereiland Fossen af richting Namsos. In Namsos stoppen we even om een brood te halen maar ook om weer in een second hand store te snuffelen. Daar vinden we niets maar we zien wel een bakkerij aan de overkant. We kopen twee stuks gebak en twee ronde appelcakejes. Even afrekenen, oeps 20 euro, dat is flink aan de prijs. Moet zeggen dat voor de rest de prijzen best meevallen hoor. O.k. een brood kost 4 euro maar een kilo verse zalm 16 euro. Dus al met al vallen de uitgaven voor boodschappen ons flink mee, zoals ook de prijs voor diesel die zo rond de 1,85 ligt. Net voorbij Namsos gaan we met een brug naar het eiland Otterøya. Een klein stukje verder weten we een mooie plek aan het fjord waar we weer gaan staan. Echt een prachtig plekje hier met aan alle kanten het water en uitzicht op de brug. Aad kan hier lekker gaan vissen wat hij natuurlijk gelijk doet. Al snel heeft hij een flinke makreel gevangen, maar die mag weer verder zwemmen. Gelukkig vangt hij ook nog een zeeforel en een pollak en zelfs een zeester. Die laatste mag natuurlijk ook weer gaan zwemmen. Helaas laat de zon zich vandaag niet zien, die zit verscholen achter een dikke laag bewolking.

Mooi plekje aan het fjord vlakbij Namsos.

Deze makreel mag weer zwemmen.

Ons plekje omringt door water.

Vroeger was dit de plek waar de rendieren overzwommen naar het vaste land.

Deze zeester mag ook weer zwemmen.

Aad krijgt er geen genoeg van.

Maar hij vangt dan ook genoeg voor een goed avondmaal.

Zondag 3 september 2023 – Otterøya tot Elsfjord (P4N 139044 N 66.049952 E 13.602336) – 290 km

Ons doel is natuurlijk om helemaal bovenin Noorwegen te komen en daarom rijden we vandaag een flink stuk. Eerst het stuk terug naar de E6 en dan met de E6 naar het noorden. Er werd veel regen voorspeld maar gelukkig valt dat heel erg mee. Wel flink bewolkt. Op P4N hebben we een plekje gevonden vlakbij de E6. We hebben hier een prachtig uitzicht over een meer en de bergen. Echt super mooi, het is wel fris met 12 graden. Geen weer om buiten te zitten maar dat is niet erg want we kijken ook vandaag weer naar een race van formule 1, deze keer in Monza, Italië waar we Max Verstappen zijn 10de race op rij zien winnen. Aan het eind van de dag begint het dan toch nog te regenen en is ons mooie uitzicht weg.

Welkom in Noord Noorwegen.

Over de E6.

Nog verder over de E6.

Ons overnachtingsplekje met uitzicht.

Maandag 4 september 2023 – Elsfjord tot Straumen (P4N 51982 N 67.547302 E 15.662) – 275 km

Na en nacht vol met regen gaan we weer op pad. Eerst komen we in de stad Mo I Rana  waar we weer de nodige boodschappen halen bij de Rema 1000, een niet al te dure winkel. Even later komen we bij de Poolcirke, daarl moeten we natuurlijk ook stoppen. Ook al zijn we hier al vaak gestopt, blijft toch een bijzonder moment, het oversteken van de poolcirkel. Zoals iedere keer dat we hier waren, is het nu weer flink koud. Er staat een harde wind en het regent nog steeds. We snuffelen even in de souvenirs winkel, eten een boterham en gaan weer verder. In Rognan hebben we een plek uitgezocht om te overnachten. Ligt net naast de E6 op een plateau in het fjord. Een betaalde plek deze keer maar we vinden het iets beter dan op de parkeerplaatsen vlak langs de E6. Op het plateau hebben we aan alle kanten prachtig uitzicht over het fjord. Aad gaat maar weer proberen een visje te vangen. Rond vier uur steekt er een flinke wind op, ja dan sta je op zo’n plateau wat uitsteekt in het water niet prettig. Dus besluiten we om toch weer verder te rijden. Ik weet een prima plek bij een oude aanlegplaats van een veerboot. Daar moeten we dan wel weer 70 km voor rijden. Maar dan staan we ook weer een stukje van de E6 af. In de stad Fauske ziet Aad nog een second hand shop, gelijk remmen natuurlijk. We snuffelen we de hele zaak door, vinden niets, maar het rondkijken vinden we al erg leuk. De camperplaats is prima, er staat maar 1 camperbusje. Later komt er nog een auto aanrijden met een man, vrouw en hond. Die gaan in hun auto slapen. Ze staan heel lang buiten in de regen om hun auto voor de nacht in orde te maken. Dat is pas echt behelpen, niet te vergelijken met ons huisje op wielen waar we van alle gemakken zijn voorzien.

Weer verder over de E6.

Parkeerplaats bij de Poolcirkel.

Poolcirkel.

Kijk zo hebben we in ieder geval een eland gezien.

Het plekje op een plateau in het water waar we later toch weer weg gaan vanwege de harde wind.

Boothuisjes.

Weer een second hand shop.

Ons overnachtingsplekje bij een steiger waar vroeger een veerpont aanlegde.

Prima beschut plekje.

Dinsdag 5 september 2023 – Straumen (P4N 51982 N 67.547302 E 15.662) – 0 km

Regen, regen, regen. Meer kan ik er niet van maken. Ondanks de regen, blijven we hier toch een dag staan. Waarom? Gisteren best weer veel gereden, we staan aan een fjord waar Aad kan vissen en we staan op asfalt wat prettig is met regen. Aad laat zich niet kennen, hijst zich in zijn regenpak (beetje te groot Aad, maar goed je blijft wel droog). Hij vangt weer een aantal makrelen en een klein pollak die allemaal weer mogen zwemmen van hem. Het wordt vandaag niet warmer dan 10 graden en dus zoemt ons kacheltje en houdt ons lekker warm in ons huisje. Met al die regen zie je natuurlijk geen Noorderlicht. We zullen het ermee moeten doen. Eens zal het wel ophouden. In Nederland is het inmiddels weer volop zomer met temperaturen van 30 graden, wat een verschil met hier in het hoge noorden!

Woensdag 6 september 2023 – Straumen tot Ballangen (CC 67003 N 68.29344 E 16.49927) – 140 km

Vandaag is Olav jarig, sorry jongen, je moet nog even wachten op je cadeau. Ons cadeau is al binnen want het regent niet meer. We trekken weer verder over de E6, onderweg stoppen we bij een luxe apparaat om onze cassette te legen. Wat is dat toch allemaal goed geregeld in Noorwegen en dat allemaal gratis. Dan komen we bij Bognes en gaat het verder met een ferry. Een overtocht van 25 minuten, ook hier wordt een foto van ons kenteken gemaakt. Rekening zien we thuis wel. We zien onze eerste rendieren. Ik heb er geen foto van want ze staken vlak voor onze camper over en Aad moest flink in de remmen. Een klein stukje verder is de parkeerplaats waar we blijven overnachten. Het uitzicht over het fjord is prachtig, zelfs met de zware bewolking. Aad gaat natuurlijk ook hier vissen. Wellicht een beetje saai om dat iedere keer maar weer te vertellen. Het is gewoon iets wat hij zo vreselijk leuk vindt vooral hier in Noorwegen. Misschien vragen jullie je af wat ik dan aan het doen ben. Ik bekijk altijd wat ons volgende plekje zal zijn en ik hou ons blog bij. Daarnaast ben ik lekker bezig met mijn bullet journal, mijn haakwerk en lezen. Ik vermaak me altijd wel. Aad komt thuis met een flink avondmaal, deze keer kabeljauw en pollak. Die gaan gelijk de pan in, jammie jammie!

We trekken weer verder over de E6.

Mooie natuur met links een regenboog.

Even wachten tot het cassette toilet is gereinigd.

Ondanks het donkere weer, genieten we volop van de mooie natuur.

Vlakbij Bognes waar we de E6 verder gaat met een ferry.

Daar komt hij al.

En weer verder over de E6.

Uitzicht vanaf ons overnachtingsplekje.

Donderdag 7 september 2023 – Ballangen tot Tennes (CC 77540 N 69.31124 E 19.34586) – 215 km

Ook vandaag een droge dag, we zijn er maar wat blij mee. We gaan weer verder over de E6. Die E6 loopt vanaf Oslo naar Trondheim en dan helemaal langs de kust naar boven tot hij naar het oosten afbuigt en eindigt tegen de Russische grens bij Kirkenes. Hij heeft een totale lengte van 3034 km en is eigenlijk de enige weg die je kunt nemen als je via Noorwegen naar het noorden wilt rijden. Vandaar dat we deze weg al zo lang volgen. Nou moet je niet denken dat het een saaie route is om te rijden. Nee, nee deze weg gaat door prachtige natuur en ook vandaag is het weer volop genieten. We rijden Narvik binnen, een belangrijke Noorse havenstad. Vanaf de ijzererts mijnen van Kiruna in Zweden, wordt het ijzererts per trein naar Narvik gebracht om daar via boten verder vervoerd te worden. In de 2e Wereldoorlog is er zwaar gevochten rondom deze stad. We zien nu op de borden Kirkenes vermeld staan: 1042 km verder. We hebben dus nog wel wat te gaan voor we bij ons uiterste punt van deze reis komen. Voorlopig rijden we nog verder naar het Noorden. Onderweg tanken we LPG, er is al 1 fles leeg en zoveel mogelijkheden om LPG te tanken zijn er hier niet. Bij Storsteinnes gaan we dan toch echt de E6 af en rijden langs een fjord tot onze eindbestemming in Tennes. Zo grappig dat als je dan komt aanrijden ineens ziet dat je hier al eerder bent geweest. Dat was in 2017 met een reis door de Baltische landen,  Finland, de Noordkaap en de Lofoten. Nu dus weer op deze prachtige plek aan een klein haventje met uitzicht op het fjord. Er staat een kerk uit 1905 en je kunt hier langs rotstekeningen wandelen. Dat gaan we vandaag niet meer doen, het is een lange dag geweest, eerst maar eens even eten koken.

Af en toe laat de zon zich even zien.

We rijden veel door tunnels en over bruggen.

Net voorbij Narvik is deze brug van 1,5 km lang.

Even stoppen om wat te eten. We staan naast een droogtoilet die je hier op iedere parkeerplaats ziet. Ze zijn bijna altijd keurig schoon zelfs met toiletpapier.

Het is en blijft zo mooi hier.

We stoppen bij Tennes. Als we er zijn komen we er ineens achter dat we hier al eerder gestaan hebben.

Het een plekje bij een kerk en een steiger, helemaal niets mis mee.

Ons plekje waar we morgen ook blijven staan.

Vrijdag 8 september 2023 – Tennes (CC 77540 N 69.31124 E 19.34586) – 0 km

Vandaag gaan we rotstekeningen bekijken. Deze tekeningen zijn 5000 jaar voor Christus in de rotsen gemaakt. Waarom? Dat is nog altijd een raadsel. Wel leuk om te zien. Ze hebben de tekeningen met rode verf wat duidelijker gemaakt. Ik denk dat dat dezelfde rode verf is waar ze de huizen mee verven. Die verf is een rest product van de kopermijn van Falun in Zweden en wordt dus heel veel gebruikt om de huizen mee te verven. Vroeger waren alle huizen rood omdat dat de goedkoopste verf was. Als je een wit huis zag, dan waren dat meestal mensen met wat meer geld. Tegenwoordig gaat dat niet meer op en zie je niet veel rode huizen meer. Meestal zijn ze grijs of wit. De schuren zijn altijd nog wel rood. Ik vind het wel jammer want dat rood steekt juist zo leuk af tegen alle groene natuurkleuren. Maar ik kan me voorstellen dat de mensen wel eens een ander kleurtje willen. Inmiddels is het alweer het eind van week drie. Zo grappig dat we nu al helemaal in Noord Noorwegen zitten. Genoeg tijd om van deze bijzondere streek te genieten.

Er zijn hier rotstekeningen van 5000 jaar voor Christus.

De huizen zijn tegenwoordig meestal wit of grijs, gelukkig zijn de schuren nog wel rood.

1. Weer een reis om van te genieten mooie foto's weer ! Groetjes Eveline

2. Wat een verschil van weer met Griekenland. Al hebben wij nu ook wel flink wat regen gehad en een stevige wind maar na twee dagen zitten we weer in de zon en duiken we de zee weer in. Maar de natuur in Noorwegen blijft uniek. Hopelijk voor jullie gaat de zon toch echt een keer schijnen.

3. Prachtig !!! Goeie reis verder !!