vrijdag 10 maart 2023

REIS SPANJE – WEEK 7 – 4 t/m 10 maart 2023

Zaterdag 4 maart 2023 – Canada de Gallego tot Aguilas (CC 73242 N 37.37608 W 1.62863) – 45 km

Zo gaan we weer op pad. We kunnen onze cassette lozen bij een BP station in Canada de Gallego waar we langs rijden. De route naar Aguilas gaat via een erg mooie route. In Aguilas zoeken we een Decathlon op, waar we slagen voor een elektrische step. Nu kunnen we sowieso weer samen op pad, de een op de fiets, de andere op de step. Helaas zijn deze stepjes niet toegestaan in Nederland maar we kunnen hem in Noorwegen waarschijnlijk ook goed gebruiken omdat we dan geen fietsen meenemen. Onze volgende stop is bij de Mercadona. Even flink wat voorraad in slaan voor een aantal dagen. We hopen een vrije plek te krijgen net onder Aguilas. Dat moet een erg mooie plek zijn en daar willen we wat langer blijven staan. Vandaar de voorraad boodschappen. Wat is het hier druk met campers! We vragen ons af of we er nog bij kunnen staan op de plek die we hebben uitgezocht. Maar tot onze verbazing valt het aantal campers erg mee. Je kunt hier op twee plekken staan, beneden is nog genoeg ruimte. Op de bovenste parkeerplek is er nog 1 plekje waar wij natuurlijk onze camper neerzetten. We hebben een prachtig uitzicht op zee en op de gele zandstenen rotsen. Het is echt prachtig hier, wat een luxe dat je hier met je camper mag staan. De twee restaurants zijn helaas dicht. Er zijn genoeg wandelpaden om ons de komende dagen bezig te houden. Om 4 uur kijken we naar de kwalificatie van Formule 1 en zien Max pole positie pakken. Dat is een goed begin van het nieuwe seizoen!

Bloeiende amandelbomen.

We gaan weer verder en rijden een stukje binnendoor.

Echt genieten weer van de mooie natuur.

En zo komen we op een vrije plek net onder Aguilas.

Bij twee baaien zijn twee parkeerplekken waar je kunt staan.

Het is hier echt prachtig!

Lekker genieten van het mooie weer.

Zondag 5 maart 2023 – Aguilas (CC 73242 N 37.37608 W 1.62863) – 0 km

Eerst maar even een wandeling maken. Langs de rotsen loopt een wandelpad, maar als op een gegeven moment er geen hekje meer is tussen het pad en de steile rotsen naar zee, heb ik het al snel gezien. Sorry maar dit is, met mijn hoogtevrees, voor mij een brug te ver. Dus gaan we weer terug, genoeg andere wandelpaden hier om een lekker stuk te kunnen lopen. We komen in een andere baai terecht waar ook heel wat campers staan. Aan het begin van de weg een groot bord dat de gemeente Aguilas niet wil dat je hier je camper neer zet. Je kunt een boete van € 3000,- krijgen. Ik vind het stoer dat deze mensen hier dan toch staan, maar ben blij dat zo’n bord niet bij onze plek staat. Ik denk niet dat ik dan het risico genomen zou hebben. Als we genoeg hebben gewandeld, wordt het tijd om de step in elkaar te gaan zetten. Dat stelt eigenlijk niets voor, 4 schroefjes en het is klaar. Ik kook alvast nasi voor vanavond want ja, er wordt vanmiddag natuurlijk weer geracet. Normaal gesproken is die om zes uur afgelopen maar dat kan nog al eens flink uitlopen. We genieten nog heerlijk van de zon tot we om vier uur naar binnen gaan om naar de eerste race van dit seizoen te gaan kijken. Leuk hoor met 2 Nederlandse coureurs. Maar het meest genieten we van Fernando Alonso, met zijn 41 jaar de oudste coureur van het stel maar wat een motivatie heeft die man! Hij eindigt op plek 3. Echt heel gaaf om te zien. Inmiddels zit familie van ons aan twee kanten dichtbij. Aad zijn zus Verie zit 30 km naar het zuiden bij de stad Vera. San en Ger zitten 45 km naar het noorden bij Mazarron. Wie weet gaan we elkaar nog treffen!

Ontbijten met zo'n uitzicht, onbetaalbaar toch?

Maandag 6 maart 2023 – Aguilas (CC 73242 N 37.37608 W 1.62863) – 0 km

We beginnen de dag met een lekkere wandeling. Weer terug bij de camper vullen onze belastingaangifte in. Dan komen er weer campers aanrijden, wie zijn dat? Nee joh dat zijn San en Ger, Marco en Moniek. Dat is leuk zeg! We kakkelen gelijk als een stelletje kippen tegen elkaar. Gelukkig vinden zij ook een prima plek om samen te staan. Zo hebben we ineens weer iemand om mee te praten, echt gezellig. We maken nog wel even onze belastingafgifte af en als die verstuurd is, hoeven we daar niet meer aan te denken. Even wat eten en dan begint het gluren bij de buren. Wij kijken bij hun campers, en zij bij de onze. Altijd leuk om andere campers te zien. We laten ook de step zien, Aad gaat het toch gelijk maar eens uitproberen, ook al gaat het op het gravel niet geweldig, het is toch grappig om te doen. Zo testen we allemaal de step even uit en iedereen is er best positief over. Zo brengen we de middag gezellig met elkaar door en vliegt de dag voorbij.

Even een ochtendwandeling.

Een volgende baai met weer die mooie gele zandstenen rotsen.

Komisch toch? Een bord verboden voor campers langer dan 5,2 meter en dan deze grote jongen erbij.

Dan worden we verrast door San, Ger, Marco en Moniek!

Met natuurlijk gekke Chico en de andere hond Doedel.

We genieten met elkaar van de heerlijk zon en elkaars gezelfschap.

De step wordt uitgeprobeerd.

Volle maan over de zee.

Dinsdag 7 maart 2023 – Aguilas (CC 73242 N 37.37608 W 1.62863) – 0 km

De dag begint met wolken en een harde wind. Nou die wind, die blijft maar als de zon ’s middags gaat schijnen, is het echt zomer. We krijgen vandaag bezoek want Arie en Verie komen op de motor naar ons toe. Gezellig om elkaar weer te zien. Natuurlijk wordt er honderd uit gekletst, we vertellen elkaar van de leuke plekjes die we hebben gezien. Als ze net weer weg willen gaan, komt San vertellen dat het restaurantje bij het strand open is. Ja dat hoef je maar 1 x tegen mij te zeggen: op naar de sangria! Het is al zo lang geleden dat we op een terrasje hebben genoten van een sangria. We gaan met z’n allen: Verie, Arie, San, Ger, Marco, Moniek en natuurlijk Aad en ik. Oh wat smaakt die sangria dan weer lekker! Oh jongens wat hebben we het toch goed! We kletsen en lachen heel wat af, echt gezellig. We laten ons verleiden tot een tweede sangria maar dat valt achteraf niet mee. Gelukkig hadden we simpel eten op de planning staan: wraps met kipfilet maar ik kan het echt niet meer opbrengen om dat klaar te maken, dus is Aad de klos en hoef ik het alleen maar naar binnen te schuiven. Zo kijken we weer terug op een heel geslaagde dag.

Arie en Verie komen op bezoek.

Broer en zus.

Het hele gezelschap bij elkaar.

Woensdag 8 maart 2023 – Aguilas (CC 73242 N 37.37608 W 1.62863) – 0 km

San had blijkbaar nog meer last van de 2 sangria’s dan wij, want die heeft zelfs niet meer gegeten. De dag van vandaag begint met een stralende zon en geen wind. Heerlijk, echt een zomerdag. Het is vandaag mega druk op de camperplaats. Echt ieder hoekje en gaatje is gevuld met campers. Ook op het strand zijn veel mensen. Er zijn er ook genoeg die gaan zwemmen. Dat ziet er erg aanlokkelijk uit maar jeetje wat is die zee nog koud. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in die koude zee te gaan. Maar er zijn veel mensen die toch zo dapper zijn hoor. Er is dus 1 van de 2 restaurantjes open en dan begrijpen jullie vast wel dat we daar graag gebruik van maken. Ook San, Ger, Marco en Moniek laten zich vandaag verwennen. Het eten smaakt heerlijk en natuurlijk erg prettig dat er vandaag niet gekookt hoeft te worden. Voor de rest doen we niet zoveel, genieten van de zon die we zelfs af en toe ook nog te warm vinden.

Met elkaar uit eten.

Het is echt prachtig weer, genoeg mensen op het strand.

Donderdag 9 maart 2023 – Aguilas tot Villaricos (CC 63458 N 37.24300 W 1.77523) – 40 km

Vandaag is onze kleindochter Jalyna jarig, 8 jaar alweer. Altijd jammer dat je er niet bij bent op zo’n verjaardag, we moeten het doen met video bellen.

San, Ger, Marco, Moniek gaan vandaag vertrekken. Wij zouden nog een dag blijven. Maar het is bewolkt en er staat een wat koudere wind en zo besluiten we aan het eind van de ochtend om toch ook verder te gaan. Eerst maar weer naar de Mercadona om de boodschappen aan te vullen. Dan naar een benzinestation waar we kunnen lozen en vullen. We hebben het lang volgehouden met de 100 liter water en 2 toilet cassettes want het is toch alweer 8 dagen geleden dat we van de betaalde camperplaats in San Javier vertrokken. We willen gelijk onze LPG gasflessen vullen, maar dat lukt hier niet. Wat wel lukt, is de camper wassen met een hogedrukspuit. Echt schoon wordt hij er niet van, maar er is toch weer wat stof af. In de stad Vera kunnen we wel onze LPG tanks vullen, dus rijden we daarheen. Er staat al een camper. Maar die ziet er erg bekend uit, het is de camper van San en Ger! Verrassing. Zij hebben inmiddels gewassen in Vera en zijn ook op weg naar Villaricos. Zo komt het dat we een dag eerder dan gepland, toch weer bij elkaar staan. Het is een mooie ruimte hier, er kunnen hier genoeg campers staan. We staan weer vlak aan de zee. Het weer is inmiddels opgeknapt en zo kunnen we lekker buiten zitten. We gaan de step eens uitproberen op deze gladde ondergrond en ja, dan rijdt dat toch een stuk beter. Echt leuk hoor op zo’n step. Als we naar het journaal zitten te kijken, is er ineens een enorme windhoos. Zomaar vanuit het niets. En ja hoor, onze schotel klapt weer om. Aad houdt hem vast terwijl ik de camper andersom zet, zodat de wind niet meer onder de schotel kan slaan. Het blijft de hele nacht flink waaien en daardoor slapen we ook niet veel.

San, Ger, Marco en Moniek vertrekken.

Aan het eind van de dag besluiten we om toch ook verder te trekken. Eerst krijgt de camper een wasbeurt.

Zo treffen we elkaar weer in Vallaricos.

Waar we weer een plek hebben direct aan de zee.

De step doet het op deze ondergrond, een stuk beter.

Aad gaat natuurlijk kijken of hij goud kan vinden.

Een mooi plekje hier in Villaricos.

Vrijdag 10 maart 2023 – Vilaricos tot Palomares (CC 64513 N 37.3241 W 1.79200) – 3 km

Aad kijkt even of de bouten van de schotel nog wel vast zitten. Dat valt gelukkig mee. Het is niet hetzelfde verhaal als we vorig jaar hadden. Omdat het flink blijft waaien, besluiten we 3 km verderop te gaan staan. Ook een vrij plek, ook direct aan zee, maar wel beschut door bomen. Ook hier is genoeg ruimte voor heel veel campers en zo kunnen we prima bij elkaar staan. Wat is het toch prachtig weer, het wordt zelfs 24 graden! We zijn allemaal met kleine klusjes bezig, Marco met zijn schotel, wij kijken, met behulp van San haar fiets, of er 2 fietsen in de garage kunnen zonder dat ze ingeklapt staan wat inderdaad ook lukt. Alle andere spullen kunnen er nog prima bij staan. We gaan in de middag naar de strandtent die hier op het terrein staat.  San gaat gezellig met ons mee en zo genieten we met elkaar van een lekkere kan sangria. Zo kabbelt deze zonnige dag voorbij en zijn we al aan het eind van onze zevende week gekomen.

We worden gewerkt door werklui, de camper moet opzij zodat ze deze kweekvijver in de zee kunnen trekken.

Aad controleert of de bouten van de schotel nog goed vast zitten.

Vanwege de hard wind, rijden we naar de plek in Palomares waar we achter de bomen beschut staan.

Ook hier genoeg ruimte voor heel veel campers.

San, Aad en ik gaan even naar de strandtent voor een lekkere sangria.

Genieten van het mooie weer. Wat zijn we toch bofkonten!