vrijdag 24 maart 2023

REIS SPANJE – WEEK 9 – 18 t/m 24 maart 2023

Zaterdag 18 maart 2023 – Embalse de Beznar tot Malaga (CC 88983 N 36.68046 W 4.44786) – 120 km

We rijden naar de kust over de snelweg en ik moet zeggen, het uitzicht vanaf deze weg is ook erg mooi. Alleen schiet het nu natuurlijk veel sneller op. Bij Motril komen we weer bij de kust, nu gaat het richting Malaga. Bij Nerja gaan we van de grote weg af en rijden over de N340 langs de kust. Dat gaat heel, heel erg langzaam. Dacht ik dat in Zevenkamp veel drempels lagen? Nou hier kunnen ze er ook echt wat van. Om de 50 meter een drempel. Of een stoplicht, die komen we ook genoeg tegen. We rijden van het ene kustplaatsje naar het andere en overal is het mega druk. In Torrox zijn 2 betaalde camperplaatsen. We stoppen bij de eerste en er wordt gevraagd ‘’hebben jullie geboekt’’? Nee daar doen we niet aan mevrouw. Helaas, geen plek. De volgende camperplaats ligt maar iets verder en ook hier is alles vol. Hmmm… wat nu? Ja weer verder natuurlijk. We rijden naar een plek bij een oude verdedigingstoren maar die plek is zo klein en scheef, dat wordt hem ook niet. Dan door naar Malaga waar we net voor de stad een mooie vrije plek kennen. Nou helaas, die plek is zo bekend, het staat helemaal vol gepropt. Daar kunnen we ook niet bij. Weer verder, eerst door Malaga. We zien borden dat ze liever hebben dat je de fiets of step pakt in plaats van de auto. Zo jammer dat zo’n step in Nederland nog verboden is, want het is (als je er rustig mee rijdt) een goed alternatief voor een stad. Net voorbij Malaga is ook een grote vrije plek. Bij de beoordelingen in CamperContact staat dat je hier niet meer mag overnachten. Maar als we er komen, zien we enorm veel campers staan. Lijkt ons sterk dat die allemaal worden weggestuurd. Dus hebben we eindelijk ons plekje gevonden. En ik moet zeggen, eigenlijk een heel erg mooie plek. Er staat een rij campers met hun neus richting zee. Die hele rij is vol en dus zetten wij onze camper er net achter. Echt wel een mooie plek. Veel restaurantjes in de buurt, altijd goed! Wat hebben ze hier nog meer? Jawel hoor, een vliegveld. Niet dat we daar last van hebben, maar het is al het zoveelste vliegveld waar we bij staan. Zo is het dan eindelijk tijd om onze stoelen naar buiten te doen en te genieten van het prachtige weer.

Uitzicht over de kust met vele hotels.

Verkeersboord in Malaga waarin wordt gevraagd om met de fiets of step te komen in plaats van de auto.

Net onder Malaga vinden een mooie vrije plek aan zee.

Ook nu staan we vlakbij een een vliegveld.

Allemaal campers op een rijtje.

Wij staan er net achter.

Zondag 19 maart 2023 – Malaga (CC 88983 N 36.68046 W 4.44786) – 0 km

Vandaag is het Vaderdag in Spanje. Er komt een plek vrij aan de voorste rij, dus verzet Aad de camper even en hebben zo een prachtig uitzicht op het strand en de zee. We gaan vandaag naar Malaga op de fiets en de step, een rit van 5 km over een prachtig fietspad. Ik ga op de step en ik moet zeggen, het ging best goed. Ik vind wel dat je op een step nog kwetsbaarder bent dan op een fiets en dat je zelf ook heel goed moet opletten op alles was er om je heen gebeurt. Mijn voorkeur heeft toch een fiets maar, zoals gezegd, op een step gaat het ook prima. Sowieso zie je veel steps in Spanje en in Malaga zijn het er helemaal veel. We zijn al vaker in Malaga geweest. Wij vinden het een gezellige stad, het oude centrum is lekker compact. Het is vandaag echt heel druk, we horen allerlei talen om ons heen. We slenteren door de straatjes, zien mannen bezig met het opbouwen van de processie stukken voor Semana Santa (de Paasweek) over 2 weken. Natuurlijk doen we ook een terrasje aan en eten daar een pizza. Dan komen we een winkel tegen met prachtig keramiek. Echt een snoepwinkel voor mij en gelukkig ook voor Aad. We zijn het al snel eens: hier gaan we wat kopen. Maar ja, dan moeten we kiezen. Dat duurt een heel lange tijd tot we uiteindelijk kiezen voor een prachtige grote vaas. Ik wilde ook nog een stiertje maar die zit vast op een zwart houten blok en dat vind ik niet mooi. Dus die blijft in de winkel. De vaas wordt goed stevig ingepakt zodat hij veilig mee kan op de fiets. Als we na een paar uur wel genoeg hebben gezien, gaan we terug naar de camper en genieten daar nog van het heerlijke weer want de thermometer gaf 25 graden aan. Maar om zes uur gaan we echt naar binnen en genieten van de race in Jeddah van Formule 1 en zien Perez winnen en Max van plek 15 naar de 2e plek rijden. Een leuke race om te zien!

Allemaal kraampjes op de boulevard op deze zondag.

Kijk nou wat een leuke poppen!

Steigers afbreken.

Lekker druk in Malaga.

Vlakbij de kathedraal ook dit kleine parkje.

Alles wordt weer klaar gemaakt voor de Semana Santa (paasweek).

Een stukje van de enorme kathedraal.

Zoals in vele toeristische steden, ook hier koetsjes.

We kunnen onze camper ook vooraan zetten. Zo hebben we prachtig uitzicht over de zee.

Bij iedere dag is er wel een nieuw cruiseschip in Malaga.

Maandag 20 maart 2023 – Malaga (CC 88983 N 36.68046 W 4.44786) – 0 km

Aad gaat eens kijken of er nog geld te vinden is op het strand nu er gisteren zoveel strandgasten waren. Ik hou me even bezig met mijn bullet journal. Even later komen San, Ger, Marco en Moniek aanrijden. Die blijven hier ook een paar dagen staan. Ik bedenk me dat ik het toch wel jammer vind dat we niet nog een kleiner object hebben gekocht bij de vaas die we gisteren hebben gekocht, dus gaan we samen weer terug naar Malaga. Deze keer gaat Aad op de step. Weer terug in de winkel valt het niet mee om een keuze te maken. We vinden eigenlijk alles heel erg mooi. Gelukkig kunnen we toch een keuze maken. Helemaal blij met onze aankoop gaan we op zoek naar een restaurant. Nou daar hoef je in Malaga natuurlijk niet naar te zoeken, er zijn er zoveel! Pizza hebben we gisteren al op, dus kiezen we voor een restaurant waar ze vlees van het Iberische varken verkopen. Voor € 27,= hebben we beide weer heerlijk gegeten. Als toetje verwennen we onszelf nog met een ijsje. Bij een panaderia kopen we wat lekkers voor de groep en we sjezen weer terug naar de camper. Inmiddels zitten we maar te twijfelen over wel of geen tweede step. Is dat echt handig een step in plaats van een fiets? Twijfel, twijfel, twijfel. Uiteindelijk besluiten om er toch nog eentje te kopen. Er zit een MediaMarkt vlakbij, daar gaan we morgen eens kijken of we daar kunnen slagen.

Veel souvenirs winkels in Malaga.

Lekker eten.

Dinsdag 21 maart 2023 – Malaga tot San Roque (CC 55686 N 36.31015 W 5.26124) – 100 km

We trekken weer verder, eerst even de camper verzorgen. We duiken nog even een China Store in voor een kleedje en dan gaan we op weg naar de MediaMarkt die een klein stukje onder Malaga is. Gelukkig is het bij een heel groot winkelcentrum. Daar is altijd parkeerplek genoeg om de camper de kunnen parkeren. We willen dezelfde step als die San en Ger hebben gekocht want daar zit een grotere accu in. Nou er staan mega veel steps, maar die ene die wij willen hebben ze niet op voorraad. In Malaga zelf zit ook een MediaMarkt en daar hebben ze hem wel. Wat doen we? Het is maar 7 km en dus besluiten we naar Malaga te rijden. Het is vrij druk in de stad maar we vinden de winkel zonder problemen. Wat wel problemen geeft, is een parkeerplek te vinden. Natuurlijk geen doen in de stad. Zeker niet voor een camper. Dat is balen. We besluiten weer terug te rijden naar de andere winkel en kopen daar dezelfde step die we eerder hebben gekocht. We zijn benieuwd of de steps de fietsen kunnen vervangen, de tijd zal het leren. Het neemt in ieder geval veel minder ruimte in beslag dan fietsen en is nog eens veel lichter. Nou genoeg gekletst over stepjes, nu weer verder met het reisverslag. We rijden naar de camperplaats in Benamaldena. Oh nee, dit gaat hem niet worden. Hutje mutje op elkaar. We gaan weer snel verder. We rijden door Torremolinos, wat een hoge gebouwen hier. Allemaal hotels natuurlijk. Het is weer rijden van drempel naar drempel en van rotonde naar rotonde. Echt snel gaat het allemaal niet. We waren natuurlijk ook niet vroeg vertrokken na die zoektocht naar een step. We doen wel wat plekjes aan maar die worden afgekeurd. We rijden Marbella en Estepona voorbij. Maar in San Roque vinden we dan eindelijk wel een plek naar onze zin. Een grote plek waar niet al te veel campers staan en weer direct aan zee. We zijn helemaal blij dat we weer zo’n mooie plek hebben gevonden. Stoelen naar buiten en genieten maar.

Heel veel stepjes in de MediaMarkt.

We rijden langs vele bekende badplaatsen zoals Torremolinos.

Uitzicht langs de kust vanaf het plekje waar we wat eten.

Dit is zo'n vrije plek die wij dus niets vinden. Wel even wat gegeten hier.

Dit is een veel betere plek. Lekker rustig met uitzicht op de zee.

De camperplaats in San Roque.

Woensdag 22 maart 2023 – San Roque (CC 55686 N 36.31015 W 5.26124) – 0 km

Ik ben helemaal trots op mezelf want ik heb online de Vodafone simkaart die in onze router zit, opgewaardeerd. Dat is pas gemakkelijk! Niet hoeven zoeken naar een Vodafone winkel of een Tabacco. Gewoon vanuit je camper. Ideaal! We pakken de nieuwe step uit en verbinden hem met de Huawei app. Dan nog even opladen en dan is deze step ook klaar voor gebruik. Verder doen we eigenlijk niet zoveel vandaag. Wel gezellig veel telefoontjes van het thuisfront en natuurlijk heerlijk genieten van het mooie weer en deze prachtige plek aan zee.

Onze tweede step, een mooie witte.

Donderdag 23 maart 2023 – San Roque (CC 55686 N 36.31015 W 5.26124) – 0 km

We hebben nog geen genoeg van deze plek en blijven nog een dag hier staan. Het is even puzzelen met het eten want veel voorraad hebben we eigenlijk niet meer. Maar het lukt toch om genoeg eten bij elkaar te sprokkelen voor de maaltijden. Het is ook vandaag weer erg mooi weer en ondanks dat we eigenlijk niet zoveel in de zon zitten, zijn we al aardig bruin geworden.

Uitzicht over de camperplaats.

Als je naar boven klautert zie je in de verte de rots van Gibraltar.

Vrijdag 24 maart 2023 – San Roque tot Cádiz (CC 74505 N 36.46722 W 6.25482) – 120 km

We gaan weer eens verder. We rijden Gibraltar voorbij en stoppen in Palmones waar we de cassette van het toilet kunnen legen maar ook weer de nodige boodschappen doen bij de Mercadona. Palmones is voor ons ook de herinnering aan onze reis naar Marokko 5 jaar geleden. Wij hebben hier overnacht voordat we gingen overvaren. Wat was die reis bijzonder, wat is Marokko een zo totaal ander land met ook zulke prachtige natuur. Ik zou er graag nog wel eens een keertje naar toe willen, maar Aad heeft dat gevoel (helaas) niet. Als we alle boodschappen hebben opgeborgen in de camper, gaan we een flink stuk rijden naar Cádiz. Niet voor een bezoek aan deze stad, dat hebben we vorig jaar al gedaan. Er is vlakbij Cádiz een vrije plek direct aan zee. Best een mooie plek maar hij ligt wel vlak naast een heel drukke snelweg. Dat wordt maar 1 nachtje op deze plek. Zo is het alweer het einde van onze 9de week. Nog 3 weken en dan zijn we weer thuis. Ik verbaas mezelf dat ik nog niet een heel grote drang heb om weer naar huis te gaan. Wellicht verdring ik het gewoon, denk niet teveel aan thuis. Dat helpt wel wat. Geniet van het moment, hou ik mezelf voor. Thuis is ook leuk maar dat komt wel weer. Haha ik voel me soms net een gespleten persoon hoor.

We trekken weer verder voorbij Gibraltar.

Een rotonde onderweg.

De bruggen naar Cádiz.

Vlakbij Cádiz is een mooie vrije camperplaats.

De campers staan net achter de duinen.

1. Wat een super reis weer ! Groetjes Eveline

2. Lia Wingerden-Been25 maart 2023 om 07:37

Mooi verslag weer Hen en leuk dat jullie nu ook samen kunnen steppen. Geniet nog maar lekker in het zuiden, want hier in Nederland is het best koud en winderig en regenachtig.

3. Volgens mij kun je heel oud worden met een gespleten persoonlijkheid .....
    Wilma

4. ook wij hebben weer van je mooie foto s en verslag genoten ! Groet , Tom en Len

5. Sandra en Gerrit29 maart 2023 om 04:18

Nou nog meer van die bejaarde op de step in Spanje. Wij zijn al met z'n vieren en nu jullie ook dat wordt lachen. Geniet nog maar van je reis en later weer van je huis, fijn toch dat we dit zo heerlijk kunnen afwisselen.