vrijdag 17 maart 2023

REIS SPANJE – WEEK 8 – 11 t/m 17 maart 2023

Zaterdag 11 maart 2023 – Palomares (CC 64513 N 37.3241 W 1.79200) – 0 km

Weer een heerlijke dag aan de zee. Moniek is jarig, we worden getrakteerd op taart, lekker hoor! Er komen nog andere kennissen van San en Ger langs. Deze mensen zijn al rond de 80 en camperen nog volop. Nu maar hopen dat ons dat ook gaat lukken als we zo oud zijn. In de middag gaan we met elkaar naar een China store (soort Action). Die zit 2,8 km verder en we gaan eens uitproberen hoe dat gaat met de step. De rest gaat op de fiets en rijdt als een soort cordon om mij heen. Moet zeggen dat het op de step prima gaat. Voel me wel lui, zo niets doen en toch vooruit gaan, maar het gaat best goed. Terug gaat San op de step, we nemen een andere route. Ze ontdekt dat de step begrenst is bij 20 km als we heuvelaf gaan. Prima! Ja verder gebeurt er niet zoveel. We genieten (ja sorry alweer) van het prachtige warme weer.

Een meertje met flamingo's bij Palomares.

San kan ook heel goede sangria's maken!

Zondag 12 maart 2023 – Palomares tot Almeria (P4N 75292 N 36.841919 W 2.353952) – 100 km

Dan is het toch eindelijk zover, we kunnen naar de markt in Villaricos. Die hebben we zes jaar geleden ook eens bezocht en daar wilden we nog een keertje naar toe. We rijden de campers weer terug naar de grote vrije plek in Villaricos en lopen dan naar de andere kant van het dorp waar de markt is. Ondanks dat het pas 10 uur is, brandt de zon al flink. We zijn blij dat we op de markt in de schaduw kunnen lopen. Het is een vrij grote markt met veel kleding kraampjes. De kleding is hier echt heel goedkoop, San koopt een bloesje voor maar 3 euro. Zelf houden we het bij groente en fruit. Maar we nemen wel een gegrilde kip met gebakken aardappeltjes mee. Zo hebben we een lekkere maaltijd voor maar € 13,50. Als we weer terug zijn bij de camper krijgen we nog een keer lekkere taart van Marco en Moniek en dan is het tijd om afscheid te nemen. We gaan ieder weer ons weg. We kijken terug op een gezellige week met elkaar. Wij rijden naar Almeria en om daar te komen, rij je door het woestijn gedeelte van Spanje. Al vaker gereden, maar het blijft erg mooi om te zien. Daar kun je gewoon geen genoeg van krijgen. Net voor Almeria gaan we op een vrije plek bij zee staan. Genoeg mensen bij de zee want ook vandaag is de temperatuur meer dan goed. Er is hier ruimte genoeg en zo kunnen we lekker op ons zelf staan, geen campers in de buurt. Stoelen naar buiten en ook wij genieten van het heerlijke weer. We staan trouwens alweer bij een vliegveld. Lijkt toch wel de rode draad door deze reis.

Op weg naar de markt, zelfs 's morgens brandt de zon al goed.

Op naar de markt, langs het haventje van Villaricos.

Achter de toren is de camperplaats.

Mooie producten op de markt.

Die kunnen we niet laten liggen.

We lopen weer terug naar de camperplaats.

We trekken verder en komen hier bij de stad Sorbas.

Nu rijden we door het woestijngebied van Spanje.

Hier zijn ook verschillende filmlocaties waar vroeger veel westerns werden opgenomen.

De natuur is en blijft hier erg indrukwekkend.

Net voor Almeria komen we weer bij de kust.

Genoeg plek om hier te staan.

We kijken uit op het natuurpark Gabo de Gata.

Maandag 13 maart 2023 – Almeria tot Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 60 km

We trekken weer verder, Almeria voorbij. Op ieder plekje waar geen bebouwing is, staan er plastic kassen. Echt ongelofelijk veel. Die zorgen voor de tomaten, paprika’s, sla en weet ik veel wat nog meer voor de rest van Europa en dus ook voor Nederland. Het is geen mooi gezicht, maar ach voor Spanje is het toch geweldig om zoveel groente en fruit te kunnen exporteren. We gaan naar de camperplaats in Almerimar, deze ligt aan de haven en ook vlak bij het stadje. We kiezen voor deze plek zodat we morgen, op Aad zijn verjaardag, lekker uit eten kunnen. Nou dat moet geen probleem zijn, want er zijn genoeg restaurants genoeg hier. De camperplaats ziet er goed uit. Je kunt kiezen tussen uitzicht op de haven of op het strand. Wij kiezen voor het laatste. Even aanmelden want ja, dit is een betaalde plaats. Voor de kosten hoef je hier niet weg blijven, want je betaald hier maar € 13,= per nacht. Geweldig toch! Natuurlijk gaan we op onderzoek uit en lopen we langs de havens. Kopen even brood bij de Mercadona die hier vlakbij zit. Verder rommelen wat aan, gaan af en toe om te beurt op de step op onderzoek uit.

We stonden hier alweer bij een vliegveld, nu die van Almeria.

Onze volgende stopplaats is een betaalde camperplaats in Almerimar.

We staan bij de haven en dit is het havenkantoor.

Er liggen hier echt mega grote schepen.

We staan dus bij de haven en die bestaat hier uit verschillende delen.

Aan de andere kant van de camperplaats kijk je uit over het strand.

Dinsdag 14 maart 2023 – Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 0 km

Er is er een jarig hoera, hoera. Jawel Aad is vandaag jarig, hij mag 71 kaarsjes uitblazen. Ik probeer hem de hele dag te verwennen, maar hij wordt zeker ook verwend door alle whatappjes en de vele telefoontjes die hij krijgt. Hij voelt zich dan ook echt jarig. Vooral als hij (eindelijk) zijn cadeau van Tygo en Fay mag uitpakken wat al die tijd al in de camper ligt. Het is een doos vol met cadeaus, heel wat uit te pakken. Echt heel leuk verzonnen. We gaan natuurlijk uit eten en wat een mazzel hebben we dat het eten echt super lekker smaakt. Zelfs zo lekker dat we ons besluit om morgen verder te trekken, met een dag uitstellen. ’s Avonds gaan we bij hetzelfde restaurant nog wat drinken met een tapas erbij. Als we daarna dan ook nog een ijszaak tegenkomen en daar een mega groot ijsje nemen, kunnen we geen pap meer zeggen. Het is echt even genieten van de levendigheid van deze plek. Lekker rustig in de natuur vinden we ook erg leuk, maar zo bij de bedrijvigheid van de haven is ook iets wat we leuk vinden. Zeker als we een verjaardag te vieren hebben.

De camperplaats in Almerimar.

Haven van Almerimar.

Aad is vandaag 71 jaar geworden.

Dat vieren we natuurlijk met een etentje. Het was heel erg lekker!

Eindelijk mocht hij de berg kado's van Tygo en Fay uitpakken.

's Avonds nog een keertje terug naar het restaurant voor een sangria en een tapas.

Ja als je dan ook nog voorbij een ijszaak loopt.....

Woensdag 15 maart 2023 – Almerimar (CC 20676 N 36.69642 W 2.79424) – 0 km

We lopen even naar de Mercadona om wat brood te halen. De zon brandt al goed, zelfs om deze tijd in de ochtend. Als we tussen de middag naar het restaurant gaan om tapas te eten, is hij dicht! Nou ja zeg, dat was niet de bedoeling. Gelukkig heb je hier keus genoeg uit restaurants dus kiezen we bij een andere een dagmenu voor de enorme prijs van € 13,50. Ja dat is dat voor een drankje, voor- hoofd en nagerecht hé. Toch bizar dat ze dat voor deze prijzen kunnen doen. Het smaakt ook nog eens erg lekker. Aad zorgt er weer voor dat de camper weer wat schoner is want daar lag echt een dikke laag stof op. ’s Middags boek ik de ferry van Denemarken naar Noorwegen. De snelste overtocht natuurlijk van 2 uur en een kwartier. Op een catamaran, die schommelt nog het minste. Op 22 augustus gaat het gebeuren. Leuk vooruitzicht om het najaar in Noorwegen en Zweden te zijn. Genieten van de herfstkleuren. Maar ons hoofddoel is om het noorderlicht te gaan zien. Maar voorlopig zijn we nog in het zonnige Spanje en genieten van de laatste dag op deze mooie camperplaats. Dit is echt een plek die we gaan onthouden.

En alweer zit de camper onder een laag stof, maar die is snel weg gewassen door Aad.

Ik ga een eind rijden met de step, in de verte de camperplaats.

Donderdag 16 maart 2023 – Almerimar tot Juviles (P4N 63706 N 36.948667 W 3.221601) – 80 km

Voor we verder trekken, stoppen we in El Ejido bij een wasserette. Een uurtje later is alles voor de prijs van € 11,= weer schoon en gedroogd. Even wat eten en dan zijn we er klaar voor: we trekken de bergen in. We rijden langs de zuidkant van de Sierra Nevada. Wat is het hier toch mooi. Steeds weer een ander uitzicht over de bergen met af en toe een bergdorpje. Erg ver rijden we vandaag niet, maar we doen we wel lang over want de weg is smal en bochtig. Echt een enorme slingerweg, ik heb moeite om niet misselijk te worden. Soms rijden we door een bergdorpje en daarna volgt weer de overweldigende natuur. Echt heel mooi. De camperplaats die we hebben uitgezocht ligt in het dorpje Juviles. We kunnen op een groot vlak terrein staan met uitzicht over de bergen en het dorp. Mooier kun je het haast niet treffen. Ondanks dat we op 1240 meter hoogte zitten, is het ook hier warm genoeg om buiten te zitten.

Nog een laatste blik op de haven van Almerimar.

Schoonwatertank vullen en we kunnen gaan.

Niet heel ver want er wordt ook nog gewassen.

Maar dan gaan we toch echt op weg, de bergen in, maar ook door smalle dorpjes.

Hier is de weg nog breed maar dat duurt niet lang meer.

Genieten van de mooie natuur.

Met smalle weggetjes door de bergen en dorpen.

Uitzicht vanaf de camperplaats in Juviles.

Het dorp Juviles.

Genoeg plek hier om te staan.

We zetten de stoelen buiten en genieten van het lekkere weer.

Vrijdag 17 maart 2023 – Juviles tot Embalse de Beznar (CC 54471 N 36.91514 W 3.53758) – 60 km

Ook vandaag gaat het weer slingerend door de bergen. Dat is toch zo leuk in Spanje. Eigenlijk zitten we nog heel dicht bij de kust maar als je dan een klein stukje het binnenland in rijdt, heb je zo’n ander landschap. We rijden naar het stuwmeer Embalse de Beznar, een plek waar we al vaker hebben gestaan. We staan nu 50 km onder Granada. We hadden het plan om naar Granada te gaan, niet om het Alhambra te bezoeken, dat hebben we zes jaar geleden al gedaan. Nee, we willen de stad zelf eens gaan bekijken. Nu wil het toeval dat San en Ger vandaag in Granada zijn dus wachten we af of zij ons aanraden om de stad een bezoek te brengen. Het oordeel van hun: nee, niet de moeite waard. O.k. dan maken we weer andere plannen en besluiten we om morgen weer terug naar de kust te gaan. Ja dat is zo fijn aan een camper, je zit nergens aan vast. Gaan we linksom of gaan we rechtsom? Alles kan. Nou ja, alles, over vier weken is het toch wel de bedoeling dat we weer thuis zijn, dus op een gegeven moment moet de neus van de camper toch echt weer richting het noorden gaan.

Ook vandaag trekken we weer verder door de bergen.

Het is zo genieten van al het moois om ons heen!

Dan komen we bij onze overnachtingsplek: het stuwmeer Embalse de Beznar.

Er wordt getoeterd, ja hoor daar is de bakker.

Een prima camperplaats hier aan het stuwmeer.

Het stuwmeer Embalsa de Beznar.

1. Lia van Wingerden-Been17 maart 2023 om 12:32

Prachtige foto's weer en nog gefeliciteerd met Aad zijn verjaardag.

Groetjes, Lia

2. Heerlijk om zo samen te mogen genieten ! Groetjes Eveline

3. Wat een leuke verjaardagssurprise: al die cadeautjes. Nog van harte Aad: Wilma

4. Sandra en Gerrit18 maart 2023 om 11:35

Wat grappig dat we steeds op dezelfde plekken staan

5. Hoi we hebben weer genoten van de mooie foto s en het verslag daarbij. Heel erg leuk om zo met jullie mee te reizen,
    zo genieten wij ook van al het moois wat jullie zien ! groetjes van Tom en Len